آموزش عکاسی از گل ها برای مبتدیان

عکاسی از گل ها یکی از لذت بخش ترین و پرطرفدارترین انواع عکاسی است. با این حال، حتی برای عکاسان باتجربه تر هم می تواند به طرز شگفت انگیزی سخت باشد. گرفتن تصاویر قوی از گل ها اغلب نیازمند تنظیمات جدید، نورپردازی جدید، تجهیزات جدید، و البته یک رویکرد جدید نسبت به سوژه های شما می باشد. در این مقاله، جزئیات عکاسی از گل ها را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

بیایید با مبحث تجهیزات و تنظیمات دوربین شروع کنیم. سپس به سراغ نورپردازی عکاسی از گل ها می رویم، و در درجه اول بر بهترین نوع نور طبیعی تمرکز می کنیم. در نهایت، چند دستورالعمل برای ترکیب بندی های قوی در عکاسی از گل ها به شما ارائه خواهم داد.

تجهیزات

چند نوع تجهیزات عکاسی از گل ها وجود دارد: دوربین، لنز، و لوازم جانبی (مانند فلاش و سه پایه).

۱

دوربین

توصیه من در مورد دوربین ساده است: بهترین دوربین ها برای عکاسی از گل ها DSLR ها هستند. آنها از نظر تنظیمات انعطاف پذیری بالایی دارند و مجموعه ای از لنزهای عالی برای آنها موجود است.

از کدام دوربین DSLR باید استفاده کنید؟ به خصوص اگر یک مبتدی هستید، این مسئله زیاد اهمیت ندارد. اکثر DSLR ها، چه برای حرفه ای ها در نظر گرفته شده باشند و چه مصرف کنندگان عادی، تصاویر با کیفیت و برجسته ای ارائه می دهند.

دوربین های بدون آینه یک گزینه دیگر هستند. با این حال، پیشرفت تولید لنز ماکرو برای آنها هنوز هم نسبتا محدود است. بنابراین حداقل تا زمان پیشرفت آنها، من همچنان از DSLR استفاده می کنم.

من عکس این گل پیچ کلماتیس را با استفاده از یک DSLR و یک لنز ماکروی اختصاصی گرفتم.

۲

لنز

اول، توجه داشته باشید: گرفتن تصاویر خوب از گل ها با استفاده از هر لنزی امکان پذیر است، ماکرو یا غیر ماکرو، واید یا تله. من برخی از بهترین عکس هایم از گل ها را با استفاده از یک لنز کانن ۵۰mm f/1.8 گرفته ام.

من عکس این گل خشخاش را با لنز کانن ۵۰mm f/1.8 گرفتم.

از طرف دیگر، هرچه قابلیت بزرگنمایی لنز شما بیشتر باشد، فرصت های بیشتری خواهید داشت. شما می توانید تصاویر کلوزآپ و با جزئیات از گل ها بگیرید. همچنین می توانید تکنیک های عکاسی انتزاعی تر را آزمایش کنید.

به همین دلیل من به طور کلی یک لنز ماکروی اختصاصی را برای عکاسی از گل ها توصیه می کنم. چنین لنزی معمولا دارای بزرگنمایی طبیعی، تصاویر شارپ، و بوکه عالی است. برخی از این لنزها با قیمت مناسب موجود هستند.

این تصویر با استفاده از یک لنز ماکروی اختصاصی گرفته شده است.

گزینه دیگر استفاده از یک لنز معمولی (اغلب لنز تله) به اضافه اکستنشن تیوب است. اکستنشن تیوب ها یک روش ارزان برای کاهش حداقل فاصله فوکوس لنز شما هستند، بنابراین به شما اجازه می دهند تا در بزرگنمایی های بیشتر عکس بگیرید. عیب اصلی اکستنشن تیوب ها عدم انعطاف پذیری آنهاست.

لنزک: حداقل فاصله فوکوس (minimal focus distance) به کوتاه ترین فاصله ای گفته می شود که لنز در آن قادر به انجام فوکوس می باشد. این فاصله در دوربین های DSLR از علامت صفحه کانونی روی بدنه دوربین تا سوژه محاسبه می شود، نه از المان جلویی لنز. برای آشنایی بیشتر با این اصطلاح به مطلب «درک بزرگنمایی در عکاسی ماکرو» لنزک مراجعه نمایید.

اکستنشن تیوب ها زمانی که بین دوربین و لنز شما نصب می شوند، تا حد زیادی حداکثر فاصله فوکوس را کاهش می دهند، و مانع از تغییر سریع نقطه فوکوس توسط شما می شوند. به عبارت دیگر، با نصب اکستنشن تیوب ها شما نمی توانید از اشیاء خیلی دور عکس بگیرید؛ شما تنها به سوژه هایی در فاصله چند متری محدود می شوید.

راه سوم برای عکاسی ارزان قیمت از گل ها، لنز آزاد است. با جدا کردن لنز و قرار دادن آن در جلوی بدنه دوربین، می توانید بزرگنمایی را افزایش دهید (و در عین حال جلوه های جالبی نیز ایجاد کنید). من اغلب این کار را با لنز کانن ۵۰mm و دوربین پشتیبانم انجام می دهم، چون ریسک ورود گرد و غبار به داخل سنسور وجود دارد.

من از روش لنز آزاد برای عکاسی از این سرخارگل استفاده کردم.

۳

نورپردازی مصنوعی

عکاسان گل ها اغلب دوست دارند از نورپردازی مصنوعی استفاده کنند (به عنوان مثال از فلاش یا رینگ لایت). این نوع چراغ ها می توانند هم بزرگ و هم پرهزینه باشند. من نور طبیعی را ترجیح می دهم، اما فلاش می تواند به خصوص در شرایطی که نور طبیعی ایده آل نیست مفید باشد؛ به عنوان مثال، در نور روشن آفتاب در هنگام ظهر.

۴

سه پایه

عکاسان گل ها به ندرت خانه را بدون سه پایه ترک می کنند. اینجاست که من قصد دارم با عقیده غالب مخالفت کرده و بگویم – شما به سه پایه نیازی ندارید.

اجازه دهید حرفم را توضیح دهم. شما برای عکاسی از گل ها لزوما به سه پایه نیاز ندارید. شما می توانید در حالیکه دوربین را در دست نگه داشته اید، انواع تصاویر دلخواه خود را بگیرید. اما تکنیک های خاصی وجود دارند که به سه پایه نیاز دارند. در ادامه در مورد آنها بحث خواهم کرد.

من از این گل های مینا (ستاره) بدون سه پایه عکس گرفتم.

تنظیمات دوربین

هدف عکاسان گل ها به طور کلی یکی از این دو نوع تصویر است: کل کادر شارپ باشد یا فوکوس کم داشته باشد.

تصاویری که در آن کل کادر شارپ است، به خصوص در بزرگنمایی های بیشتر، نیازمند یک دیافراگم بسیار باریک، اغلب f/16 یا بیشتر از آن می باشند. در اینجا سه پایه ضروری است، چون انجام این کار بدون سه پایه سخت است. همچنین ممکن است به منظور جلوگیری از انکسار (diffraction) ناشی از دیافراگم های بالاتر، نیازمند تکنیک های خاص (مثلا انباشت فوکوس) باشد.

یک نمونه از تصاویری که «کل کادر شارپ است».

با این حال، ترجیح شخصی من عکاسی ماکرو با فوکوس کم است. این نوع تصاویر به هیچ گونه تجهیزات اضافی، فلاش، و سه پایه ای نیاز ندارند. در عوض، شما از یک دیافراگم باز (در محدوده f/2.8-f/7.1) برای قرار دادن بخشی از گل در فوکوس، استفاده می کنید.

بقیه تصویر خارج از فوکوس می شود که می تواند جلوه های منحصر به فرد و خیره کننده ای ایجاد کند.

تصویر این گل مروارید یک نمونه از نوع ارجح من برای عکاسی از گل هاست که در آن بخش کوچکی از سوژه در فوکوس قرار دارد.

در هر دو مورد، دیافراگم است که اهمیت دارد. سرعت شاتر و ایزو باید با توجه به دیافراگم تنظیم شوند (اگرچه من توصیه نمی کنم سرعت شاتر را به کمتر از ۱/۱۶۰ ثانیه کاهش دهید، مگر این که دست های بسیار بی حرکت یا نوعی تثبیت کننده تصویر داشته باشید).

نورپردازی

من قصد دارم اول در مورد نور طبیعی برای عکاسی از گل ها بحث کنم. علت آن این نیست که نور مصنوعی در عکاسی از گل ها بی فایده است، بلکه به این دلیل که من فکر می کنم آزمایش کردن با نور موجود بسیار لذت بخش تر است.

اولین توصیه من در مورد نورپردازی این است که در روزهای ابری عکس بگیرید. هنگامی که آسمان ابری است، نور پخش می شود. گل به طور یکنواخت روشن می شود، و نور نرم گلبرگ های رنگارنگ را برجسته می کند.

این تصویر انتزاعی از گل لاله در یک روز ابری گرفته شد، که رنگ های عمیقا اشباع شده ای ایجاد کرد.

توصیه دوم من در مورد نورپردازی این است که در صبح یا عصر زمانی که نور خورشید طلایی است، عکس بگیرید. این کار از تابش نور شدید خورشید بر گل جلوگیری می کند و می تواند تصاویر فوق العاده ای ایجاد کند.

این تصویر در هنگام عصر که نور نرم و طلایی بود گرفته شد.

من همچنین دوست دارم در سایه عکس بگیرم و خورشید در پشت من قرار داشته باشد، به طوری که نور روشن آفتاب به پشت گل (اما نه مستقیما بر روی آن) بتابد. یک راه برای اطمینان از این نورپردازی این است که گلی پیدا کنید که در سایه یک درخت قرار داشته باشد. یک راه دیگر این است که خودتان با استفاده از دست، بازو، یا حتی کیف دوربین خود سایه ایجاد کنید.

من بر روی این گل کلاغک سایه انداختم، تا از تابش نور مستقیم خورشید بر آن جلوگیری کنم.

ترکیب بندی

آخرین نکته عکاسی از گل ها که باید در نظر داشته باشید، ترکیب بندی است. این ممکن است برای مبتدیان ترسناک باشد، اما چند دستورالعل ترکیب بندی ساده وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد عکس های بهتری از گل ها بگیرید.

کادر را با سوژه خود پر کنید

در عکاسی از گل ها، شما به ندرت می خواهید که فضای خالی زیادی در کادر وجود داشته باشد. فضای خالی بیشتر به معنی امکان بیشتر برای حواس پرتی، سردرگمی، و از دست دادن تاثیر است. بنابراین به جای این که در اطراف گل فضای خالی باقی بگذارید، نزدیک تر شوید و تا آنجا که می توانید کادر را پر کنید.

هرچه رنگارنگ تر باشد، بهتر است

هنگام عکاسی از گل ها، شما اغلب یک پالت کامل رنگ درست در مقابل خود دارید. از آن به نفع خود استفاده کنید!

با قرار دادن یک گل دیگر در پشت سوژه اصلی خود، پس زمینه را رنگی کنید. با عکاسی از میان چندین گل دیگر، به پیش زمینه رنگ اضافه کنید.

همه چیز را تمیز نگه دارید

در عکاسی از گل ها (یا در واقع هر نوع عکاسی)، مهم است که یک نقطه تاکید (یا نقطه کانونی) داشته باشید. این نقطه می تواند لبه یک گلبرگ، خود گل، یا گل و محیط اطراف آن باشد، اما صرف نظر از آن، باید اطمینان حاصل کنید که نگاه بیننده به سمت این نقطه کشیده می شود.

بیشتر بخوانید: تعریف ساده نقطه کانونی در عکاسی

یکی از ساده ترین راه ها برای تضمین یک نقطه فوکوس قوی این است که غیر از آن نقطه فوکوس چیز زیاد دیگری در تصویر نداشته باشید. امیدوارم ساده به نظر برسد، چون واقعا همینطور است. به همین جهت، قبل از گرفتن یک عکس، ترکیب بندی بالقوه خود را از هر گونه المان حواس پرت کننده پاک کنید. این المان ها شامل ساقه های خارج از فوکوس، و همچنین رنگ های روشن یا نقاط تاریک در پس زمینه است که با کل تصویر تناسب ندارند.

به ساده سازی فکر کنید.

چشم بلافاصله بر روی پرچم این گل رز فوکوس می کند.

نتیجه گیری

با دنبال کردن این دستورالعمل ها، شما در مسیر تبدیل شدن به یک عکاس گل عالی قرار می گیرید. اگرچه چند عامل وجود دارد که باید در نظر بگیرید – لوازم، تنظیمات، نورپردازی، و ترکیب بندی – اما مطمئنم که در عرض مدت کوتاهی عکس های قوی از گل ها خواهید گرفت.

نویسنده: جیمیز دمپسی (Jaymes Dempsey)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *