آموزش عکاسی دراماتیک با نور پس زمینه یا نور پشت

اکثر افراد توجهی به نور ندارند. اما هنرمندان بصری به آن توجه می کنند. نور یکی از اجزاء تشکیل دهنده اصلی عکس های شماست. نورپردازی از پشت (backlighting) یکی از انواع نورپردازی در عکاسی است که به عکس های شما عمق می بخشد – کافیست منبع نور اصلی را پشت سوژه و رو به دوربین قرار دهید. من نمونه هایی از نور پس زمینه یا نور پشت را در عکاسی از مواد غذایی، منظره، و پرتره (در استودیو و فضای باز) در ادامه این آموزش نورپردازی عکاسی به شما نشان خواهم داد. در ادامه با من همراه شوید تا کنترل نور را به دست بگیرید.

من شخصا عاشق نور پس زمینه یا نور پشت (backlight) هستم. این نور یک حس درام و زیبایی به عکاسی شما می بخشد.

برای دستیابی به نور پس زمینه یا نور پشت در عکس هایتان، منبع نور اصلی را در پشت سوژه خود رو به سمت دوربین قرار دهید. در این عکس، در واقع می توانید نور گرم خورشید در حال غروب را به عنوان منبع نور پس زمینه ببینید.

نور پس زمینه برای چه چیزی خوب است؟

من عاشق نور پس زمینه هستم، چون به یک عکس دو بُعدی تخت، عمق و درام می بخشد.

نور پس زمینه یا پشت به برجسته کردن بافت اشیائی که از آنها عکس می گیرید کمک می کند (نور جانبی نیز برای این کار خوب است). بافت (تکسچر – texture) از طریق ترکیب هایلایت ها یا قسمت های روشن و سایه ها ایجاد می شود. از آنجا که عکس ها دو بُعدی هستند، بافت به عکس شما عمق می دهد.

یک نور پس زمینه قوی به عکس شما درام می بخشد. در مورد انفجار نور در یک کنسرت راک یا نمایش های دیگر فکر کنید. دمای رنگ نور پشت (گرم یا سرد) به حالت درام عکس اضافه می کند.

منبع نور پس زمینه ممکن است در عکس شما در کنار سوژه باشد (مانند عکس غروب خورشید در بالا). یا منبع نور می تواند بیرون از کادر باشد (تا زمانی که سوژه شما را روشن می کند).

از هر منبع نور پس زمینه ای می توان به طور خلاقانه استفاده کرد، اما نور خورشید، پنجره ها، و فلاش ها جزء محبوب ترین منابع هستند.

اصول نورپردازی از پشت صرف نظر از دوربینی که استفاده می کنید، حتی اگر گوشی تلفن همراهتان باشد، یکسان است.

این درخت پوشیده از برف توسط نور خورشید از پشت نورپردازی شده است. بدون نور پس زمینه که از میان شاخه ها می درخشد، این درخت چندان برجسته نمی شد.

مواد غذایی

تمرین نورپردازی از پشت با مواد غذایی، عالی است. از نور پس زمینه می توان برای روشن کردن بخار و برجسته کردن بافت غذا استفاده کرد.

اگرچه با هر منبع نوری می توان این کار را انجام داد، اما بسیاری از عکاسان عاشق استفاده از نور پنجره برای روشن کردن غذا هستند.

بیشتر بیاموزید: نکات عکاسی از مواد غذایی برای مبتدیان

منبع نور در این عکس قابل مشاهده نیست، اما یک پنجره وجود دارد که غذا را از پشت روشن کرده و بخار را قابل مشاهده می کند.

از این غذا در حالی که هنوز در اجاق گاز بود، عکس گرفته شد. نور پس زمینه گرم، چراغ اجاق گاز است.

این نمونه ای از نور پس زمینه نرم است که توسط یک پنجره بزرگ ایجاد شده است. من می خواستم بافت کوکی ها را برجسته کنم. از یک گوشی آیفون ۴s برای ثبت این تصویر، و از لایت روم برای پس پردازش آن استفاده شده است.

هنگامی که از نور پس زمینه (یا نور پهلو) استفاده کنید، عکس های مواد غذایی شما کمتر تخت شده و بیشتر برجسته خواهند شد. تنها به دنبال یک پنجره یا هر منبع نور دیگری بگردید. خلاقیت به خرج دهید و از نور یخچال، اجاق گاز، و لامپ ها استفاده کنید.

نکته خوب در مورد تمرین نورپردازی از پشت با مواد غذایی این است که اگر نمی توانید جای منبع نور را تغییر دهید، به راحتی می توانید خودتان و غذا را جابجا کنید.

منظره و طبیعت

هنگامی که بر عکاسی از مواد غذایی با نور پس زمینه تسلط پیدا کردید، از آن برای اضافه کردن درام به عکس های منظره خود استفاده کنید. در اکثر موارد، شما نمی توانید منبع نور پس زمینه خود را جابجا کنید، چون به احتمال زیاد خورشید است. با این حال، همیشه می توانید موقعیت خودتان را نسبت به خورشید و سوژه تغییر دهید.

من همانطور که در آینه عقب نگاه می کردم، این صحنه را دیدم. من نتوانستم در برابر برگشتن و عکس گرفتن مقاومت کنم. خورشید در حال غروب منبع نور این صحنه است. شما نمی توانید آن را در کادر ببینید، اما پشت درختان در سمت چپ قرار دارد. توجه کنید که چطور سیم های برق می درخشند و در مقابل درختان تاریک در پس زمینه برجسته شده اند.

در طول یک پیاده روی، خورشید در حال غروب در پشت این درخت سیب صحرایی نظر مرا جلب کرد. من با دوربینم به آنجا برگشتم و پرسپکتیوی را پیدا کردم که در آن خورشید از لابلای درخت پیدا بود. از دیافراگم f/11 برای ایجاد افکت ستاره فشان (starburst) استفاده شد.

ترکیبی از نور پس زمینه و قطرات آب بر روی لنز این جلوه خاص را ایجاد کرد. من توصیه نمی کنم که اجازه دهید لنزتان خیس شود. من از یک کاور ضد آب استفاده کردم. کاور هنوز از دفعه قبل استفاده از دوربین در زیر باران خیس بود.

پرتره ها

من عاشق استفاده از نور پس زمینه در پرتره ها برای تاکید بر احساسات هستم. لحظات زیبا یا قوی با استفاده از نور پس زمینه حتی برجسته تر می شوند.

استودیو

بهترین جنبه نور پس زمینه در استودیو این است که می توانید منبع نور خود را هر طور بخواهید جابجا کنید.

از دو فلاش خارج از دوربین یا اکسترنال برای ایجاد این نور پس زمینه دراماتیک استفاده شد.

سوپر قهرمان ها ذاتا شخصیت های دراماتیکی هستند. استفاده از نور پس زمینه شدید به جای نور جلوی نرم، برای برجسته کردن ماهیت سوژه بهتر است.

نور طبیعی

هنگام استفاده از نور طبیعی، باید موقعیت خودتان و سوژه را مطابق با منبع نور تعیین کنید.

این مرد کوچک توسط خورشید در حال غروب از پشت نورپردازی شده است، در حالی که آسمان بزرگ و باز در مقابل او، صورتش را روشن می کند.

عیب یابی

یکی از بزرگترین مشکلات نورپردازی از پشت این است که عکس شما ممکن است به صورت یک سیلوئت ظاهر شود، در حالی که نمی خواهید اینطور شود.

شما احتمالا از تنظیمات نیمه خودکار مانند اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر استفاده می کنید. دوربین شما نور پس زمینه روشن را می بیند و خودش بر اساس آن نورسنجی می کند. شما می توانید از جبران نوردهی برای جلوگیری از ایجاد سیلوئت های ناخواسته استفاده کنید. سعی کنید جبران نوردهی خود را بر روی ۱+ یا ۲+ تنظیم کنید. شما باید با توجه به شرایط نور آزمایش کنید.

اگر آزمایش کردید، پس از آن، مُد نوردهی دستی (M) ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.

منبع نور اصلی، آسمان در پس زمینه است. خورشید هنوز از خط افق بالا نیامده است.

نور پس زمینه را با همه چیز تمرین کنید

هنگامی که بر نورپردازی از پشت تسلط پیدا کردید، می توانید از آن در انواع موقعیت های مختلف استفاده کنید. از آن برای برجسته کردن بافت ها و تقویت لحظات دراماتیک استفاده کنید.

بیشتر ببینید: چند نمونه ملموس از بافت در عکاسی

کنسرت ها جای شگفت انگیزی برای سرگرم شدن با نور پس زمینه هستند. نورهای به سرعت در حال تغییر برای شما چالش ایجاد می کنند. تعداد زیادی عکس بگیرید و از تعداد کمی که خوب از کار در می آیند راضی و خوشحال باشید.

من عاشق آن حس نوستالژیکی هستم که ساعت طلایی می تواند به عکس ها ببخشد.

از ترکیبی از زوایای پایین و نور پس زمینه برای هیجان انگیزتر کردن عکس خود استفاده کنید.

من همیشه برای بازدید از ساحل، تا عصر منتظر می مانم. به این ترتیب خورشید مستقیما رو به پایین بر روی شن و ماسه ها نمی تابد. بلکه با زاویه پایین تری می تابد، و از طریق سایه ها و هایلایت ها بافت ایجاد می کند.

من عاشق موهای پسر کوچکم هستم. یک پنجره به عنوان منبع نور پس زمینه، درست بالای سر او قرار دارد.

نویسنده: مت کوکر (Mat Coker)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *