آموزش عکاسی: تسلط به هنر ایجاد کردن عمق در عکس

به بیان ساده، عکاسی راهی برای کپی برداری از حقیقت است. در حالی که شما نمی توانید تغییری در واقعیت ایجاد کنید، می توانید از آن به بهترین شکل ممکن کپی برداری کنید. بنابراین زمانی که می خواهید از یک واقعیت کپی برداری کنید می توانید سوژه خود را طوری در تصویر قرار دهید که بیان کننده یک داستان باشد. شما می توانید تصویری از یک روز معمولی را فوق العاده جلوه دهید و این کار را می توانید تنها با استفاده از تکنیک های عکاسی انجام دهید. در مطلب امروز لنزک در مورد ایجاد کردن عمق در عکس بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بدون در نظر گرفتن سوژه عکاسی شما، برای گرفتن عکس کلاسیک باید چندین چیز را به طور همزمان بررسی کنید. زمانی که نور، ترکیب بندی، کادر و زمانبندی عکس همه به درستی انجام شود، نتیجه نهایی می تواند خارق العاده باشد. شما می توانید بعضی از این متغیر ها را کنترل کنید، اما برای سایر آنها که کنترل دست شما نیست. باید بتوانید به درستی با آنها مقابله کنید، و یا از آنها به درستی استفاده کنید. عکاس های حرفه ای نحوه تلفیق این متغیر ها و استفاده درست و صحیح از آنها را یاد گرفته اند.

در عکاسی، بعضی سوژه ها به شما نزدیک تر هستند. ما به این اختلاف فاصله در بین سوژه ها عمق می گوییم. با استفاده از تکنیک های مختلف عکاسی، می توانید تأثیر این عمق در عکس را به حداقل یا حداکثر برسانید. با استفاده از ۶ تکنیکی که در این مطلب لنزک به شما خواهیم گفت می توانید به عکس های خود عمق زیباتری بدهید.

پرسپکتیو خطی – Linear Perspective

هر چه خطوط موازی در طبیعت از ما دورتر می شوند، به هم نزدیک تر دیده می شوند. مغز ما توسط این نزدیک شدن خطوط می تواند فاصله ما نسبت به این خطوط را حدس بزند. از داخل یک جاده صاف به انتهای آن نگاه کنید، متوجه منظور من خواهید شد. اگر جاده پیچ نداشته باشد و بتوانید تا فاصله بسیار دور آن را ببینید، متوجه می شود که خطوط دو طرف جاده به هم نزدیک می شوند در نهایت به هم می رسند و محو می شوند. نقطه ای که این اتفاق در آنجا رخ می دهد به Vanishing Point (نقطه ناپدید شونده) معروف است.

وقتی شما عکس می گیرید، سعی کنید با تغییر دادن زاویه و فاصله کانونی خود افکت متفاوتی به عکس بدهید. وقتی ایستاده اید عکس بگیرید، سپس بنشینید یا روی زمین دراز بکشید و همان عکس را از ارتفاع ها و زاویه های مختلف بگیرید. خواهید دید هر چه به زمین نزدیک تر باشید و از زاویه پایین تر عکس بگیرید در پرسپکتیو عکس اغراق بیشتری خواهد شد.

حتی یک کودک هم می داند زمانی که جسمی دور تر از ما باشد کوچک تر دیده می شود. هر وقت که توانستید، از اجسام مشابه ای که در یک خط تکرار می شوند عکس بگیرید تا حس عمق عکس را بیشتر کنید. زمانی که تیر های برق، ستون ها یا پله هایی به یک شکل و در یک راستا قرار بگیرند، ایجاد یک نقش می کنند و عکس گرفتن از این سوژه ها افکت کاهش پرسپکتیو را بیشتر نشان دهند. این تکنیک با نام Layering (لایه بندی) هم شناخته می شود.

آسمان

در شرایط مطلوب، آسمان می تواند به ایجاد کردن حس عمق در عکس کمک کند. مه، دود و بخار، تمام این ها با فاصله گرفتن از ما مبهم تر و تیره تر می شوند. خیلی از بهترین عکاس های منظره تاریخ از این تکنیک برای ایجاد کردن افکت های عالی استفاده کرده اند. ابتدای روز بهترین زمان برای عکاسی از آسمان است. آنسل آدامز (Ansel Adams) یکی از بهترین عکاس ها در استفاده از این تکنیک بوده است. برای ترغیب شدن به این شیوه عکاسی بهتر است تعدادی از کار های او را ببینید.

عمق میدان

اجسامی که به شما نزدیک تر هستند واضح تر از اجسامی که از شما دورتر هستند دیده می شوند. دو بینی در زمانی که به جسمی نگاه می کنید می تواند باعث تقویت این امر شود و با تغییر دادن مقدار نور ورودی به دوربین هم می توانید این افکت را در عکس خود ایجاد کنید. این کار را می توانید با تغییر دادن اندازه دریچه دیافراگم دوربین یا همان f-stop انجام دهید. اگر f-stop را پایین بگیرید تنها قسمت کمی از تصویر در فوکوس کامل است و سایر قسمت های عکس تار می افتد. اما اگر از f-stop بالا استفاده کنید ممکن است حتی بتوانید کل عکس خود را با وضوح بالا ثبت کنید. عکاسی از پشت شیشه می تواند این افکت را تقویت کند. با عکاسی از سوژه هایی که در یک طرف و یا در دو طرف یک پنجره یا در شیشه ای هستند، می توانید افکت بسیار زیبایی ایجاد کنید.

ایجاد کردن کادر با استفاده از ترکیب بندی

ایجاد کردن کادر با ترکیب بندی به این معناست که با استفاده از سوژه ای برای سوژه ای دیگر کادر درست کنید. شما می توانید این کار را هم با سوژه های پیش زمینه و هم با سوژه های پس زمینه انجام دهید. عکاسی از انسان ها، ساختمان ها یا کوه ها را از داخل راهرو یا پنجره امتحان کنید. با تغییر دادن عمق می دان می توانید، پیش زمینه، پس زمینه و یا هر دو قسمت را در فوکوس و وضوح کامل قرار دهید. در فضای بیرون، شاخه درختان می توانند سوژه مناسبی برای کادر بندی سوژه های دیگر در عکس باشند. برای تقویت این افکت سعی کنید سوژه ای در پیش زمینه را با سوژه ای در پس زمینه کادر بندی کنید. از این افکت می توانید در عکاسی در شهر استفاده کنید و عکس را با نقطه محو شونده تقویت کنید.

اجسام مشابه

مغز انسان اندازه اجسام آشنا را می شناسد، مانند انسان، درخت یا حیوان. شما می توانید از این سوژه ها در عکس خود در کنار سوژه های نا آشنا استفاده کنید تا بیننده در پیدا کردن فاصله این سوژه ها از هم دچار سردرگمی شده و به فکر فرو برود. از یک فرد با یک سوژه بلند مانند درخت، ساختمان یا هر جسم بلند دیگری در پس زمینه عکس بگیرید. با کمی بازی کردن با ترکیب بندی می توانید کاری کنید که فردی و سوژه هم قد دیده شود.

یکی از راه های دیگر در استفاده از این تکنیک این است که طوری ترکیب بندی کنید که فردی که در کادر است جسم بزرگی در پس زمینه را در دست گرفته باشد. با این کار می توانید تصویری عجیب و غریب و زیبا خلق کنید.

ایجاد عمق = عکس های بهتر

بهترین عکاس های تاریخ با استفاده از این تکنیک ها توانستند عکس های فوق العاده ای بگیرند. امروزه یاد گرفتن این تکنیک ها فوق العاده ساده است، با استفاده از دوربین های مدرن دیجیتالی می توانید بدون هیچ هزینه ای آنقدر عکس بگیرید تا در استفاده از این تکنیک ها حرفه ای شوید. می توانید به راحتی عکس هایی که خوب نشده اند را پاک کنید. بر خلاف عکاس های حرفه ای قدیمی می توانید به سرعت عکس را ببینید، بررسی کنید و حتی نظر افراد را در مورد عکس جویا شوید.

ترکیبی از ابزار های عکاسی، مانند دوربین های دیجیتال و گوشی های هوشمند، با نرم افزار های کاربردی هنر عکاسی را متحول کرده است. وقتی عکس هایتان را گرفتید، به سادگی می توانید آن ها را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید. با اشتراک گذاشتن عکس هایتان در شبکه های اجتماعی جسارت خود را بالا ببرید. زمانی که تعداد زیادی عکس های خوب جمع کردید می توانید این عکس ها را در یک کتاب چاپ کنید و این کتاب را در میز خانه خود داشته باشید.

عکاس های واقعاً حرفه ای کم هستند، اما با تمرین کردن این تکنیک ها و تکنیک های دیگر تقریبا هر کسی این گنجایش را دارد که بشود. چه بخواهید عکاسی را به عنوان یک کار تفریحی دنبال کنید و چه بخواهید به عنوان یک عکاس حرفه ای در این زمینه کار کنید، تمرین کردن این تکنیک ها می تواند به عکاسی بهتر شما کمک کند. حرفه ای شدن در هنر ایجاد کردن عمق در عکس کار دشواری نیست، اما تمرین زیادی لازم دارد. از امروز شروع به تمرین کنید. چه کسی می داند فردا شما چه عکس هایی می توانید بگیرید؟

م

منبع

برگرفته از: photodo

نظرات شما

  1. محمود

    ۲۰ آذر ۱۳۹۷

    مطالبتون خیلی خوب بود ممنون


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *