آموزش عکاسی از منظره کوهستانی: چگونه از پایین تا بالای یک قله را در عکس بیاوریم – قسمت دوم

منظره های کوهستانی همواره با آب همراه هستند، و یک برکه زیبا می تواند کمک بزرگی به زیبا تر شدن عکس شما باشد، به شرطی که بتوانید یک ترکیب بندی خوب برای عکس منظره خود انتخاب کنید، بهترین استفاده را از نور بکنید، در بهترین ساعت نور عکاسی کنید، و از بهترین سرعت شاتر برای ثبت کردن آب استفاده کنید.

با اینکه معمولاً توصیه می کنیم برای قرار دادن خط افق از قانون یک سوم استفاده کنید و آن را روی خط یک سوم بالایی یا یک سوم پایینی قرار دهید، اما گاهی اوقات، مانند عکسی که ما گرفته ایم، بهتر است که خط افق را در وسط کادر قرار دهید، در این عکس آسمان و تصویر افتاده در آب چشم بیننده را به مرکز تصویر یعنی جایی که خط افق را قرار داده ایم هدایت می کند.

ما همچنین عکس را طوری ترکیب بندی کرده ایم که کوه های V شکل چشم بیننده را به مرکز کادر هدایت کنند و کوهی که در وسط کادر قرار گرفته توسط خورشید در لحظات قبل از غروب به خوبی روشن شده باشد.

در این عکس ابر هایی که در بالای کوه ها هستند به صورت زیبایی آنها را پوشانده اند و این حس آرامشی را در عکس ایجاد می کند و به نوعی نشان دهنده این است که قله ها برای خودشان آب و هوای دیگری دارند.

عکس گرفته شده بدون فیلتر Graduated ND

استفاده از فیلتر های کاهنده نر تدریجی یا Graduated ND برای آسمان

زمانی که کوه های بسیار بزرگی وجود دارند، آسمان بزرگی هم وجود خواهد داشت. با توجه به اختلاف نوری زیاد بین آسمان و کوه، شما معمولاً با عکسی رو به رو خواهید شد که کوه ها در آن به شکل خوبی نوردهی شده اند و جزئیات آن ها به خوبی دیده می شود، اما آسمان در عکس شما بسیار روشن است و جزئیاتی در آن دیده نمی شود.

بهترین راه حل برای مقابله با این مشکل استفاده از فیلتر های Graduated ND است، نیمی از این فیلتر ها روشن است و نیمی دیگر نسبتاً تیره که می توانید با قرار دادن قسمت روشن در پایین کادر و قسمت تیره تر در قسمت آسمان عکسی بگیرید که در آن همه قسمت های عکس به شکلی مناسب و متعادل نوردهی شده باشند.

عکس گرفته شده با استفاده از فیلتر ۲-stop Graduated ND

ما برای گرفتن این عکس از فیلتر ۲-stop Graduated ND استفاده کردیم (نور آسمان و زمین را نگاه کنید و آنها را با هم مقایسه کنید) که به ما آسمانی کاملاً آبی با جزئیات کامل در ابر ها داده است.

در غیر این صورت، می توانید با گرفتن دو عکس، یک عکس با نورسنجی بر اساس زمین و یک عکس با نورسنجی بر اساس آسمان، دو عکس به صورت فشرده نشده RAW بگیرید و بعداً آنها را با استفاده از برنامه Photoshop، لایه ها و ماسک به یک عکس با نور مناسب در همه نقاط تبدیل کنید.

سیاه و سفید!

آنسل آدامز (Ansel Adams) برای عکس های هیجان انگیزش از کوهستان ها شهرت دارد، مخصوصاً عکس هایی از Yosemite در کالیفرنیا، او عکس هایش را بر روی فیلم های سیاه و سفید می گرفت، و در اتاق تاریک تغییرات زیادی روی عکس های خود می داد. شما می توانید با استفاده از ابزار های مخصوص موجود در Photoshop برای سیاه و سفید کردن عکس، عکس های منظره ای شبیه به این عکاس بسازید.

می توانید با گرفتن عکس منظره ای از کوهستان به همراه آسمانی روشن و آبی، و استفاده از دستور Convert to Black and White در برنامه Photoshop و انتخاب گزینه Infrared در این قسمت و سپس کمی تغییر دادن سیاهی های موجود در رنگ های قرمز، آبی و زرد به عکس هایی شبیه به عکس های آنسل آدامز دست پیدا کنید، عکس هایی با آسمان تیره و کنتراست بالا.

عکس گرفته شده در ابتدای صبح با سرعت شاتر ۱/۱۰ ثانیه

آبهای ابریشمی

محو کردن دریاچه های کوهستانی در عکس جلوه بسیار بالایی به عکس می دهد، مخصوصاً اگر نقطه اصلی شما در عکس جسمی ثابت باشد و آب در اطراف آن در حرکت باشد.

استفاده از سرعت شاتر بسیار پایین ۲ تا ۳ دقیقه ای می تواند امواج ریز و بی سر و صدای برکه را به سطحی نرم و لطیف تبدیل کند.

عکس گرفته شده در آخرین لحظات روز با سرعت شاتر ۱۵۳ ثانیه

برای گرفتن چنین نتیجه ای به ترکیبی از شرایط کم نور به همراه فیلتر ۱۰ stop ND احتیاج دارید تا بتوانید مقدار نور ورودی به لنز را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید، تا بتوانید از سرعت شاتر بسیار بسیار پایین برای عکس استفاده کنید.

برای گرفتن چنین عکسی صبر کنید تا خورشید پشت قله ها ناپدید شود، یادتان باشد که در مناطق کوهستانی غروب زود تر صورت می گیرد.

عکاسی از منظره کوهستانی – عکاسی از بالا:

یکی از مزیت های بالا رفتن از کوه نمایی است که از بالای آن خواهید داشت، منظره ای کوهستانی از ارتفاعات!

با اینکه نشان دادن تمام منظره رو به روی خود در یک عکس می تواند وسوسه کننده باشد، اما چنین عکسی می تواند بسیار وسیع و خالی باشد.

برای داشتن عکسی با نمایی بهتر، سعی کنید بر روی جالب ترین قسمت های صحنه تأکید داشته باشید.

برای مثال عکسی که ما گرفته ایم، این عکس در زمانی که نور به بهترین حالت خودش است، درست بعد از غروب خورشید گرفته شده، در این عکس تصمیم گرفتیم که برکه را با بقایایی از نور قبل از غروب نور بدهیم، و کادر را با رنگ های بسیار زیبای آسمان پر کنیم، آسمانی که با ابر های نارنجی رنگ و کمی تیره جلوه بسیار زیبایی به عکس داده است.

عکسی که از غروب می گیرید را کمی تیره تر از حالت ایده آل بگیرید، و نورسنجی را بر اساس آسمان انجام دهید، نه روی زمین تاریک تر، با این کار عکس شما به صورت سیلوئت ثبت می شود، که می تواند جلوه بسیار زیبایی به چنین عکسی بدهد.

اوایل صبح

عکاسی در زمان غروب

معمولاً از این مسأله صحبت می کنیم که در بهترین موقع روز برای عکاسی بروید، زمانی که نور مناسب تری دارید، و به دلایلی با انجام این کار می توانید تغییرات بسیار محسوسی در عکس ایجاد کنید، و تنها با انتخاب زمان مناسب برای عکاسی نتیجه بهتری بگیرید.

عکاسی در وسط روز عکسی مصنوعی، بی روح و خالی از هیجان با آسمانی بی رنگ و رویی را به همراه خواهد داشت.

تا زمان غروب خورشید صبر کنید، و اگر ابر ها و رنگ ها با شما یار باشند، می توانید عکسی بسیار زیباتر داشته باشید، عکسی با فضایی رنگی و زیباتر به همراه آسمانی صاف و خوش رنگ.

برای تراز سفیدی (WB) گزینه ای گرم کننده را انتخاب کنید، مانند Cloudy یا Shade، تا بتوانید رنگ ها را بهتر و قوی تر نشان دهید.

عکس گرفته شده در غروب

عکاسی در زمان کم نور به شما این امکان را می دهد تا بتوانید از سرعت شاتر های پایین تری برای عکاسی استفاده کنید، که این امر می تواند باعث تار شدن آب در عکس شود و جلوه زیبایی به عکس بدهد.

همچنین به ترکیب بندی زیبای این عکس هم توجه کنید که چگونه با درختان جنگل محاصره شده است.

آخرین نور

می توانید از آخرین اثرات نور عکس های بسیار زیبایی از منظره کوهستانی بگیرید، زمانی که خورشید در حال غروب است و منظره شما را به شکل بسیار زیبایی نورپردازی می کند.

همانطور که برای عکاسی قبل از غروب گفتیم، عکس را کمی تاریک تر از چیزی که نورسنجی نشان می دهد بگیرید، و می توانید با استفاده کردن از فیلتر Graduated ND لحظه غروب خورشید را با نور بیشتری نشان دهید بدون اینکه قسمتی از عکس بیش از حد روشن شود و در حقیقت بسوزد.

ما این عکس را با فرمت RAW گرفتیم و با استفاده از برنامه Photoshop CC و قسمت Adobe Camera Raw و سپس ابزار Adjustment Brush مقدار Exposure و Shadows قسمت های تاریک تر میانه زمین را به مقدار +۷۵ و +۲۰ تغییر دادیم، تا کمی این قسمت های عکس روشن تر شود.

شما می توانید با استفاده از ابزار Dodge فتوشاپ هم نتیجه مشابه ای بگیرید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *