آموزش عکاسی از مناظر شهری با نورهای بوکه در ساعت آبی

شما احتمالا عکس های بوکه خارج از فوکوس از مناظر شهری با نورهای دوست داشتنی، مانند عکس فوق را دیده اید، در این مقاله این عکاسی را به شما آموزش خواهیم داد و می توانید آن را حتی با لنز کیت خود انجام دهید.

واژه «بوکه» از کلمه ژاپنی «بوکه» گرفته شده است، که می توان آن را به «تار» معنی کرد. شما باید با اثر بوکه که معمولا در عکاسی پرتره دیده می شود آشنا باشید، که در آن به طور عمد از عمق میدان کم برای خارج از فوکوس کردن پس زمینه (یعنی بوکه) و جلب توجه بیننده صرفا به سمت سوژه استفاده می شود.

برخلاف عکاسی پرتره، برای عکس های بوکه شهری همه چیز خارج از فوکوس قرار می گیرد. این امر باعث می شود تا دایره های نورانی رنگارنگ در تصویر برجسته به نظر برسند و یک سبک هنری منحصر به فرد ایجاد می کند. اگر شما قبلا عکاسی از مناظر شهری با نورهای بوکه را امتحان نکرده اید، چها گام ساده آموزش زیر را دنبال کنید. فوق العاده آسان است!

نمای شهری سنگاپور با نورهای بوکه در ساعت آبی (۲۶mm، دیافراگم f/4.2، سرعت شاتر ۱۵ ثانیه، ایزو ۱۰۰).

۱

مکانی با چراغ های کافی پیدا کنید

عکس گرفتن در نقاط شهری معروف برای عکاسی خوب است، اما هر مکانی (مانند یک جاده در جلوی خانه شما) ممکن است مناسب باشد، اگر چراغ های کافی در آنجا وجود داشته باشد. انتخاب مکان زیاد مهم نیست، چون به هر حال همه چیز مات یا تار می شود.

مکان مورد علاقه من برای عکاسی یک پل هوایی است. آنجا همیشه نتایج دلخواه با رنگ های مختلف منابع نور موجود (ساختمان ها، چراغ اتومبیل ها و رده های نور، چراغ های خیابانی، چراغ های راهنمایی، و غیره) را به من می دهد.

عکس گرفته شده از یک پل هوایی در حومه شهر. لزوما نیازی نیست به مرکز شهر بروید تا عکس هایی با نور بوکه بگیرید (۳۴mm، دیافراگم f/2.5، سرعت شاتر ۱/۲٫۵ ثانیه، ایزو ۱۰۰).

۲

۲۰-۱۰ دقیقه قبل از پایان غروب آفتاب شروع به عکاسی کنید

اگر آسمان هنوز روشن باشد، تصاویر بوکه از مناظر شهری خوب از کار در نمی آیند. حول این زمان (۲۰-۱۰ دقیقه قبل از پایان غروب آفتاب – زمان دقیق غروب آفتاب محلی خود را در سایت gaisma.com چک کنید) چراغ های شهر روشن می شوند، و رنگ آبی سیر آسمان در هنگام غروب آفتاب یک پس زمینه زیبا برای نورهای بوکه پر زرق و برق ایجاد می کند.

نمای شهری سنگاپور با نورهای بوکه، که دقیقا در پایان غروب آفتاب گرفته شد (۲۸mm، دیافراگم f/4.5، سرعت شاتر ۶ ثانیه، ایزو ۱۰۰).

عکاسی بعد از غروب آفتاب با آسمان سیاه قیر مانند به عنوان پس زمینه نیز خوب است، اما من شخصا عکاسی در طول ساعت آبی را ترجیح می دهم.

همان نما که ۲۰ دقیقه بعد از پایان غروب آفتاب گرفته شده است (۲۸mm، دیافراگم f/4.5، سرعت شاتر ۱۳ ثانیه، ایزو ۱۰۰).

۳

از مُد نوردهی اولویت دیافراگم و یک دیافراگم باز استفاده کنید

شما می توانید با کوچکترین ضریب اف f-stop)) شروع کرده و به دلخواه خود آن را تنظیم کنید. یک دیافراگم بازتر (عدد f-stop کوچکتر) به دایره های بوکه بزرگتر منجر می شود، همانطور که در عکس های زیر دیده می شود که دقیقا در یک مکان یکسان و با تنظیمات متفاوت گرفته شده اند (عکس بالایی: f/1.8، عکس پایینی: f/4).

گرفته شده در f/1.8

گرفته شده در f/4

4

به فوکوس دستی تغییر حالت دهید

از فوکوس دستی (به جای فوکوس خودکار) استفاده کنید و حلقه فوکوس را بچرخانید تا وقتی که نورها کاملا خارج از فوکوس (مات) شوند. این کار به راحتی آب خوردن است، اما اگر کلمه «دستی» را دوست ندارید، می توانید در حالت فوکوس خودکار باقی بمانید و کارهای زیر را انجام دهید.

۱- دوربین را بر روی فوکوس خودکار تک نقطه ای (single-point AF) تنظیم کنید.

۲- یک سرپوش لنز (یا یک چیز کوچک) را به سمت آسمان در مقابل خود نگه دارید، همانطور که در عکس زیر دیده می شود.

۳- بر روی سرپوش لنز فوکوس کرده و دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا فوکوس قفل شود (که همه چیزهای دیگر را از فوکوس خارج می کند).

۴- دوربین را جابجا کرده و عکس خود را آنطور که می خواهید دوباره کادربندی کنید، سپس نیمه دیگر دکمه شاتر را تا ته فشار دهید.

به هیچ لنز سریع، و هیچ سه پایه ای نیاز نیست

برای ثبت این بوکه های شهری زیبا، ممکن است فکر کنید که به یک «لنز سریع» (به عنوان مثال، لنزی که قادر به باز شدن تا f/1.4 یا f/1.8 است) نیاز دارید، که عکاسان پرتره معمولا از آن استفاده می کنند.

اما نه، نیاز ندارید! در واقع، می توانید این عکس های بوکه را با استفاده از f/3.5 بر روی لنز کیت خود بگیرید. برخی از عکس های این مطلب در f/4.5 بر روی لنز قابل اطمینان نیکون ۱۸-۳۵mm f/3.5-4.5 من گرفته شده اند، که به سختی می توان آن را یک لنز سریع در نظر گرفت.

علاوه بر این، می توانید این عکس های بوکه را به صورت دستی بگیرید (یعنی بدون استفاده از سه پایه)، چون عکاسی با دیافراگم کاملا باز (یا نزدیک به آن) کمک می کند تا سرعت شاتر به اندازه کافی بالا بماند. به هر حال، ثبات و وضوح خیلی مهم نیستند، چون شما دارید عکس هایی می گیرید که کاملا خارج از فوکوس هستند!

تنها وقتی که من از سه پایه استفاده می کنم زمانی است که می خواهم با استفاده از یک فیلتر ND آب نرم و صاف ایجاد کنم. در این مواقع سه پایه ضروری است، چون نوردهی حداقل چند ثانیه طول می کشد، حتی اگر با دیافراگم کاملا باز عکس بگیرید.

CBD سنگاپور با نورهای بوکه در ساعت آبی، گرفته شده با یک فیلتر ND 3 استاپ (۲۰mm، دیافراگم f/3.5، سرعت شاتر ۱۳ ثانیه، ایزو ۱۰۰).

یک نما، دو تصویر

چیزی که من به طور خاص در مورد عکاسی از مناظر شهری با نورهای بوکه دوست دارم این است که یک نما می تواند دو تصویر کاملا متفاوت، یکی در فوکوس و یکی خارج از فوکوس ایجاد کند، مانند عکس های زیر که در یک مکان یکسان گرفته شده اند.

در ساعت آبی، من معمولا اول از یک منظره شهری در حالت فوکوس با چند دقیقه نوردهی عکس می گیرم. زمانی که این کار تمام شد، به فوکوس دستی تغییر حالت می دهم و عکس های خارج از فوکوس با نورهای بوکه از منظره شهری می گیرم تا زمانی که رنگ آبی سیر آسمان هنگام غروب محو شود.

لنزک: برای یادگیری عکاسی با نوردهی طولانی، کتاب «آهسته» را مطالعه نمایید.

به هر حال، من عکاسی با یک دیافراگم کمی کوچکتر مانند f/3.5 تا f/4.5 را دوست دارم، به طوری که شکل نمای شهر هنوز هم برای کسانی که با آن مکان آشنا هستند، قابل تشخیص است.

نمای شهری سنگاپور در فوکوس (۱۸mm، دیافراگم f/11، سرعت شاتر ۱۹۴ ثانیه، ایزو ۱۰۰).

نمای شهری سنگاپور با نورهای بوکه (۱۸mm، دیافراگم f/3.5، سرعت شاتر ۸ ثانیه، ایزو ۱۰۰).

ن

نتیجه گیری

امیدوارم این آموزش به شما کمک کند تا شروع به گرفتن عکس های شهری با نورهای بوکه دوست داشتنی کنید، اگر قبلا این کار را امتحان نکرده اید.

برای من به عنوان یک فرد علاقه مند به عکاسی از مناظر شهری، عکاسی از چیزی که با مناظر شهری معمولی کاملا متفاوت به نظر برسد، بسیار سرگرم کننده است.

نویسنده: جوئی جی (Joey J)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *