آموزش چهار راه برای عکاسی از رد یا دنباله نور انتزاعی

عکاسی از رد نور یا دنباله نور (Light trail photography) یک جنبه منحصر به فرد از عکاسی است. با ترکیب سرعت شاترهای آهسته با نور و حرکت دوربین، می توان عکس های انتزاعی زیبایی خلق کرد. در این مقاله لنزک چهار تکنیک عکاسی از دنباله های نور انتزاعی به شما عزیزان آموزش می دهیم که می توانید در تمرین عکاسی خود آنها را امتحان کنید.

انتزاع چیست؟

قبل از این که شروع کنیم، اجازه دهید در مورد انتزاع صحبت کنیم. عکاسی انتزاعی (آبستره – abstract) نوعی از عکاسی است که ارتباط فوری با دنیای بصری ندارد. در عوض، عکاسی انتزاعی از جنبه هایی مانند رنگ، نور، بافت، شکل و فرم برای برانگیختن یک واکنش احساسی در بیننده استفاده می کند.

در عکاسی از دنباله های نور، اغلب رده های نور مکمل یک صحنه یا سوژه هستند. اما، در عکاسی از دنباله های نور انتزاعی، خود دنباله یا رده های نور هستند که یگانه ناقل معنا می باشند – به عبارتی سوژه عکاسی ما همین رد یا دنباله های نور هستند. با حذف هر گونه زمینه دیگر، بیننده تنها بر ماهیت نور و عکاسی برای تفسیر یک عکس تکیه می کند.

لنزک: در مقاله «تعریف عکاسی انتزاعی» می توانید اطلاعات بیشتری در مورد عکاسی انتزاعی کسب نمایید.

چه موقع دنباله های نور انتزاعی ایجاد کنیم

اگرچه این کار را می توانید در نور روشن روز انجام دهید، اما عکاسی از دنباله های نور انتزاعی در هنگام عصر، در شب، یا در یک اتاق تاریک بهتر انجام می شود. در این صورت حواس پرتی به حداقل رسیده و تاثیرگذاری منبع/منابع نور انتخابی ما بیشتر می شود.

برای ایجاد دنباله های نور انتزاعی از چه چیزی عکس بگیریم

نور وسائل نقلیه در حال تردد، چراغ ساختمان ها، نور ماشین ها، نور گوشی تلفن، برچسب های درخشان، چراغ قوه، تابلوهای نئونی و… منابع نور فراوانی برای عکاسی در شب وجود دارد. با تنظیمات درست دوربین و تکنیک های صحیح، تقریبا می توان از هر نقطه نوری برای ایجاد یک دنباله نور جالب استفاده کرد.

۱

بالا انداختن دوربین

عکاسی از دنباله های نور انتزاعی وابسته به ماهیت منبع نور (روشنایی، حرکت، رنگ و غیره) و رفتار دوربین (تنظیمات نوردهی، حرکت دوربین و غیره) می باشد. به عنوان مثال، در طول یک نوردهی به اندازه کافی طولانی، مجموعه ای از چراغ های ماشین ها در حین عبور یک دنباله نور به جای می گذارند، در حالی که یک منبع نور ثابت برای ایجاد یک دنباله نور انتزاعی نیاز به حرکت دوربین دارد. تکنیک بالا انداختن دوربین عمدتا شامل مورد دوم است، حرکت فیزیکی دوربین برای دستیابی به نتایج دنباله های نور انتزاعی جالب.

این عکس در طول ۲ ثانیه در f/4 و ایزو ۱۰۰ گرفته شده است. این نورهای در هم پیچیده مسیر دوربین را که در هوا بالا انداخته شده، نشان می دهند.

سلب مسئولیت…

روش ایجاد دنباله های نور انتزاعی حاصل از بالا انداختن دوربین شامل بالا انداختن یک دوربین در هوا در طی نوردهی می باشد. برخی استدلال می کنند که بالا انداختن صحیح دوربین به این معنی است که دوربین بدون استفاده از یک دست پشتیبان یا بند دوربین بالا انداخته می شود. به همین دلیل است که من برای این روش به شدت توصیه می کنم از یک دوربین قدیمی و ارزان استفاده کنید. یک دوربین کامپکت نیز به خوبی جواب می دهد. حتی می توانید از یک گوشی موبایل با یک قاب محکم استفاده کنید.

من توصیه نمی کنم که برای این کار از DSLR خود استفاده کنید (هرچند باید اعتراف کنم که من از دوربین ۵D MKII با لنز ۵۰mm برای برخی جلسات عکاسی بالا انداختن دوربین استفاده کردم). اگر نمی خواهید روی دوربین خود ریسک کنید (که کاملا قابل درک است)، به سراغ تکنیک تاب دادن دوربین بروید و به دنبال دوربین های قدیمی قابل بالا انداختن در حراجی ها یا فروشگاه های دست دوم فروشی باشید.

چگونه دوربین را بالا بیاندازیم

اولین مرحله بالا انداختن دوربین این است که جای امنی را برای بالا انداختن پیدا کنید. بالا انداختن دوربین در یک محل آرام، بر روی چمن یا فرش ایده خوبی است.

هنگامی که یک جای خوب با یک یا دو منبع نور جالب پیدا کردید، وقت آن است که دوربین خود را تنظیم کنید. من از یک سرعت شاتر یک یا دو ثانیه استفاده کردم تا حرکت دوربین واقعا کش بیاید. سپس دیافراگم را بر روی f/4 و ایزو را بر روی ۱۰۰ تنظیم کردم.

فوکوس خود را بر روی حالت دستی (M) قرار دهید. لنز دوربین را به سمت منبع نور بگیرید و فوکوس را تنظیم کنید. شما می توانید روی منبع نور به صورت واضح یا شارپ فوکوس کنید، یا برای به دست آوردن دنباله های نور نرمتر، عکس های عمدا فوکوس نشده بگیرید.

دکمه شاتر را فشار داده و به سرعت دوربین را در هوا بالا بیاندارید (تا ارتفاع ۳۰-۱۰ سانتیمتر کافی است، هرچند برای تفریح می توانید بالاتر هم بیاندازید). دوربین را تا حد امکان به آرامی بگیرید و نگاهی به نتایج خود بیاندازید. اصلاحات لازم را در نوردهی خود ایجاد کرده و یک بار دیگر امتحان کنید.

زمانی که از نوردهی و فوکوس خود راضی بودید، روش های پرتاب مختلف را امتحان کنید. همانطور که دوربین را در هوا تکان می دهید آن را بچرخانید، یا آن را به دقت پرتاب کنید به طوری که لنز در مدت نوردهی در یک زاویه خاص قرار گیرد. نتایج تکنیک های پرتاب مختلف می توانند بسیار قابل توجه باشند، بنابراین کمی وقت بگذارید و آزمایش کنید.

این عکس در f/8 در مدت ۱/۴ ثانیه گرفته شده است. من لنز را فوکوس نکردم تا یک حالت نرم در عکس نهایی ایجاد کنم.

۲

تاب دادن دوربین

نوع دیگری از تکنیک بالا انداختن دوربین، تاب دادن دوربین است که شامل تاب دادن دوربین با بند دوربین (بسیار محکم شده) می باشد.

یک منبع نور پیدا کرده و برای تعیین نوردهی و فوکوس چند عکس بگیرید. درست مانند بالا انداختن دوربین، شما یک سرعت شاتر طولانی تر می خواهید تا زمان کافی برای ثبت اشکال مختلف را به دوربین بدهید. برای روش تاب دادن دوربین، من با یک نوردهی دو ثانیه ای در f/4 با ایزو ۱۰۰ شروع کردم.

هنگامی که نوردهی را مشخص کردید، مطمئن شوید که بند دوربین محکم به دوربین بسته شده باشد. بند دوربین را دو یا حتی سه گره بزنید تا در جای خود محکم شود. مطمئنا نمی خواهید وقتی که شروع به تاب دادن دوربین می کنید، در هوا به پرواز درآید.

دو نمونه از تاب دادن دوربین. منابع نور مختلف دنباله های نور متفاوتی ایجاد می کنند.

هنگامی که آماده بودید، دکمه شاتر را فشار داده و دوربین خود را مانند پاندول ساعت به آرامی به جلو و عقب تاب دهید. وقتی نوردهی تمام شد، نتایج خود را بررسی کرده و تغییرات لازم را بر روی تنظیمات دوربین یا تکنیک خود اعمال کنید.

تصاویر بی شماری می توان با تکنیک تاب دادن دوربین گرفت. هر نوسان، مسیرهای نور تکرار نشدنی در یک تصویر ایجاد می کند، پس باز هم می گویم، از آزمایش کردن نترسید. در حین تاب دادن دوربین بپرید یا در حالی که دوربین را محکم به کمر خود بسته اید دور خود بچرخید.

۳

حرکت دادن بدنتان

عکاسی از دنباله های نور انتزاعی فقط حول تاب دادن و بالا انداختن دوربین نمی چرخد. دنباله های نور را می توانید با حرکت دادن بدنتان با نگه داشتن یک دوربین در دست نیز ایجاد کنید.

یک منبع نور جالب پیدا کرده و نوردهی مناسب را با چند عکس آزمایشی به دست آورید. من متوجه شدم که ترکیبی از یک نوردهی یک ثانیه ای در f/4 با ایزو ۱۰۰ نقطه شروع خوبی است.

دکمه شاتر را فشار داده و شروع به حرکت کنید. تا به حال عروسک های بادی را دیده اید که در باد می رقصند؟ خب، شما لازم نیست تا آن حد دیوانه بازی درآورید، اما بالا و پایین بردن دست ها، چرخیدن، و کمی رقص یا تغییر از یک موقعیت نشسته به یک موقعیت ایستاده نمونه های خوبی از حرکت دوربین-بدن هستند.

تا زمانی که شاتر باز است، و لنز رو به سمت منبع نور قرار دارد، حرکاتی که انجام می دهید در تصویر ثبت شده، و تصاویر انتزاعی جنبشی (Kinetic) ایجاد خواهند کرد.

آموزش های مرتبط:

آموزش عکاسی از آسمان به شکل هرم با چرخاندن دوربین طی نوردهی طولانی

ویدیو آموزش عکاسی با حرکت عمدی دوربین (ICM)

4

اشیاء در حال حرکت

به عنوان یک جایگزین برای حرکت دادن خودتان، عکاسی از یک منبع نور در حال حرکت نیز می تواند تصاویر پویایی از دنباله های نور ایجاد کند.

عکاسی از رد ستارگان، عکاسی از ستارگان در حین عبور از آسمان شب است. هرچند این ما هستیم که بر روی زمین می چرخیم، اما دنباله های ستارگان درک ما از کره سماوی به عنوان یک جسم متحرک را نشان می دهند.

عکاسی از دنباله نور ماشین ها، حرکت چراغ های ماشین ها در تاریکی را ثبت کرده، و دنباله هایی را نشان می دهد که مسیرهای ترافیک را در یک محیط مشخص دنبال می کنند. برای به دست آوردن یک تصویر انتزاعی تر، دنباله های نور ماشین را از منظره اطراف آن جدا کنید.

فیزیوگرافی یک روش نقاشی با نور است که آن را می توانید در اتاق نشیمن تاریک خود انجام دهید. یک منبع نور را به یک نخ (سیم) آویزان کرده و اجازه دهید در طول یک نوردهی طولانی در بالای دوربین شما تاب بخورد. نتایج اغلب شگفت آور و پیچیده هستند، و مسیر منبع نور را همانطور که در میان هوا با نیروی حرکتی رو به کاهش تاب می خورد، ثبت می کنند (آموزش).

این فیزیوگرام که مسیر یک منبع نور در حال حرکت را دنبال می کند، در حالی که در بالای یک دوربین آویزان بود، گرفته شده است.

عکاسی از سیم ظرفشویی در حال سوختن نوع دیگری از ثبت دنباله های نور است. اگرچه این کار می تواند کمی خطرناک باشد، اما نتایج بسیار جذاب و دیدنی هستند.

سیم ظرفشویی در حال سوختن دنباله های نور طلایی به جای می گذارد که بی شباهت به این نمونه از حرکت دوربین نیست.

ن

نتیجه گیری

وقتی شب از راه می رسد، عده زیادی تجهیزات عکاسی خود را جمع کرده و راهی خانه می شوند. اما شب لزوما به این معنی نیست که کار عکاسی در آن روز به پایان رسیده است.

ایجاد تصاویر انتزاعی با نور یک جنبه جذاب از عکاسی است. شما با استفاده از حرکت دوربین و/یا سوژه می توانید تصاویر شگفت انگیزی ایجاد کنید که مخاطب را درگیر و جذب می کنند.

بیرون بروید، خودتان تکنیک های این آموزش عکاسی را امتحان کنید و لذت ببرید.

نویسنده: مگان کندی (Megan Kennedy)

نظرات شما

  1. کیانوش مختابادی

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

    با گوشی میشه عکس دنباله دار گرفت؟
    مثل گروه عکاسی عصر جدید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *