آموزش عکاسی اکشن: نگاه کنید، فکر کنید، کلیک کنید

شما چطور می توانید عکاسی اکشن خود را بهبود بخشید؟ همه چیز آنقدر سریع حرکت می کند که گرفتن عکس های اکشن رضایت بخش یک چالش واقعی است. در این مقاله سه گام اصلی برای بهبود عکس های اکشن و به طور کلی عکاسی شما آموزش داده شده است، بنابراین مطالعه آن را به همه لنزکی های عزیز توصیه می کنیم.

بهترین راه برای بهبود عکاسی اکشن با سرعت بالا این است که از سرعت عمل خود بکاهید و عجله نکنید. نباید به اشتباه فکر کنید که چون سوژه به سرعت در حال حرکت است، شما نیز باید همین کار را انجام دهید.

عکاسان اکشن حرفه ای نتایج برجسته خود را با پیش بینی و برنامه ریزی دقیق به دست می آورند. سپس دوربین خود را برمی دارند تا شروع به عکس گرفتن کنند.

بهترین عکس اکشن من. گاهی اوقات چیزی فراتر از برنامه ریزی خوب باعث موفقیت یک عکس می شود. من در زمانبندی این عکس شانس آوردم!

در اینجا سه گام اصلی برای بهبود عکس های اکشن و به طور کلی عکاسی شما ارائه شده است. مهم نیست سوژه شما چیست، می توانید هر بار که عکس می گیرید از این اصول استفاده کنید.

اول نگاه کنید

قبل از این که دوربین را جلوی چشم خود قرار دهید، حتی قبل از این که آن را روشن کنید، به دقت به چیزی که برای عکس گرفتن انتخاب کرده اید، نگاه کنید. به این موارد نگاه کنید:

  • سوژه خود
  • پس زمینه پشت سوژه
  • پیش زمینه در جلوی سوژه
  • روشنایی (نورپردازی)
  • آب و هوا
  • موانع – افراد، ترافیک، گاوها، و غیره (هر چیزی که ممکن است مانع از عکس گرفتن شما شود).

هوشیار و مراقب بودن یکی از مهم ترین چیزهایی است که عکاسان باید در آن تخصص داشته باشند. شما باید بدانید چه چیزی در اطراف شماست و چگونه به روند عکاسی شما کمک می کند یا مانع از آن می شود.

سپس فکر کنید

هنگامی که سوژه خود را انتخاب کردید و به اندازه کافی به محیط اطراف خود نگاه کردید، وقت آن است که تکه های تصویری که می خواهید ایجاد کنید را کنار هم قرار دهید.

به محل عکاسی خود فکر کنید

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در نظر بگیرید، جایی است که عکس هایتان را در آن می گیرید. شما باید در مورد این که سوژه شما از زوایای مختلف چطور به نظر می رسد و این که کدام یک را انتخاب خواهید کرد، فکر کنید. ممکن است لازم باشد در چند محل مختلف عکس بگیرید تا محل مورد نظر خود را پیدا کنید.

برای هر نوع عکاسی اکشن سوژه شما در حال حرکت خواهد بود، بنابراین پس زمینه ممکن است یکسان باقی نماند. از خودتان بپرسید اگر با سوژه خود حرکت کنید عکس های بهتری خواهید گرفت یا اگر ثابت بمانید.

حرکت کردن با سوژه سخت تر است. در این صورت این ریسک وجود دارد که هیچ عکس قابل استفاده ای نگیرید. ممکن است بهتر باشد که در یک نقطه بمانید تا وقتی که مطمئن شوید چند عکس خوب گرفته اید و پس از آن با سوژه خود حرکت کنید.

حواستان به دیگران باشد

اگر در یک رویداد ورزشی هستید، باید حواستان به افراد دیگر باشد. اگر در حال عکاسی از بازی فوتبال کودک خود هستید، والدین دیگری نیز در جایگاه تماشاچیان هستند که باید آنها را در نظر بگیرید. آنها ممکن است حواسشان به شما نباشد و درست هنگام گل زدن فرزندتان جلوی دوربین بیایند و عکس را خراب کنند.

بنابراین مکانی را پیدا کنید که در آن کسی مانع کارتان نشود. گاهی اوقات این به این معنی است که جلوی دیگران قرار بگیرید یا عقب تر بروید.

در مورد نور فکر کنید

آیا هوا آنقدر روشن هست که بتوانید از یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع استفاده کنید؟ اگر نیست، باید ایزو را به یک تنظیمات بالاتر افزایش دهید.

نور از کجا می آید؟ سوژه شما از جلو روشن (نورپردازی) می شود یا از پشت؟ شاید از کنار؟ یا شاید از زوایای مختلف، چون آنها حرکت می کنند و جابجا می شوند.

توجه به این که نور چگونه به سوژه می تابد به شما کمک خواهد کرد تا مکان مناسبی برای قرار گرفتن در آن پیدا کنید. نگاه کنید و ببینید که در کدام زاویه، نور برای عکسی که شما می خواهید بهتر است.

در مورد آب و هوا فکر کنید

هنگام عکاسی در فضای باز ممکن است لازم باشد به آب و هوا نیز فکر کنید. در روزهای آفتابی روشن یا روزهای ابری کسل کننده، زمانی که بعید است شرایط آب و هوا تغییر کند، چیز زیادی برای فکر کردن وجود ندارد. هنگامی که باد می وزد و ممکن است باعث شود که گرد و خاک یا شن مانع از کار عکاسی شما شود، باید مراقب باشید.

ابرها چیزی هستند که باید بیشتر از همه در مورد آن فکر کنید. در یک روز که ابرها در میان آسمان حرکت می کنند و خورشید گاهی پشت ابرها می رود، باید حواستان را جمع کنید. همانطور که نور تغییر می کند، نوردهی شما نیز باید تغییر کند و این ممکن است بسته به تنظیماتی که استفاده می کنید، بر سرعت شاتر شما تاثیر بگذارد.

در مورد ترکیب بندی خود فکر کنید

ترکیب بندی به تفکر دقیق نیاز دارد. اغلب اوقات افراد سعی می کنند یک عکس فوری از اکشن (حرکت) بگیرند. آنها ممکن است در ثبت قطعی آن لحظه موفق باشند، اما ترکیب بندی اغلب وحشتناک است.

علت آن این است که برای این عکس برنامه ریزی نشده بود. انتخاب یک محل مناسب و پیش بینی حرکت به شما کمک خواهد کرد تا برای ترکیب بندی خود نیز برنامه ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مقاله برتر آموزش ترکیب بندی عکاسی

در آخر، کلیک کنید

حالا که به همه چیز فکر کردید، می توانید شروع به عکس گرفتن کنید. مرحله فکر کردن لازم نیست همیشه طولانی باشد. گاهی اوقات می تواند خیلی سریع اتفاق بیفتد. بستگی به این دارد که شما چقدر با سوژه خود و محلی که می خواهید در آن عکس بگیرید، آشنا هستید.

هرچه با هر دوی اینها بیشتر آشنا باشید، این مرحله برای شما آسان تر و سریع تر خواهد بود.

تنظیمات دوربین

تنظیم درست دوربین برای گرفتن عکس های اکشن مهم است. به خصوص سرعت شاتر و مُد فوکوس بسیار مهم هستند.

برای متوقف کردن حرکت باید یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع انتخاب کنید. هرچه حرکت سریع تر باشد، به سرعت شاتر سریع تری برای متوقف کردن حرکت نیاز خواهید داشت.

برای تار کردن سوژه، عکس این تنظیمات را باید اعمال کنید. یک سرعت شاتر به اندازه کافی آهسته انتخاب کنید تا اجازه دهد سوژه شما به واسطه حرکت تار به نظر برسد، اما نه آنقدر آهسته که دیگر نتوانید آن حرکت را تشخیص دهید.

برای حرکت های واقعا سریع من معمولا دوربین و لنزم را بر روی فوکوس دستی تنظیم می کنم. یک نقطه برای فوکوس کردن بر روی آن انتخاب می کنم و فقط زمانی عکس می گیرم که سوژه در داخل منطقه فوکوس من باشد.

مهم ترین نکته در مورد عکاسی اکشن این است که مطمئن شوید دکمه شاتر را در لحظه تعیین کننده ای که اکشن در اوج خود قرار دارد، فشار داده و عکس بگیرید.

لنزک: برای کسب آموزش بیشتر، دو مطلب «نکات آموزشی مقدماتی عکاسی از ورزش های موتوری» و «نکات آموزشی مقدماتی عکاسی از ورزش های موتوری – قسمت دوم» را مطالعه نمایید.

نتیجه گیری

اگر شما تنها چند عکس بگیرید، بدون این که اول نگاه کنید و سپس برای عکاسی برنامه ریزی کنید، نتایج شما اغلب خوب نخواهند بود. آماده بودن برای زمانی که اکشن اتفاق می افتد، اغلب به عکس های اکشن بهتری منجر خواهد شد.

هرچه با سوژه خود و محیط اطراف بیشتر آشنا باشید، کار آسان تر خواهد بود. بنابراین، اگر تازه کار عکاسی اکشن را شروع کرده اید، انتخاب سوژه ای که آن را خوب می شناسید به این معنی است که شانس موفقیت شما بیشتر خواهید بود.

تمام عکس هایی که من در این مقاله استفاده کرده ام، مربوط به جشن سال نوی چینی (Hmong) هستند که چند سال پیش گرفتم. در این روز فعالیت های ورزشی مختلفی وجود دارد که افراد و تیم های روستایی در آن به رقابت می پردازند. همیشه فعالیت ها و سرگرمی های زیادی در این جشن وجود دارد.

نویسنده کوین لندور یوهان (Kevin Landwer-Johan)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *