آموزش عکاسی از پارچه و لباس

اطراف ما پر از لباس‌های کشباف و ابریشمی است. امروز، ما به تکنیک‌های عکسبرداری از آنها می‌پردازیم. شما با این تکنیک‌ها می‌توانید تحسین دوستان هنرمندتان را جلب کنید و اگر استعداد خوبی در آن داشته باشید این می‌تواند یک عرصه شغلی را برای شما فراهم آورد. حال به عکسبرداری از پارچه‌ها می پردازیم.

تهیه تجهیزات :

اگر شما استودیویی با تجهیزات کامل دارید، می‌توانید با امکاناتی که در اختیاراتان است عکس‌های بی نظیری از پارچه تهیه کنید، ولی برای شروع به یک چیز ساده نیاز دارید. من برای عکسبرداری‌هایم از یک دوربین DSLR فول فریم Nikon D700 استفاده می‌کنم. و بر روی آن لنزی با فاصله کانونی ۵۰میلیمتری یا ۲۴میلیمتری را سوار می‌کنم تا بتوانم عکس‌های کلوزآپ و تله از لباس‌ها تهیه کنم.

من گاها برای نورپردازی از یک فلاش اکسترنال با قابلیت‌های دستی استفاده می‌کنم ولی این تنها در صورتی که محیط درستی را انتخاب کرده باشید نتیجه بخش خواهد بود. استودیو خانگی من سه دیوار سفید و یک سقف سفید دارد. اگر شما چنین اتاقی در خانه‌تان دارید، قادر خواهید بود از بسیاری مشکلات اجتناب کنید. با روشن کردن فلاش، اتاق سفید شما تبدیل به یک چادر نور بزرگ خواهد شد.

برای عکسبرداری‌های لوکیشنی که اتاق خوبی در اختیار ندارم، من از دو فلاش پایه دار و چتر استفاده می‌کنم. امروزه استفاده از چترها از مد افتاده‌ است. با وجودی که با سافت باکس‌ها بهتر می‌توانید نور را کنترل کنید، تجربه نشان داده است که با چتر‌‌ها شما می‌توانید با کمترین هزینه بهترین لطافت نورپردازی را بدست آورید.

در حال حاضر می‌توانید با مبلغی کمتر از ۵۰دلار یک چتر ۶۰ اینچی را خریداری کنید، در صورتی که با این مبلغ تنها می‌توانید از پس هزینه یک سافت باکس ۳۶ اینچی برآیید. وقتی که کمی بخواهید اندازه‌های آن را افزایش دهید، تفاوت قیمت آنها خیلی بدتر خواهد شد. یک Octodome هفت فوتی قیمتی بیشتر از ۴۰۰دلار دارد، در صورتی که شما می‌توانید یک چتر هفت فوتی را به قیمت ۱۰۰دلار خریداری کنید.

نورپردازی بافت یا تکسچر:

مهمترین موضوعی که درعکسبرداری پارچه باید به آن توجه داشته باشید بافت آن است. صرف نظر از اینکه شما از چه پارچه‌ای عکسبرداری می‌کنید، باید بتوانید بافت را به وضوح نمایش دهید. کراوات متشکل از هزاران الیاف بافته شده می‌باشد، ولی باید براق و هموار به نظر برسد.ممکن است یک سویشرت طرح بافتی پیچیده‌ای داشته باشد ولی شما باید آن را به تصویر بکشید.

برای مخفی کردن یا به نمایش در آوردن بافت‌ها از تکنیک یکسانی استفاده خواهید کرد و آن چیزی نیست جز کنترل ملایم و هدایت شده‌ی نور. امیدوارم حداقل چیزی که از این آموزش یاد می‌گیرید، درک درستی از چگونگی پیوند جداناشدنی بافت و نور باشد.

عکس سمت چپ نورپردازی از پهلو (کنار) و عکس سمت راست نورپردازی مستقیم.

نور کناره:

به چند دلیل من معمولا برای عکس‌های پارچه از یک نور استفاده می‌کنم. اول اینکه، من معمولا در یک اتاق سفید هستم، بنابراین انعکاس‌ نور از دیوارها تاثیر زیادی بر ایجاد سایه‌ها می‌گذارد. دلیل دوم و مهمتر این است که، برای نمایان شدن بافت، نور باید هدایت شده باشد.

نورپردازی از کناره ها

بافت‌ها با ترکیب نقاط روشن و تیره‌ی ایجاد کننده‌ی عمق تصویر ایجاد می‌شوند. به بافت چیز ساده‌ای همچون دستانتان نگاه کنید. اگر سایه‌ها خطوط آن را مشخص نکند، به نظرتان هموار خواهد آمد. اگر می‌خواهید این مشخصه‌ را در پارچه‌ها افزایش دهید، شما باید از تکنیک نورپردازی کناره‌ای استفاده کنید. اگر پارچه را یک تکه زمین بزرگ در نظر بگیریم، باید منتظر باشید تا خورشید پایین بیاید.

این نکته را به یاد داشته باشید که نورپردازی کناره‌ای نسبی است. عکس بالا چگونگی نورپردازی کناره‌‌ای بر یک صفحه موجود بر میز را نشان می‌دهد. اگر پارچه شما معلق باشد، یا اینکه عمودی قرار داشته باشد، باید در موازات آن مکان نور را نیز تغییر دهید.

نور مستقیم:

نور مستقیم را متضاد نور کناره فرض کنید. این نوع نورپردازی مانند عکاسی در ظهر است (به جای عکاسی خلاف زمان غروب خورشید).

نور با اینکه همچنان لطیف است، ولی مستقیماً به پارچه می‌خورد. و این امر موجب کاهش بافت و مخفی شدن منافذ آن می‌شود.

نورپردازی مستقیم

شاید باورتان نشود ولی به کرات شما نیاز پیدا می کنید که بافت پارچه را مخفی سازید. تاکید می کنم، موقعیت نور متانسب با موقعیت سطح است. در مورد اشیایی که به صورت مسطح بر میز قرار گرفته‌اند، نور از بالای سرشان به آنها تابیده می‌شود. در مورد اشیایی که به صورت عمودی قرار گرفته‌اند، نور مستقیما از همان مسیر جایگاه دوربین به آنها تابیده می‌شود.

پارچه بافتنی (کاموایی):

در عکس قبل، من عکسبرداری از یک بافتنی را با دو نوع نورپردازی مستقیم و کناره‌ای نشان دادم. اکثر اشیای بافتنی، بافت و تکسچر زیادی دارند. باید هر طور شده آنها را نمایان سازید. نورپردازی کناره‌ای نقطه آغاز خوبی است. من اخیرا از یک کلاه بافتنی عکسبرداری کرده‌ام.

برجسته‌ترین مشخصه این بافت، موج های افقی سرتاسری آن است. از نورپردازی مستقیم استفاده کردم و نور را مستقیما بر بالای کلاه قرار دادم. نور را در سمت چپ و راست کلاه قرار دادم ولی موج ها به این وضوح نبودند.

عمق میدان:

من قصد دارم که عمق میدان را به شما معرفی کنم. اگر تنها به صورت تفریحی عکاسی می‌کنید و یا قصد دارید که عکس‌ها را در وب سایت دوستتان قرار دهید، می‌توانید از هر عمق میدانی که می‌خواهید استفاده کنید. ولی اگر عکاسی حرفه‌ای انجام می‌دهید و قصد چاپ آنها در مجلات را دارید، به لبه های واضح و شارپ نیاز دارید.

در عکس فوق از کلاه، من عکسبرداری را به صورت ماکرو انجام داده‌ام. عکس برداری با فاصله نزدیک از سوژه تان از عمق میدان آن می‌کاهد. بنابراین باید کار را به آرامی انجام بدهم، تا فوکوس لبه‌ها کلاه حفظ شود و در عین حال جلوی آن نیز باقی بماند.

علت مهم بودن لبه‌های شارپ در عکسبرداری صنعتی نیازشان برای جدا سازی عکسها از پس زمینه می‌باشد. با جدا سازی آنها قادر خواهند بود که لایه‌های متنی و تصویری دیگری به آن بیفزایند. جدا سازی لبه‌های محو کار جداسازی را سخت یا حتی غیر ممکن می‌کند.

پارچه های ابریشمی یکدست:

در عکس‌های بعد ما نگاهی به عکسبرداری از پنج کراوات ابریشمی می‌اندازیم. توجه داشته باشید که پارچه‌های ابریشمی دقیقا متضاد پارچه‌های کشبافت هستند. و در عوض الیاف نمایان، شما ابریشم را دارید که یک سطح صیغلی و صاف دارد.

در هنگام کار با سطوح صیغلی، شما حق انتخاب دارید که آنها را حذف کنید و یا اینکه در عکسهایتان به کارشان ببرید. برای عکس دوربین را تنظیم می‌کنم.

این را به یاد داشته باشید، « زاویه تابش برابر با زاویه بازتاب است». به عبارت دیگر من باید زاویه نور تابیده شده به سوژه را با زاویه دوربین تطابق دهم. فرض کنید که فلاش شما به جای تابش نور در حال پرتاب یک توپ تنیس است. شما باید دوربین را در مکانی قرار دهید که پس از برخورد توپ به سوژه برگشت آن را دریافت کند.

وقتی که شما به یک عکس نگاه می‌کنید، ماهیت براق کراوات‌ها را درک می‌کنید. موضوعی که ممکن است چندان واضح نباشد تاثیرات انجام گرفته بر بافت است. وقتی دوربین و فلاش را مستقیما بر بالای سوژه قرار دهم، از نور پردازی مستقیم بهره خواهم برد. به این صورت تمامی نواقص مخفی شده و همه چیز مسطح به نظر خواهد آمد. به عکس‌ها توجه کنید.

در عکس بعدی دقیقا متوجه چگونگی تاثیر نور مستقیم و کناره بر الیاف خواهید شد.

تراز سفیدی:

می‌خواهم یک نکته کلیدی درمورد تراز سفید به شما بگویم. وقتی که در حال عکسبرداری از محصولات هستید، باید به همخوانی رنگ‌ها دقت کنید. هیچ کس دوست ندارد متوجه شود لباس زردی که در تبلیغات دیده‌ است در اصل نارنجی رنگ بوده است.

برای بی نقص بودن تراز سفیدی، یک چیز کاملا سفید را در کادر عکستان قرار دهید. به این صورت قادر خواهید بود که از آن در Photoshop و Lightroom به عنوان مرجعی تغییر پذیر استفاده کنید.

دمای رنگی چقدر بوده است؟

موضوع دیگری که باید در نظر بگیرید اندازه گیری دقیق معیار کلوین با استفاده از تصحیح کننده در فلاشها می‌باشد. من می‌دانم که با استفاده از چترهای بازتاب دهنده‌ی نقره‌ای من نوری معادل ۵۶۰۰ کلوین تولید می‌شود. این اولین چیزی بود که در مدرسه یاد گرفتم. فلاش‌ شما می‌تواند بین ۱۰۰ یا ۲۰۰ کلوین متغیر باشد.

جین:

بیایید نگاهی به جین‌ها بیاندازیم. ممکن است هنگام عکسبرداری از چنین نوع البسه‌ای، تصمیم گیری در مورد نمایان کردن یا پنهان کردن بافت سخت باشد. در برخی موارد، بهتر است از هر دو صورت عکاسی کنید.

این عکس‌ها از جین در یک روز سخت کاری و برای تهیه کاتالوگ گرفته شده است. من حتی زمان خاراندن سرم را هم نداشتم چه برسد به تنظیم کیت نورپردازی برای عکس‌ها. بنابراین من از یک فلاش اکسترنال برای عکسبرداری‌هایم استفاده کردم. چه می‌توان کرد؟ گاها حرفه‌ای بودن به معنای سریع بودن نیز می‌باشد. من همچنین می‌دانستم که یک روتوشگر حرفه‌ای به مشکلات عکس‌ها رسیدگی خواهد کرد.

این دو عکس نمونه‌ی بارزی از چگونگی تاثیر گذاری زاویه نور بر بافت می‌باشد. این جین‌ها در مقابل من بر دیوار آویزان شده بودند. برای عکس سمت چپ، من نور را از بالا به شلوار تاباندم تا مانند عکس کلاه بافتنی نورپردازی کناره‌ای ایجاد شود با این تفاوت که در این عکس نور به جای راست و چپ از بالا تابانده شده است. برای عکس سمت راست من نور را از دیوار پشت خودم بر شلوار تاباندم تا نورپردازی مستقیم ایجاد شود.

سمت چپ: نور کناره، سمت راست نور مستقیم

کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ من فکر می‌کنم برای این نوع خاص از جین سمت چپ که چین‌های بهترین دارد مناسب تر است. مطمئنانه مواردی وجود دارد که شما ترجیح می‌دهید پارچه مسطحتر بوده و بافت‌ها مخفی شوند.

خودتان از الیاف عکسبرداری کنید:

اگر خوب جستجو کنید، فرصت‌های بسیاری برای چنین نوعی از عکاسی وجود دارد. از لباس‌های قدیمی و دستدوز فروشی بر Etsy و eBay گرفته تا گاتالوگ‌های مد روز، همگی نیاز به عکاسی دارند.

به طور کلی باید به بافت این نوع عکس‌ها توجه کنید. وقتی که به خوبی تکنیک‌های نورپردازی مستقیم و کناره‌ای را آموختید می‌توانید نمونه کار های خود را منتشر کنید. هر وقت به عکس‌هایی دست یافتید که به خوبی رنگ‌های پارچه را به تصویر می‌کشند، قادر خواهید بود مشتری‌های زیادی پیدا کنید.

م

منبع

برگرفته از: tutsplus

نظرات شما

  1. فاطمه بامری

    ۱۳ دی ۱۳۹۹

    سلام من باید از یک سری تکه پارچه داخل مغازه عکس بگیرم
    ممنون میشم راهنمایی کنید و اینکه حتما باید از دوربین عکاسی استفاده کنیم

  2. سعید

    ۲۴ آبان ۱۳۹۷

    سلام
    میشه عکس های این سایت رو ببینید
    cdn.vip-themes.com/impreza/09
    عکس های تیشرت و شلوار و… که اینجوری گرفته میشه اسمش چیه و چطوری اینجوری میگیرن؟
    میشه تو خونه هم اینجوری عکسای کرد؟
    اگه لینک آموزشی برام بفرستید ممنون میشم

  3. سپیده

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۳

    ممنونم از شما

    مطالب فوق العاده ای بود با دقت و ولع هروز از مطالب سایت شما استفاده میکنم

    شادی و روزی پر رونق رو براتون آرزومندم

  4. کدخدانت دات کام

    ۳۰ آبان ۱۳۹۳

    سلام
    بنده مدیریت سایت کدخدانت دات کام بزرگترین سایت لباس ایران هستم
    kadkhodanet.com
    طرز گرفتن عکس از لباس خیلی برای بنده اهمیت داره
    مطالب ارزشمند جنابعالی رو مطالعه کردم و میتونم بگم صددرصد مطالب برای من ارزشمند بود
    از شما تشکر می کنم
    خدا قوت
    امیدوارم با هر بازدید جدید بنده شاهد مطالب جدیدتر در این زمینه و در سایت شما باشم
    موفق باشید

    1. هاوانا

      ۱۷ دی ۱۳۹۴

      بزرگترین سایت پوشاک ایران ؟؟؟؟؟!!!!! این که اصلا سایت نبود وبلاگ بود انگار ؟

  5. Saafa

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳

    عالی بود.
    با هر آموزشتون، دیدم نسبت به محیط و جهان اطرافم دقیق تر میشه.
    واقعا ازتون متشکرم : )

    1. زند

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳

      تشکر از این که زمان می گذارید و نظر می دهید، موفق باشید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *