۱۵ اشتباه رایج در عکاسی پرتره که باید از آنها اجتناب کنید

چیزهای زیادی می توانند در عکاسی پرتره از یک شخص دخیل باشند پس امکان اشتباه زیاد است و همین عکاسی پرتره را چالش برانگیز می کند. موفقیت در عکاسی پرتره به پشتکار متمرکز نیاز دارد. اگر می خواهید در عکاسی پرتره پیشرفت کنید، با یک مدل مشتاق کار کنید، دوربین تان را بشناسید، پیوسته بیاموزید و تمرین کنید. در این آموزش عکاسی پرتره لنزک، ۱۵ اشتباه رایجی که ممکن است هنگام گرفتن عکس های پرتره مرتکب شوید اشاره می کنیم – به همراه لینک آموزش و نکات مرتبط برای ادامه یادگیری شما عزیزان.

برای ایجاد پرتره های عالی، شما باید علاوه بر تنظیمات دوربین خود، بر موارد زیاد دیگری نیز تمرکز کنید. (من معتقدم که این مسئله برای همه عکاسان صدق می کند.) شما باید مطمئن شوید که نورپردازی درست است، پس زمینه مناسب است و مجموعه لباس ها و لوازم صحنه در صورت نیاز آماده و دم دست هستند. از همه مهم تر، باید توجه خود را به شخصی که از او عکس می گیرید معطوف کنید.

مدیریت کردن تمام این کارها آسان نیست، به خصوص زمانی که تجربه کمی دارید یا اصلا تجربه ندارید.

تمرین گرفتن پرتره از کسی که می دانید از این که از او عکس گرفته شود لذت می برد، راه بسیار خوبی برای کسب تجربه است. کار کردن با یک شخص برای بیش از یک یا دو جلسه عکاسی پرتره به شما کمک خواهد کرد تا مهارت های لازم را به دست آورید.

همانطور که شروع می کنید، احتمالا مرتکب برخی از این اشتباهات رایج یا همه آنها خواهید شد. آگاه بودن از آنها می تواند به شما کمک کند تا از آنها اجتناب کنید.

۱

ترکیب بندی ضعیف

رایج ترین اشتباهی که می بینم افراد در کارگاه های ما در مورد پرتره ها مرتکب می شوند این است که فضای زیادی را در بالای سر سوژه خالی می گذارند. خالی بودن بالای سر سوژه معمولا هیچ کمکی به ظاهر و احساس عکس نمی کند.

عکس را تا بالای سر شخص کراپ کنید، مگر این که اطلاعات مهمی در بلای سر او وجود داشته باشد.

۲

پس زمینه حواس پرت کن

وجود جزئیات واضح خیلی زیاد در پشت سر سوژه می تواند توجه بیننده را از او دور کند. مراقب باشید که سوژه را کجا قرار می دهید.

همچنین، لنز خود را با دقت انتخاب کنید. استفاده از یک لنز بلندتر میزان پس زمینه را در کادر کاهش خواهد داد.

لنزک: دو مقاله آموزشی «چگونه به پس زمینه مات یا بوکه دست یابیم» و «آموزش ۶ نوع پس زمینه برای عکاسی پرتره» در این زمینه به شما عزیزان کمک می کنند.

۳

سوژه بیش از حد نزدیک به پس زمینه

سوژه خود را وادار نکنید درست در مقابل پس زمینه بنشیند یا بایستد. اگر صحنه شلوغ باشد، سوژه شما ممکن است در پس زمینه گم شود و دیگر نقطه توجه اصلی عکس نباشد. حتی در یک پس زمینه نسبتا ساده نیز اغلب بهتر است که سوژه را از آن جدا کنید.

لنزک: هرچه سوژه را از پس زمینه فاصله دهید و به سوژه ای که روی آن فوکوس می کنید نزدیک تر باشید، عمق میدان کم تری ثبت کرده و در نتیجه پس زمینه مات یا تار تری خواهید داشت. پس زمینه مات کمک می کند سوژه از پس زمینه جدا شده و جلب توجه بیشتری کند. «ویدیو آموزش ۳ عامل موثر بر عمق میدان در عکاسی» عوامل تاثیرگذار بر عمق میدان را به شما آموزش می دهد.

۴

به اندازه کافی در فوکوس نبودن سوژه

شما ممکن است وسوسه شوید که دیافراگم را تا آخر باز کنید تا بتوانید یک پس زمینه حواس پرت کننده را مات کنید. مراقب باشید که با انجام این کار، مقدار کافی از سوژه در فوکوس باقی بماند.

مات کردن پس زمینه ممکن است به معنی تار شدن خود سوژه، بیش از آنچه که واقعا خوب به نظر برسد، نیز باشد.

۵

چشم های خارج از فوکوس

اگر سوژه شما چشم دارد، بر روی آنها فوکوس کنید. این یک قانون عکاسی است که من اکثر اوقات آن را رعایت می کنم. یک پرتره با چشم های خارج از فوکوس اغلب خوب به نظر نمی رسد.

نکته: هنگامی که سوژه شما مستقیما رو به سمت دوربین قرار دارد، راحت می توانید هر دو چشم را در فوکوس قرار دهید. اگر سر او به یک سمت متمایل است، باید بر چشمی که به دوربین نزدیک تر است فوکوس کنید.

آموزش های مرتبط

فوکوس در عکاسی پرتره – چشم ها را در عکس واضح و شارپ به تصویر بکشید

نکته سریع: آموزش ۳ نوع ارتباط چشمی در عکاسی

ویدیو آموزش عکاسی: قرارگیری چشم سوژه ها در عکس و وزن بصری

۶

سرعت شاتر آهسته

سوژه ها حرکت می کنند. شما باید یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع برای متوقف کردن حرکت سوژه خود انتخاب کنید. حتی اگر آنها کمی جابجا شوند، در صورتی که سرعت شاتر شما بیش از حد آهسته باشد، می تواند منجر به یک عکس تار شود.

۱/۲۵۰ ثانیه معمولا به اندازه کافی سریع است. اگر سرعت شاتر آهسته تر از این باشد، ممکن است با مشکل مواجه شوید.

۷

نورپردازی ضعیف

دوربین های مدرن وقتی تقریبا هیچ نوری وجود ندارد هم می توانند عکس بگیرند، پس به راحتی ممکن است در این زمینه دچار اشتباه شوید.

در عکاسی پرتره، بسیار مهم است که برای حس و حالی که می خواهید در عکس های خود ایجاد کنید، نورپردازی درست داشته باشید. هنگامی که یک پرتره نرم و رمانتیک می خواهید، نورپردازی سخت با کنتراست بالا خوب نیست. به همین ترتیب، نور نرم کمکی به ایجاد درام در یک پرتره نمی کند.

آموزش های مرتبط

درک نور سخت و نور نرم در عکاسی

۵ و نیم نکته برای شناخت نور در عکاسی و تسلط بر آن

آموزش نحوه دیدن نور برای عکاسی پرتره: راهنمای سریع برای مبتدیان

۸

زمان بندی بد

ثبت حالت درست، سوژه شما را خوش آیند خواهد کرد. اگر این کار را نکنید، ممکن است دیگر تمایلی نداشته باشد که دوباره از او عکس بگیرید.

زمان بندی دقیق می تواند یک پرتره را بسازد یا آن را خراب کند. منتظر ماندن و تماشای چهره یک شخص برای زمان مناسب جهت فشار دادن دکمه شاتر بسیار مهم است. اکثر افراد بدون تغییر حالت خود به دوربین شما خیره نمی شوند. زمانی که بهترین نگاه خود را ارائه می دهند، شما باید آماده باشید.

اگر از کسی که زیاد پلک می زند عکس می گیرید، باید عکس های خود را بین پلک زدن ها زمان بندی کنید.

بیشتر بیاموزید: ۷ نکته در مورد عکاسی پرتره که دفترچه راهنمای دوربینتان هرگز به شما نمی گوید

لنزک: «از سمت چپ از من عکس بگیرید، از این طرف در عکس بهتر می افتم.» چند بار تا به حال شنیده ایم که مشتریان چیزی شبیه عبارت بالا می گویند؟ اکثر افراد به دلیل نحوه درک ویژگی ها و عدم تقارن صورت خود، در مورد این که وقتی از آنها عکس گرفته می شود از کدام سمت بهتر به نظر می رسند، ترجیحی دارند. در این آموزش کوتاه لنزک (اینجا کلیک کنید)، دو روش ساده برای پیدا کردن سمت یا زاویه ای که چهره سوژه را به بهترین و زیبا ترین شکل در عکس نشان می دهد یاد گرفته و می توانید از آن ها برای ژست دهی و هدایت مدل یا مشتری در پرتره های خود استفاده نمایید.

۹

نگرفتن عکس های کافی

شما باید تعداد زیادی عکس بگیرید. نگرفتن عکس های کافی در هنگام ویرایش عکس ها شما را ناامید خواهد کرد، چون عکس های کمی دارید که از بین آنها انتخاب کنید.

سعی کنید طیفی از حالات مختلف را ثبت کنید. تنها با استفاده از حالت عکاسی پشت سر هم، کارت حافظه خود را با تصاویر یکسان پر نکنید. هدف شما باید ایجاد یک تنوع خوب باشد. این کار سوژه شما را خوشنود خواهد کرد، چون به او اجازه می دهد تا راحت تر انتخاب کند.

۱۰

بیش از حد عکس گرفتن

پیدا کردن تعادل بین تعداد عکس های ناکافی و بیش از حد می تواند دشوار باشد. این مسئله تا حد زیادی به سوژه شما بستگی دارد.

برخی از افراد از این که برای مدت زمان طولانی از آنها عکس گرفته شود، راحت تر از بقیه هستند. شما باید از این مسئله آگاه باشید. اگر سوژه شما کسل یا آشفته می شود به دلیل این که کارتان خیلی طول می کشد یا تعداد زیادی عکس می گیرید، این حالت در چهره آنها نمایان خواهد شد، و نتایج شما دستخوش این مسئله خواهند شد.

۱۱

عدم برقراری ارتباط با سوژه

برقراری ارتباط خوب با شخصی که از او عکس می گیرید یکی از مهم ترین جنبه های عکاسی پرتره است. بسیاری از عکاسان زمان و توجه بیشتری را صرف ارتباط با دوربین خود می کنند. این یک اشتباه بزرگ در طول یک جلسه عکاسی پرتره است.

برقراری ارتباط با سوژه، حتی اگر تنها چند دقیقه وقت دارید، می تواند بزرگترین تاثیر را بر روی عکس های شما داشته باشد.

هنگامی که سوژه با شما راحت و خوشحال باشد، تصاویر بهتری از او خواهید گرفت. طرز برخورد شما و شیوه تعامل با آنها بسیار مهم است.

توصیه لنزک: آموزش عکاسی مدلینگ – ۵ و نیم نکته مهم برای راحتی و ژست بهتر مدل

۱۲

به اندازه کافی هدایت نکردن سوژه

آنچه که برای جلسه پرتره در نظر دارید را به طور واضح با سوژه در میان بگذارید. سوژه شما چه نوع عکسی می خواهد؟ چه نوع تصویری را می خواهد به تصویر بکشید؟

هنگامی که بدانید آنها چه می خواهند، می فهمید که باید چه چیزی به دست آورید. اگر کاری که از آنها می خواهید انجام دهند را متوجه نمی شوند، به آنها نشان دهید. بدن، دست ها، و صورت خود را درست همانطور که از آنها می خواهید قرار دهید، آنها از شما تقلید خواهند کرد.

بیشتر بیاموزید: هدایت و کارگردانی مدل به جای ژست دهی نتایج بهتری خواهد داد

۱۳

حس این که دارید به آنها تحمیل می کنید

این مسئله در مورد عکاسی از غریبه ها رایج است. بسیاری از عکاسان خیابانی پرتره های کاندید را ترجیح می دهند، چون نمی خواهند به مردم چیزی تحمیل کنند.

لنزک: عکاسی بی هوا یا کاندید (candid photography) زمانی انجام می شود که سوژه متوجه نیست دارد از او عکس گرفته می شود، در نتیجه بدون ژست گیری یا ژست دهی انجام می شود. از این رو به آن عکاسی بی هوا می گوییم.

عقب ایستادن با یک لنز بلند اغلب یک پرتره صمیمی ایجاد نمی کند. شما باید تفکر خود را عوض کنید و در نظر بگیرید که کاری که هنگام عکس گرفتن از کسی انجام می دهید، پتانسیل خوشحال کردن او را دارد.

بیشتر بیاموزید: نکات ساده برای غلبه بر ترس از عکاسی خیابانی

۱۴

نداشتن اعتماد به نفس

اگر خجالتی هستید و اعتماد به نفس کافی ندارید، این مسئله معمولا توسط سوژه شما منعکس می شود.

داشتن یک طرز برخورد آرام و با اعتماد به نفس هنگام گرفتن پرتره ها تجربه هر دوی شما را افزایش می دهد.

لازم نیست نقش بازی کنید، تنها آرام و مطمئن باشید که دارید عکس های خوبی می گیرید.

۱۵

عجله برای تمام کردن کار

وقت بگذارید. این کار یک مسابقه نیست.

به خودتان زمان بدهید تا به خوبی بر روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید. مطمئن شوید چیزی که می خواهید را به دست می آورید و سوژه از تصاویر شما خوشنود می شود.

ن

نتیجه گیری

این کار به تمرین نیاز دارد. مانند یادگیری انجام درست هر کار دیگری، موفقیت در عکاسی پرتره نیز به پشتکار متمرکز نیاز دارد. به همین دلیل خوب است که تمرین عکاسی پرتره را با کسی که می دانید مایل است از او عکس گرفته شود، انجام دهید.

دوربین خود را بشناسید، و اعتماد به نفس داشته باشید، در این صورت یاد خواهید گرفت که پرتره های شگفت انگیزی بگیرید.

زمانی که من کارم را به عنوان یک عکاس شروع کردم، متوجه شدم که عکاسی از اشخاص فوق العاده دشوار است. من خجالتی بودم و اعتماد به نفس نداشتم. کار سختی بود، اما در طول سال ها به جایی رسیدم که واقعا از هنر عکاسی پرتره لذت می بردم.

شما نکته دیگری دارید که دوست داشته باشید با ما به اشتراک بگذارید؟ از این آموزش عکاسی پرتره لذت بردید؟ اگر اینطور است، لطفا در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

نویسنده: کوین لندور یوهان (Kevin Landwer-Johan)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *