آموزش عکاسی با سرعت بالا از مایعات – یا عکاسی اسپلش – بدون فلاش

عکاسی با سرعت بالا از مایعات، یا عکاسی اسپلش (splash photography) به دو روش امکان پذیر است. یک به کمک فلاش و دوم با استفاده از یک سرعت شاتر خیلی سریع که در این آموزش گام به گام عکاسی از مایعات به آن می پردازیم. در نور روشن خورشید بیرون بروید، سرعت شاتر را تا جایی که می توانید بالا ببرید و کمی خوش بگذرانید. در ادامه مقاله: تنظیمات دوربین، برپا کردن آکواریوم و انداختن میوه ها در آب که سوژه ما هستند و سایر مراحل عکاسی و ویرایش عکس مورد نیاز را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

عکاسی اسپلش – عکاسی با سرعت بالا از مایعات بدون فلاش – ریک اونسمن

ایجاد یکی از موفق ترین عکس های من، با کمی بازی کردن با عکس ها در یک روز گرم تابستانی، و امتحان کردن عکاسی از پاشیدن مایعات در هوا با سرعت بالا شروع شد.

تصویر بالا، «سقوط فلفل دلمه ای قرمز در آب» رتبه اول را در مسابقه بین المللی عکاسی از غذای کورل (Corel) به دست آورد.

بیایید نگاهی به روش مورد استفاده من برای ایجاد این عکس بیاندازیم تا شما هم بتوانید از این تکنیک ساده و سریع لذت ببرید.

متوقف یا فریز کردن حرکت

در اصل دو راه برای متوقف کردن حرکت با یک دوربین وجود دارد:

۱ – استفاده از یک سرعت شاتر سریع به طوری که «بازه زمانی» که ثبت می کنید بسیار کوتاه است و شیء ثبت شده در طول مدت بسیار کوتاهی که شاتر باز است خیلی کم حرکت می کند، یا اصلا حرکت نمی کند.

۲ – استفاده از یک فلاش در مدت زمان بسیار کوتاه به طوری که شیئی که از آن عکس می گیرید در فاصله زمانی بسیار کوتاهی روشن می شود. مدت زمان یک فلاش الکترونیکی می تواند فوق العاده کوتاه باشد. به عنوان مثال، مدت زمان یک اسپیدلایت مانند Canon 580EXII در قدرت (توان) ۱۲۸/۱، کمتر از ۱/۱۹۰۰۰ ثانیه است.

بیشتر بیاموزید: چطور از فلاش برای فریز یا ثابت کردن حرکت استفاده کنیم

من از روش فلاش (آموزش) هم استفاده کرده ام، و واقعا می تواند نتایج چشمگیری ایجاد کند. شاید در یک مقاله دیگر روند این کار و نتایج آن را به شما نشان دهم.

اما من دوست داشتم در عکاسی اسپلش یا پاشیدن مایعات در هوا روند کار ساده باشد و آن را در فضای باز انجام دهم که نیازی به تمیز کردن قطرات آب نباشد و تجهیزات عکاسی ام آسیب نبینند. وقتی این عکس های اسپلش را می گرفتم، از دوربین Canon 50D ام استفاده می کردم که حداکثر سرعت شاتر ۱/۸۰۰۰ ثانیه دارد. من فکر کردم که این مقدار باید برای انجام این کار کافی باشد.

عکاسی اسپلش – عکاسی با سرعت بالا از مایعات بدون فلاش – ریک اونسمن

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی از پاشیدن مایعات – چگونه از افتادن فنجان های مایعات عکس بگیریم

آموزش گام به گام عکاسی از پاشیدن مایعات در هوا با سرعت بالا و بدون فلاش:

۱

اجازه دهید خورشید بتابد

واضح است که به دست آوردن یک نوردهی مناسب در یک سرعت شاتر بسیار بالا چند حالت خواهد داشت:

۱ – استفاده از یک لنز سریع با یک دیافراگم باز – من با لنز پرایم Canon 50mm f/1.8 عکس گرفتم، بنابراین استفاده از یک دیافراگم باز امکان پذیر بود. با این حال، هنوز هم به یک عمق میدان مناسب نیاز داشتم، بنابراین باز کردن آن تا انتها گزینه خوبی نبود.

۲ – استفاده از یک ایزوی بالا – افزایش ایزو می تواند در به دست آوردن یک سرعت شاتر سریع به شما کمک کند، اما به قیمت نویز تصویر بیشتر. من این را نمی خواستم، اگر می توانستم از آن اجتناب کنم.

۳ – عکس گرفتن در نور بسیار روشن. در حالت عادی، عکاسی در زیر نور خورشید نیم روز تابستانی کاری نیست که یک عکاس انجام دهد، اما در این مورد، تابش مستقیم نور خورشید (و مقدار زیاد آن) راه حلی عالی بود.

لنزک: منظور از لنز سریع (fast lens) لنزی است که گشودگی دیافراگم یا حداکثر دیافراگم بالایی داشته باشد (دیافراگم آن خیلی باز شود – مثلf/1.2 ) که نتیجه آن ورود نور بیشتر و امکان انتخاب سرعت شاتر سریع تر است. از این رو به این لنز ها، لنز های سریع گفته می شود.

۲

چیدمان

من می خواستم از سوژه های رنگارنگ برای عکاسی استفاده کنم. فلفل های دلمه ای – که به راحتی در سوپرمارکت ها به رنگ های قرمز، زرد و سبز یافت می شوند – انتخاب خوبی به نظر می رسید. من چند میوه رنگارنگ دیگر نیز انتخاب کردم – توت فرنگی و لیمو. یک آکواریوم ۱۰ گالنی برای این که بتوانم میوه ها را در آن جای دهم و همچنین یک «پنجره» شیشه ای تخت به من بدهد، مناسب بود.

من می خواستم نور را نه فقط از بالا بلکه از پایین نیز داشته باشم، بنابراین یک رفلکتور بزرگ ۵ در ۱ روی میزی که می خواستم عکس بگیرم گذاشتم، و طرف نقره ای آن را رو به بالا قرار دادم. سپس آکواریوم را در فضای باز در نور روشن نیم روز، بر روی آن رفلکتور قرار دادم. حدود نیمی از آکواریوم را با آب پر کردم و اجازه دادم تا حباب های آن خارج شوند، در حالی که بقیه تجهیزات را آماده می کردم.

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی با سرعت بالا از مایعات در آکواریوم (با فلاش)

من یک فلفل دلمه ای را در آب انداختم و اجازه دادم شناور شود، در حالی که از میان دوربین نگاه می کردم تا عکس را کادربندی کنم. من می توانستم ببینم که به یک پس زمینه ساده و ترجیحا تیره نیاز دارم، بنابراین یک تکه کاغذ سیاه را در پشت مخزن آکواریوم قرار دادم.

کاغذ با وجود نور مستقیم خورشید که به آن می تابید، هنوز هم خیلی روشن بود، بنابراین من از یک رفلکتور دیگر در پشت مخزن برای سایه انداختن بر روی پس زمینه کاغذی استفاده کرده، و طرف سیاه آن را رو به پایین قرار دادم. من دوربینم را بر روی یک سه پایه قرار دادم و آن را طوری جابجا کردم که بیشترین مقدار ممکن از قسمت جلوی مخزن آکواریوم را در کادر جای دهم، و مطمئن شوم که می توانم از آن نزدیک فوکوس کنم.

برای این که بتوانم میوه ها را داخل مخزن بیاندازم و شاتر را نیز تریگر کنم، از یک تریگر رادیویی Youngnuo RF-602C استفاده کردم تا بتوانم دوربین را از راه دور فایر کنم (فشردن دکمه شاتر به صورت بیسیم). یک ریموت سیمی با یک سیم که به اندازه کافی بلند باشد هم کارساز بود.

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی از پاشیدن آب بر اثر افتادن میوه با فلاش اکسترنال

۳

تنظیمات دوربین برای عکاسی با سرعت بالا از مایعات

من دوربین را بر روی مُد نوردهی دستی (M) قرار دادم. برای به دست آوردن ترکیب خوبی از سرعت شاتر سریع مورد نیاز، عمق میدان مناسب، و یک ایزوی نه چندان بالا، متوجه شدم که عکس گرفتن در ایزو ۴۰۰، f/6.3 و سرعت شاترهای سریع بین ۱/۲۰۰۰ و ۱/۳۲۰۰ ثانیه تقریبا مناسب بود.

من اجازه دادم یک فلفل در داخل مخزن در جایی که پیش بینی می کردم پس از رها شدن در آن قرار می گیرد، شناور شود. فوکوس را تنظیم کرده و سپس آن را در حالت دستی قفل کردم. همچنین شاتر را در مُد پیوسته با سرعت بالا (high-speed continuous mode) قرار دادم تا برای هر بار انداختن میوه به داخل آب حدود ۵ عکس پشت سر هم به دست آورم.

بیشتر بیاموزید: بهترین تنظیمات دوربین جهت فریز یا ثابت کردن حرکت

عکاسی اسپلش – عکاسی با سرعت بالا از مایعات بدون فلاش – ریک اونسمن

۴

سقوط در آب!

خب، همه چیز آماده بود. من فلفل ها، توت فرنگی ها، و لیموها را داخل آب می انداختم، و سعی می کردم که گرفتن عکس های پشت سر هم را با انداختن میوه ها در آب هماهنگ کنم.

همسرم کتی بیرون آمد تا به این سرگرمی ملحق شود و در انداختن میوه ها به داخل آب به من کمک کرد. ما فورا متوجه شدیم که باید بعد از هر بار عکس گرفتن جلوی شیشه را با دستمال پاک کنیم تا قطرات آبی که از عکس قبلی بر روی شیشه پاشیده تمیز شود.

بنابراین ترتیب کار ما به این صورت بود: انداختن میوه ها در آب، عکس گرفتن، تمیز کردن شیشه و تکرار این روند.

برای هر بار رها کردن میوه ها، ۵ عکس پشت سر هم ممکن است خوب باشد، اما اغلب اینطور نیست. زمانبندی بسیار مهم است. با وجود تمرین، و در حالی که به مرور کمی مهارت به دست می آوردیم، اما هنوز هم شانس عامل مهمی بود. ما عکس های زیادی گرفتیم تا توانستیم چند عکس خوب به دست آوریم. ما این کار را با ترکیب های مختلف فلفل و میوه امتحان کردیم. من آن بعد از ظهر به راحتی بیش از ۲۰۰ عکس گرفتم.

عکاسی اسپلش – عکاسی با سرعت بالا از مایعات بدون فلاش – ریک اونسمن

۵

ویرایش عکس های اسپلش – تمیز کردن کار!

عکس های Raw که مستقیم از دوربین بیرون می آمدند، خیلی چشمگیر نبودند. البته، فایل های Raw تخت به نظر می رسند، و بنابراین می دانستم که با یک ویرایش پایه Raw تا حد زیادی بهبود پیدا می کنند. همچنین قطرات و حباب ها و ذرات دیگر در آب از آنچه که من می خواستم بیشتر بودند. با این حال فریز یا ثابت کردن حرکت آب، که برایمان مهم بود – به درستی انجام شد!

در تصویر «سقوط فلفل دلمه ای قرمز در آب» از تنظیمات ایزو ۴۰۰، دیافراگم f/4.0، و سرعت شاتر ۱/۳۲۰۰ ثانیه استفاده شده است. در بقیه عکس ها از ابزارهای ویرایش برای تنظیم نوردهی، به دست آوردن رنگ غنی خوب و رنگ های سیاه عمیق، و از بین بردن حواس پرتی ها استفاده شد. ابزار ویرایش انتخابی من معمولا Adobe Lightroom است. من با Adjustment Brush و Spot Removal Tool توانستم تصویر را تمیز کنم تا تاثیری که به دنبالش بودم را ایجاد کنم.

عکاسی اسپلش – عکاسی با سرعت بالا از مایعات بدون فلاش – ریک اونسمن

۶

ملاحظات و احتمالات دیگر

برای هر جلسه عکاسی، همیشه خوب است که کار خود را نقد کرده و فکر کنید که «چه چیزی را ممکن است بتوانم بهتر انجام دهم؟ یا به طور متفاوت؟ چه تغییراتی را ممکن است بخواهم امتحان کنم؟»

دیدید که من برای عکس های پاشیدن آب از سرعت شاتر ۱/۳۲۰۰ ثانیه استفاده کرده بودم، من کنجکاو بودم که در حداکثر سرعت شاتر دوربین Canon 50D من که ۱/۸۰۰۰ ثانیه است، چقدر تفاوت ممکن است وجود داشته باشد. من نمی خواستم دوباره آکواریوم و تمام چیزهای دیگر را برای این آزمایش دوم آماده کنم، بنابراین یک چیز ساده تر را امتحان کردم.

این بار در زیر نور روشن خورشید تابستان یک مایع را در داخل لیوان ریختم. این روند به اندازه کافی ساده بود. من لیوان را با گیره به یک پایه بستم، یک پس زمینه سیاه در پشت آن قرار دادم، دوربین را به شکل مشابه با عکس های قبلی نصب کردم، و مایع را ریختم. این بار تنظیمات دوربین برای عکاسی اسپلش: ایزو ۴۰۰، دیافراگم f/3.5، و سرعت شاتر ۱/۸۰۰۰ ثانیه بود.

پس از بررسی عکس ها، معلوم شد که اثر فریز شدن حتی بیشتر مشخص شده است. با این حال، در چنین دیافراگم بازی، عمق میدان من خیلی کمتر بود.

عکاسی اسپلش – عکاسی با سرعت بالا از مایعات بدون فلاش – ریک اونسمن

دفعه بعد چه چیزی را ممکن است امتحان کنم؟

من دوست دارم پس زمینه هایی با رنگ های مختلف را امتحان کنم. استفاده از رنگ سیاه ویرایش را بسیار آسان تر کرد، و هنگام تمیز کردن عکس ها، «سیاه کردن» هر گونه المان حواس پرت کننده ساده بود. من زیاد مطمئن نیستم که این کار با یک پس زمینه رنگی به راحتی قابل انجام باشد. امتحان کردن آن با یک پس زمینه سفید برای به دست آوردن یک ظاهر پرنور نیز ممکن است جالب باشد.

عکاسی اسپلش – عکاسی با سرعت بالا از مایعات بدون فلاش – ریک اونسمن

البته، استفاده از اشیاء مختلف برای عکس های اسپلش یا پاشیدن مایعات نیز جالب است. در واقع، ما این کار را انجام دادیم، وقتی که در طول جلسه عکاسی اسپش سگ کوچک من، شاتزی، می خواست بازی کند و تصمیم گرفت توپ مورد علاقه اش را برای ما بیاورد. با نگاه کردن به «چهره» روی توپ، فکر کردم ممکن است جالب باشد که انداختن آن در آب را امتحان کنیم، درست همانطور که برای فلفل ها انجام دادیم. دیدن نتیجه – که مانند «موجودی» به نظر می رسید که داشت در حین فرو رفتن در آب حباب ها را از دهانش بیرون می داد – باعث خنده من شد.

عکاسی اسپلش – عکاسی با سرعت بالا از مایعات بدون فلاش – ریک اونسمن

پس این تکنیک عکاسی با سرعت شاتر بالا از مایعات را امتحان کنید. در نور روشن خورشید بیرون بروید، سرعت شاتر را تا جایی که می توانید بالا ببرید و کمی خوش بگذرانید. این راه خوبی برای بهبود مهارت های عکاسی شما، و یادگیری رابطه بین ایزو، دیافراگم و سرعت شاتر است. سپس مهارت های ویرایش عکس خود را آزمایش کنید. من مطمئنم تصاویری خواهید گرفت که به آنها افتخار می کنید.

یک آموزش عکاسی اسپلش دیگر

اگر هنوز وقت دارید، مطالعه «آموزش گام به گام عکاسی از پاشیدن مایعات» نوشته دینا بلنکو را به شما عزیزان توصیه می کنیم.

نویسنده: ریک اونسمن (Rick Ohnsman)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *