آموزش عکاسی از محصولات برای جذب مشتری

تمامی محصولات در تلاشند تا ادعا کنند زندگی خریدارانشان را تغییر می‌دهند. مردم دوست دارند پیش از خرید محصول از کاربرد آن مطلع شوند. عکس‌های محصولات به خریدار کمک می کنند تا قابلیت‌های محصول را راحتر تصور کنند. در عکاسی محصولات زمینه و مفهوم عکس به اندازه‌ خود محصول اهمیت دارد. عکس شما وعده‌هایی که محصول به خریدارش می‌دهد را به تصویر می‌کشد. در ادامه این مطلب لنزک عکاسی سبک زندگی از محصولات را به شما آموزش خواهیم داد.

در این آموزش لنزک یاد می گیرید که چطور با عکاسی صحیح از محصولات نه تنها ویژگی‌های محصول را به تصویر کشیده، بلکه خریدار را متقاعد به خرید آن نمایید.

برای نمونه ما برای عکاسی از این ماگ، که سری پیش آموزش عکاسی آن را خدمت شما ارائه کردیم، استفاده می‌کنیم. اما اینبار قصد داریم در صحنه‌ای خانگی از آن عکس بگیریم با این ایده که بیننده حس و ارزش آن را درک نماید. با قرار دادن ماگ در کالبد یک مفهوم مشخص در ذهن خریدار داستانی در مورد آن شکل می‌گیرد که می‌تواند سبک زندگی (lifestyle) مورد علاقه‌شان را در بر گیرد.

۱

سوژه مورد نظر را بشناسید و برای زمینه و مفهوم عکستان برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی یکی از مهمترین جوانب عکاسی از محصولات می‌باشد. شناخت محصول، طریقه مصرف، کاربرد آن و مکان کاربرد آن به شما کمک می‌کند تا عکس جذابتری از محصولتان را، در قالب زندگی فردی، به تصور بکشید. این عکس‌ها می‌توانند سوژه را به تجربه‌ای حسی تبدیل نمایند. اولین گام این است که ایده‌هایی در مورد نوع کاربرد محصول پیدا کنید.

برای ایده پردازی می‌توانید از این پرسش‌ها کمک بگیرید:

  • این محصول در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
  • چه کسی از این محصول استفاده می‌کند؟
  • چطور مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
  • چه لوازم دیگری به این محصول ارتباط دارند؟

آیا نوردهی و یا زمان مشخصی در روز وجود دارد که با این محصول همخوانی بیشتری داشته باشد؟

بهترین محل برای عکاسی از اشیاء، محل‌های مرتبط با آنها می‌باشند. برای سوژه ما بهترین انتخاب می‌تواند اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق نشیمن یا هر جای دیگری از منزل باشد. اگر به محیط مورد نظرتان دسترسی ندارید، می‌توانید آن را در یک استودیو شبیه سازی نمایید.

سعی کنید محصول را با لوازم دیگر موجود در محیط جفت و جور کنید. وقتی که شما چیزی را در کنار شی دیگری قرار می‌دهید زمینه ای برای محصول به وجود می‌آورد و مقیاسی از آن را نشان می‌دهد. اشیای دیگر می‌توانند مانند نشانه‌های بصری عمل کرده و حس طبیعی بودن را به عکستان ببخشند.

در اینجا من کیسه‌ چای را در کنار ماگ قرار دادم و کتابی کنارش گذاشتم. من دوست دارم خریدار با دیدن این عکس حس کتاب خواندن در کنار نوشیدن چای را تصور کند.

همیشه سعی کنید پشت محصولتان پس زمینه‌ای وجود داشته باشد. از پس زمینه‌ای ساده استفاده کنید تا تمرکز بیننده بر سوژه یا محصول مورد نظر باقی بماند. اگر دیوار خوبی برای پس زمینه پیدا نمی‌کنید و یا اینکه به دنبال چیز متفاوتی هستید می‌توانید دیوار را رنگ کرده و یا اینکه از یک تکه کاغذ دیواری استفاده نمایید.

من یک برگ کاغذ رنگی (همان کاغذ کادو) از نوشت افزار خریداری کردم که نقش گل‌های ریزش کاملا با شکل لیوان و عکس همخوانی دارد. رنگ قرمز کاغذ مکملی برای رنگ سبز فنجان بوده و موجب همخوانی این دو می‌گردد.

کیفیت نور محیط و زمان مناسب عکاسی از محصول را در نظر داشته باشید. می‌توانید عکاسی را در زمان مشخصی از روز مثلا اوایل صبح انجام دهید و یا اینکه با تغییر وضعیت نورپردازی نور خورشید را شبیه سازی نمایید. بهترین راه برای شبیه سازی نور پنجره استفاده از سافت باکس می‌باشد و همچنین با چتر می‌توانید تابش نور آفتاب از بالا را شبیه سازی کنید.

۲

مراحل چیدمان صحنه

چیدمان صحنه و تغییر سبک اتاق نیازمند دقت نظر بالایی می‌باشد. به وجود آوردن صحنه‌ای الهام بخش و متقاعد کننده نقش قابل توجهی را در فروش محصولات ایفا می‌نماید. فضایی که به نظر راحت و لذت بخش می‌آید، راحت‌تر توجه بیننده را جلب می‌کند.

تمامی جزئیات عکس باید با دقت و توجه بالا چیده شود. البته نباید چیزهای زیادی در عکس داشته باشید، چون موجب دور شدن توجه خریدار از سوژه اصلی می‌گردد. لوازم دیگر را به شکلی در صحنه قرار دهید تا با سوژه عکستان رقابت نکنند.

من لامپ و کتاب را به شکلی قرار دادم که بخش قابل توجهی از آنها بیرون از کادر باشند. به این صورت لیوان در مرکز عکس بوده و اشیای دیگر بر آن غالب نمی شدند.

تمامی اشیای دیگر عکس باید از نظر سبک، شکل، رنگ و بافت با سوژه همخوانی داشته باشند. اگر سوژه شما فناوری جدیدی دارد سعی کنید دیگر اشیای صحنه نیز از فناوری‌های مدرن باشد تا سبک زندگی خریدار را بازتاب دهد. اگر لامپ یا چراغی در عکس دارید حتما روشنشان کنید. چراغ‌ها در حالت خاموش ظاهر سرد و مرده‌ای به عکس ‌می‌بخشند، پس روشن کردنشان می‌تواند فضای شادابتری را برای عکستان به ارمغان آورد.

تمامی اشیای موجود در صحنه را گردگیری کرده و تمیز نمایید تا عکس نهایی خاکی و کثیف به نظر نرسند. البته شما می‌توانید خاک و لکه‌ها را بعدا در فتوشاپ حذف نمایید ولی با صرف کمی زمان برای تمیز کردن لوازم می‌توانید در زمان ویرایش عکس صرفه جویی نمایید. در نهایت اگر بعد از گرفتن عکس متوجه کثیفی در آن شدید می‌توانید آن را ویرایش کنید.

۳

نورپردازی برای تنظیم تن رنگی

در عکاسی محصولات نورپردازی اهمیت بسیاری دارد. نور طبیعی پنجره تاثیر بالایی در ایجاد حس زمان روز دارد. نورهای مصنوعی نیز عملکرد خوبی دارند و شما می‌توانید زاویه تابش نور خورشید در زمان مشخصی از روز را با آنها شبیه سازی نمایید.

در اینجا من قصد دارم نور گرم بعد از ظهر را شبیه سازی کنم یعنی همان زمانی که معمولا از این محصول استفاده می‌شود. من نور را در سطح پایینی قرار می‌دهم تا سایه‌ای بسازد که با نور بعد از ظهر همخوانی داشته باشد. من همچنین لامپ را نیز روشن میکنم تا صحنه را با تابش گرمش تکمیل کند. در پایان رفلکتوری نیز به صحنه اضافه می‌کنم تا نور را بازتاب داده و سایه‌ها را روشن سازد.

۴

گرفتن عکس

بعد از آماده شدن صحنه و نورپردازی باید کادربندی لازم برای ثبت عکس نهایی را انجام دهید. کادربندی را به شکلی انجام دهید که سوژه در کادر غالب (توجه اصلی روی سوژه که در اینجا لیوان است) باشد. در مورد بخشی از صحنه که می‌خواهید در فوکوس باشد تصمیم گیری نمایید. من از دیافراگم متوسط استفاده می‌کنم تا در عین حال که محصول با وضوح و شفافیت بالا ثبت می‌شود، پس زمینه نیز کمی محو گردد.

تنظیم دقیق تراز سفیدی اهمیت زیادی دارد. من در اینجا از تراز سفیدی مورد نظرم استفاده می‌کنم. برای تنظیم تراز سفیدی، گزینه‌ی مربوط به آن را در دوربین انتخاب می‌کنم و با استفاده از یک کارت خاکستری آن را تنظیم می کنم.

برای نوردهی من از مد دستی (Manual یا M) و نورسنج استفاده می‌کنم. اگر نور سنج در اختیار ندارید از یک کارت خاکستری و نورسنج خود دوربین استفاده نمایید.

۵

ویرایش عکس در فتوشاپ

در پایان وقتی که به عکس مورد نظرتان دست یافتید با کمی تصحیح و ویرایش در فتوشاپ می‌توانید حتی عکستان را بیش از پیش برای خریداران جذابتر کنید.

اولین تنظیماتی که انجام می‌دهیم بر Levels می‌باشد. پنل Adjustment را باز کرده و بر دکمه‌ی Levels کلیک نمایید. به این صورت تن رنگی عکس به رنگ اصلی سوژه نزدیکتر خواهد بود. پنجره Levels هیستوگرامی را نشان می‌دهد که سه اسلایدر در زیرش دارد.

کار را با تنظیم اسلایدر در نواحی روشن عکس استفاده می‌کنیم. این اسلایدر در سمت راست قرار دارد. اسلایدر را گرفته و به سمت چپ ببرید تا به نمودار هیستوگرام برسد. با اینکار نواحی روشن عکس روشنتر می‌گردد.

سپس از اسلایدر سمت چپ استفاده کرده و آن را به سمت راست ببرید تا به نمودار هیستوگرام برسد. با اینکار نواحی تیره عکس تیره‌تر می‌گردد.

اسلایدر سوم در میانه‌ی هیستوگرام قرار دارد و روشنانی کلی عکس را تنظیم می کند. اگر به نظرتان عکس بیش از حد تاریک یا روشن است اسلایدر میانی را به سمت چپ یا راست حرکت دهید.

تغییر دیگری که بر عکس اعمال می‌کنیم شارپ کردن آن با فیلتر Smart Sharpen می‌باشد. زوم را بر ۱۰۰% قرار دهید. سپس به منوی Filter رفته، بر گزینه‌ی Sharpen کلیک کرده و گزینه‌ی Smart Sharpen را از میان گزینه‌های آن انتخاب نمایید. من مقدار آن را بر ۱۳۳% می‌دهم تا بافت سطحی بهتر به نظر برسد. سپس شعاع تغییرات (radius) را بر ۱٫۳پیکسل می‌گذارم تا جزئیات عکس بهتر به نظر برسند. هدف از اینکار جلوه بخشیدن به جزئیات تصویر و دلنشین ساختن عکس می‌باشد.

ن

نتیجه گیری

حال شما قادر هستید تا از محصولات مورد نظرتان عکس‌هایی جذاب ثبت کرده و آنها را در مجلات و یا وبلاگ‌های مربوطه منتشر کنید. شما می‌توانید مراحل انجام گرفته در این آموزش را در هر جای دیگر و یا حتی استودیو عکاسی انجام دهید. توجه به استایل همیشه عکس‌های زیباتر و قوی تری را برایتان به ارمغان می آورد.

خلاصه

مراحل کلیدی عکاسی از محصولات شامل موارد زیر است:

۱- درک اشیاء، زمینه و مفهوم متناسب با آن

۲- استفاده از چیدمان صحیح در صحنه

۳- استفاده از نورپردازی برای تنظیم تون رنگی

۴- کادربندی ثبت عکس

۵- تنظیم و تصحیح عکس در فتوشاپ

این عکس نهایی ماست:

در پایان، اگر به دنبال روش دیگری برای عکاسی از محصولات سه بعدی هستید، مطلب «آموزش عکاسی از ظروف سرامیکی و محصولات سه بعدی» لنزک را مطالعه نمایید.

توجه: اگر این مطلب را در سایت دیگری مطالعه می نمایید، شما را به تماشای سایت اصلی لنزک (www.lenzak.com) دعوت می کنیم.


م

منبع

برگرفته از: tutsplus

نظرات شما

  1. pedram795

    ۳ اسفند ۱۳۹۳

    با تشکر از مطالب مفیدتون
    منبع این مطلب اگه اشتباه نکنم tutsplus بوده

    1. saman نویسنده

      ۴ اسفند ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      تشکر از شما برای اطلاع دادن.

      منبع مطلب اصلاح گردید.

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *