آموزش عکاسی از پاشیدن نصف قهوه داخل فنجان!

دینا بلنکو یک عکاس اجسام بی جان خلاق اهل روسیه است. عکس های هنری او داستان های جادویی پشت اشیاء روزمره بی جان را به تصویر می کشند. در آموزش امروز لنزک، شما به همراه دینا خلاق شده و یاد می گیرید از پاشیدن قهوه طوری عکاسی کنید که نیمی از فنجان خالی باقی بماند! بله، همانطور که دینا آموزشش را عکاسی از نیمه پاشیدن (half-splash) مایعات نامیده، این با عکاسی از مایعات معمولی تفاوت دارد.

همین چند وقت پیش من یک صحنه از اجسام بی جان درست کردم، که در آن همه چیز نصفه بود – یک ساندویچ، یک شاخه کوچک شوید و حتی قهوه داخل فنجان. این مفهوم برای من جالب به نظر می رسید. اما قهوه در عکس نهایی مایع به نظر نمی رسید. بلکه بیشتر شبیه ژله بود.

بعدا، به ذهنم رسید که بهترین راه برای اصلاح این عیب، عکاسی از آن به صورت پاشیدن (splash photography) است که می تواند چگونگی حرکت مایع را به تصویر بکشد. برای خلاقانه تر کردن این پاشیدن، سعی کردم به صورت نیمه پاشیدن (half-splash) عکس بگیرم و این کار جواب داد.

در این آموزش، من به شما یاد خواهم داد که چطور عکس بگیرید و به یک نتیجه مشابه دست پیدا کنید، بنابراین شما می توانید خودتان آن را در طول فرصت بعدی نوشیدن قهوه امتحان کنید.

تجهیزاتی که نیاز دارید:

۱- دوربین با یک فلاش اکسترنال. من از نیکون D800 و SB-910 استفاده می کنم، اما تقریبا هر فلاشی که داخل دوربین تعبیه نشده باشد جواب می دهد.

۲- سافت باکس (Softbox). من در عکس هایم نور ملایم و سایه های نرم را دوست دارم، بنابراین از یک سافت باکس سایز متوسط برای پخش کردن نور فلاش استفاده می کنم.

۳- رفلکتور (بازتابنده). این صحنه نیازمند یک رفلکتور نسبتا بزرگ است، اما من ندارم. بنابراین با یک ورق (صفحه) بزرگ از کاغذ طراحی این کار را انجام دادم.

۴- سه پایه. هر چه ثبات بیشتر باشد، بهتر است.

وسایل مورد نیاز:

۱- فنجان. بهتر است از فنجان هایی استفاده کنید که در پایین قطر کوچک تری دارند تا بالا. در این صورت تقسیم آنها به دو نیم آسان تر است.

۲- ورقه های نازک و شفاف پلاستیکی. شما می توانید این ورقه ها را در بسته بندی اسباب بازی ها یا شیرینی ها پیدا کنید.

۳- چسب. هر نوع چسب شفاف ضد آبی.

۴- دستمال. به تعداد زیادی از این ها نیاز خواهید داشت.

۵- حبه های قند. این قندها برای پاشیدن قهوه در فنجان انداخته خواهند شد.

۶- وزنه کوچک. برای هدف گیری مورد نیاز است.

مراحل:

۱

گام اول

اول از همه، شما باید فنجان های ویژه ای درست کنید که داخل آن به دو نیمه تقسیم شده است. با جداکننده های پلاستیکی فنجان را به دو نیمه تقسیم کنید به طوری که امکان ریختن قهوه تنها در نصف فنجان وجود داشته باشد. برای انجام این کار، قطر داخلی فنجان را در بالا و پایین اندازه گیری کرده و طرح آن را روی کاغذ رسم کنید.

۲

گام دوم

شکل حاصل را از روی پلاستیک برش داده، و آن را داخل فنجان بچسبانید. در حالت ایده آل، چسب باید در سمتی باشد که شما قهوه را در آن می ریزید. به این ترتیب، نیمه خالی تا حد ممکن تمیز خواهد ماند، و مجبور نخواهید بود در مرحله ویرایش آثار چسب را حذف کنید. صبر کنید تا چسب خشک شود، سپس فنجان خود را امتحان کنید. اگر در هیچ نقطه ای نشتی وجود ندارد، شما آماده عکاسی هستید.

۳

گام سوم

صحنه را در محل خلوتی قرار دهید که در دست و پا نباشد. سافت باکس و رفلکتور را طوری قرار دهید که تمام صحنه را به یک اندازه روشن کنند، اما کمی از سایه های نرم را باقی بگذارند. من، سافت باکس را در سمت راست بالا و رفلکتور را در سمت چپ پایین صحنه قرار دادم.

۴

گام چهارم

فلاش را تنظیم کنید. فلاش به پالس بسیار کوتاهی نیاز دارد تا حرکت قهوه را ثابت یا فریز کند – از ۱/۸ تا ۱/۱۲۸ قدرت. بهتر است قدرتی را انتخاب کنید که به شما اجازه ثبت تعدادی شات در یک ردیف را بدهد.

لنزک: فلاش تکرار شونده، Repeating Flash یا RPT چیست؟

مُد فلاش تکرار شونده، Repeating Flash یا RPT نیکون یا Multi Mode کانن، یکی از حالات فلاش است که طی یک نوردهی فلاش مکررا زده می شود. فلاش استروبوسکوپی (Stroboscopic) توسط قدرت یا خروجی (output)، فرکانس (frequency) و تعداد فریم ها، کنترل می شود. ابتدا مانند زمانی که در مُد دستی (manual mode) هستید، قدرت فلاش را تعیین می کنید. فرکانس با Hz مشخص می شود که تعداد فلاش ها در ثانیه را نشان می دهد. تعداد فلاش ها نشانگر تعداد دفعاتی است که فلاش در فرکانس تعیین شده زده خواهد شد. به خاطر داشته باشید، هر چه خروجی کمتر باشد، می توانید فلاش های بیشتری را در فرکانس تعیین شده بگیرید. برای مشاهده نمونه نتایج فلاش تکرار شونده، rpt flash را در جستجوگر عکس گوگل وارد نمایید.

۵

گام پنجم

یک وزنه را به یک طناب بلند گره زده و آن را محکم کنید. این کار ضروری نیست، اما بسیار راحت است. من همیشه یک حبه قند را به خطا در کنار فنجان نشانه گیری می کنم، و وزنه در هدف گیری به من کمک می کند. وزنه باید مستقیما بالای فنجان قرار گرفته باشد. موقعیت (محل) بالای طناب را علامت گذاری کنید، و حبه های قند را از این نقطه پرتاب کنید (البته بعد از خارج کردن وزنه از کادر). نشانه گیری و پرتاب های دقیق، به طور چشمگیری افزایش می یابند.

۶

گام ششم

عکاسی – این بخش مورد علاقه من است. شما باید از پاشیدن قهوه داخل تک تک استکان ها عکس بگیرید. سعی کنید هیچ چیزی جز وزنه را جا به جا نکنید، و به یاد داشته باشید که قهوه ریخته شده بر روی پس زمینه را تمیز کنید – این کار در مرحله ویرایش در وقت شما صرفه جویی خواهد کرد. دیگر چه کاری باید انجام دهید؟ از ریخت و پاش قهوه ها لذت ببرید!

۷

گام هفتم

زیباترین پاشیدن ها را انتخاب کنید و آنها را در یک تصویر با هم ترکیب کنید.

۸

گام هشتم

سپس می توانید تن رنگ (tone) و کنتراست را تنظیم کنید (contrast) – هورا!

با قند نه شیر اثر دینا بلنکو در ۵۰۰px

از کار تمام شده لذت ببرید!

برای مطالعه مطالب آموزشی بیشتر از دینا بلنکو، اینجا کلیک نمایید.

صفحه اینستاگرام و ۵۰۰px دینا بلنکو

https://instagram.com/dinabelenko

http://500px.com/Arken

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. احسان

    ۱ مهر ۱۳۹۴

    چقدر ساده و خلاق
    مرسی


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *