آموزش نورپردازی ثابت در عکاسی پرتره

نورهای ثابت (Continuous lights) نورهایی هستند که به طور پیوسته و مداوم روشن باقی می مانند. فلاش ها و استروب های دیگر تنها وقتی که تریگر (زده) می شوند، نور را خارج می کنند، و زمان های بازسازی یا برگشت به نقطه شروع طولانی ای دارند، اما نورهای ثابت مانند یک لامپ رفتار می کنند. در این مطلب لنزک به آموزش نورپردازی ثابت در عکاسی پرتره خواهیم پرداخت.

نورپردازی ثابت (Continuous lighting) به خصوص در صورتی که شما در مورد کار با نور تازه کار باشید، می تواند مفید باشد. هنگامی که شما نورپردازی را به صورت جدا از دوربین یا اکسترنال انجام می دهید، رسیدن به ظاهر درست می تواند چالش برانگیز باشد. به چقدر قدرت نیاز دارید؟ آیا سایه های نرم می خواهید یا سایه های سخت؟ و نور باید از چه جهتی بتابد؟

نورپردازی ثابت شما را قادر می سازد تا اثر نور را بلافاصله بعد از این که موقعیت آن را تغییر می دهید یا قدرت آن را تنظیم می کنید، ببینید – شما می توانید ببینید که سایه ها در میان چهره سوژه حرکت می کنند، یا ببینید چقدر تابش خیره کننده از محصولی که دارید از آن عکس می گیرید، دریافت می کنید.

اشتباه برداشت نکنید: فلاش ها و استروب های استودیویی عالی هستند. اما از آنجا که اثر آنها گذراست شما باید تصاویر خود را بر روی دوربین یا کامپیوتر خود بررسی کنید تا ببینید چه اثری دارند، و اگر در مورد نوردپردازی تازه کار باشید این امر روند یادگیری را طولانی می کند.

شما می توانید یک کیت نورپردازی ثابت نسبتا ارزان بگیرید که شامل پایه های نور و تعدیل کننده های نور (اصلاح کننده نور – مثل سافت باکس) است، و ما توصیه می کنیم که هنگام شروع کار از یک کیت استفاده کنید تا در وقت و پول خود صرفه جویی کنید.

پایه های نور ضروری هستند چون نور را در محل ثابت نگه می دارند. اکثر کیت ها نیز شامل تعدیل کننده ها هستند – که برای پخش و هدایت نور مورد استفاده قرار می گیرند، و به شکل سافت باکس ها، اوکتباکس ها، چترها و موارد مشابه عرضه می شوند.

نورهای ثابت همچنین شما را قادر می سازند تا پرتره های استودیویی را با یک تفاوت ثبت کنید: یک روسری یا یک تک پارچه نازک بردارید و با آن سر مدل خود را بپوشانید، و از یک پنکه رومیزی برای باد زدن و به حرکت در آوردن روسری در هوا استفاده کنید. با استفاده از یک سرعت شاتر آهسته و بی حرکت نگه داشتن مدل خود، شما می توانید دنباله ها یا رد های تار زیبایی را ثبت کنید.

آموزش گام به گام: نور ثابت خود را برپا کنید:

۱

خودتان را مجهز به کیت کنید

وقت خود را با گرفتن قطعات مختلف کیت هدر ندهید، چون در این صورت با ریسک ناسازگاری مواجه می شوید. اگر می خواهید عکاسی را شروع کنید، Rotolight’s RL-48 Interview Kit ملزومات مورد نیاز را برای شما فراهم خواهد کرد. ما برای عکاسی خود از نور ثابت کینوفلو (KinoFlo) 4 بانک استفاده کردیم.

۲

یک عکس آزمایشی بگیرید

با روشن کردن یک نور شروع به کار کنید. نور را در اطراف حرکت دهید و ببینید چگونه بر سوژه شما تاثیر می گذارد. یک عکس آزمایشی بگیرید، سپس یک دیفیوزر (پخش کننده) را بر روی نور نصب کنید (نور را در همان موقعیت نگه دارید)، عکس دیگری بگیرید و دو عکس را با هم مقایسه کنید، دقت کنید که سایه ها چقدر نرم یا سخت هستند و در کجا قرار می گیرند.

۳

یک ظاهر زیبا به دست آورید

ما برای گرفتن تصویر برجسته خود از همان چیدمان نورپردازی معروف «نور زیبایی – beauty light» استفاده کردیم. ما نور کلیدی (اصلی) خود را آماده کرده و آن را در بالای سر مدل، رو به پایین قرار دادیم. سپس، یک رفلکتور بزرگ را زیر صورت مدل قرار دادیم تا نور را رو به بالا بازتاب دهد و سایه های زیر چانه، بینی و چشمان او را روشن کند.

دیاگرام چیدمان نورپردازی Clam shell که نمونه واقعی آن را در تصویر گام #۳ مشاهده می نمایید.

لنزک: چیدمان نورپردازی Clam shell، صدفی یا تاشو یک چیدمان نورپردازی زیبایی (Beauty lighting setup) است. چیدمان های نورپردازی زیبایی الزامی به دشوار و پیچیده بودن ندارند. شما می توانید عکس های زیبایی با ظاهر حرفه ای را با چیدمان نورپردازی Clam shell ایجاد کنید.

۴

پس زمینه را تمیز نگه دارید

نورپردازی ثابت (Constant lighting) حدس و گمان های زیادی را نیز برای دانستن این که پس زمینه شما چگونه به نظر خواهد رسید به وجود می آورد. ما برای عکس خود مدل را در مقابل یک پس زمینه سفید تمیز قرار دادیم، چون احساس کردیم که این کار برای نورپردازی ساده و عمق میدان سطحی (کم عمق) مناسب خواهد بود.

۵

از یک دیافراگم باز استفاده کنید

برای به دست آوردن عمق میدان فوق العاده کم عمق، ما یک لنز نیکون ۸۵ میلی متر f/1.4 را به دوربین D750 خود متصل کردیم، و دیافراگم باز f/1.4 را در مد نوردهی اولویت دیافراگم تنظیم کردیم. سپس یک سرعت شاتر ۱/۲۵۰ ثانیه را در ایزو ۱۰۰ تنظیم کرده، و قدرت نور را نیز برای به دست آوردن یک نوردهی صحیح تنظیم کردیم.

۶

متعادل بمانید

اگر شما نور ثابت ندارید، می توانید از لامپ های رومیزی استاندارد یا مشابه آن استفاده کنید، اما فقط آگاه باشید که اینها با نور روز متعادل نیستند (نکته سریع زیر را ببینید). آنها به طور غیر صحیح به پرتره های شما یک رنگ گرم تا حدودی نارنجی خواهند بخشید. راه حل این مشکل این است که تراز سفیدی خود را بر روی Incandescent یا Tungsten با نماد لامپ رشته ای تنظیم کنید.

نکته سریع

اگر می خواهید نور ثابت را با نور روز ترکیب کنید، مطمئن شوید که چراغ های متعادل با نور روز (daylight-balanced) می گیرید. نور با استفاده از مقیاس کلوین (K) اندازه گیری می شود. نور روز «سفید« است و در حدود K5500 می باشد، بنابراین مطمئن شوید که برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات مربوط به ته رنگ های مخلوط (قاطی/ترکیب شده)، چراغ های شما تا حد امکان به این مقدار نزدیک هستند. چراغ های KinoFlo ما متعادل با نور روز بودند.

نورسنج

مزیت دیگر استفاده از نور ثابت این است که شما می توانید از نورسنج دوربین خود استفاده کنید؛ از آنجا که نور ثابت است، وقتی شما یک عکس می گیرید هیچ تغییری در نوردهی وجود نخواهد داشت. اسپیدلایت ها، فلاش (استروب) های استودیویی و نور های دیگر مانند این شما را مجبور می کنند که یا حدس بزنید، یا بر یک نورسنج اکسترنال برای انجام خوانش و تنظیم کردن دوربین متکی باشید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. حمید خاکسار

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

    عااااااااااااااااالی.ممنون از زحماتتون

  2. علی رضایی

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

    تشکر از زحماتتان؛ مثل همیشه خیلی زیبا جالب و بدرد بخور. . . همواره برقرار باشید. . .


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *