آموزش عکاسی از زیورآلات با استفاده از خیمه نور دست ساز

با استفاده از خیمه یا چادر های نور (light tents) می توانید به راحتی از ایجاد شدن انعکاس های شدید نور در عکاسی از زیور آلات و مخصوصاً زیور آلات آهنی جلوگیری کنید. در این مطلب لنزک، به شما یاد خواهیم داد که چگونه یک خیمه نور ساده و قابل حمل بسازید تا با هر دوربین و منبع نوری بتوانید از آن استفاده کنید. زمانی که خیمه مخروطی شکل خود را ساختید، تنها نورپردازی مناسب و اندکی دست کاری لازم است که یک عکس خوب با نور مناسب از زیور آلات مد نظر داشته باشید.

وسایل مورد نیاز

  • کاغذ سفید
  • قیچی
  • نوار چسب بی رنگ
  • نوار چسب آبی
۱

گرفتن عکس آزمایشی برای اندازه گیری ابعاد

۱- یک عکس آزمایشی بگیرید تا ابعاد مناسب برای ساختن خیمه را بدست آورید. در اینجا من خط کشی را در طول عکسم قرار دادم. با دیدن این عکس به این نتیجه رسیدم که با درست کردن خیمه ای مخروطی شکل با قطر حداقل ۸ سانتی متر می توانم خیمه ای داشته باشم که در زمان عکاسی داخل کادر نباشد و کاری که می خواهم را انجام دهد.

۲- شما می خواهید مطمئن شوید که سوژه در فوکوس است، پس فاصله لنز دوربین از سوژه را هم در نظر داشته باشید. هر لنزی یک مینیمم فاصله لازم برای فوکوس کردن روی اجسام دارد، زمانی که لنز شما از این فاصله به سوژه نزدیک تر باشد امکان فوکوس کردن بر روی سوژه برای دوربین امکان پذیر نخواهد بود. این مقدار به شما کمک می کند تا بتوانید حداقل ارتفاع لازم برای خیمه نورتان را بدست آورید. در آزمایشی که من انجام دادم، برای من فاصله ۲۲ سانتی متری، فاصله حداقلی بود.

۳- آخرین مقداری که باید اندازه بگیرید قطر هود لنز است، یا اگر لنز شما هود ندارد، قطر لنز را باید اندازه بگیرید. این مقدار به شما امکان می دهد تا خیمه را طوری بسازید تا بر روی لنز یا کلاهک لنز نصب شده و بتوانید به راحتی با آن عکاسی کنید. با لنزی که من داشتم قطر ۷۷ میلیمتر اندازه مناسبی برای در نظر گرفتن ابتدای خیمه بود تا روی هود لنزم فیت شود.

۲

ساخت خیمه نور مخروطی

در این روش ساخت خیمه نور مخروطی شکل کوچک سعی شده تا به کمترین مقدار ممکن از محاسبات ریاضی استفاده شود، اما به کمی آزمون و خطا احتیاج خواهید داشت.

۱- با یک کاغذ مربع شکل شروع کنید. سپس نقطه میانی کاغذ را پیدا کرده و علامت گذاری کنید.

۲- دایره ای با مرکزی که علامت گذاری کرده اید رسم کنید. شعاع دایره یا فاصله مرکز تا لبه دایره رسم شده باید بیشتر از فاصله فوکوس مینیممی که بدست آورده اید باشد. شعاعی که من دارم استفاده می کنم ۲۶ سانتی متر است.

۳- دایره را ببرید و شکافی صاف از یک طرف آن به سمت مرکز دایره ایجاد کنید.

۴- حال کاغذ را لوله کنید تا اینکه دو طرف کاغذ به هم برسد و ارتفاع مخروط ایجاد شده نزدیک به مقداری باشد که برای شعاع دایره در نظر گرفته ایم. ممکن است مجبور شوید تا به اندازه یک چهارم از مخروط را ببرید، اگر چنین چیزی از ابتدا واضح باشد یعنی شما کاغذ بسیار بزرگتری نسبت به آن چیزی که نیاز دارید انتخاب کرده اید.

۵- طوری کفه مخروط را تنظیم کنید تا مخروط ایجاد شده بتواند به صورت متعادل و صاف بر روی میز بایستد.

۶- مخروط را با استفاده از چسب های نقاشی به صورت موقتی به هم بچسبانید.

۷- نقطه ای از مخروط که به نظر می رسد به اندازه کافی برای فیت شدن لنز داخلش عریض است علامت گذاری کنید. برای این کار می توانید هود لنز را روی مخروط بگذارید و قسمت انتهایی آن را علامت گذاری کنید و یا لنز دوربین را داخل مخروط کنید و از روی لنز مخروط را علامت گذاری کنید.

۸- با مداد جایی که کاغذ ها به هم می رسند خطی بکشید و سپس مخروط را باز کنید.

۹- به اندازه ۱ سانتی متر ارتفاع بیشتری در نظر گرفته و علامت گذاری کنید. با این کار می توانید ساده تر مخروط را ایجاد کنید.

۱۰- در امتداد خطی که ایجاد کرده اید، برش بزنید

۱۱- دایره ای از وسط مخروط را که قرار است لنز دوربین در آن قسمت قرار گیرد را برش بزنید.

۱۲- دوباره مخروط را با لوله کردن کاغذ ایجاد کنید و به صورت موقتی چسب بزنید. مخروط را روی لنز قرار دهید و آن را امتحان کنید و ببینید که درست روی لنز قرار می گیرد و جلوی دید آن را نمی گیرد.

۱۳- طرفین مخروط را صاف کنید به طوری که از دو سمت بتوان آن را به صورت صاف روی میز قرار داد.

۱۴- چسب موقت را بکنید و مخروط را با چسبی قوی تر بچسبانید.

حال شما یک خیمه مخروط شکل مخصوص خود را دارید. اگر از خیمه ای که ساخته اید راضی هستید می توانید با استفاده از کاغذ و وسایل بهتر یک خیمه نور بهتر و ماندگار تر بسازید. ساختن یک خیمه دیگر بسیار ساده تر هم خواهد بود، چرا که حال شما یک خیمه آماده دارید که می توانید خیمه جدید را از روی آن به سادگی بسازید.

۳

نورپردازی خیمه

نورپردازی خیمه کار بسیار ساده ایست، چراکه نوری که از کاغذ عبور می کند لطیف شده و از شدت آن کاسته می شود. سپس نوری که وارد خیمه شده در تمام قسمت های خیمه می پیچد و به صورت یک دست پخش می شود. به همین دلیل نورپردازی خیمه کار بسیار ساده ایست. شما می توانید با تغییر دادن مکان نور ها و یا با قرار دادن تکه ای کاغذ تیره بر روی قسمتی از خیمه این تعادل و توازن نوری داخل خیمه را به هم بزنید.

در زیر عکسی از یک جفت گوشواره را زیر نور خشن خورشید بدون استفاده از خیمه مشاهده می کنید.

عکس زیر، همچون عکس بالا، با همان منبع نوری و دقیقاً به همان صورت گرفته شده است. با این تفاوت که در این عکس از خیمه نوری ساخته شده استفاده کرده ایم.

یک راه دیگر استفاده از خیمه نور استفاده آن مقابل نور های استودیویی است. زمانی که می خواهم خیمه را نورپردازی کنم، معمولاً از دو منبع نور در دو طرف خیمه با زاویه و فاصله یکسان استفاده می کنم.

از آنجا که این خیمه به دوربین متصل می شود، می توانید از به همراه یک مدل عکاسی کنید. فقط زمان عکاسی اطمینان حاصل کنید که بیشتر نوری که بر روی سوژه تابیده می شود از داخل خیمه عبور می کند.

همچنین از این ترفند می توانید در عکاسی ماکرو هم استفاده نمایید.

۴

عکاسی

توازن رنگی (Color balance)، کلید عکاسی از محصولات است. زمانی که از خیمه نور استفاده می کنید، باید تراز سفیدی را بر اساس نوری که داخل خیمه است تنظیم کنید، چراکه جنس خیمه ای که ساخته ایم می تواند بر روی رنگ نور داخل خیمه تأثیر بگذارد. من از تراز سفیدی سفارشی یا Custom White Balance استفاده می کنم. برای استفاده از custom white balance، آن را از منو تنظیمات دوربینم انتخاب می کنم و برای تنظیم تراز سفیدی (WB) از کارت خاکستری استفاده میکنم.

برای نوردهی، حالت عکاسی دوربین را روی اولویت با سرعت شاتر (A) قرار می دهم. همچنین در قسمت تنظیمات دوربین، میزان جبران نوردهی (exposure compensation) را روی +۱ قرار می دهم تا دوربین را وادار به بیشتر کردن نوردهی عکس بکنم. هر زمان که تن رنگی مشابه در داخل کادر زیاد باشد من از این مقدار جبران نوردهی استفاده می کنم، مانند زمانی که می خواهم روی پس زمینه های استودیو عکس بگیرم.

حالا شما آماده گرفتن عکس هستید.

۵

اعمال برخی تنظیمات روی عکس

خیلی مهم است که به هر عکسی که می گیرید چند تغییر کلی بدهید. اولین تنظیمی که انجام می دهیم توسط ابزار Levels است. در برنامه فتوشاپ، پنجره Adjustment را پیدا کنید و بر روی Levels کلیک کنید. با این ابزار می توانید تن های نوری عکس را تغییر دهید تا رنگ و نور عکس را به حالت طبیعی نزدیک تر کنید. بعد از انتخاب Levels پنجره ای باز شده که هیستوگرام عکس را نشان داده و در زیر آن ۳ نوار متحرک وجود دارد.

ما ابتدا نوار مربوط به قسمت های روشن عکس را تغییر می دهیم. این نوار را می توانید در زیر قسمت سمت راست هیستوگرام پیدا کنید. این نوار را بگیرید و به سمت چپ بکشید تا جایی که به اولین خط بلند داخل هیستوگرام برسد. با این کار قسمت های روشن عکس روشن تر می شوند.

سپس، همین کار را در سمت مقابل انجام دهید، نوار زیر قسمت سمت چپ نمودار هیستوگرام که مربوط به رنگ های تیره می شود را بگیرید و به سمت راست بکشید تا به اولین خط بلند نمودار هیستوگرام برسد. با این کار هم قسمت های تیره عکس را تیره تر می کنید.

نوار سوم موجود در Levels در قسمت میانه نمودار و در زیر آن قرار دارد که با جا به جا کردن این نوار می توانید میزان روشنایی کلی عکس را تغییر دهید. اگر احساس می کنید عکس شما بیش از حد روشن یا تیره است، این نوار را اندکی به سمت چپ یا راست بکشید.

تغییر بعدی که می خواهیم روی عکس بدهیم، واضح و شارپ کردن بیشتر عکس با استفاده از فیلتر Smart Sharpen است. بر روی عکس زوم ۱۰۰% کنید. حال به قسمت Filter -> Sharpen بروید و گزینه Smart Sharpen را انتخاب کنید. من مقدار این فیلتر را چیزی نزدیک به ۲۰۰% می گذارم، این مقدار را به اندازه ای بالا ببرید که لبه های اجسام در تصویر وضوح بیشتری پیدا کنند یا تا جایی که جزئیات سطوح آهنی به خوبی دیده شود. مقدار Radius را روی همان ۱٫۵ پیکسل نگه می دارم تا نرمی تصویر زیاد بهم نخورد. هدف ما از این تغییرات پیدا کردن وضوح بیشتر در لبه های گوشواره است.

حال که شما یک خیمه مخروطی شکل نور دارید و اطلاعات لازم برای نحوه استفاده از آن را می دانید، می توانید از هر چیزی که داخل این خیمه جا می گیرد عکس بگیرید. با یک نورپردازی ایده آل و انجام اندکی تغییرات بر روی عکس، می توانید یک عکس حرفه ای داشته باشید. در ادامه می توانید عکس نهایی من را مشاهده نمایید.

خیمه نور شما:

اگر تصمیم گرفته اید که خیمه نور خود را بسازید، از مراحل ساخت آن عکس بگیرید و در نهایت آن را امتحان کنید و چند عکس آزمایشی بگیرید (از گوشواره و…). همچنین می توانید از مراحل ساخت آن فیلم بگیرید (یا تایم لپس). فایل های خود را برای ما به آدرس info@lenzak.com ایمیل نمایید. پروژه منتخب با نام و پروفایل شما به این مطلب اضافه خواهد شد.

م

منبع

برگرفته از: tutsplus

نظرات شما

  1. سپید

    ۲۳ دی ۱۳۹۵

    خیلی عالی بود ،متشکرم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *