آموزش ۳ نکته مبتدی برای عکاسی از جزئیات در یک صحنه

من صرف نظر از نوع رویدادی که از آن عکاسی می کنم، همیشه از جزئیات عکس می گیرم. چرا؟ چون جزئیات به گفتن داستان یک رویداد کمکی می کنند که هیچ چیز دیگری نمی تواند بکند. جزئیات به یادآوری خاطرات کمک می کنند: کلمات و گفتگوها، بوها و عطرها، احساسات بیان شده و نشده. جزئیات به تثبیت این خاطرات در ذهن ما نیز کمک می کنند.

نوزادان خیلی سریع بزرگ شده و والدین اغلب فراتر از حد باور خسته می شوند. عکاسی از جزئیات به آنها کمک می کند تا خاطرات شیرین، به خصوص آن روزهای اول را به خاطر بسپارند. اولین رویش مو، کوچکترین انگشتان، لکه های شیر، لبخندهای شیرین، برچسب های بیمارستان، اولین کلاه ها و دستکش های نوزاد. این لحظات اگر با جزئیات ثبت شوند، می توانند بیشتر و به مدت طولانی تری به یاد آورده شوند.

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی یادگاری از رد پای کودک

روزهای عروسی برای بسیاری از زوج ها کاملا محو و فراموش می شوند. آنها هفته ها و ساعت ها برای برنامه ریزی دکوراسیون و طرح رنگ گرفته تا کوچکترین جزئیات وقت صرف می کنند، اما در روز عروسی حتی لحظه ای وقت ندارند تا به طور کامل آنها را تحسین کنند. من در طول یک مراسم عروسی وقت می گذارم و صدها عکس با جزئیات ثبت می کنم. آنها به اندازه تمام عکس های خبری و مستند دیگر از افراد و رویدادهایی که در طول آن روز می گیرید، مهم هستند.

نیازی نیست تجهیزات عکاسی گران قیمت داشته باشید تا عکس های خوب و قوی بگیرید. تمام عکس های این مقاله عکس های فوری بودند که من به عنوان یک توریست در طول یک سفر یک روزه گرفتم. هیچ فلاشی نداشتم، فقط یک دوربین، یک لنز ثابت ۶۰mm و یک نگاه تیز و هوشیار که به دنبال جزئیات می گشت.

این سه نکته در هنگام عکاسی از جزئیات مهم هستند:

۱

داستان سرایی

بدون شک عکس ها یکی از هیجان انگیزترین روش های بصری برای گفتن یک داستان هستند، بنابراین آن داستان را با عکس هایی از جزئیات بگویید.

پنج عنصر یک داستان که به ما کمک می کنند تا به طور موثر با آن ارتباط برقرار کنیم عبارتند از:

– زمینه یا فضاسازی داستان (Setting)

– شخصیت ها (Characters)

– طرح داستان (Plot)

– تضاد (Conflict)

– گره گشایی یا نتیجه نمایش (Resolution)

سایت کافه داستان در مقاله «عناصر اساسی داستان» این المان ها را بیشتر توضیح داده است.

در زیر مجموعه ای از عکس هایی را خواهید دید که من با هدف گفتن یک داستان کوتاه ساده با در نظر گرفتن عناصر بالا گرفتم (عکس های واقعی و نه صحنه سازی شده).

زمینه

تضاد

شخصیت ها و طرح

نتیجه

این فقط یک روش ساده برای نشان دادن این است که چگونه یک داستان را می توان به زیبایی با جزئیات ثبت کرد. محل عکس در کپنهاگ در یک روز سرد و خیس است. مدت زیادی باران شدید باریده است. قطرات باران بر روی پل مزین به قفل های عشق جمع شده است. تابستان است (همانطور که در تاریخ روزنامه مشاهده می شود)، و نقشه خیس شده است. یک جای زیبا و دنج برای خشک شدن و استراحت، بسیار دلپذیر است. دختری که در یک پتوی ضخیم پیچیده شده منو را مرور می کند. شیر کاکائوی داغ لبخند بزرگی بر چهره بچه ها می نشاند. دوباره یک تابستان شاد فرا رسیده است.

۲

ترکیب بندی

الف – قانون یک سوم

قانون یک سوم احتمالا شناخته شده ترین و محبوب ترین تکنیک ترکیب بندی است. همچنین یکی از ساده ترین تکنیک های مورد علاقه من می باشد. کادر به صورت افقی و عمودی به سه قسمت تقسیم می شود. جائی که خطوط یکدیگر را قطع می کنند، قوی ترین نقاطی هستند که نقطه جذابیت اصلی تصویر شما باید در آن قرار گیرد.

این قانون در تصویر بالا سمت چپ نشان داده شده است که در آن ساختمان زرد دو سوم فضا را اشغال کرده و یک سوم سمت چپ تصویر آسمان ابری است. در تصویر بالا سمت راست، دو ساختمان در یک سوم کادر به هم برخورد می کنند. نوک برج کوچک در حدود یک سوم از پایین تصویر و یک سوم از سمت چپ قرار گرفته است.

عکس های فوری مانند این با قانون ترکیب بندی یک سوم قوی تر به نظر می رسند.

می توانید ببینید که این دو تصویر بالا چطور از قانون ترکیب بندی یک سوم استفاده کرده اند؟

لنزک: نقطه کانونی یا نقطه جذابیت در یک عکس چیست؟ قسمتی از یک عکس است که چشم بیننده را به مهم ترین قسمت عکس، یا ناحیه ای که می خواهید توجه بیشتری به آن جلب کنید، کشانده یا جذب می کند.

ب – تقارن/در مرکز قرار گرفتن

یکی دیگر از قوانین مورد علاقه من تقارن است؛ که در آن نقطه جذابیت اصلی تصویر در مرکز کادر قرار می گیرد. یک ترکیب بندی مرکزی اهمیت سوژه را برجسته کرده و بر برتری آن تاکید می کند.

تصویر بالا ماهی را در مرکز دو قسمت متقارن در دو طرف آن نشان می دهد. تقارن بیشتر – میزها و صندلی ها و پنجره ها در دو طرف – این تصویر را قوی تر می کند. شما به دلیل ترکیب بندی مرکزی می توانید استحکام ساختار را احساس کنید.

ج – پر کردن کادر

مانند موارد بالا، پر کردن کادر نیز ترکیب بندی را تقویت کرده و باعث می شود که بیننده بدون حواس پرتی های غیرضروری به شدت بر سوژه تمرکز کند. بیننده می تواند جزئیاتی را بررسی کند که اگر تصویر کادر را پر نمی کرد و حواس پرتی ها کراپ نمی شد، نادیده گرفته می شدند. پر کردن کادر یک راه موثر برای برجسته کردن یک نقطه جذابیت و گفتن یک داستان از فاصله خیلی نزدیکتر است.

د – عمق و جذابیت پیش زمینه

عکس ها دو بُعدی هستند. بسیاری از تصاویر تنها سوژه و پس زمینه را نشان می دهند. گنجاندن پیش زمینه در تصویر، یک بُعد سوم به فضا اضافه می کند. پیش زمینه عمق را بیشتر کرده و باعث می شود بیننده احساس کند که دارد از بیرون به داخل نگاه می کند. من از این تکنیک برای همه چیز استفاده می کنم: پرتره، اجسام، یا اکشن.

جذابیت پیش زمینه همچنین بیننده را به بررسی المان های دیگر در تصویر و نگاه عمیق تر به قسمت های دیگر کادر، و نه فقط اولین چیزی که چشمش می بیند، فرا می خواند. از آنجا که شما نگاه بیننده را به حرکت در اطراف تصویر فرا می خوانید، تصویر خود را پویاتر می کنید.

۳

زوایا

نقطه دید خود را تغییر دهید

ما از لحاظ بصری هر چیزی را هم سطح چشم خود می بینیم. صورت ما اغلب زمانی که به این طرف و آن طرف می رویم رو به جلو است، نه رو به سمت بالا، پایین یا طرفین. بنابراین هر موقع که نقطه دید خود را به پرسپکتیو یا نمای چشم پرنده یا نمای چشم کِرم (حشره) تغییر می دهیم، چیزهای جالب جدیدی را در اجسام معمول و آشنا می بینیم. این چیزی است که من همیشه سعی می کنم هنگام عکاسی به خودم یادآوری کنم: به بالا نگاه کن، به پایین نگاه کن، به راست نگاه کن، و به چپ نگاه کن.

در تصویر زیر، می توانید ببینید که من این نمای چشم کِرم را با ترکیب بندی متقارن و قانون یک سوم ترکیب کرده ام.

خطوط هدایتگر

از خطوط هدایتگر می توانید برای هدایت نگاه بیننده به سمت نقطه کانونی یا سوژه عکستان استفاده کنید.

من نمی خواستم خیلی نزدیک شوم تا مبادا آن را بترسانم. این پرنده نظر مرا جلب کرده بود چون فکر می کردم یک کلاغ است. اما متوجه شدم که پرهای سفیدی مانند یک ژاکت پشمی بر روی بدن سیاه خود دارد. به دنبال خطوط هدایتگر بگردید، چه این خطوط مانند نیمکت، ریل و نرده صاف بوده، و چه مانند مسیرهای پر پیچ و خم، یک جریان آب یا کاشی های طرح دار در پیاده روها منحنی باشند.

در مقاله «۱۰ نمونه از خطوط هدایتگر خلاقانه و غیرمعمول در عکاسی» و «آموزش کار با خطوط هدایتگر» می توانید نمونه های بیشتری از خطوط هدایتگر را مشاهده نمایید.

ن

نتیجه گیری

عکاسی از جزئیات برای من هیجان انگیز، از لحاظ ذهنی چالش برانگیز، و در کل لذت بخش است. این کار مرا هوشیار و همیشه آماده نگه می دارد، به خصوص زمانی که سعی دارم داستانی بگویم. من وقتی از نتایج راضی باشم، احساس موفقیت می کنم. امیدوارم شما هم آن را امتحان کنید، و لذت ببرید.

اگر نکته ای در مورد عکاسی از جزئیات برای اضافه کردن به ذهنتان رسیده، لطفا آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

نویسنده: لیلی ساویر (Lily Sawyer)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *