آموزش نورپردازی و عکاسی از دود و بخار در یک استودیو خانگی

هر سوژه ای با توجه به شکل، رنگ، و مواد تشکیل دهنده اش ویژگی های متفاوتی دارد، که تعیین کننده نحوه نورپردازی شماست. در مورد دود، شما باید یک پس زمینه تاریک و نورپردازی غیر مستقیم داشته باشید. در این آموزش عکاسی با تنظیمات دوربین و نکات نورپردازی ساده برای عکس گرفتن از دود یا بخار آشنا می شوید و یک چیدمان استودیویی پایه برای عکاسی از دود به شما عزیزان معرفی می کنیم که می توانید در خانه با حداقل تجهیزات برپا کنید.

آیا تا به حال عکاسی از دود یا بخار را امتحان کرده اید؟ شاید از سیگار یک شخص یا یک فنجان قهوه یا چای در حال بخار کردن عکس گرفته باشید. در غیر این صورت، احتمالا دیر یا زود ممکن است با این چالش روبرو شوید. خوشبختانه، تکنیک نورپردازی به اندازه خود سوژه زودگذر و فرّار نیست.

قبل از شروع اول ایمنی

قبل از این که شروع به عکاسی از دود کنید، ایمنی را مد نظر داشته باشید – حتی اگر فقط دود است. اگر از یک سیگار استفاده می کنید، همیشه آن را در زیرسیگاری قرار دهید، یا عود را در عود دودکن قرار دهید، و غیره. به یاد داشته باشید، شما دارید با مواد اشتعال زا کار می کنید – هیچ وقت نمی توانید آنقدر مراقب باشید که از سوزاندن خودتان یا ایجاد یک آتش سوزی جلوگیری کنید. همچنین، همیشه خوب است که یک کپسول آتش خاموش کن دم دست داشته باشید.

۱

پس زمینه

برای عکاسی از دود، اول باید یک لایت باکس آماده کنید. اگر لایت باکس ندارید، با قرار دادن یک تکه پارچه به عنوان پس زمینه، آن را درست کنید. سیاه یا هر رنگ تیره دیگر، کنتراست (تضاد بین روشنایی و تاریکی) بیشتری ایجاد می کند.

۲

سوژه

برای ایجاد دود، می توانید از یک چوب عود استفاده کنید. این بهترین راه برای ایجاد دود مداوم برای مدت طولانی است.

عود را به اندازه کافی دور از پس زمینه قرار دهید تا به خوبی از آن جدا شده و نور در آن پخش نشود.

۳

نور

فلاش خود را در کنار سوژه قرار دهید. هیچ وقت آن را مستقیما رو به دود قرار ندهید، وگرنه پس زمینه را روشن خواهد کرد. سپس یک تکه مقوا یا صفحه کاغذ سفید رنگ را به عنوان رفلکتور طوری قرار دهید که نور را به سمت سوژه هدایت کرده یا بازتاب دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر «آموزش عکاسی از بخار قهوه یا چای توسط دینا بلنکو» را مطالعه نمایید.

همچنین اگر نور سخت باشد، بهتر جواب می دهد.

شما همیشه می توانید از یک منبع نور ثابت نیز استفاده کنید، اما مطمئن شوید که تابش نور را با استفاده از یک تعدیل کننده نور یا بارن دور (شیدر) محدود کنید.

بیشتر بیاموزید: آموزش کنترل نورپردازی در عکاسی با استفاده از مسدود کننده های نور

اگر نور را در جلوی دود قرار دهید، پس زمینه تاریکی که نیاز دارید را به دست نخواهید آورد.

۴

دوربین

دوربین خود را در مقابل سوژه قرار دهید، فاصله آن به فاصله کانونی لنزی که با آن کار می کنید بستگی خواهد داشت. من یک لنز تله را توصیه می کنم، چون فشرده سازی پس زمینه بهتری خواهید داشت.

با یک لنز تله، می توانید با پس زمینه کوچک تری کار کنید. تصویر سمت چپ با یک لنز ۳۵mm، و تصویر سمت راست با یک لنز ۷۵mm گرفته شده است.

همچنین، اگر با لنز تله کار کنید، پس زمینه می تواند کوچکتر باشد. و به علاوه، می توانید دوربین خود را دورتر قرار دهید، که لنز شما را از هر گونه آسیب ناشی از دود محافظت خواهد کرد.

۵

تنظیمات

باز هم، این به فاصله کانونی، فاصله بین دوربین و سوژه، و قدرت فلاش شما بستگی دارد. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

۶

سرعت شاتر

سعی کنید سرعت شاتر خود را آنقدر سریع تنظیم کنید که به جای یک ابر تار، خطوط دود کاملا مشخص باشند. این امر به ویژه در صورتی مهم است که با یک منبع عریض و پهن کار کنید، مانند این قابلمه آب در حال جوش. اگر از چیز کوچکتری مانند یک چوب عود استفاده کنید، اثر کمتری دارد. با این حال، آن را دست کم نگیرید.

یک سرعت شاتر طولانی تر، تاری حرکتی قوی تری ایجاد می کند. این تصویر با سرعت شاتر ۱/۳۰ ثانیه گرفته شده است.

۷

دیافراگم

به خاطر داشته باشید که دود، یک سطح صاف و ایستا نیست. دیافراگم نسبتا کوچک یا بسته ای انتخاب کنید (ضریب اف یا f/stop با عدد بزرگ) که با افزایش عمق میدان، کل آن در فوکوس قرار گیرد. اما نباید آنقدر کوچک باشد که بافت پس زمینه را نیز ثبت کند. فراموش نکنید که المان های دیگر ترکیب بندی را نیز در صورت وجود در نظر بگیرید.

یک دیافراگم بسته تر (f/stop با عدد بزرگ تر) عمق میدان بیشتری ایجاد می کند. این تصویر با دیافراگم f/11 گرفته شده است.

۸

فوکوس

با استفاده از فوکوس دستی، قبل از خاموش کردن چراغ ها فوکوس را تنظیم کنید. بر روی منبع بخار یا دودی که استفاده می کنید، فوکوس کنید. به عنوان مثال، نوک چوب عود. برای این کار، باید از یک سه پایه استفاده کنید، تا فاصله خود را تغییر ندهید.

نکته اضافه: برای ایجاد دود بیشتر، درست بعد از این که شعله خاموش شد، عکس بگیرید. اگر آن را داخل یک ظرف قرار داده اید، در ظرف را بگذارید تا دود غلیظ شود، سپس در را بردارید تا همه دودها یکباره بیرون بیایند.

۹

ایزو

ایزو را به اندازه نورپردازی خود کم کنید. علت آن این است که باید تا حد امکان از نویز اجتناب کنید، و رنگ های تیره نویز را بیشتر نشان می دهند.

ایزوی بالاتر نویز دیجیتال بیشتری ایجاد می کند. این تصویر با ایزو ۱۲۸۰۰ گرفته شده است. متوجه نقاط یا دانه دانه های رنگی شدید؟ این نویز است.

ن

نتیجه گیری

در این آموزش عکاسی لنزک یک چیدمان استودیویی پایه برای عکاسی از دود به شما عزیزان معرفی کردیم که می توانید در خانه با حداقل تجهیزات انجام دهید. همانطور که می بینید، این چیدمان می تواند برای عکاسی از دود بسیار موثر باشد. اگرچه این کار می تواند بسیار آسان باشد، اما ثبت یک عکس عالی از دود ممکن است اینطور نباشد، بنابراین آنقدر عکس بگیرید که از نتیجه راضی شوید.

اگر نکته دیگری برای عکاسی از دود در نظر دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید!

نویسنده: آنا میرلس (Ana Mireles)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *