آموزش عکاسی از ماشین ها با تکنیک نقاشی با نور

چه قصد عکاسی از یک اتومبیل قدیمی از دهه ۸۰ را داشته باشید و چه یک پورشه آخرین مدل، نقاشی با نور یک راه بسیار عالی برای عکاسی از ماشین مورد نظر شما است که باعث می شود واقعا بدرخشد! نقاشی با نور به تصاویر فوق العاده منحصر به فرد و چشمگیر منجر می شود. با کمی پشتکار و خلاقیت، شما می توانید تصاویری ایجاد کنید که مانند گالری عکس های تجاری به نظر برسد – حتی بدون ویرایش سنگین. مطالعه این آموزش را به همه لنزکی های علاقه مند به تکنیک عکاسی نقاشی با نور توصیه می کنیم.

علت این که یک عکس نقاشی شده با نور بسیار باورنکردنی به نظر می رسد این است که نور به معنای واقعی کلمه اطراف سوژه را می پوشاند. به طور معمول، ما سوژه هایی را می بینیم که تنها از یک زاویه، و اغلب با نور خورشید نورپردازی شده اند، که گاهی اوقات می تواند کمی کسل کننده باشد. علاوه بر این، با نقاشی نور بازتاب های جالبی بر روی بدنه ماشین ایجاد خواهد شد که مسیر نور شما را دنبال می کنند، و به تصویر یک ظاهر بسیار تجاری می دهند.

لنزک: نقاشی با نور چیست؟ عکاسی با نوردهی طولانی (سرعت های شاتر آهسته، مثل ۳۰ ثانیه) به عکاس این امکان را می دهند که از منبع های نور مختلف، همچون قلم مو نقاشی، برای نورپردازی سوژه یا صحنه استفاده کنند. نقاشی با نور (light painting) می تواند در حد نوشتن یک کلمه با چراغ قوه موبایل باشد، یا روشن کردن یک مسیر با چراغ قوه بزرگ تر تا نورپردازی پیش زمینه در عکاسی مناظر شب (با نورافکن و…). برای مشاهده انواع آموزش ها و نمونه عکس های نقاشی با نور اینجا کلیک نمایید.

شروع

اولین قدم چیست؟ ماشین را تمیز کنید! نور باعث می شود هر ذره کثیفی و خاک و دوده کاملا قابل مشاهده شود. شما باید مطمئن شوید که ماشین کاملا تمیز است، مگر این که یک سبک کثیف بخواهید.

از آنجا که در نقاشی با نور باید شاتر دوربین را باز بگذارید (سرعت شاتر چند ثانیه ای تا چند دقیقه ای)، باید صبر کنید تا بیرون تاریک شود. اگر نقاشی با نور را در طول روز امتحان کنید، یک تصویر کاملا سفید به دست خواهید آورد چون سنسور تمام نور خورشید را جمع آوری می کند.

یا اگر در گاراژ خود جا دارید، می توانید ماشینتان را آنجا پارک کنید و تمام پنجره ها را ببندید به طوری که هیچ نور محیطی وجود نداشته باشد.

منبع نور شما

یکی از چیزهای جالب در مورد نقاشی با نور این است که نیازی نیست برای شروع هزاران یا حتی صدها دلار بر روی تجهیزات سرمایه گذاری کنید. به معنای واقعی کلمه، می توان از هر منبع نوری استفاده کرد، چه یک چراغ ویدئویی حرفه ای باشد و چه تنها یک اپلیکیشن چراغ قوه بر روی تلفن همراهتان.

من برای این عکس نمونه خودم از یک چراغ ویدئویی قابل حمل LEDGo استفاده خواهم کرد، که یک چراغ کوچک اما قدرتمند است که می توانم آن را در دستم نگه دارم.

یک اشکال این نوع منبع نور این است که نور را همه جا پخش می کند، از جمله به سمت دوربین. در صورت امکان، شما باید راهی برای محدود کردن نور پیدا کنید به طوری که تنها در جهت سوژه بتابد. چراغ های حرفه ای نقاشی با نور، مانند Westcott Ice Light، زبانه هایی دارند که از پخش شدن نور در همه جا جلوگیری می کنند.

در این مثال، منبع نور توسط دوربین دیده میشد، که یک اثر هاله ای در اطراف ماشین ایجاد کرد.

در این تصویر، از تابیدن نور به سمت دوربین جلوگیری شده و تنها به سمت ماشین تابیده شد، به طوری که مسیر نور قابل رویت نیست.

آماده سازی عکس

شاید مهم ترین بخش تجهیزاتی که شما برای نقاشی با نور نیاز خواهید داشت، یک سه پایه محکم است. علت آن این است که گرفتن عکس شما چندین ثانیه طول خواهد کشید (نوردهی طولانی). سه پایه ای که در طول گرفتن عکس جا به جا شود، یا با باد تکان بخورد، به سرخوردگی جدی و تصاویر تار منجر خواهد شد.

شما به یک لنز خاص یا گران قیمت برای نقاشی با نور نیاز ندارید – هر لنزی این کار را انجام خواهد داد! هنگامی که سه پایه خود را برپا می کنید، به یاد داشته باشید که زوم کردن چگونه بر یک تصویر تاثیر می گذارد. عکاسی از نزدیک با یک لنز واید باعث می شود که ماشین چاق تر به نظر برسد. عکاسی از فاصله دور با کمی زوم، اعوجاج را کاهش خواهد داد.

پشت صحنه چیدمان. کمی تابش نور از سمت چپ از یک چراغ خیابانی وجود دارد، اما من می توانم از تنظیمات دوربینم برای کاهش اثر آن نور محیطی استفاده کنم.

تنظیمات نوردهی

اولین هدف، به دست آوردن یک نوردهی پایه خواهد بود. این مستلزم آن است که شما از تنظیمات تمام دستی استفاده کنید. اگر دوربین را بر روی حالت خودکار رها کنید، سعی می کند نور کم را جبران کند و ممکن است فلاش را فعال کند.

برای ایجاد یک تصویر با پس زمینه سیاه مانند عکس نمونه من، نوردهی پایه شما باید بسیار تاریک باشد. اگر می خواهید محیط اطراف بیشتر قابل مشاهده باشد، می توانید نوردهی پایه خود را روشن تر کنید. با این حال، به یاد داشته باشید این کار به این معنی است که شما همانطور که با چراغ در اطراف ماشین راه می روید، به احتمال زیاد در تصویر نهایی دیده خواهید شد.

۱- اول، یک ایزوی پایین انتخاب کنید به طوری که سنسور نور زیادی را از قسمت های اطراف جمع آوری نکند. مزیت دیگر استفاده از ایزوی پایین این است که به یک تصویر بسیار با کیفیت نیز منجر خواهد شد.

۲- سپس، باید یک دیافراگم نسبتا کوچک یا بسته (ضریب اف بزرگ) انتخاب کنید. این کار بخش بزرگی از تصویر را در فوکوس نگه خواهد داشت. همچنین در صورت نیاز، به تاریک تر کردن تصویر کمک خواهد کرد.

۳- سپس، سرعت شاتری انتخاب کنید که به شما کمی وقت برای نقاشی ماشین بدهد. من برای هدف خودم، از ۲۵ ثانیه استفاده کردم.

همانطور که می توانید در زیر ببینید، این عکس پایه تقریبا به طور کامل تاریک است. این عالی است. اکنون عکس نهایی تنها چیزی خواهد بود که من با نور نقاشی می کنم.

نوردهی پایه برای تصویر من ایزو ۱۰۰، f/9 و ۲۵ ثانیه بود.

شروع نقاشی با نور

اکنون ما آماده ایم تا نقاشی را شروع کنیم!

شما می توانید یا از یک دوست بخواهید دکمه شاتر را فشار دهد، یا می توانید دوربین را بر روی یک تایمر کوتاه قرار دهید به طوری که بتوانید نقاشی با نور را بلافاصله بعد از آغاز نوردهی، شروع کنید.

همانطور که سعی می کنید زوایای درستی را پیدا کنید که در آنها ماشین را نقاشی کنید، به ناچار کمی آزمون و خطا وجود خواهد داشت. به نحوه بازتاب نور در بدنه ماشین از نزدیک توجه کنید و سعی کنید راهی پیدا کنید تا مسحور کننده به نظر برسد. به طور معمول این شامل حرکت دادن نور در یک سطح یکنواخت است به طوری که یک خط تمیز و شارپ از نور منعکس شده بر روی ماشین به وجود آید.

این احتمال وجود دارد که مجبور باشید بسیاری از عکس ها را دور بریزید چون بخشی از ماشین به اندازه کافی روشن نشده، یا بازتاب ها بی نظم و شلوغ به نظر می رسند. اجازه ندهید این مسئله شما را دلسرد کند. هرچه بیشتر تمرکز کنید، بهتر متوجه خواهید شد که چطور نور را حرکت دهید.

فراموش نکنید کمی بازی کنید. به عنوان مثال تکان دادن نور در اطراف به شکل دایره ای، می تواند مسیر نورهای جالب و تصاویر به یاد ماندنی ایجاد کند.

چگونه شما در عکس نهایی دیده نشوید؟

دوربین تنها می تواند اشیائی را ببیند که نور درخشنده بر روی خود داشته باشند. هنگامی که شما منبع نور را از خودتان دور می کنید و در تمام مدتی که عکس گرفته می شود حرکت می کنید، به مدت کافی در یک مکان نخواهید بود تا دوربین تصویر شما را ثبت کند.

اگر خودتان را به صورت کمرنگ در تصویر نهایی می بینید، این می تواند به دلیل یکی از این سه مورد باشد:

  • شما ممکن است در نور بازتاب شده از ماشین ثبت شده باشید یا به طور تصادفی خودتان را نورپردازی کرده باشید (نور را به سمت خودتان گرفته باشید).
  • ممکن است نور محیط زیاد باشد. دوربین را طوری تنظیم کنید که نوردهی پایه کمی تاریک تر شود.
  • به مدت طولانی در یک مکان بی حرکت ایستاده اید، بی وقفه حرکت کنید.

به طور معمول، این ظاهر شبه مانند را می توان بعدا به راحتی با فتوشاپ اصلاح کرد، هرچند ممکن است ترجیح دهید کار زیادی برای مرحله ویرایش باقی نگذارید.

کنترل قدرت نور

اگر متوجه شدید که نور شما تاثیر زیادی بر تصویر نهایی ندارد، دو راه برای کنترل آن وجود دارد.

برای این که نورتان را به طور موثر قوی تر کنید، می توانید یک دیافراگم بازتر (ضریب اف یا f-stop کوچک تر) انتخاب کنید یا ایزو را افزایش دهید. هر کدام از این گزینه ها دوربین را نسبت به تمام نورها از جمله نوری که در دست شماست، حساس تر می کنند. آگاه باشید که این تغییرات در شرایط نور محیط، بر نوردهی پایه شما نیز تاثیر می گذارند. بنابراین ممکن است لازم باشد سرعت شاتر (زمان نوردهی) را تغییر دهید تا تصویر را به درستی تاریک نگه دارید.

اگر هیچ کدام از این کارها موفقیت آمیز نبود، آخرین گزینه شما می تواند خرید یک چراغ قوی تر باشد. بله، نقاشی با نور با یک چراغ قوه کوچک هم امکان پذیر است، اما اگر در مورد نقاشی با نور جدی هستید، ممکن است ایده خوبی باشد که آن را به چیزی با قدرت و کنترل کمی بیشتر ارتقاء دهید.

ویرایش های نهایی

اغلب، تصاویر نقاشی شده با نور همانطور که از دوربین بیرون می آیند بسیار زیبا و عالی به نظر می رسند. اما برای تکمیل تصویر و کمی بهبود می توانید از نرم افزاری مثل لایت روم یا فتوشاپ استفاده و ویرایش های مختصر و ساده ای اعمال کنید.

این تصویر که مستقیما از دوربین بیرون آمده است، ظاهر منحصر به فردی دارد، حتی قبل از این که ما هر گونه ویرایشی بر روی آن انجام دهیم. می توانید ببینید که پاهای من در نور بازتاب شده ثبت شده و باید ویرایش شود.

ایده خوبی است که تصاویر نقاشی با نور خود را با فرمت خام یا RAW بگیرید. عکاسی در فرمت RAW بر خلاف JPG انعطاف پذیری بیشتری در زمان ویرایش به شما می دهد.

تنظیمات کلی

اول، شما باید یک تراز سفیدی با ظاهر خوب پیدا کنید. ماشین های نقاشی شده با نور اغلب بسیار براق با تراز سفیدی سرد و آهنین به نظر می رسند، اما شما می توانید تنظیمات مختلف تراز سفیدی را امتحان کنید و ببینید کدام برای تصویرتان بهتر جواب می دهد.

همانطور که قبلا ذکر شد، مهم است که مطمئن شوید ماشین تمیز است قبل از این که از آن عکس بگیرید. هر عیب جزئی یا لکه کثیفی که ممکن است هنوز هم قابل مشاهده باشد را می توان با استفاده از ابزار Spot Healing در فتوشاپ یا برنامه های ویرایش مشابه حذف کرد. شما همچنین می توانید از این ابزار برای کاهش یا حذف تابش خیره کننده روشن و حواس پرتکن از روی ماشین استفاده کنید. من از این روش برای حذف یک بازتاب خشن در تصویر نمونه در بالای چرخ جلو استفاده کردم.

تنظیمات انتخابی

پس از آن، ممکن است بخواهید کمی وقت بگذارید تا بخش هایی از تصویر را به طور انتخابی روشن یا تیره کنید. در مدت نقاشی با نور، ممکن است کمی نور به قسمتی از تصویر که می خواستید تاریک بماند، تابانده باشید. می توانید این مشکل را با استفاده از گرادینت ها (gradients) یا قلم های تنظیماتی (adjustment brushes) برای کنترل دقیق میزان نور در قسمت های مختلف تصویر، برطرف کنید.

من برای عکس خودم می خواستم نور به سرعت بر اطراف ماشین تاثیر بگذارد. من توانستم با استفاده از گرادینت ها و اضافه کردن وینیت (vignette) برای تاریک کردن لبه های تصویر، بر آن تاکید کنم.

لنزک: وینیتینگ (تیره کردن حاشیه و گوشه‌های عکس) باعث می‌شود که چشم بیننده به مرکز عکس معطوف گردد. از پنل FX در Camera Raw استفاده کنید تا به سادگی وینتینگهای زیبایی به عکس‌هایتان اضافه شود.

همانطور که می توانید ببینید، تصویر نهایی با عکسی که از دوربین بیرون آمد تفاوت چندانی ندارد! این تصویر نهایی که ترکیبی از دو تصویر است، برخی از ویژگی های هر دو تصویر را داراست.

بیرون بروید و شروع به نقاشی با نور کنید

نقاشی با نور، یک سبک عکاسی بسیار سرگرم کننده، ساده و با ارزش است. این سبک به هیچ تجهیزات خاصی برای به دست آوردن نتایج باورنکردنی و واقعا خلاقانه که دوستان شما را شگفت زده خواهد کرد، نیاز ندارد. آن را امتحان کنید و لذت ببرید.

برای مشاهده آرشیو آموزش ها و نمونه عکس های نقاشی با نور لنزک اینجا کلیک نمایید.

نویسنده: فرانک مایرلند (Frank Myrland)

م

منبع

برگرفته از: digital-photography-school


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *