آموزش عکاسی: راهنمای انتخاب مُد اولویت دیافراگم و شاتر

یک هدف مهم هنگام شروع عکاسی این است که مُد خودکار را غیر فعال کرده و از مُدهای نیمه خودکار اولویت دیافراگم و اولویت شاتر استفاده کنید. این کار در ابتدا دشوار است؟ ممکن است، اما من قول می دهم که کار کردن با کنترل های خلاقانه در دستان شما یکی از اولین و بهترین لذت های عکاسی دیجیتال است.

من به افراد یاد می دهم که دلیل عمیق تری برای نام «مُد اولویت» وجود دارد. یک دلیل بدیهی این است که شما کنترل سرعت شاتر یا دیافراگم را در اولویت قرار داده و کنترل بقیه چیزها را به دوربین واگذار می کنید. اما همچنین، می توانید به خودتان یاد دهید که این تصمیم را بر اساس «اولویت عکس» خود قرار دهید.

رقص پرچم در میدان آزادی تایپه، تایوان. اولویت عکس: متوقف (فریز) کردن حرکت. سرعت شاتر: ۱/۵۰۰ ثانیه.

این مقاله چهار اولویت عکس اصلی را مشخص می کند: متوقف کردن حرکت، نشان دادن حرکت، ایجاد یک عمق میدان کم (سطحی)، و ایجاد یک عمق میدان زیاد (عمیق). هدف این است که شما از خودتان بپرسید کدام یک از اینها اولویت عکس بعدی شماست و سپس مُد و تنظیمات مناسب را برای رسیدن به آن انتخاب کنید.

مُد اولویت شاتر

مُد اولویت شاتر با حرف «S» بر روی صفحه گردان دوربین های نیکون و سونی و با «Tv» یر روی دوربین کانن مشخص شده است. شاتر مانند پلک شما باز و بسته می شود تا سنسور دوربین را در معرض نور قرار دهد. با انتخاب این مُد، شما می توانید انتخاب کنید که شاتر چقدر باز شود.

در مُد اولویت شاتر، شما سرعت شاتر را به عنوان مهم ترین المان برای تصویری که می خواهید بگیرید، اولویت بندی می کنید. سپس دوربین شما برای ایجاد یک نوردهی درست، یک دیافراگم متناسب با آن انتخاب خواهد کرد. این مُد زمانی که اولویت شما متوقف کردن حرکت یا نشان دادن حرکت باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

اجرای رقص سنتی در قلعه Haemi، کره جنوبی. اولویت: متوقف کردن حرکت. سرعت شاتر: ۱/۱۰۰۰ ثانیه.

اولویت #۱ متوقف کردن حرکت

بسیاری از اوقات در هنگام عکاسی، شما به تصاویر شارپ در فوکوس دقیق نیاز دارید. سرعت شاتر مهم ترین عاملی است که بر وضوح تصویر تاثیر می گذارد؛ با این حال، نیاز به وضوح تصویر یک اولویت عکس تمام عیار نیست. در اینجا ما در مورد متوقف کردن حرکت سریع صحبت می کنیم.

این مُد را برای متوقف کردن حرکت در ورزش ها، آب به سرعت در حال حرکت در مناظر، و سایر حرکات سریع انتخاب کنید. به عنوان مثال، حرکت یک دونده را می توان با سرعت شاتر ۱/۵۰۰ ثانیه متوقف کرد، در حالیکه ورزش های موتوری ممکن است به ۱/۲۰۰۰ ثانیه یا سریعتر نیاز داشته باشند.

من برای این تصویر از رقص پرچم در میدان آزادی تایپه، سرعت شاتر ۱/۸۰۰ ثانیه را برای متوقف کردن حرکت انتخاب کردم. سرعت شاتر سریع علاوه بر متوقف کردن حرکت رقصنده، حرکت پرچم را نیز متوقف کرده و تضمین کرد که نوشته روی آن واضح و خوانا باشد.

در حوالی رودخانه گنگ در بنارس، مقدس ترین شهر هند، من شاهد حرکت دسته جمعی خانم ها به پایین پله ها بودم که یک گاو داشت به سمت آنها می رفت. حیوان آماده حمله به آنها بود! من درست قبل از آن از یک بازی کریکت عکس گرفته بودم، بنابراین دوربینم بر روی ۱/۱۰۰۰ ثانیه در مُد اولویت شاتر تنظیم شده بود. من همانطور که گاو به سمت دو زن آخر حمله ور شد قبل از اینکه برگردد و از آنجا دور شود، شروع به عکاسی کردم. حرکت گاو و حالات چهره خانم ها متوقف شد، و یک لحظه ماندگار را به وجود آورد.

اولویت #۲ نشان دادن حرکت

استفاده از مُد اولویت شاتر، برای نشان دادن حرکت، افکت زیبایی است که به راحتی می توانید در تصاویر خود به کار گیرید. هر چیزی از ماتی حرکتی کم گرفته تا رد نور و افکت های آب رویایی با انواع سوژه های مختلف امکان پذیر است.

تصور کنید که در حال عکاسی خیابانی به صورت دستی هستید و به طور اتفاقی به دو رقصنده اجراهای خیابانی برمی خورید. شما می خواهید افرادی که بعدا تصاویر شما را می بینند بتوانند حرکت را حس کنند، بنابراین تصمیم می گیرید که حرکت را به عنوان اولویت عکس خود نشان دهید. از آنجا که یک سرعت شاتر ۱/۵۰۰ ثانیه حرکت اجرا کننده ها را متوقف می کند، می توانید ۱/۲۵۰ ثانیه را امتحان کرده و از آنجا مقدار آن را کم کنید تا وقتی که ماتی حرکتی مورد نظر به دست آید.

در حین کار به عنوان عکاس یک تور در کره جنوبی، مسئولیت عکاسی از توریست هایی که برگ های چای سبز را آماده می کردند، به عهده من بود. برای نشان دادن حرکت، من یک عکس نمونه در ۱/۵۰ ثانیه گرفتم و سپس سرعت شاتر را کم کردم تا وقتی که به این ماتی رسیدم. این تصویر ۰٫۴ ثانیه بود مسلما محدودیت های قابل قبول عکاسی به صورت دوربین در دست را داشت اما به لطف تثبیت کننده تصویر لنز و دست های ثابت و محکم من، در نهایت این عکس جالب را گرفتم.

اکنون تصور کنید که در هنگام شب در پشت بام یک ساختمان بلند هستید و یک سه پایه دارید. به دلیل ثبات بیشتری که سه پایه فراهم می کند، می توانید شاتر را به طور قابل توجهی طولانی تر باز کنید. با انتخاب تنظیمات مناسب، می توانید به پس زمینه های واضح، سوژه های مات، و رده های نوری که در بالای یکدیگر قرار دارند، برسید.

یک منظره شهری شبانه از رودخانه هان و برج نمسان سئول که دارای رده های نور سفید و قرمز است. من از سرعت شاتر ۱۵ ثانیه استفاده کردم تا اجازه دهم که نور از ماشین های متعدد به سنسور من برسد، و در رگه های نور طولانی در تصویر نهایی تجمع پیدا کند. هیچ قانون طلایی برای تعداد ثانیه ها وجود ندارد، بنابراین فقط از آزمایش کردن لذت ببرید.

مُد اولویت دیافراگم

مُد اولویت دیافراگم با حرف «A» بر روی صفحه گردان دوربین های نیکون و سونی و با «Av» بر روی کانن مشخص شده است. مانند عنبیه چشم انسان، دیافراگم نیز حفره (روزنه) ای دارد که باز می شود تا سنسور دوربین را در معرض نور قرار دهد. با انتخاب این مُد، می توانید انتخاب کنید که دیافراگم چقدر عریض یا باریک باز شود. هرچه عدد f کمتر باشد، حفره عریض تر (بازتر) است. کنترل دیافراگم عمدتا برای تاثیرگذاری بر چیزی که تحت عنوان عمق میدان شناخته می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

شما پرتره هایی را دیده اید که در آن سوژه در فوکوس شارپ است، اما پس زمینه به زیبایی مات شده است؛ این عمق میدان کم نامیده می شود. همچنین، مناظر فوق العاده ای را دیده اید که در آن کل تصویر از جلو تا عقب در فوکوس واضح شارپ است؛ این یک عمق میدان زیاد است.

با انتخاب مُد اولویت دیافراگم، دیافراگم را به عنوان المان اصلی برای تصویری که می خواهید بگیرید، مشخص می کنید. سپس دوربین شما برای ایجاد یک نوردهی درست، یک سرعت شاتر متناسب با آن انتخاب می کند. این مُد زمانی که اولویت های شما ایجاد یک عمق میدان زیاد یا کم هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

صاحب غرفه در بازار مادر در ایمفال، مانیپور هند. اولویت: عمق میدان کم. دیافراگم انتخاب شده: f/2.0.

اولویت #۳ ایجاد یک عمق میدان کم

به عنوان یک عکاس سفر متخصص پرتره، ایجاد یک عمق میدان کم اغلب اولویت من است. این به من اجازه می دهد تا سوژه عکسم (به عنوان مثال، چهره یک شخص، و به طور خاص چشم های آنها) در فوکوس شارپ باشد، در حالیکه پس زمینه یک ماتی رویایی داشته باشد. برای رسیدن به این افکت، شما باید یک مقدار دیافراگم کم انتخاب کنید.

اگر با یک لنز کیت عکاسی می کنید، کمترین مقدار در دسترس برای شما ممکن است f/3.5 باشد. با این حال، با یک لنز دارای فاصله کانونی ثابت (پرایم)، این مقدار کمتر خواهد بود، که این نوع لنز را برای عکاسی پرتره مناسب می کند. بیایید نگاهی به دو تصویر نمونه زیر بیاندازیم.

یک بانوی هندو در حال دعا کردن در مراسم Ganga Aarti بنارس، هند. هنگامی که من مردم را ملاقات می کنم و از آنها عکس پرتره می گیرم، مطمئن می شوم که لنز Sigma 35mm 1.4 Art ام بر روی دوربین قرار داشته باشد. دیافراگم انتخاب شده برای این عکس f/1.4 بود، که یک پس زمینه مات زیبا را تضمین می کرد.

یکی از ساکنان روستای Houtong Cat شمال تایوان. دیافراگم انتخاب شده: f/2.8. این نمونه خوبی از عمق میدان کم است. جلوی چنگ های گربه و همچنین پشت بدنش مات شده است. تنها یک سطح کانونی باریک در فوکوس واضح و شارپ است. هرچه مقدار دیافراگم انتخاب شده کمتر باشد، این قطعه سطح کانونی باریک تر می شود. برای این عکس، من بر روی چشم چپ گربه فوکوس کرده، و اطمینان حاصل کردم که این شارپ ترین نقطه تصویر باشد.

اولویت #۴ ایجاد یک عمق میدان زیاد

در مقابل، یک عمق میدان زیاد، وضوح جلو به عقب را در کل تصویر میسر می سازد، و آن را به اولویت عکس برای عکس های منظره تبدیل می کند. اگر کمترین مقدار دیافراگم، باریک ترین سطح کانونی و مات ترین پس زمینه را ارائه می دهد، پس قطعا بالاترین مقادیر دیافراگم، بهترین تنظیمات منظره را فراهم می کند، درست است؟ نه اشتباه است. لنز شما ممکن است قابلیت f/22 را داشته باشد، اما لطفا آن را انتخاب نکنید.

بالاترین مقادیر دیافراگم می توانند اعوجاج تصویر ایجاد کنند. من توصیه می کنم که برای عکاسی منظره با سه پایه، بالاتر از f/16، و برای عکاسی به صورت دوربین در دست بالاتر از f/11 نروید. یک انتخاب خوب برای عکاسی دوربین در دست از مناظر در واقع f/8 است، چون یک عمق میدان متوسط تا زیاد ارائه می دهد، در حالیکه انتخاب یک ایزوی پایین تر و سرعت شاتر سریع تر را برای رسیدن به یک تصویر شارپ تر میسر می سازد.

معبد زیبای ایتسوکوشیما در میاجیما، یکی از سه چشم انداز ژاپن – منطقه هیروشیما. یک مقدار دیافراگم بالاتر، حفره باریک تری ایجاد می کند که نور از میان آن به سنسور شما می رسد. عمق میدان زیاد یکی از افکت های اصلی است، که در عکس های منظره وضوح از جلو به عقب ایجاد می کند. برای این تصویر، من یک دیافراگم f/7.1 انتخاب کردم و بر روی استخر آب در پیش زمینه فوکوس نقطه ای کردم.

در مسیر جاده «Zero Point»، انتهای جاده رو به سمت شمال در Sikkimese Himalayas، و پشت سر به سمت دره Yumthang، در Sikkim هند است. این یک عکس منظره ساده دستی است، که برای آن من f/8 را انتخاب کردم چون اولویت عکس من عمق میدان زیاد بود.

نتیجه گیری

این چهار اولویت عکس اصلی را به خاطر بسپارید و آنها را با استفاه از مُدهای اولویت دیافراگم و شاتر تمرین کنید. فراموش نکنید که نظرات خود را در زیر به اشتراک بگذارید.

نویسنده: بن مک ککنی (Ben McKechnie)

نظرات شما

  1. مسعود

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    درود
    با سپاس از توضیحات کامل و روان شما
    من یه عکاس مبتدی هستم و تازه شروع کردم به یادگیری عکاسی و از سایت شما مطالب بسیاری یاد گرفتم.
    یه سوال داشتم در مورد عدد اف . لنز من نیکون ۱۸-۱۴۰ هست با اف ۳/۵ تا ۵/۶ آیا من با این لنز نمیتونم با اف ۸ ,۱۱,۲٫۸ عکاس بگیرم؟اکثر لنزها که دیدم عدد اف بالاتر از ۴ روش ننوشته. اگر ممکنه یه توضیحی در این مورد بدین

    1. سارا

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۷

      سلام.شما باید در مورد دیافراگم بیشینه یا ماکزیمم دیافراگم مطلب
      بخونید که تو همین سایت اومده… 

  2. سارا

    ۷ اسفند ۱۳۹۶

    ممنونم از توضیحات خوبتون

  3. سید قدرت الله کاظمی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۶

    با سلام و احترام متقابل … سالبان متمادی است عکس میگیرم ولی بطور آماتور … با این مطالب شنا باور کنن فصل جدیدی از عکس و عکاسی برایم باز شد . تشکز از شما و لنزک


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *