آموزش ۵ نکته مهم برای بهبود عکاسی پرتره سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید ابزار قدرتمند و تاثیرگذاری برای پرتره است. به نظر می رسد که عدم وجود رنگ به ما اجازه می دهد تا عمیق تر در روح سوژه بنگریم و شخصیت مدل را به تصویر بکشیم. پرتره های سیاه و سفید اغلب کیفیت ماندگاری دارند که به تاثیرگذاری پرتره می افزاید. اما کار در حالت سیاه و سفید چالش برانگیز است، چون باید یاد بگیرید که همه چیز را در حالتی که در اصل یک رسانه جدید است، ببینید. در این آموزش عکاسی پنج نکته برای گرفتن پرتره های سیاه و سفید بهتر ارائه شده است. هنگامی که پنج مفهوم کلیدی این مقاله را درک کنید، در مسیر درست ایجاد پرتره های تک رنگ زیبا قرار خواهید گرفت.

۱

ترکیب بندی فوق العاده مهم است

عکاسی سیاه و سفید توانایی شما را به عنوان یک عکاس می آزماید. شما دیگر نمی توانید برای نجات عکس در صورتی که ترکیب بندی چندان قوی نباشد، بر رنگ تکیه کنید. دو مورد از مهم ترین المان های یک پرتره سیاه و سفید کنتراست تُن ها و بافت هستند.

کنتراست تُن ها

کنتراست تُن ها (Tonal contrast) تفاوت روشنایی بین قسمت های مختلف عکس است.

شما باید رنگ ها را نادیده بگیرید و صحنه را از منظر هایلایت ها یا قسمت های روشن و سایه ها ببینید. یک راه آسان برای انجام این کار این است که دوربین خود را بر روی حالت عکاسی تک رنگ قرار دهید. در صورتی که تصمیم دارید یک نسخه رنگی از پرتره تهیه کنید، مطمئن شوید که کیفیت تصویر را بر روی RAW تنظیم کرده باشید – چراکه فایل های RAW اطلاعات رنگ را حفظ می کنند.

در مُد تک رنگ / monochrome mode، دوربین SLR دیجیتال عکس های شما را وقتی بر روی صفحه نمایش LCD دوربین نگاه می کنید، به صورت سیاه و سفید نشان می دهد. این به شما کمک خواهد کرد تا ببینید که آیا ترکیب بندی در حالت سیاه و سفید مناسب است یا نه، و چطور رنگ ها در صحنه به تُن های خاکستری تبدیل می شوند.

اگر دوربین شما منظره یاب الکترونیکی دارد (مانند یک دوربین بدون آینه)، قبل از این که حتی عکس بگیرید صحنه را به صورت سیاه و سفید نشان خواهد داد، که کار شما را راحت تر هم می کند تا ببینید که آیا ترکیب بندی خوب است یا نه.

این پرتره با قرار دادن یک مدل با پوستی روشن در مقابل یک پس زمینه تیره، از کنتراست تُن ها استفاده می کند.

کنتراست تُن ها به زبان ساده به تضاد بین نواحی روشن و تاریک عکس گفته می شود

بافت

بافت نیز هنگام عکاسی در حالت سیاه و سفید مهم است. اگر مدل شما پوست نرمی دارد، می توانید او را در مقابل یک پس زمینه سخت و خشن قرار دهید تا بر تفاوت بافت ها تاکید کنید. همچنین باید به بافت لباس مدل خود نیز توجه کنید.

در پرتره زیر، پوست نرم مدل با بافت سخت دیوار بتنی که به آن تکیه داده است، کنتراست یا تضاد دارد.

۲

ترکیب بندی را تا حد امکان ساده نگه دارید

عکاسی سیاه و سفید نوعی ساده سازی است، چون رنگ را از صحنه حذف می کند. در ترکیب بندی و نورپردازی سادگی را حفظ کنید.

تمام عکس هایی که شما در این مقاله می بینید، در نور طبیعی، و گاهی اوقات با کمک یک رفلکتور گرفته شده اند. هرچه نورپردازی شما پیچیده تر باشد، توجه بیننده بیشتر از مدل شما منحرف خواهد شد.

پس زمینه ها را تا حد ممکن خلوت نگه دارید. از نزدیک شدن و استفاده از یک دیافراگم باز برای خارج کردن پس زمینه از فوکوس نترسید. ساده کردن ترکیب بندی حواس پرتی ها را حذف کرده، و بر مدل شما تاکید می کند.

من با استفاده از یک لنز تله کوتاه (۸۵mm) و یک دیافراگم باز برای مات کردن پس زمینه (f/1.8)، ترکیب بندی این پرتره را ساده نگه داشتم. همچنین طبق نکته اول پس زمینه را در لایت روم تیره تر کردم تا توجه بیننده را بر روی مدل متمرکز کنم.

۳

ثبت احساسات و حالات

حفظ سادگی رویکردتان در ترکیب بندی و نورپردازی، به شما زمان می دهد تا با مدل خود صحبت کرده و با او ارتباط برقرار کنید. این بسیار مهم است، زیرا در نهایت این که ترکیب بندی و نورپردازی شما خیره کننده باشند اهمیت چندانی ندارد، اما این که مدل شما بی حوصله یا بی علاقه به نظر نرسد، بسیار مهم است. اگر شما واقعا به زندگی مدل خود علاقه مند باشید، این کار به شما کمک می کند. سوالاتی در مورد این که چه کار می کند، سرگرمی هایش چیست، و غیره از او بپرسید. وقتی شروع به پرسیدن می کنید، چیزهای جالبی برای گفتگو پیدا خواهید کرد.

اما در حالی که این کار را انجام می دهید، به حالات او توجه کنید. چه موضوعاتی باعث می شوند چشمانش از شوق برق بزند؟ وقتی در مورد موضوعات مختلف صحبت می کنید، حالت چهره اش چگونه عوض می شود؟ حین صحبت کردن در مورد چیزهایی که دوست دارد، چه حرکات ناخودآگاهی از او سر می زند؟ توجه کنید و سعی کنید آن لحظات صمیمی و خودمانی که شخصیت او را آشکار می کنند را ثبت کنید.

این پرتره لحظه برقراری ارتباط بین مدل و اسبش را ثبت کرده است. این حالت تقریبا در انتهای جلسه عکاسی، بعد از یک گفتگو در مورد اسب هایش نمایان شد.

۴

نحوه ویرایش پرتره خود در لایت روم را یاد بگیرید

هنگامی که عکس پرتره را گرفتید، باید پتانسیل کامل آن را در پس پردازش نشان دهید. تکنیک های زیادی وجود دارند که می توانید در لایت روم (یا هر نرم افزار دیگری که ترجیح می دهید) استفاده کنید، اما من می خواهم بر دو مورد اصلی تمرکز کنم.

۱

افزایش کنتراست

تصاویر سیاه و سفید اغلب به کنتراست بالاتری نسبت به تصاویر رنگی نیاز دارند. از جلو بردن اسلایدرهای لایت روم نترسید، تا ببینید چه چیزی بهتر جواب می دهد. ببینید وقتی من این پرتره رنگی را به سیاه و سفید تبدیل می کنم، چه اتفاقی می افتد.

افزایش کنتراست پرتره را قوی تر می کند. اغلب یک افزایش جزئی بهتر است. نتیجه را در زیر ببینید:

۲

استفاده عاقلانه از وضوح

افزایش وضوح (Clarity) بافت بیشتری را در تصویر نمایان می کند. مشکل پرتره ها این است که وضوح خیلی زیاد می تواند باعث شود که تُن پوست بیش از حد بافت دار به نظر برسند. این مشکل در مورد پرتره های خانم ها بیشتر است، که اغلب از شما انتظار دارند به نوعی پوست را نرم کنید تا زیباتر به نظر برسند. شما در هنگام پردازش پرتره آقایان آزادی عمل بسیار بیشتری دارید، چون می توانید از وضوح برای برجسته کردن بافت استفاده کنید.

من در پرتره زیر وضوح را بر روی ۶۵+ تنظیم کردم. این کار بافت های زیبایی را در ریش و پیراهن مدل به وجود آورد. همچنین بر بافت پوست او نیز تاکید کرد، اما این کار را اغلب فقط در پرتره های سیاه و سفید آقایان می توانید انجام دهید.

بیشتر بیاموزید: ۱۰ باید و نباید در روتوش عکس ها

فراموش نکنید که می توانید از وضوح به عنوان یک تنظیمات موضعی (local adjustment، ویرایش تنها ناحیه یا قسمت هایی از عکس) استفاده کنید.

در پرتره بعدی، من از قلم موی تنظیمات (Adjustment Brush) با پریست نرم کننده پوست (Soften Skin preset) روی مشخصات Clarity -34 و Sharpness +9 برای نرم کردن بافت پوست مدل استفاده کردم. عکس سمت چپ ناحیه پوشانده شده با ماسک را نشان می دهد.

۵

از یک پلاگین مانند Silver Efex Pro 2 برای ارتقاء پرتره های خود استفاده کنید

با استفاده از یک پلاگین مانند Silver Efex Pro 2 برای ایجاد تصاویر سیاه و سفید که به تنهایی در لایت روم امکان پذیر نیستند، از لایت روم فراتر روید. پلاگین ها اغلب قابلیت هایی دارند که لایت روم ندارد.

به عنوان مثال، می توانید از Silver Efex Pro 2 (یک پلاگین عالی برای شروع، چون در حال حاضر به عنوان بخشی از Nik Collection رایگان است) برای اضافه کردن یک کادر، شبیه سازی فیلم یا ظاهر یک پرتره گرفته شده با دوربین ۴×۵ استفاده کنید.

من این پرتره را در Silver Efex Pro 2 پردازش کردم.

شما می توانید از Topaz Black & White Effects 2 برای شبیه سازی پردازش های قدیمی مانند سیانوتایپ ها یا رنگ قهوه ای عکس های قدیمی استفاده کنید. همچنین می توانید از Alien Skin Exposure X2 برای طیف وسیعی از جلوه های فیلم مانند استفاده کنید. یک گزینه دیگر برای کاربران مک، Macphun Tonality است.

آموزش های بیشتر

برای یادگیری بیشتر، مقاله های زیر را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم:

آموزش ۱۰ نکته عکاسی پرتره

آموزش ۷ نکته عکاسی سیاه و سفید حرفه ای و تاثیرگذار

آموزش ثبت سیرت واقعی سوژه در عکاسی پرتره (از همین نویسنده)

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره با نور پنجره

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره در فضای باز

آموزش ایجاد ظاهر پرتره های قدیمی به روش عکاسی کلودیون یا نگاتیو شیشه ای در فتوشاپ

ن

نتیجه گیری

بهترین عکس های پرتره سیاه و سفید در دو مرحله ایجاد می شوند – اول زمانی که عکس می گیرید و دوم هنگامی که آنها را به خوبی پس پردازش می کنید. اگر نکات ساده این مقاله را دنبال کنید و ارتباط خوبی با مدل خود برقرار کنید، پاداش شما پرتره های سیاه و سفید ماندگار و قوی خواهد بود.

نکته دیگری برای بهبود عکاسی سیاه و سفید می دانید که مایلید به این مطلب اضافه کنید؟ لطفا در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *