آموزش نکات عکاسی حیات وحش سیاه و سفید

یک لحظه چشم های خود را ببندید و آهویی را تصور کنید که در یک جنگل ایستاده است. تصویری که تصور کردید رنگی بود؟ اکثر افراد تصویر را به صورت رنگی مجسم می کنند. اما آیا رنگ ها در عکاسی از یک آهو ضروری هستند؟ بیایید نگاهی به برخی از مزایای عکاسی حیات وحش به صورت سیاه و سفید بیانداریم. زیاد به عکاسی حیات وحش علاقه ندارید؟ ولی عکاسی سیاه و سفید برای شما جذاب است؟ خب این عالی است، چراکه این مطلب یک آموزش عکاسی سیاه و سفید هم هست و نکات مفیدی برای شما نیز دارد که احتمالا آن ها را نمی دانید.

عکس رنگی اصلی

تبدیل عکس به سیاه و سفید در Nik Silver Efex Pro 2 در این تصویر، شاخ و برگ سبز را به یک پس زمینه تیره تبدیل کرد. اکنون تاکید بر روی آهو و بافت کرک و خز بدنش است.

۱

چرا سیاه و سفید؟

سوال: طبیعت مملو از رنگ های زیبا است، چرا عکاس باید بخواهد رنگ ها را کنار بگذارد و یک عکس سیاه و سفید بگیرد؟ یک عکس حیات وحش سیاه و سفید چه فایده ای می تواند داشته باشد؟ ابتدا در ذهن خود به این سوال پاسخ دهید و سپس ادامه متن را برای یافتن پاسخ مطالعه نمایید.

رنگ، اگرچه قابل تحسین است، اما ممکن است یک حواس پرتی باشد که در توانایی بیننده برای دیدن بافت ها، خطوط، الگوها، و تضادها در یک تصویر تداخل ایجاد می کند. اغلب سوژه های حیات وحش شما توسط پس زمینه شاخ و برگ سبز و شاداب و آسمان آبی احاطه می شوند، و در عکس های رنگی، روال معمول اشباع کردن این رنگ هاست.

در عکس های سیاه و سفید، ما توجه را از آن رنگ ها دور می کنیم، و به سمت سوژه حیات وحش می کشانیم. تصاویر رنگی ممکن است یک داستان بگویند، در حالی که تصاویر سیاه و سفید می توانند یک پرتره احساسی تر از حیات وحش را نشان دهند. رنگ ممکن است واقعیت یک صحنه را نشان دهد، اما سیاه و سفید برداشتی از واقعیت ثبت شده است (نقل قول زیر را بخوانید). سیاه و سفید می تواند به تصاویر حیات وحش شما آن احساسی را ببخشد که رنگ از بیننده پنهان می کند.

یک عکاس اهل آفریقای جنوبی می گوید: «من معتقدم که اگر عکاسی سیاه و سفید به درستی انجام شود، می تواند احساسات بسیار بیشتر و معنای عمیق تری را نسبت به رنگ منتقل کند». به نظر می رسد که با حذف رنگ، بیننده مجبور می شود احساسات خودش را به تصاویر اضافه کند. عکاسی رنگی مانند یک رمان است که همه چیز را با جزئیات بیان می کند، در حالی که عکاسی سیاه و سفید مانند یک شعر است – قدرت آن در چیزی که گفته می شود نیست؛ در چیزی است که از آن به جا می ماند».

مهم است که توجه داشته باشید که هر عکسی لزوما یک تصویر سیاه و سفید خوب نخواهد شد، برخی از تصاویر و سوژه ها برای تاثیرگذار بودن به رنگ نیاز دارند. اگر رنگ هدف یک تصویر باشد – به عنوان مثال سوژه شما یک دارکوب سر قرمز است – در این صورت سیاه و سفید ممکن است برای این سوژه مناسب نباشد.

معرفی یک آموزش مرتبط: رنگی یا سیاه و سفید، مساله این است. و این انتخاب بر عهده شماست. ما در مقاله « ۶ نکته در کمک به شما در تصمیم گیری بین عکاسی رنگی یا سیاه و سفید» لنزک به شما در تصمیم گیری کمک می کنیم.

بافت ها، خطوط و کنتراست پرها، پرتره چشمگیری از این شاهین پهن بال می سازند.

۲

عکاسی

سوال: آیا عکاسی سیاه و سفید در نور شدید ظهر هم می تواند نتیجه خوبی بدهد؟ در ذهن خود پاسخ دهید و ادامه دهید.

بدون رنگ، مواد اصلی برای شکل دادن به تصویرتان نور، ترکیب بندی، کنتراست، و تُن ها (میزان روشنایی، تُن های تیره و روشن) هستند. هنگام عکاسی برای سیاه و سفید، نورپردازی می تواند یک تصویر را به کل زیر و رو کند. سیاه و سفید در هر شرایط نورپردازی به خوبی عمل می کند. حتی نور شدید خورشید نیمروز، (نورپردازی دشوار برای عکس های رنگی) می تواند نتایج خارق العاده ای ایجاد کند. شما چند بار در یک روز بارانی و تاریک در مورد روشنایی وحشتناک گلایه کرده اید؟ خب، شاید این نور برای عکاسی رنگی ایده آل نباشد، اما نکته مهم در مورد عکاسی برای نتایج سیاه و سفید این است که حتی روزهای ابری هم می توانند تصاویر عالی ایجاد کنند. این نور به شما اجازه می دهد تا تُن ها و بافت های حیوان را ثبت کنید، ویژگی هایی که ممکن است در تصویر رنگی گرفته شده در یک روز روشن آفتابی پنهان شوند.

پس به یاد داشته باشیم: سیاه و سفید در هر شرایط نورپردازی به خوبی عمل می کند، حتی در نور شدید خورشید نیمروز و روز های ابری.

البته، ساعات طلایی صبح و بعد از ظهرو عالی هستند، چرا که زاویه پایین نور بافت ها و خطوط حیات وحش را برجسته می کند. اگر تازه شروع به پرورش مهارت های خود در زمینه عکاسی سیاه و سفید از حیات وحش کرده اید، یا با تجسم تصاویر خود در هنگام عکاسی مشکل دارید، این یک نکته مفید است. اکثر دوربین های DSLR به شما امکان می دهند تا در هنگام عکاسی با فرمت RAW سبک تصویر (Picture Style) خود را بر روی تک رنگ (Monochrome) تنظیم کنید.

با انتخاب سبک تصویر تک رنگ پیش نمایش به صورت سیاه و سفید ظاهر خواهد شد، اما فایل RAW شما هنوز هم تمام اطلاعات رنگی تصویر را حفظ خواهد کرد، که می توانید بعدا وقتی عکس را به سیاه و سفید تبدیل می کنید، از آنها استفاده کنید. پیش نمایش سیاه و سفید به شما کمک خواهد کرد تا اَشکال و فرم های تصویر را بدون حواس پرتی های رنگ مشاهده کنید. از این فرآیند برای آموزش چشم خود به نگاه کردن به صورت سیاه و سفید استفاده کنید.

در این تصویر، نور شدید خورشید نیمروز هنوز هم پرتره بسیار روشن و چشمگیری از گاومیش ایجاد کرد.

هنگام نوردهی این تصویر برای حفظ جزئیات در پرهای سفید قو، پس زمینه تقریبا برای سیاه نوردهی شد. تبدیل آن به سیاه و سفید به پردازش بسیار کمی نیاز داشت.

۳

ترکیب بندی

ترکیب بندی در عکس های سیاه و سفید حتی مهم تر از عکس های رنگی است. اگرچه یک تصویر رنگی گاهی اوقات ترکیب بندی ضعیف را پنهان می سازد، اما سیاه و سفید ترکیب بندی عکس حیات وحش شما را تقویت و برجسته می کند. از عمق میدان کم برای جدا کردن سوژه و نمایش بیشتر بافت های کُرک و خز یا پوست حیوان استفاده کنید. به یاد داشته باشید که سادگی تصویر را حفظ کنید.

لنزک: منظور از «عمق میدان کم سوژه را جدا می کند» در پاراگراف فوق چیست؟ عمق میدان کم یعنی ناحیه ای از تصویر که در فوکوس قرار دارد و واضح (شارپ) ثبت خواهد شد باریک است. در این صورت شما روی سوژه فوکوس کنید، تنها سوژه است که واضح ثبت می شود و پس زمینه مات خواهد شد. پس زمینه مات به جدا شدن سوژه یا به عبارت دیگر جلب توجه بیشتر بیننده به آن کمک می کند. مزیت مات کردن پس زمینه این است که چیز هایی در پس زمینه وجود دارند مات شده و با سوژه اصلی تان رقابت نمی کنند: حواس بیننده عکستان را پرت نمی کنند!

آموزش های مرتبط:

عوامل تاثیر گذار بر عمق میدان – آموزش عمق میدان

آموزش ایجاد عمق میدان کم – پس زمینه مات

تصویر اصلی

بدون حواس پرتی های رنگ این تصویر به یک پرتره با احساس و پر از جزئیات تبدیل می شود.

۴

ویرایش عکس

راه های بسیار زیادی برای تبدیل تصاویر به سیاه و سفید وجود دارد. اما فتوشاپ، لایت روم و Silver Efex Pro 2 سه تا از ابزارهای پردازش هستند که من اکثر اوقات از آنها استفاده می کنم. از هر برنامه ای که برای تبدیل استفاده می کنید، باید یاد بگیرید که کنترل این فرآیند را به دست بگیرید. به جای حذف رنگ، از ابزاری در برنامه ویرایش خود برای تبدیل رنگ به سایه های کنترل شده خاکستری استفاده کنید. اعمال پردازش های مختلف، واکنش های احساسی مختلفی نسبت به یک تصویر واحد ایجاد می کنند.

همانطور که در عکس گورخرهای در حال چریدن در زیر نشان داده شده است، پردازش پرنور (high-key) یک تصویر شاد و زنده ایجاد می کند، در حالی که پردازش کم نور (low-key) همان عکس جنبه محزون تر یا اسرارآمیزتری از تصویر را نشان می دهد. اگرچه یک تصویر پرنور بسیار روشن است، اما هنوز هم باید قسمت های سیاه داشته باشد؛ و برعکس، یک تصویر کم نور عمدتا تاریک است اما باید شامل برخی قسمت های سفید نیز باشد.

و اما چطور عکس رنگی مان را به سیاه و سفید تبدیل کنیم:

فتوشاپ: از یک لایه تنظیمات سیاه و سفید برای تنظیم نحوه تبدیل هر تُن رنگی به یک سایه خاکستری استفاده کنید. این نقطه شروع خوبی است، اما شما ممکن است بخواهید برای چشمگیرتر کردن سوژه کنتراست، و قسمت های dodge یا burn را نیز تنظیم کنید. اگر از فتوشاپ برای تبدیل تصاویر خود به سیاه و سفید استفاده می کنید، از آزمایش کردن نترسید. هیچ وقت تنها از Image Mode – Grayscale برای تبدیل تصویر خود استفاده نکنید، این کار مانند «دور انداختن کودک همراه با آب حمام» است! شما اطلاعات رنگی بسیار مفیدی را دور خواهید انداخت که می توانست برای ایجاد حالتی که در تصویر خود به دنبال آن هستید، مورد استفاده قرار گیرد. اگر دوست داشتید، ویدیو آموزشی زیر را نیز مشاهده نمایید:

آموزش سیاه و سفید کردن عکس هابا فتوشاپ (ویدیو ۳۰ ثانیه ای!)

لایت روم: مانند فتوشاپ، در لایت روم نیز می توانید با استفاده از سربرگ سیاه و سفید، نحوه تبدیل هر تُن رنگی به سایه های خاکستری را تنظیم کنید.

Nik Silver Efex Pro یک نرم افزار سیاه و سفید بسیار قدرتمند است. یکی از بهترین ویژگی های آن جلوه های از پیش تنظیم شده (preset effects) است که از قبل در آن بارگزاری شده است. از یکی از آن پیش تنظیمات به عنوان یک نقطه شروع استفاده کنید، و کار خود را با پانل تنظیمات قدرتمند این برنامه ادامه دهید تا تصاویر خود را به طور دقیق تنظیم کنید.

پردازش پُرنور در لایت روم یک تصویر شاد از گورخرهای در حال چریدن در دشت ایجاد می کند. سپس همین تصویر در فتوشاپ باز شده و لایه با اضافه کردن یک تاری حرکتی کپی شد. مُد ترکیبی لایه به Overlay تغییر یافته و یک ماسک لایه برای جلوگیری از تار شدن گورخرها اضافه شد. این کار یک جلوه هنری به علف ها داده است.

پردازش کم نور در لایت روم جلوه اسرارآمیزتری ایجاد می کند.

ن

نتیجه گیری

دفعه بعد که در حال عکاسی از حیات وحش بودید، به دنبال فرصت هایی برای گرفتن تصاویر سیاه و سفید باشید. برایمان بنویسید که آیا عکاسی حیات وحش انجام می دهید یا به آن علاقه مند هستید؟ یا اگر تنها به عکس های سیاه و سفید علاقه دارید، آیا نکات این مقاله برایتان مفید بودند و چیز تازه ای آموختید؟ کدام نکته (ها)؟

نویسنده: بروس وندرلیچ (Bruce Wunderlich)

نظرات شما

  1. بهرام

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۸

    عکاسی سیاه و سفید از طبیعت رنگی و زیبا هیچ مزیت و دلچسبی ای نداره
    حالا هی عده ای توجیه کنند


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دادن به بهرام لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *