آموزش مادام العمر برای همه است

مهم نیست که چه کسی هستید، امروز روز یادگیری نکته ای جدید است. آیا کاری که می کنید برایتان طاقت فرسا است و احساس می کنید آنقدر به کارتان علاقه ندارید؟ با خواندن این مطلب لنزک می توانید راه مناسبی برای خود ایجاد کنید. این مطلب منحصر به عکاسی نمی باشد، اما از آنجا که پیشرفت خوانندگانمان برای ما اهمیت زیادی دارد، این مطلب را برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

آیا احساس می کنید هر چقدر کار می کنید نمی توانید خودتان را به دیگران برسانید، یا فکر می کنید کار شما آنقدر که باید خوب نیست؟ با خواندن این مطلب می توانید از ابتدا شروع کنید و کارتان را به شکل عالی انجام دهید.

آیا در حرفه کاری خود گیر کرده اید؟ به دنبال یک سرگرمی می گردید؟ آیا حوصله تان سر رفته است؟ امروز قصد داریم شما را وارد دنیای یادگیری کنیم، طوری که هیچوقت از یادگیری دست بر ندارید.

چرا وقتی چیزی یاد می گیریم خیلی شاد هستیم

یادگیری سیستم ساده ای در مغز انسان دارد. وقتی ما به دنیا می آییم، از همان ابتدا شروع به یادگیری می کنیم. حتی یکی از ساده ترین کارهایی که به صورت روزمره انجام می دهیم هم زمانی برای ما نا آشنا بوده است، اما به دلیل ساختار ذهن، ما می توانیم اطلاعات را کسب کنیم، یاد بگیریم و آنطور که می خواهیم به شکلی خاص این آموخته ها را پیاده کنیم.

طرح از Jacob Zinman-Jeanes

همانطور که سن ما زیاد می شود، محیط اطراف ما ثبات بیشتری پیدا می کند، و درصد یادگیری ما پایین می آید، و در نهایت به سیستم مدیریتی تغییر شکل می دهد. گذشته انسان ها نشان داده است که به طور میانگین هر انسان تا ۱۸ الی ۲۲ سال اول زندگی است که به دنبال یادگیری است.

این سوالی است که شاید تا به امروز از خود نپرسیده باشید: چرا ما از ۲۲ سالگی دست از یادگیری بر می داریم؟

ممکن است یک زمانی، این مقدار سال کمترین زمانی بود که انسان می توانست از لحاظ فیزیکی و ذهنی به بلوغ کافی برسد، تا بتواند وارد زمینه خاصی شود و فعالیت کاری خود را آغاز کند. یا شاید در این سن منابع یادگیری به شدت کاهش یافته و سرعت یادگیری را کم می کرد، و انسان ها تصمیم گرفتند از این سن به بعد یادگیری را کنار گذاشته و به تمرین چیز هایی که یاد گرفته اند بپردازند و یا شاید این سن برای کنار گذاشتن یاد گیری به نظر منطقی می آمد.

اما امروزه، همه چیز تغییر کرده است.

امروزه، کلمه «مدرسه» لازمه رسیدن به «دانش» نیست. حال دانستن لزوماً به معنای نشستن سر کلاس درس چند روز در هفته نیست. در ادامه به پنج مورد اشاره می کنیم که مراحل یادگیری و رسیدن به دانش را تغییر داده است، و چرا می توانید در تمام طول زندگی خود به یادگیری ادامه دهید.

منابع

چرا یادگیری به خوشحالی می انجامد – Why Learning Leads to Happiness

چرا تمام طول عمر به یادگیری بپردازیم – Why Lifelong Learning

1

به خاطر وجود اینترنت، دانش دیگر فقط به داشتن مدرک محدود نمی شود

Eric Schmidt در سال ۲۰۱۰ گفته است:

“Every two days now we create as much information as we did from the dawn of civilization up until 2003”.

«امروزه مقدار اطلاعاتی که در ۲ روز می سازیم، به اندازه مقدار اطلاعاتی است که از ابتدای بشریت تا سال ۲۰۰۳ بدست آورده ای».

این مقدار اطلاعات فوق العاده زیاد است، و این جمله برای ۴ سال پیش است! دسترسی به اینترنت و دستگاه های قابل حمل هر روز افزایش پیدا می کند، بنابراین این مقداری که در جمله گفته شده است قطعاً افزایش پیدا کرده است. خارق العاده ترین قسمت آن این است که، تقریباً همه ما به قسمت اعظمی از این اطلاعات از طریق اینترنت دسترسی داریم.

طرح از: Jacob Zinman-Jeanes

این حجم عظیم اطلاعات به این معنی است که دیگر دانش به کتاب و دفتر و مدرسه محدود نشده است؛ دانش تقریباً در هر زمینه که فکرش را بکنید وجود دارد، معمولاً به صورت مجانی و یا با قیمتی خیلی کم. دیگر «دانش» به دانشگاه و مدرک خلاصه نمی شود.

این یعنی شما می توانید در مورد هر چیزی که می خواهید، هر زمانی که می خواهید، و هر جایی که می خواهید اطلاعات کسب کنید. تنها چیزی که لازم دارید تعهد خودتان است! به هیچ چیز دیگری احتیاج ندارید.

این تغییرات نگاه دنیا به دانش را تغییر داده است. آزادی اطلاعات ارزش تجربه را بالا برده است، و در عین حال ارزش مدرک را پایین آورده.

تذکر: ما نمی گوییم دانسته های دانشگاهی ارزشی ندارند. ما می گوییم دانش لزوماً با مدرک داشتن بدست نمی آید؛ برای اولین بار در تاریخ، مهمترین قسمت دانش شما به دانسته های شما و نحوه استفاده شما از این دانسته ها مربوط می شود.

۲

یادگیری خود راهبر ( Self-guided Education ) برای همه است

اگر تا به اینجا مطلب را خوانده اید، احتمالاً متقاعد شده اید که می خواهید در تمام طول عمر خود به یادگیری ادامه دهید، ولی شاید نخواهید تا اتمام تحصیل خود یا گرفتن مدرک تحصیلی خود این کار را شروع کنید. یا شاید در حال یادگیری برای ارتقا شغلی و یا کسب مهارت های لازم در کار خود هستید. یا شاید فکر کنید که خیلی برای یادگیری پیر یا جوان هستید!

برای کسانی که در پاراگراف بالا به آنها اشاره کردم می گویم، یادگیری خود راهبر، و یادگیری در تمام طول عمر برای شماست! اگر خیلی جوان هستید، اگر سن کمی دارید، هیچوقت سنتان آنقدر کم نیست که نتوانید به دنبال یادگیری علایق خود بروید.

معمولاً انسان ها به چند دلیل به دنبال یادگیری خود راهبر نیستند. انسان های مسن تر معمولاً دانش را چیزی می دانند که فقط برای افرادی است که به دنبال پیدا کردن کار می گردند؛ اما این اصلاً درست نیست! اینکه در تمام طول عمر به دنبال یادگیری باشید هیچ ربطی به درآمد زایی ندارد؛ یادگیری برای تعامل کردن و بدست آوردن دانش در مورد کارهای مورد علاقه و یا سوژه هایی برای بحث کردن است. به همین دلیل اگر هنوز مشغول تحصیل در مدرسه و یا دانشگاه هستید هم می توانید به یادگیری خود راهبر بپردازید؛ این کاریست که می توانید در زمان آزاد خود انجام دهید. معمولاً دانش آموزان علاقه ای به مطالعه ندارند و خسته از درس هستند، چرا که درس هایی که می خوانند به سبک تدریس نوشته شده و همچنین موضوعاتی که دوست دارند را شامل نمی شود. اما یادگیری خود راهبر یک مزیت بسیار بزرگ نسبت به یادگیری های سازمانی دارد:

«شما انتخاب می کنید که چه چیزی را یاد بگیرید.»

ممکن است جمله بحث برانگیزی باشد، اما در نهایت این نکته همان چیزی است که یادگیری خود راهبر را به یک کار لذت بخش تبدیل می کند که در تمام طول عمر خود می توانید انجام دهید. اگر تنها ۱۲ سال سن دارید و می خواهید به یک گیتاریست حرفه ای تبدیل شوید، شانس با شما یار است، هزاران هزار منبع اینترنتی رایگان برای یادگیری وجود دارد! شاید بخواهید برای iPhone برنامه بنویسید و یا یک وب سایت طراحی کنید، برای این کار ها هم در اینترنت منابع بیشماری وجود دارد.

و این امر تنها به علایق و مهارت ها خلاصه نمی شود؛ شما می توانید راجع به هر مسأله ای اطلاعات کسب کنید، مانند معنی کلمه «جوانمرد» و یا اینکه چطور می توانید پدر خوبی برای فرزندتان باشید.

همچنین مؤسسه های علمی هم به شکل اینترنتی وجود دارند، آیا مدرک تحصیلی خود را گرفته اید، اما دوست دارید به فعالیت تحصیلی خود ادامه دهید؟ یا می خواهید روش سازمان یافته اینترنتی ای را دنبال کنید. آیا می دانید که شما می توانید در صد ها کلاس آنلاین موجود در بهترین دانشگاه های جهان به صورت رایگان بنشینید؟ سری به مؤسسات شریک Coursera بزنید، و همچنین مؤسساتی که با edX شراکت دارند.

حتی دوره هایی برای آموزش نحوه یادگیری وجود دارد. امیدوارم تا اینجا به این قضیه پی برده باشید که یادگیری برای همه است.

۳

این روش یادگیری چارت و برنامه درسی ندارد

اگر فکر می کنید که زمان ندارید، بیشتر فکر کنید. یادگیری آنلاین می تواند در هر مکانی رخ دهد. آیا شما یک تلفن همراه هوشمند دارید؟ این تنها چیزی است که برای یادگیری به آن احتیاج دارید، و می توانید با استفاده از آن مطالب آموزشی متنوعی را ببینید و یا بخوانید.

می خواهید یک فصل را رد کنید؟ یا شاید بخواهید فقط سه شنبه ها ساعت ۶ صبح به کلاس بروید، و یا شاید وسط یک کلاس بخواهید به کلاس دیگری بروید.

وقتی شما خودتان تجربه یادگیری خودتان را کنترل کنید، تمام این کار ها کاملاً امکان پذیر است. شما خود نویسنده و برنامه ریز تحصیلی خودتان هستید. این قدرت فوق العاده ایست! این کار به شما این قابلیت را می دهد که بتوانید تصمیم بگیرید که چطور مغز شما عمل کند و در چه زمینه هایی پیشرفت کنید.

طرح: Jacob Zinman-Jeanes

4

کسانی که تمام طول عمر خود را صرف یادگیری می کنند معمولاً در تمام طول عمر خود مدرس هم خواهند بود

یک مدرس خوب موضوع تدریس خود را به طور کامل می شناسد. وقتی در تمام طول عمر خود مشغول یادگیری باشید، شما امکان تبدیل شدن به قسمتی از فضای آموزشی در آن موضوع را دارید، چیزی که ممکن است هیچوقت فکر نمی کردید که امکان پذیر باشد. آیا هیچوقت خواسته اید که در زمینه ای خاص به عنوان یک حرفه ای شناخته شوید؟ برای اینکه حرفه ای شویدچه راهی بهتر از تدریس دانسته هایتان می شناسید؟

اینکه دانسته هایتان را در زمینه ای با دنیا در میان بگذارید نه تنها شما را به نویسنده مطلب آموزشی در آن زمینه تبدیل می کند، بلکه معمولاً این شرایط می تواند برای شما فرصت کاری ایجاد کند، فرصتی در زمینه ای که دوست دارید، چیزی که شاید هیچوقت فکر نمی کردید امکان پذیر باشد.

۵

کسب دانش یک امر ضروری در کسب قدرت به حساب می آید

با اینکه مدرک تحصیلی هنوز بیشترین تأثیر را در درآمد یک شخص دارد ( مخصوصاً در ابتدای شروع کار )، اما یادگیری های مدام و کسب اطلاعات و مهارت های بالا در زمینه کاری می تواند موجب ارتقاء شغلی شود، و یا حتی می تواند باعث به وجود آمدن کار دوم و پاره وقتی شود که ممکن است حتی درآمد بیشتری از کار اصلیتان داشته باشد.

اگر به دنبال یک کار لذت بخش می گردید که درآمدتان را افزایش دهید، یا می خواهید در شرکت خود به یک برنامه نویس چیره دست تبدیل شوید، همه این کار ها را باید با یادگیری آغاز کنید. یادگیری خود راهبر و تعهد داشتن به این امر می تواند یک متغیر بزرگ در زندگی کاری و درآمد زایی شما به حساب بیاید، و الان بهترین زمان برای شروع این کار است.

ج

جمع بندی

چه بخواهید زمان خالی خود را به شکل مفید پر کنید، و چه به دنبال کسب قدرت بیشتر باشید، یاد گیری در تمام طول عمر و رفتن به دنبال دانش، تلاشی است که ارزش دنبال کردن را دارد. خود را به چالش بکشید تا هر روز چیزی جدید یاد بگیرید، حتی اگر این کار تنها نگاه کردن یک ویدئو ۵ دقیقه ای باشد. شگفت زده خواهید شد، وقتی ببینید چه در های جدیدی رو به روی شما باز خواهند شد.

م

منبع

برگرفته از: tutsplus

نظرات شما

  1. نگار

    ۲۷ مهر ۱۳۹۳

    از اشتراک مطالب فوق العادتون ممنونم.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *