آموزش عکاسی با موبایل: ۱۰ نکته مبتدی و سریع اما مهم

عکاسی بخش مهمی از زندگی روزمره است، و در حال حاضر با وجود گوشی های تلفن همراه، عکاسی به راحتی در دسترس ما قرار دارد. در این آموزش عکاسی با موبایل لنزک، چند نکته ساده را با شما عزیزان به اشتراک خواهیم گذاشت، تا بتوانید با دوربین گوشی موبایل خود عکس های جذاب و به یاد ماندنی بگیرید.

عکاسی ابزاری باورنکردنی برای ثبت، به اشتراک گذاری و حفظ تمام آن لحظات زودگذر است که به نظر می رسد خیلی سریع می گذرند. باید اعتراف کنم که من در زمینه عکس گرفتن یک افراطی تمام عیار هستم. من خیلی زیاد از خانواده ام عکس می گیرم، چون واقعا می خواهم تمام لحظات را ثبت کنم. مثل وقتی که همسرم مرا غافلگیر کرد و برای ماه عسلمان مرا به نیوزیلند برد، یا زمانی که بچه هایم درست در ایوان جلوی ما داشتند به همراه مادربزرگشان عکس می گرفتند.

ما تقریبا می دانستیم که این آخری باری است که داریم با مادرم وقت می گذرانیم. او همان سال در نبرد با سرطان شکست خورد و آن تصاویر برای من بی نهایت ارزشمند هستند!

و با وجود این که من یک عکاس حرفه ای هستم، متوجه شدم که اغلب از گوشی تلفنم برای ثبت لحظات گرانبهای روزمره استفاده می کنم. از این گذشته، می گویند که بهترین دوربین، دوربینی است که با خود به همراه داشته باشید، درست است؟

بنابراین در اینجا ۱۰ نکته برای بهبود عکاسی با موبایل را با شما به اشتراک می گذارم تا بتوانید بهترین عکس ها را بگیرید. و فقط برای این که همه چیز کاملا روشن شود، من تمام تصاویر نشان داده شده در این مقاله را با گوشی آیفون (ترکیبی از نسخه های ۶s، ۸ و ۱۰) گرفته ام.

لنزک

مت کوکر در مقاله «چگونه عکس های کاندید با ارزش بگیریم» درباره این عکس می گوید:

«من با تماشای عکس گرفتن مادرم، ثبت لحظات کاندید را یاد گرفتم. او لحظات را قبل از این که اتفاق بیفتند می دید و آنها را با دوربین کامپکت فیلم خور خود ثبت می کرد. او این عکس را از مادربزرگم هایم گرفت که به هم کمک می کردند تا یک عکس بگیرند».

شما احتمالا متوجه شده اید که عکس های دوستانتان در شبکه های اجتماعی چقدر بازخورد می گیرند. این عکس ها می توانند بدترین عکس از لحاظ تکنیکی (تاریک، تار، با فوکوس اشتباه) باشند و مردم طوری رفتار می کنند که انگار این بهترین عکسی است که تا به حال دیده اند. شگفت انگیز است! شما به عنوان یک عکاس گله و شکایت می کنید، چون همه آن اشتباهات را می بینید. اما این احتمال وجود دارد که آنها یک لحظه خوب را ثبت کرده باشند. و آن لحظه خوب همه چیزهای دیگر را تحت الشعاع قرار داده است.

عکاسی کاندید یا بی هوا

گاهی شما به عنوان عکاس یک لحظه خوب را شکار و ثبت می کنید. به عکس هایی که بدون ژست دادن به سوژه، وقتی که او در حال و هوای خودش است و متوجه دوربین نیست، عکس کاندید یا بی هوا می گویند. می توان گفت عکاسی کاندید، هنر کشف و ثبت لحظه های خوب است.

مسلما عکاسی از لحظه های خوب، به دوربین خاصی نیاز ندارد و اتفاقا دوربین گوشی موبایل گزینه ای عالی برای عکاسی کاندید است – چرا؟ چون همیشه همراه با شماست و یک دوست خوب برای ثبت لحظات و اتفاقاتی که از قبل خبر نمی کنند.

اگر دوست دارید درباره عکاسی کاندید بیشتر بخوانید، به مقاله مت کوکر «چگونه عکس های کاندید با ارزش بگیریم» سر بزنید.

۱

لنز خود را تمیز کنید

این نکته واقعا ساده و پیش پا افتاده است، اما باورتان نمی شود که من تا به حال چند بار به سراغ گوشی موبایلم رفته ام و با لکه ها و کثیفی های دست های کوچکی که فکر می کند می تواند در همه چیز به من کمک کند، مواجه شده ام.

بنابراین، در حق خودتان لطفی کرده و به پاک کردن سریع لنز دوربین موبایل خود قبل از عکس گرفتن، عادت کنید. این کار تفاوت بسیار زیادی در کیفیت تصویر شما ایجاد می کند.

۲

فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید

دوربین تلفن همراه شما هم درست مانند یک دوربین واقعی، یک فناوری پیچیده است. به طور معمول زمانی که شما دوربین گوشی موبایل خود را به سمت چیزی می گیرید، در مورد این که می خواهید از چه چیزی عکس بگیرید، یک حدس هوشمندانه میزند. اگر چهره ها را تشخیص دهد، این چیزی است که انتخاب خواهد کرد. برای تغییر دستی فوکوس از یک سوژه به سوژه دیگر، تنها کافی است که بر روی صفحه گوشی خود ضربه بزنید و نقطه فوکوس خود را انتخاب کنید.

۳

از فلاش استفاده نکنید

دوربین تلفن همراه شما یک فلاش دارد، که افتضاح است! عذر می خواهم، اما هیچ راهی برای انکار این واقعیت وجود ندارد. فلاش روی دوربین گوشی موبایل شما برای گرفتن عکس ها چندان جذاب نیست، و اگر از نور طبیعی، که نور روز یا نور خورشید نیز نامیده می شود، استفاده می کنید، دلیلی برای استفاده از فلاش وجود ندارد.

تنها کافی است که بر روی دکمه فلاش ضربه بزنید تا آن را خاموش کرده و از نور طبیعی (نور خورشید یا نور محیط) به طور خلاقانه استفاده کنید. اگر مجبور هستید از فلاش استفاده کنید، سعی کنید آن را مستقیما به سمت سوژه نگیرید. یک راه برای جلوگیری از این مشکل این است که یک فلاش تلفن همراه دیگر، یک چراغ تلفن همراه، یا حتی چراغ قوه ای که از کنار به سمت سوژه گرفته شده، داشته باشید. به این ترتیب، از نور سخت فلاشی که به سمت سوژه گرفته شده، جلوگیری می کنید.

آموزش های مرتبط پیشنهادی

آموزش های زیر را پس از جستجوی فراوان بین مقاله های لنزک، برای شما عزیزان که به بهبود عکاسی با موبایل خود علاقه مند هستید دستچین کرده ایم که امیدواریم برایتان مفید واقع شوند:

برای ثبت پرتره های حرفه ای به استودیو عکاسی احتیاج ندارید – از آنچه در اختیار دارید بیشترین استفاده را ببرید

۶ روش استفاده از نور پنجره برای پرتره هایی کاملا متفاوت

استفاده از بادکنک برای گرفتن پرتره های بهتر با فلاش (جهت نرم کردن نور فلاش)

به احتمال زیاد الان وقت خواندن همه آموزش های عکاسی پیشنهاد شده در سراسر مطلب را ندارید، پس توصیه می کنیم آن ها را بوکمارک نمایید تا سر فرصت مطالعه شان کنید.

۴

نوردهی را به صورت دستی تنظیم کنید

درست مانند نکته شماره ۲، می توانید نوردهی (که به عنوان روشنایی عکس نیز شناخته شده است) را به صورت دستی بر روی دوربین تلفن همراه خود تنظیم کنید. این کار به کنترل میزان تاریکی یا روشنایی عکس در هنگام فشار دادن دکمه شاتر کمک می کند.

برای تنظیم آن، بر روی صفحه نمایش ضربه بزنید و زمانی که علامت اشعه خورشید یا نورخورشید را دیدید، انگشت خود را به سمت بالا یا پایین بکشید تا نوردهی را مطابق با آن تنظیم کرده یا کاهش دهید.

همچنین برخی گوشی های موبایل در برنامه عکاسی خودشان یا اپلیکیشنی که برای عکاسی استفاده می نمایید گزینه ای برای تنظیم جبران نوردهی دارند که باید علامتی شبیه به +/- داشته باشد. توسط آن می توانید وقتی عکستان تاریک ثبت می شود آن را روشن تر کرده و یا اگر خیلی روشن بود تاریک تر ثبت کنید.

لنزک: اگر مایلید بر تنظیمات نوردهی (ایزو و سرعت شاتر) هنگام عکاسی با موبایل کنترل بیشتری داشته باشید، به یک اپلیکیشن نوردهی دستی یا Manual exposure نیاز دارید که ما برخی از گزینه های موجود را هم برای اندروید و هم آی او اس در این مقاله (اینجا کلیک کنید) معرفی کرده ایم.

۵

عکس های خود را به طور خلاقانه ترکیب بندی کنید

این بدین معنی است که همیشه از قرار دادن سوژه خود در مرکز تصویر خودداری کنید. قوانین ترکیب بندی خلاقانه بسیار مختلفی وجود دارد، اما معروف ترین آنها «قانون یک سوم» است.

در اینجا، سوژه درست در یک سوم تصویر قرار دارد تا از نظر زیبایی شناختی دلپذیر باشد، بنابراین نگاه به سمت آن بخش از تصویر کشیده می شود.

لنزک: «قانون یک سوم» و اغلب قوانین و راهنما های ترکیب بندی (که به نحوه قرارگیری المان های مختلف در تصویر شما گفته می شود) به راحتی می توانند در عکاسی با موبایل استفاده شده و به بهبود عکس های شما کمک کنند. در مقاله «۱۰ مقاله برتر آموزش ترکیب بندی عکاسی» می توانید نکات فراوانی بیاموزید. هرچه درباره ترکیب بندی (composition) در عکاسی نکات بیشتری بیاموزید و تمرین کنید، عکس هایی که می گیرید بهتر شده و در عکاسی پیشرفت خواهید کرد.

بیشتر بیاموزید: آموزش قانون یک سوم برای بهبود عکاسی شما

۶

قانون اعداد فرد

یک نکته دیگر برای بهبود عکاسی با موبایل، استفاده از قانون ترکیب بندی اعداد فرد یا قانون فرد ها است. این بدین معنی است که وقتی سوژه های زیادی دارید، سعی کنید از یک عدد فرد مانند ۳، ۵، ۷ و غیره استفاده کنید.

همچنین به نظر می رسد تعداد سوژه ها یا المان های فرد، از نظر زیبایی شناختی برای چشم دلپذیرتر از تعداد المان های زوج در کادر باشد. به خاطر داشته باشید که این قوانین تنها مفاهیم عکاسی پیشنهادی هستند (به آن ها قوانین گفته می شود اما در اصل راهنما هستند)… پیروی نکردن از آنها باعث بد شدن عکس نمی شود!

۷

خط افق را صاف کنید

یکی از آزاردهنده ترین چیزها در یک تصویر زیبا، خط افق کج است. یک خط افق کج توازن کل تصویر را بر هم می زند! بنابراین یک لحظه وقت بگذارید و خط افق را در کادر صاف کنید. این کار را می توانید با انتخاب عملکرد گرید (خطوط مشبک) در تلفن همراه خود و اطمینان از این که خط افق همراستا با خطوط گرید است، انجام دهید.

۸

از خطوط هدایتگر استفاده کنید

خطوط هدایتگر راهی عالی برای هدایت نگاه بیننده به داخل کادر و جلب توجه او به سمت سوژه است. جاده ها، ساختمان ها، یا حتی اسباب و اثاثیه ای که به طور خلاقانه چیده شده باشند، می توانند به عنوان خطوط هدایتگر برای کشیدن نگاه بیننده به سمت تصویر، یا قسمتی از آن که عکاس می خواهد، عمل کنند.

بیشتر بیاموزید: آموزش تکنیک ترکیب بندی خطوط هدایتگر در عکاسی منظره

۹

در نور طبیعی عکس بگیرید

چیزی بسیار خالص و تمیز در مورد عکاسی در نور طبیعی وجود دارد.

نور طبیعی همان نور فضای باز است. صرف نظر از این که چه زمانی از روز باشد، نور طبیعی کیفیت بسیار متمایزی دارد. در زمان های مختلف روز در فضای باز عکس بگیرید و ببینید نور بر تصویر چه تاثیری می گذارد.

تصویر زیر از یک صبح مه آلود در دریاچه میشیگان، در واقع از داخل یک ماشین در حال حرکت و در حالت عکاسی پشت سر هم (burst mode) گرفته شده است. من واقعا می خواستم از آن صندوق های پست نارنجی در مقابل آب سبز-آبی عکس بگیرم. همچنین می توانید تصاویر خود را با استفاده از انواع اپلیکیشن های تلفن همراه موجود ویرایش کنید.

اپلیکیشن های مورد علاقه شخصی من SnapSeed و VSCO هستند.

بیشتر بیاموزید: آموزش مبتدیان برای استفاده از نور طبیعی در عکاسی منظره

۱۰

سعی کنید زوم نکنید

آخرین نکته برای بهبود عکاسی با موبایل این است که سعی کنید زوم نکنید. زوم دیجیتال دوربین موبایل خیلی قوی نیست – مهم نیست شما به کدام برند گوشی تلفن همراه اعتقاد داشته باشید.

هنگامی که از زوم دیجیتال استفاده می کنید، نویز (دانه دانه) و اعوجاج زیادی در کادر ایجاد می شود. در صورت امکان، سعی کنید به جای استفاده از زوم دیجیتال، پاهای خود را تکان دهید تا به سوژه نزدیکتر شوید.

یادگیری بیشتر: اگر یادگیری عکاسی را به تازگی شروع کرده اید، می توانید مقاله «۱۲ اشتباه رایج عکاسی وقتی مبتدی یا تازه کار هستید و آموزش نکات پیشگیری» را به عنوان مطلب بعدی مطالعه نمایید.

ن

نتیجه گیری

بفرمایید – ۱۰ نکته سریع و آسان که به شما کمک می کنند عکاسی با موبایل خود را بهبود بخشید و آن را ارتقاء دهید. به یاد داشته باشید، اغلب اوقات بهترین دوربین، دوربینی است که در دست دارید. و اگر شما هم مثل من هستید، گوشی تلفن همراهتان به معنای واقعی کلمه ۲۴ ساعت هر روز هفته همراه شماست، بنابراین ممکن است از آن نه تنها به عنوان ابزاری برای ثبت زندگی روزمره، بلکه برای بهبود مهارت های عکاسی خود نیز استفاده کنید.

لنزک: لطفا دیدگاهتان درباره این آموزش را، در پایین صفحه، با ما به اشتراک بگذارید و تیم لنزک را در انتخاب و نشر آموزش های بهتر یاری دهید.

نویسنده: کارتیکا گوپتا (Karthika Gupta)

نظرات شما

  1. میثم

    ۲ خرداد ۱۳۹۹

    با تشکر فراوان، بسیار خوب.

    1. سامان نویسنده

      ۶ خرداد ۱۳۹۹

      تشکر فراوان از اینکه به ما بازخورد می دهید. با آرزوی بهترین ها.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *