آموزش عکاسی از گل ها: راهنمای انتخاب سوژه و ترکیب بندی

یک عکاس گل های تازه کار چگونه باید سوژه ها و ترکیب بندی ها را انتخاب کند؟ در این مقاله، من یک پاسخ دقیق به این پرسش خواهم داد. اول، درباره انواع مختلف سوژه های عکاسی از گل ها بحث می کنم. سپس دستورالعمل هایی برای ایجاد ترکیب بندی های خیره کننده ارائه می دهم. در این آموزش، من بر ایجاد تصاویر تمیز و پویا تاکید خواهم کرد.


الف

سوژه ها

انتخاب یک سوژه در عکاسی از گل ها ممکن است آسان به نظر برسد – عکاسان از گل ها عکس می گیرند، درست است؟

بله، درست است، اما مهم است که چند عامل را در مورد هر گل خاص در نظر بگیرید. از جمله رنگ گل، شرایط گل (در حال پژمردن و/یا کثیف است؟)، و شکل گل.

رنگ

در نظر گرفتن رنگ ساده است. هرچه گل رنگی تر باشد، تصویر جالب تر می شود (البته به طور کلی). من دوست دارم از رنگ های روشن، در مقابل پس زمینه ای با رنگ روشن استفاده کنم.

همچنین خوب است که به رنگ های مکمل فکر کنید. این رنگ ها ترکیب قرمز/سبز، آبی/نارنجی، و زرد/بنفش هستند. هنگامی که آنها با هم در یک کادر قرار می گیرند، نتایج می توانند قوی باشند.

شرایط

عامل مهم دیگری که باید در نظر بگیرید شرایط گل است. قبل از گرفتن عکس، باید سوژه بالقوه خود را به دقت بررسی کنید.

گل های ایده آل در اوج شکوفایی هستند: گلبرگ ها کاملا باز اند، لبه ها ترد و بی نقص هستند. من سعی می کنم از عکاسی از گل هایی که در حال پژمردن هستند خودداری کنم، چون اغلب اوقات از نتایج ناامید می شوم.

بهترین گل ها همچنین عاری از هر گونه کثیفی هستند. من اغلب اوقات کثیفی را به دقت با انگشتم از روی گل پاک می کنم. اگر حشره ای روی گل باشد، به آرامی آن را از مرکز گل دور می کنم. یک تاکتیک دیگر این است که لکه ها یا کثیفی را با گرفتن تصاویر خارج از فوکوس یا سیلوئت پنهان کنید.

این گل در شرایط اوج نبود، بنابراین من تصمیم گرفتم یک سیلوئت بگیرم، و بیشتر بر شکل گل تاکید کنم تا جزئیات آن.

شکل

توضیح این جنبه آخر عکاسی از گل ها سخت تر است، اما مهم است. گل هایی که شکل مشخصی دارند برای عکاسی بهتر از گل های دیگر هستند.

به طور خاص، گل هایی که جذاب ترین تصاویر را به شما می دهند، اغلب آنهایی هستند که الگوهای واضح و اَشکال برجسته و پویا دارند.

گل رز را در نظر بگیرید، که یکی از گل های مورد علاقه من برای عکاسی است. چرا؟ گلبرگ های آن پویا، سیال (موج دار) و در حال تغییر هستند. آنها یک الگوی مشخص نیز دارند، و بنابراین یک حس ساختار یافته به تصاویر شما می دهند.

گل دیگری که من دوست دارم از آن عکس بگیرم، گل لاله است. ساختار آن ساده اما برجسته است، و گلبرگ های بزرگی دارد که کمی خم شده اند. شکل آن نامنظم یا شلوغ نیست. نگاه بیننده می تواند به راحتی و بدون سردرگمی شکل آن را دنبال کند.

گل رز و گل لاله نقطه مقابل گل هایی مانند گل آهار هستند، که به نسبت نامنظم است و بنابراین تشخیص آن در یک تصویر دشوار است. اینطور نیست که بگوییم گرفتن تصاویر خوب از گل آهار غیر ممکن است؛ فقط خیلی سخت تر است.

ب

ترکیب بندی

هنگام ترکیب بندی عکس گل ها، ایده خوبی است که یک چک لیست در پشت ذهن خود داشته باشید. سعی کنید در هر عکس گل حداقل چند مورد از دستورالعمل های زیر را جای دهید.

ساده سازی کنید

اولین نکته از همه مهمتر است – ساده سازی!

ببینید چه چیزی در مورد گلی که شما دوست دارید مهم است، بر روی آن تمرکز کنید، و هر گونه المان غیر اصلی، از جمله گل های دیگر، ساقه ها یا گلبرگ های اضافی و غیره را حذف کنید. مطمئن شوید که هیچ گونه المان حواس پرت کننده ای وجود نداشته باشد.

از تقارن استفاده کنید

اگرچه همیشه نباید سعی کنید از تقارن در تصاویر گل خود استفاده کنید، اما این می تواند نقطه شروع خوبی باشد. مرکز گل ها اغلب متقارن یا تقریبا متقارن هستند. این چیزی است که می توانید از آن استفاده کنید، و گل را حول نقطه مرکزی آن، درست در مرکز تصویر خود قرار دهید.

من از مرکز متقارن این گل برای ایجاد یک ترکیب بندی برجسته استفاده کردم.

یک نقطه فوکوس واضح داشته باشید

بدون وجود یک نقطه فوکوس واضح در تصاویرتان، بیننده سردرگم خواهد شد. نگاه آنها از جایی به جای دیگر سرگردان می شود، بدون این که واقعا به سمت تصویر کشیده شود.

چگونه یک نقطه فوکوس ایجاد کنید؟ باید اطمینان حاصل کنید که حداقل یک بخش از تصویر شما شارپ تر از بقیه آن باشد. همچنین باید با در نظر گرفتن این نقطه فوکوس در ذهن خود ترکیب بندی کنید، و مطمئن شوید که بقیه تصویر صرفا این نقطه فوکوس را کامل می کند (به جای این که بر آن غالب شود یا از آن بکاهد).

در اینجا، نگاه به طور مستقیم به سمت گلبرگ های فوکوس شده این گل کشیده می شود.

از یک پس زمینه تمیز و جذاب استفاده کنید

در بالا، من در مورد اهمیت سوژه های رنگی بحث کردم. اما سوژه تنها چیزی نیست که باید رنگی باشد. مهم است که یک پس زمینه رنگی، یا حداقل یک پس زمینه جذاب نیز داشته باشید.

این می تواند یک اقدام متعادل کننده باشد، چون شما نمی خواهید پس زمینه قوی تر از سوژه باشد. پس زمینه های سیاه و سفید می توانند گزینه خوبی باشند، همینطور پس زمینه هایی که رنگی هستند اما به طور یکنواخت کمرنگ شده اند.

هنگام گرفتن عکس این زنبق زرد، هدف من یک پس زمینه یکنواخت و آرام بود.

دوربین را کج کنید

نکته آخر برای ایجاد ترکیب بندی های پویا، کج کردن دوربین است.

به جای این که گل را به طور ایستا در داخل کادر قرار دهید، با کج کردن دوربین، یک حس حرکت به آن بدهید. با این کار به نظر می رسد که گل به طرز دلپذیری از داخل کادر ظاهر می شود.

توجه کنید که چطور کج کردن دوربین برای عکس گرفتن از این سوسن چشم سیاه به یک تصویر پرانرژی تر منجر شد.

نتیجه گیری

در هنگام عکاسی از گل ها، مهم است که سوژه و ترکیب بندی خود را با دقت مد نظر قرار دهید. با استفاده از سوژه های رنگی و تمیز، و با ترکیب بندی های ساده و روشن، عکاسی شما از گل ها فورا بهبود خواهد یافت.

نویسنده: جیمیز دمپسی (Jaymes Dempsey)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *