آموزش ۵ نکته برای عکاسی فاین آرت یا هنری

عکاسی فاین آرت (Fine art photography) چیست؟ نامی است که به توصیف «عکاسی ایجاد شده بر اساس دید هنرمند به عنوان یک عکاس» داده شده است – این ژانر، عکاسی هنری یا عکاسی هنر های زیبا نیز نامیده می شود. در این شاخه، از عکاسی به عنوان راهی برای جان بخشیدن به یک تصویر که تنها در ذهن هنرمند وجود دارد، استفاده می شود. چطور عکس های فاین آرت بگیریم؟ در این مقاله ۵ نکته عکاسی فاین آرت به شما عزیزان آموزش داده شده که امیدواریم به پیشرفت شما در این ژانر عکاسی و ثبت عکس های هنری کمک کند.

راننده ریکشا، کاتمندو، نپال

هدف عکاسی فاین آرت یا عکاسی هنری چیست؟

در اصل، هدف فاین آرت یا هنر های زیبا نشان دادن یک ایده، یک پیام یا یک احساس به جای حالت نمایشی موجود در عکاسی تبلیغاتی، مستند یا تجاری است. به طور کلی، ماهیت این نوع عکاسی بیشتر ذهنی است تا عینی.

با در نظر گرفتن مفهوم عکاسی فاین آرت، در اینجا ۵ نکته آموزش داده شده که در عکاسی فاین آرت به شما کمک می کنند:

آموزش عکاسی فاین آرت: چطور عکس های فاین آرت یا هنری بگیریم؟

۱

آب و هوا را بررسی کنید

یکی از کار هایی که پیشنهاد می کنم هنگام عکاسی فاین آرت انجام دهید این است که آب و هوا را بررسی کنید، به همین سادگی. داشتن نور خوب به شما کمک می کند تا صحنه های کسل کننده را به تصاویر قابل توجه تبدیل کنید.

گاهی اوقات ممکن است به یک مکان بروید و در زمینه آب و هوا شانس بیاورید. با این حال، به خصوص برای عکاسی منظره فاین آرت، پیش بینی آب و هوا به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید چه موقع نور برای عکاسی در یک روز خاص مناسب است و چه موقع از گرفتار شدن در زیر باران های سنگین اجتناب کنید.

بیشتر بیاموزید: ۵ و نیم نکته برای شناخت نور در عکاسی و تسلط بر آن

۲

خلاق باشید

خلاق بودن یکی از بهترین راه های ایجاد عکاسی فاین آرت است. قرار دادن دیدگاه منحصر به فرد شما در کارتان کمک می کند تا عکس های فاین آرتی ایجاد کنید که می توانید به آنها افتخار کنید. به عنوان مثال، تلاش برای نمایش دادن مناظری که شاهدشان بوده اید با بیشترین تاثیر و احساس، یک روش اثبات شده برای ایجاد فاین آرت است.

لنزک: همانطور که در بالا خواندید، به تصویر کشیدن و انتقال دید هنری منحصر به فرد عکاس، از نکات اساسی عکاسی فاین آرت است. از این رو عکاسان در این ژانر از تکنیک های صحنه سازی و دستکاری عکس (Photo manipulation) بسیار کمک می گیرند.

من توصیه می کنم از خودتان بپرسید چه نوع فاین آرتی را می خواهم ثبت کنم و چه چیزی را می خواهم در تصاویرم انتقال دهم؟

این صرفا یک انتخاب شخصی است که تصویری ایجاد کنید که با احساس شما در آن لحظه ارتباط برقرار کند، یا یک راه منحصر به فرد و جالب برای ثبت سوژه انتخابی شما و نشان دادن آن به عنوان یک شکل هنر از طریق عکس هایتان باشد.

لنزک: «مجموعه عکس فاین آرت یا هنری از ماشین ها» نیز مثال خوبی برای خلاقیت در عکاسی فاین آرت است. در این مجموعه خواهید دید که عکاس چگونه با دید هنری خود از عکس های متداول ماشین ها که در مجله ها می بینیم فاصله گرفته و تصاویر خلاقانه و منحصر به فردی را خلق کرده است.

بیشتر ببینید: ۲۰ عکس برتر شاخه عکاسی فاین آرت سایت ۵۰۰px

3

یک سوژه برای برانگیختن هیجان بیننده انتخاب کنید

یک سوژه انتخاب کنید که بیننده را جذب کند. پیدا کردن سوژه ای که با مخاطب ارتباط برقرار کند، می تواند یک تصویر را از عادی به عالی ارتقاء دهد. این سوژه می تواند هر چیزی، از جزئیات انتزاعی مانند جزئیات درب های روستایی، بافت گل ها یا قطرات آب گرفته تا الگوهای جالب باشد (۲۵ نمونه عکس انتزاعی).

همچنین می تواند چیزی باشد که تشخیص آن چالش برانگیز یا به راحتی قابل شناسایی باشد. موضوعی را انتخاب کنید که شما را جذب می کند.

آموزش های مرتبط:

تعریف عکاسی انتزاعی (آبستره)

۵ تکنیک برای ایجاد عکاسی امپرسیونیستی یا انتزاعی

آموزش عکاسی طبیعت انتزاعی

آموزش عکاسی انتزاعی با کاغذ رنگی

۴

از رنگ ها یا حالت ها برای فاین آرت استفاده کنید

نقاشی هایی که معمولا در نمایشگاه ها و گالری ها می بینید، اشکال مختلف فاین آرت هستند و اغلب موضوعات و حالات مختلفی را نشان می دهند. بنابراین، نکته بعدی من این است که با یک رویکرد نقاشی مانند با استفاده از رنگ ها یا احساسات عکس بگیرید.

بیشتر بیاموزید: چگونه عکس های پرتره نقاشی وار کیاروسکورو با شکوه بگیریم؟

از رنگ می توان برای برانگیختن احساسات استفاده کرد و یک راه عالی برای جان بخشیدن به عکاسی فاین آرت شماست. استفاده از رنگ هایی مانند آبی و نارنجی به ترتیب می تواند تُن های سردتر یا گرم تر ایجاد کند. رنگ های روشن و گرم می توانند به تصویر انرژی و یک احساس کلی مثبت ببخشند، در حالی که رنگ های سردتر می توانند آرامش بخش باشند.

شما می توانید با گرفتن یک عکس تاریک و مودی (احساسی) یا یک عکس روشن و امیدبخش در عکاسی فاین آرت به احساسات مختلفی دست یابید. کاهش جبران نوردهی یک راه عالی برای تاریک تر و دراماتیک تر کردن تصاویر شماست. افزایش نوردهی می تواند انرژی و سرزندگی ایجاد کند. استفاده از کنتراست (تضاد بین روشنایی و تاریکی) نیز یک راه عالی برای ایجاد احساس است، چون در تُن ها تنوع ایجاد می کند.

آموزش های مرتبط:

آموزش نکاتی برای استفاده از رنگ در عکاسی

استفاده از رنگ در عکاسی انتزاعی

استفاده از رنگ برای ترکیب بندی های جذاب

نامیبیا

۵

از تاری حرکتی استفاده کنید

تجربه و آزمایش کردن در عکاسی فاین آرت یک راه عالی برای دستیابی به تصاویر عالی است، و یکی از راه های انجام این کار از طریق تاری حرکتی (motion blur) می باشد. شما می توانید این تکنیک را به چند روش مختلف تمرین کنید؛ می توانید از سوژه های متحرک عکس بگیرید، یا می توانید هنگامی که دکمه شاتر را می فشارید دوربین خود را عمدا حرکت دهید.

گورخر، تانزانیا

عکاسی از سوژه های در حال حرکت در طی یک مدت زمان مشخص می تواند در تصویر تاری ایجاد کند. این تکنیک معمولا در جایی که سوژه یا پس زمینه ثابت و بی حرکت است و دیگری حرکت می کند خوب عمل کرده، و کنتراست (تضاد) ایجاد می کند.

همچنین می توانید با حرکت فیزیکی دوربین خود، به سمت بالا، پایین یا طرفین در حین فشار دادن دکمه شاتر، در یک تصویر کشیدگی ایجاد کنید. حتی با زوم کردن لنز در حین گرفتن یک عکس می توانید در تصاویر خود حرکت ایجاد کنید (لینک آموزش).

لنزک: مقاله، «آموزش گام به گام تکنیک عکاسی پنینگ»، کتاب دیجیتال رایگان «ماتی حرکت» و کتاب دیجیتال «آهسته» (آموزش عکاسی با نوردهی طولانی) تکنیک عکاسی پنینگ، تاری حرکتی که در عکس های این شماره مشاهده نمودید، را به شما عزیزان آموزش می دهند.

هینا پن، تانزانیا

ن

نتیجه گیری

به این ترتیب، عکاسی فاین آرت یک راه عالی برای نشان دادن ایده ها و دیدگاه های خودتان به شیوه ای جالب و هدفمند است. این کار فرصتی برای خلاق بودن و برانگیختن بیننده با استفاده از موضوعات، حالات و تاری حرکتی فراهم می کند.

امیدواریم نکات این آموزش عکاسی فاین آرت به پیشرفت عکاسی شما عزیزان کمک کرده باشد و نکته یا مطلب جدیدی از آن آموخته باشید. اگر مایلید مطالعه و کسب آموزش را ادامه دهید، مقاله های زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

عکاسی فاین آرت یا هنرهای زیبا چیست؟

چگونه در عکس های منظره خود یک داستان بگویید

داستان سرایی تصویری: عکاسی فاین آرت سیاه و سفید از طبیعت اندونزی

نویسنده: جرمی فلینت (Jeremy Flint)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *