آموزش عکاسی با فشفشه: نوردهی طولانی و نقاشی با نور فشفشه

چگونه با عکاسی از فشفشه «جرقه های آتش» را در عکس های خود ثبت کنیم؟ با نوردهی طولانی (لانگ اکسپوژر – Long exposure) و حرکت دادن فشفشه یا به اصطلاح نقاشی با نور فشفشه در حین اینکه شاتر باز و عکس در حال ثبت شدن است. ایده نقاشی با نور خوبی است نه؟ برای نوردهی طولانی باید یک سرعت شاتر آهسته (مثل ۴ ثانیه یا بیشتر – یا عکاسی در حالت bulb) تنظیم نمایید. برای عکاسی نقاشی با نور با فشفشه به یک دوربین DSLR یا هر دوربینی دارای نوردهی دستی نیاز دارید البته با دوربین گوشی موبایل هم می شود (در صورت نصب اپلیکیشن نوردهی دستی یا اپ مخصوص نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر با موبایل که امکان تنظیم سرعت شاتر و ایزو را به شما بدهد)، یک یا چند فشفشه، چراغ قوه، یک دستیار برای گرفتن فشفشه در دست و تاریکی شب. در ادامه این آموزش عکاسی نقاشی با نور کامل مناسب مبتدیان و حرفه ای های نقاشی با نور، در مورد تنظیمات، تکنیک ها و نکات بیشتر صحبت می کنیم. از آموزش نوشتن با آتش و جلوه های ویژه در فتوشاپ گرفته تا ایده نقاشی با نور فشفشه در عکس های اشیاء بی جان و عکس های عروسی.

فشفشه ها سرگرم کننده هستند و حس جشن و شادی دارند، و می توانند به عکس های شما… جرقه اضافه کنند! گرفتن عکس های خوب از فشفشه ها مهارت های شما را نیز آزمایش خواهد کرد، و راه های جدید استفاده از دوربین را به شما یاد داده و این امکان را فراهم می آورد تا «عکس های داغی» بگیرید که مردم آنها را تحسین کنند. پس بیایید نگاهی به ابزارها، تنظیمات، تکنیک ها، و نکات مربوط به عکاسی با فشفشه بیاندازیم و ایده هایی به شما ارائه دهیم تا آنها را امتحان کنید.

۴ ثانیه، f/11، ایزو ۱۰۰

فهرست نکات – آنچه در این مقاله می خوانید:

۱) ایمنی

۲) تجهیزات عکاسی و وسایل

۳) تنظیمات دوربین برای نوردهی طولانی

۴) فشفشه در عکاسی از اجسام بی جان

۵) فشفشه در عکاسی از مراسم عروسی

۶) نوشتن با آتش

۷) ترکیب نور محیط و استفاده از فلاش

۸) جلوه های ویژه در فتوشاپ

۱

بازی با آتش – اول ایمنی!

بازی با آتش می تواند منجر به سوختگی شود، و قطعا این چیزی نیست که ما بخواهیم اتفاق بیفتد! پس، اول ایمنی!

شاید این چیزها واضح و بدیهی باشند، اما اگر من برخی هشدارهای احتیاطی را تذکر ندهم، بی مبالاتی کرده ام. به هر حال، شما دارید با آتش بازی می کنید.

فشفشه ها داغ هستند! بهترین فشفشه ها برای عکاسی (آنهایی که ماهیت فلزی و دسته سیمی فلزی دارند)، با دمای بین ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد (۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ درجه فارنهایت) می سوزند! حتی بعد از سوختن، فشفشه تا مدتی قرمز و داغ می ماند. خیلی با احتیاط از آنها استفاده کنید.

جرقه های معلق در هوا می توانند شما و تجهیزات عکاسیتان را بسوزانند. یک عینک که من از آن به عنوان لوازم صحنه در عکس هایم استفاده می کردم سوراخ شد، همین اتفاق می تواند برای لنز شما بیفتد اگر خیلی نزدیک باشید. عقب بمانید و زوم کنید، و دوربین خود را از محدوده جرقه های در حال پرواز دور نگه دارید. برای محافظت بیشتر یک فیلتر UV روی لنز خود قرار دهید.

در یک منطقه امن که هیچ گونه مواد قابل اشتعالی در آن نزدیکی وجود نداشته باشد، عکس بگیرید. عکاسی از فشفشه بهتر است که در فضای باز و بر روی سیمان، سنگ فرش، یا سطوح غیر قابل اشتعال دیگر انجام شود. من زیاد در مورد عکاسانی خوانده ام که با استفاده نادرست از آتش بازی ها، مناطقی را به آتش کشیده اند (حتی در سایت های تاریخی!). همچنین در مورد مراسم های عروسی که در آن لباس عروس با یک جرقه آتش گرفته و انواع داستان های غم انگیز دیگر مطالبی خوانده ام. ساده نگیرید! محض احتیاط یک سطل آب، یا حتی یک کپسول آتش خاموش کن نزدیک خود داشته باشید. یک سطل آب می تواند برای خلاص شدن از شر فشفشه های خاموش شده اما هنوز داغ نیز مفید باشد.

هنگام روشن کردن فشفشه ها مراقب باشید. اغلب اوقات کمی طول می کشد تا آنها روشن شوند، و کبریت های کاغذی استاندارد همانطور که می سوزند می توانند انگشت های شما را هم بسوزانند. یک فندک بلند مدل اجاق گاز خیلی مناسب تر است. هر بار فقط یک فشفشه را روشن کنید، هیچ وقت یک دسته از آنها را با هم روشن نکنید.

۲

تجهیزات و وسایل برای عکاسی از فشفشه

دوربین – کنترل دستی کامل نوردهی و فوکوس دستی بسیار ضروری است. مُدهای خودکار برای عکاسی از فشفشه مناسب نیستند و فوکوس خودکار شما را بسیار ناامید خواهد کرد.

لنزک (نکته): برای انجام نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر با موبایل، که اساس عکاسی نقاشی با نور است، شما به نصب اپلیکیشن نوردهی دستی (برنامه ای که به شما امکان تنظیم سرعت شاتر، ایزو و کمی تنظیمات بیشتر را می دهد) نیازمندید. طبق تحقیق ما انواع این اپلیکیشن های موبایل برای هر دو گوشی های هوشمند دارای سیستم عامل آی او اس ios و اندروید Android موجود می باشد. در گوگل پلی یا اپستور به انگلیسی جستجو نمایید:Manual camera یا Long exposure و انواع برنامه های رایگان و پولی برای نصب موجود می باشد.

برخی از این اپلیکیشن ها که می توانید برای تنظیم نوردهی هنگام عکاسی با موبایل یا نوردهی طولانی با موبایل استفاده نمایید این ها هستند:

۱) VSCO (اندروید – آی او اس)

۲) Lite Camera FV-5 (اندروید)

۳) Open Camera (اندروید)

۴) Camera Zoom Fx (اندروید)

۵) Slow shutter long exposure photo and video camera (اندروید)

۶) Slow shutter long exposure camera (اندروید)

۷) RCam – Manual Camera & RAW (آی او اس)

۸) Easy Long Exposure Camera (آی او اس)

و…

پس با دوربین گوشی موبایل هم می شود نوردهی طولانی و تکنیک های نقاشی با نور را انجام داد، فقط کافیست با کمک اپلیکیشن مناسب کنترل نوردهی را به دست بگیرید. برای نوردهی طولانی با موبایل باید سایر نکات این آموزش را نیز رعایت نمایید، مثل استفاده از سه پایه یا به نوعی ثابت کردن گوشی و عکاسی با تایمر تا طی نوردهی طولانی لرزشی ثبت نشده و عکستان شارپ تر شود. ما بعدا یک آموزش جداگانه برای لانگ اکسپوژر با موبایل منتشر خواهیم کرد.

سه پایه – شما با نوردهی های طولانی عکس خواهید گرفت، اغلب چندین ثانیه، و احتمالا نمی توانید دوربین خود را در طی این مدت زمان به اندازه کافی ثابت و بی حرکت نگه دارید. همچنین، شما با فشفشه مشغول خواهید بود، مگر این که یک دستیار داشته باشید. دوربین شما باید روی یک سه پایه محکم و ثابت قرار داشته باشد.

فشفشه – من متوجه شده ام که بهترین فشفشه ها برای عکاسی، نوع فلزی با دسته های سیمی هستند. آنهایی که دسته بامبو و یک انتهای کاغذی دارند، الگوی جرقه متفاوتی ایجاد می کنند، و برای عکس ها زیاد مناسب نیستند. همچنین می توانید فشفشه هایی با اندازه های متفاوت بخرید.

مدت زمانی که طول می کشد تا عکس مورد نظر شما گرفته شود و همچنین فاصله ای که از دوربین خواهید داشت را در نظر بگیرید. فشفشه هایی که دارای اندازه استاندارد (#۱۰) هستند برای ایجاد جلوه های کوتاه تر، از فاصله نزدیک مناسب هستند. اگر به زمان بیشتری نیاز دارید یا در فاصله دورتری هستید، فشفشه های بزرگتر را در نظر بگیرید.

لنزک: اندازه فشفشه ها در مقاله با علامت # مشخص شده است.

لوازم صحنه و اشخاص – لوازم صحنه مناسب در یک عکس می تواند به «گفتن یک داستان» کمک کند، که فشفشه ها آن را تقویت می کنند. (عکس های این مقاله را ببینید). آنها را آماده کنید و مطمئن شوید که قابلیت اشتعال آنها را در نظر بگیرید. اگر شخص یا اشخاصی در عکس شما حضور دارند، به خصوص اگر کودک هستند، مطمئن شوید که با دقت نحوه استفاده ایمن از فشفشه ها را به آنها یاد می دهید. ایمنی آنها مسئولیت شماست! همچنین، لباسی که آن اشخاص می پوشند را نیز در نظر بگیرید. بدیهی است که پوشیدن لباس هایی که به راحتی قابل اشتعال هستند، مطلقا ممنوع است. رنگ های تیره به آنها کمک می کند تا در عکس «ناپدید» شوند، اگر این چیزی است که می خواهید. در حالی که رنگ های روشن تر به آنها کمک می کند تا خودشان را نشان دهند. باز هم تکرار می کنم، اگر هر گونه شکی در مورد توانایی استفاده از فشفشه در عکاسی خود و انجام این کار به طور ایمن دارید، این کار را انجام ندهید – تمام.

۴ ثانیه، f/14، ایزو ۴۰۰ –اینجا از فلاش برای اضافه کردن نور تکمیلی استفاده شده است.

ریموت تریگر برای دوربینتان – اگر از دوربین خود فاصله دارید، (به خصوص اگر به تنهایی کار می کنید)، به راهی نیاز دارید که بتوانید از راه دور عکس بگیرید. شاید بتوانید تایمر دوربین را فعال کنید، دکمه شاتر را فشار دهید و سپس به داخل کادر بروید، اما من می خواهم بتوانم تنها با استفاده از یک فشفشه چندین عکس بگیرم. (خاموش کردن و دوباره روشن کردن آنها سخت است. اگر نیاز دارید که دوباره پشت دوربین بروید تا نوردهی دیگری تنظیم کنید، فشفشه شما احتمالا در طول این مدت تا آخر می سوزد).

من از یک تریگر رادیویی Yongnuo RF602C (ریموت کنترل شاتر بیسیم) با دوربین Canon 6D ام استفاده می کنم و در نتیجه می توانم از فاصله دور کار کنم، و چندین بار در طی سوختن تنها یک فشفشه عکس بگیرم. ریموت سیمی نیز بسته به طول سیم و فاصله دوربین تا سوژه خوب است.

چراغ قوه – شما به احتمال زیاد در تاریکی کار خواهید کرد، بنابراین برای این که بتوانید دوربین را آماده کرده، فوکوس را تنظیم کنید، و کارهای لازم را انجام دهید، به یک چراغ قوه نیاز دارید. در ادامه در مورد استفاده های دیگر چراغ قوه همراه با فلاش نیز صحبت خواهیم کرد.

فلاش و ژل های نارنجی (CTO) – این مورد بسته به عکسی که می خواهید بگیرید، اختیاری است. بعدا به استفاده از فلاش در عکس ها خواهیم رسید.

سطل آب و کپسول آتش خاموش کن – من قبلا در مورد علت آن توضیح دادم اما دوباره تکرار می کنم. یک جایی برای قرار دادن فشفشه های سوخته که هنوز داغ هستند و همچنین وسیله ای برای خاموش کردن سریع آتش در صورتی که اوضاع بد پیش برود، در نظر بگیرید.

لنزک (۱): مقاله «۱۰ اشتباه رایج در عکاسی با نوردهی طولانی» در مورد سه پایه، قفل آینه، فوکوس، ریموت کنترل و… به شما نکته های مفیدی آموزش می دهد و از آنجا که ما برای نقاشی با نور، عکاسی را با نوردهی طولانی (سرعت شاتر آهسته – مثل ۱ ثانیه یا طولانی تر) انجام می دهیم نکات این مقاله مرتبط و کاربردی خواهند بود.

لنزک (۲): مقاله بعدی که نکاتش هنگام اجرای تکنیک های نقاشی با نور به کار شما می آیند، «۸ نکته ای که احتمالا در مورد عکاسی با نوردهی طولانی نمی دانید و باید یاد بگیرید»، در مورد فیلتر های کاهنده نور یا ND و حالت عکاسی bulb به شما آموزش می دهد.

۲٫۵ ثانیه، f/11، ایزو ۱۰۰

۳

نوردهی طولانی و تنظیمات دوربین

شما می خواهید بر تنظیمات دوربین خود کنترل کامل داشته باشید، بنابراین مُد نوردهی دستی (M) الزامی است. همچنین می خواهید که بتوانید فوکوس را تنظیم و قفل کنید، بنابراین فوکوس دستی مورد نیاز است. گرفتن تصاویر Raw (نه jpg) شما را از نگرانی در مورد تراز سفیدی رها کرده و همچنین آزادی عمل بیشتری برای تنظیم نوردهی در هنگام ویرایش به شما می دهد.

انجام تنظیمات خاص دوربین به کمی آزمایش نیاز دارد. با ایزو شروع کنید. شما با نوردهی های طولانی عکس خواهید گرفت و باید ایزو را پایین نگه دارید. ایزو ۱۰۰ خوب است و به محدود کردن نویز تصویر کمک می کند. دیافراگم را باید با توجه به عمق میدان مورد نظرتان انتخاب کنید، و اینها همراه با سرعت شاتر (که باید به اندازه کافی طولانی باشد تا هر حرکتی را که ثبت می کنید به انجام برساند)، نوردهی شما را تعیین خواهند کرد. فشفشه ها روشن تر از چیزی هستند که فکر می کنید و من خیلی از عکس هایم را تنها با نور فشفشه گرفته ام.

نگاهی به عکس های نمونه در این مقاله بیاندازید، تنظیمات دوربین مربوط به هر عکس را زیر آن نوشته ام. توجه داشته باشید که ایزو تقریبا همیشه ۱۰۰ و دیافراگم بین f/8 و f/11 است، و سرعت شاتر توسط مدت زمان حرکتی که ثبت می کنم، تعیین می شود. گاهی اوقات، به جای حدس زدن این که به چه مدت زمانی نیاز دارید، ممکن است ایده خوبی باشد که از مُد Bulb برای شاتر خود استفاده کنید: در عکاسی با حالت bulb یک بار بر روی دکمه شاتر کلیک می کنید تا همانطور که حرکت را آغاز می کنید باز شود، سپس وقتی که تمام شد آن را می بندید.

بیشتر بیاموزید: آموزش ۶ نکته برای تسلط بر مُد نوردهی دستی در دوربین دیجیتال

۰٫۵ ثانیه، f/8، ایزو ۱۰۰

۴

فشفشه در عکاسی از اجسام بی جان

تخیل شما تنها محدودیت شما در زمینه نحوه استفاده از فشفشه برای ثبت جرقه های آتش در عکستان است. من به چند دلیل طرفدار استفاده از آنها در عکاسی اشیاء بی جان هستم:

– استفاده از فشفشه برای کمک به موضوع و داستانی که با یک عکس می گویید. به تصاویر این مقاله توجه کنید که در آن فشفشه ها به حس جشن یا تعطیلات در تصویر می افزایند.

– در نظر بگیرید که چطور نور فشفشه با لوازم صحنه یا اشخاص دیگر در صحنه بازی می کند. نور فشفشه در میان شیشه می درخشد. اشیاء بازتابنده یا چیزهایی که ممکن است با نورپردازی از پشت خوب به نظر برسند، می توانند عکس های جالبی ایجاد کنند. شما اغلب می توانید عکس را فقط با نور فشفشه به تنهایی بگیرید.

– به عامل ایمنی برگردیم – در تصاویر اجسام بی جان، بیشتر می توانید موقعیت، مکان، و متغیرهای دیگر را در هنگام کار با اجسام بی جان کنترل کنید. کار کردن با اشخاص ریسک بیشتری دارد.

– اگر یک شیء حرکت می کند (و به خوبی روشن شده است)، در طول یک نوردهی طولانی تار خواهد شد. من دوست دارم فشفشه شیء متحرک باشد، در حالی که اشیاء دیگر در صحنه ایستا و در نتیجه حتی با یک سرعت شاتر طولانی تر هم واضح و شارپ باشند.

– معمولا لازم است چندین بار عکس بگیرید تا به عکس «درست» برسید. من اغلب حتی در طول مدت ۳۵ ثانیه سوختن یک فشفشه کوچک #۱۰ هم چندین عکس می گیرم. بعد از این که فشفشه سوخت و آن را در سطل آب انداختم، عکس هایم را بررسی می کنم، و فکر می کنم که چه کاری را ممکن است بتوانم به طور متفاوت یا بهتر انجام دهم، تنظیمات را تغییر می دهم و یک سری عکس دیگر می گیرم. سوژه های اجسام بی جان اهمیتی به این مسئله نمی دهند، در حالی که مدل شما ممکن است در مورد چندین بار عکس گرفتن زیاد صبور نباشد.

توصیه لنزک: آموزش عکاسی از اشیاء بی جان با جرقه های درخشان فشفشه

معرفی کتاب: کتاب الکترونیکی «آهسته»، قابل تهیه از سایت لنزک (اینجا کلیک نمایید)، مقدمات عکاسی با نوردهی طولانی و تکنیک هایش را به شما عزیزان آموزش می دهد. هر آنچه درباره نوردهی طولانی لازم است بدانید در کتاب آهسته، جادوی نوردهی طولانی، به شما آموزش داده می شود. حتما نگاهی به فهرست مطالب کتاب داشته باشید، و اگر مایل بودید روی پیشرفت عکاسی خود سرمایه گذاری کنید. چراکه نوردهی طولانی در اغلب ژانر های عکاسی کاربرد دارد.

۵

استفاده در عکاسی از مراسم عروسی

این روزها استفاده از فشفشه در عکاسی از مراسم عروسی محبوب شده است و تصاویر خوبی می توان با آن گرفت. در اینجا می خواهم یک اعتراف شخصی بکنم – من عکاسی از مراسم عروسی انجام داده ام و به نظرم به اندازه کافی ترسناک بود. اضافه کردن آتش به این ترکیب – به علاوه چند مهمان سرخوش بالقوه که این آتش را در دست دارند – عامل ترس را برای من به صورت تصاعدی افزایش می دهد.

من نمی گویم که این نوع عکس ها را نگیرید. اگر این چیزی است که دوست دارید به مجموعه عکس های مراسم عروسی خود اضافه کنید، در مورد این که عکاسان مراسم عروسی دیگر چطور از فشفشه استفاده می کنند، مطالعه و تحقیق کنید. سپس این کار را مانند عکاسی از تمام مراسم های عروسی دیگر، با در نظر گرفتن نهایت ایمنی مشتریان خود انجام دهید.

بخش جلوه های ویژه در انتهای مقاله را بخوانید تا یاد بگیرید که چطور می توانید با کمی ویرایش خلاقانه جلوه های فشفشه را در تصاویر مراسم عروسی بگنجانید، در حالی که نیازی نیست آنها به صورت فیزیکی در طول جلسه عکاسی از مراسم عروسی حضور داشته باشند.

ویدیو زیر گرفتن چنین عکس های فشفشه در دستی را به شما نشان می دهد

ویدیو پشت صحنه عکاسی با فشفشه در دست سوژه پرتره + تنظیمات دوربین


دانلود

این عکس فشفشه به طور جداگانه گرفته شده – ۱۴ ثانیه، f/11، ایزو ۱۰۰، و سپس بر روی لایه عکس سوژه سیلوئت زیر (عکس بعدی) قرار گرفته است.

۶

نوشتن با آتش

یک جلوه محبوب دیگر که با فشفشه ایجاد می شود «نوشتن» یا «رسم کردن» با رد نور ایجاد شده در هنگام حرکت یک فشفشه در طول یک نوردهی طولانی است. (جالب است که در ریشه یونانی کلمه «عکاسی – Photography»، فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نوشتن است – بنابراین فتوگرافی به معنای ترسیم با نور است).

در طول یک نوردهی طولانی، از فشفشه می توان برای نوشتن کلمات، کشیدن تصاویر، یا ترسیم طرح کلی یک شیء استفاده کرد. یک نکته هنگام نوشتن حروف یا کلمات: معمولا سوژه ای که کار «نوشتن با فشفشه» را انجام می دهد رو به دوربین قرار دارد و (برای این که حروف در دوربین درست به نظر برسد) باید حروف را برعکس بنویسد. بهتر است که به آنها اجازه دهید به صورت عادی بنویسند و بعدا تصویر را در پس پردازش وارونه (flip) کنید.

بیشتر بیاموزید: آموزش مقدمات تکنیک عکاسی نقاشی با نور (شامل نوشتن)

من همچنین چند عکس جالب، مانند عکس دوچرخه در این مقاله را با «کشیدن» شکل کلی شیء با فشفشه در طول یک نوردهی طولانی گرفتم. برای این نوع عکس ها، ممکن است بخواهید از فشفشه هایی که زمان سوختن بیشتری دارند مانند نوع #۲۰ که به مدت حدودا ۲ دقیقه می سوزد، استفاده کنید. حتی فشفشه های بسیار بلند #۳۶ نیز به فروش می رسند که حدود ۳ دقیقه می سوزند. سعی کنید فشفشه مناسب برای کاری که انجام می دهید، تهیه کنید.

بیشتر ببینید: مجسمه های ناپایدار – مجموعه عکس نقاشی با نور

۸۰ ثانیه، f/11، ایزو ۱۰۰٫ من احتمالا می توانستم برای ساده کردن عکس، دوچرخه را فقط یک بار ترسیم کنم و از یک نوردهی کوتاه تر استفاده کنم.

۷

ترکیب نور محیط و استفاده از فلاش

چیزی که شما می خواهید در عکس خود نشان دهید، تنظیمان نوردهی و سایر تکنیکی های شما را تعیین خواهد کرد. گاهی اوقات، تمام چیزی که می خواهید نشان دهید خود فشفشه است. اگر اینطور است، دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید، فشفشه روشن نشده (یا یک شیء پایه دار) را در جایی که انتظار دارید فشفشه قرار داشته باشد بگذارید، از چراغ قوه خود استفاده کرده و بر روی آن نقطه فوکوس کنید. سپس فوکوس خودکار را خاموش کنید، به طوری که فوکوس روی آن نقطه قفل شود.

شما می خواهید در تاریکی عکس بگیرید، یک پس زمینه تاریک دارید، و اگر خودتان یا سوژه در عکس هستید و فشفشه را حرکت می دهید، باید لباس تیره بپوشید. یک عکس بدون روشن کردن فشفشه با ایزوی ۱۰۰ بگیرید و دیافراگم را طوری تنظیم کنید که بقیه تصویر کاملا سیاه باشد. سرعت شاتر بستگی به این دارد که انتظار داشته باشید انجام کارتان چقدر طول بکشد.

اکنون که تمام تنظیمات را انجام دادید، فشفشه را روشن کرده و عکس بگیرید. عکس را ارزیابی کنید تا ببینید چه تنظیماتی ممکن است لازم باشد. هنگامی که آن تنظیمات را اعمال کردید، در صورت لزوم با یک فشفشه دیگر امتحان کنید. اگر در زمان نسبتا کوتاه، مثلا زیر ۵ ثانیه نوردهی عکاسی می کنید، ممکن است در طول ۳۵ ثانیه سوختن حتی یک فشفشه کوچک #۱۰ نیز بتوانید چندین عکس بگیرید.

حالا، فرض کنید که می خواهید سوژه همراه با فشفشه در تصویر ظاهر شود. عکاسی از یک جسم بی جان هم ممکن است با یک تکنیک مشابه خوب باشد، که در آن نور فشفشه برای روشن کردن سوژه کافی است. عکس شیشه های نوشیدنی و پرچم در اینجا به همین ترتیب گرفته شده است. عکس دوچرخه هم همینطور، هرچند یک نوردهی طولانی ۸۰ ثانیه ای برای ترسیم کامل سوژه مورد نیاز بود.

عکس سال نوی ۲۰۱۷ به کمی کمک فلاش نیاز داشت. نوردهی ۴ ثانیه ای برای فشفشه ایستایی که در پشت شیشه ها قرار داشت تقریبا مناسب بود، اما قرارگیری آن در پشت شیشه ها، و میزان نوری که ایجاد می کرد، برای روشن کردن بقیه اشیاء صحنه کافی نبود، بنابراین از یک فلاش پرکننده یا تکمیلی (Fill) استفاده شد.

بیشتر بیاموزید: ترفند عکاسی – برقراری توازن بین نور آتش و نور آسمان شب هنگام نقاشی با نور

۲٫۵ ثانیه، f/16، ایزو ۱۰۰

فرض کنید که می خواهید ببینید سوژه فشفشه را در دستش نگه داشته است، و شاید با آن ترسیم می کند، یا یک زوج مراسم عروسی را همراه با جلوه های فشفشه در عکس نشان می دهد. عکس را مانند قبل با مدت زمان شاتر کافی برای ثبت هر گونه حرکتی که می خواهید با فشفشه ایجاد کنید، تنظیم کنید. سپس، درست قبل از تکمیل نوردهی، بر روی سوژه خود فلاش بزنید تا او را روشن و فریز کنید.

اگر دوربین و فلاش شما از همگام سازی پرده دوم (second curtain sync) پشتیبانی می کنند، این راه خوبی برای انجام این کار است، چون فلاش قبل از این که نوردهی کامل شود به طور خودکار تریگر می شود. اگر این قابلیت را ندارید، یا شاید اگر می خواهید فلاش را جدا از دوربین بگذارید، می توانید آن را به صورت دستی با دکمه تست تریگر کنید. این کار به زمانبندی و خوش شانسی بیشتری نیاز دارد، اما امکان قرار دادن فلاش در جایی که می خواهید و زمانبندی فلاش مطابق با فعالیت شما ممکن است ارزشش را داشته باشد.

از آنجا که شما با یک نوردهی طولانی کار می کنید، یک گزینه دیگر استفاده از یک چراغ قوه برای «نقاشی با نور» کردن سوژه می باشد. مانند فلاش، اگر می خواهید که فشفشه یک رد نور ایجاد کند، اما شخص یا سوژه فریز شود، در انتهای نوردهی آنها را با چراغ قوه روشن کنید.

من به استفاده از یک ژل CTO (دمای رنگ نارنجی) همراه با فلاش اشاره کردم. چون اکثر فشفشه ها با یک نور طلایی گرم می سوزند که نور آبی تر فلاش با آنها هماهنگ نیست. قرار دادن یکی دو تکه از ژل CTO بر روی فلاش اجازه می دهد تا نور آن بیشتر با نور فشفشه هماهنگ شود. اگر این کار را به دقت انجام دهید، می توانید کاری کنید که به نظر برسد انگار فشفشه سوژه را روشن کرده، در حالی که در واقع فلاش این کار را کرده است.

۱ ثانیه، f/11، ایزو ۱۰۰

۸

جلوه های ویژه با عکس های فشفشه – اضافه کردن فشفشه با فتوشاپ به عکس

شما می توانید از فشفشه ها جدا عکس بگیرید و سپس آن را به یک عکس دلخواه مثلا پرتره یا عکس های عروسی خود اضافه نمایید. نحوه انجام این کار به این صورت است:

– عکس های فشفشه خود را در یک پس زمینه تاریک بگیرید. سپس در پس پردازش، رنگ سیاه را تنظیم کنید، به طوری که تنها چیز قابل مشاهده در تصویر خود فشفشه و رد نور آن باشد.

– تصویر مورد نظر خود را در فتوشاپ باز کنید، مثلا یک عکس مراسم عروسی.

– عکس فشفشه را به عنوان یک تصویر جداگانه باز کنید. سپس این عکس را «Select All» کرده و «Copy» کنید.

– به عکس مراسم عروسی بروید و عکس فشفشه را بر روی آن و در یک لایه جداگانه «Paste» کنید.

– حالت ترکیبی (blending mode) را در لایه فشفشه به «Screen» تغییر دهید. رنگ سیاه شفاف خواهد شد، و رد فشفشه بر روی عکس مراسم عروسی شما باقی می ماند.

– نحوه قرارگیری، اندازه و غیره را در لایه فشفشه تنظیم کنید تا آن را در جایی که می خواهید قرار دهید.

– با استفاده از ابزارهای ماسک کردن بر روی آن لایه، هر گونه اثری از فشفشه را که نمی خواهید دیده شود، ماسک کنید (بپوشانید).

زیبایی این تکنیک این است که می توانید با انواع جلوه های فشفشه «تصاویر استوک» خودتان را بسازید، و بعدا زمانی که ممکن است بخواهید آنها را به تصاویر دیگر اضافه کنید، در دسترس هستند. مزیت دیگر آن این است که زحمت و ریسک استفاده از فشفشه در اطراف سوژه ها را ندارد.

اگر نمی خواهید خودتان را درگیر کار با فشفشه کنید، اما با این حال جلوه های آن را می خواهید، می توانید پکیج ها و حروف الفبای «جلوه های فشفشه» را از اینترنت دریافت کنید، که با همین تکنیک می توانید از آنها استفاده کنید.

پس، لذت ببرید، ایمن باشید، و کمی جرقه فشفشه در عکس های خود قرار دهید!

اشتراک عکس هایی که می گیرید در اینستا

عکس هایی که با کمک نکات این آموزش عکاسی سایت لنزک (یا هر آموزش دیگر لنزک، فرقی ندارد) می گیرید را در اینستاگرام با هشتگ Lenzaktry# به اشتراک بگذارید تا هم ما نتایج کار شما را ببینیم و لذت ببریم و هم شانس استوری شدن یا نمایش در سایت را پیدا کنند – فقط لطفا:

در کپشن پست اینستا به عنوان آن آموزش یا مقاله لنزک (موجود در ابتدای هر مقاله) که عکس را با کمک یا الهام از آن ثبت نمودید اشاره نمایید، مثلا:

«آموزش عکاسی با فشفشه لنزک Lenzaktry#»

الف

آموزش های بیشتر

ما پیش تر مقاله ها و ویدیو های آموزنده ای در زمینه نقاشی با نور در سایت لنزک منتشر کرده ایم، که در اینجا شماری از بهترین آن ها را به شما عزیزان معرفی می کنیم:

آموزش مقدماتی تکنیک عکاسی نقاشی با نور

۵ تجربه ساده اما فوق العاده از تکنیک عکاسی نقاشی با نور برای مبتدی ها

آموزش عکاسی نقاشی با نور – افکت اسپیروگراف یا چرخ‌نگار

آموزش عکاسی با نوردهی طولانی از سیم ظرف شویی آتشین در حال چرخش

نویسنده: ریک اونسمن (Rick Ohnsman)

نظرات شما

  1. امیررضا

    ۲۵ آذر ۱۳۹۸

    سلام میشه یک چند تا قایل از رد فشفه قرار دهید “اضافه کردن فشفشه با فتوشاپ به عکس”

  2. محسن پیرنیا

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

    سلام به همه.
    خسته نباشید. خیلی جالب بود.
    امیدوارم فرش خونه تون رو موقع عکاسی نسوخته باشید.!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *