آموزش ۶ نکته عکاسی پرتره کاندید یا بی هوا

عکاسی پرتره کاندید (candid portrait photography) چیست؟ پرتره های کاندید یا بی هوا تصاویری هستند که وقتی سوژه از کار عکاس آگاه نیست، گرفته می شوند. در این مقاله یاد می گیرید که چطور عکس های کاندید زیبا بگیرید. در این آموزش هر چیزی که لازم است برای ثبت پرتره های کاندید خیره کننده بدانید را توضیح می دهم. از جمله: روش های مورد علاقه ام برای پیدا کردن سوژه پرتره های کاندید، چگونگی عکاسی کاندید بدون ترساندن سوژه و نحوه پرورش مهارت هایتان به شیوه ای جالب و راحت. در ادامه با من همراه شوید.

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم:

عکاسی پرتره کاندید چیست؟

پرتره های کاندید یا بی هوا تصاویری هستند که وقتی سوژه از کار عکاس آگاه نیست، گرفته می شوند.

توجه داشته باشید که برای گرفتن پرتره های کاندید لازم نیست کاملا نامرئی باشید. تا زمانی که سوژه متوجه نشود که دارید از او عکس می گیرید، می توانید تصاویر کاندید عالی خلق کنید.

اغلب عکاسان خیابانی را می بینید که در حال ثبت پرتره های کاندید کلوزآپ از رهگذران هستند، اما این سبک برای بسیاری از ژانرهای دیگر نیز کاربرد دارد، از جمله:

– عکاسی از مراسم عروسی به سبک مستند

– عکاسی لایف استایل

در واقع حتی عکاسان استودیویی حرفه ای نیز می توانند وقتی سوژه در بین ژست ها در حال استراحت است، تصاویر کاندید ثبت کنند.

با این حال، شایان ذکر است که پرتره های کاندید را می توان با کسب اجازه گرفت – و اغلب باید همین کار را کرد. شما می توانید با سوژه خود صحبت کنید، به آنها بگویید که می خواهید از آنها عکس بگیرید، سپس منتظر بمانید تا آرام شوند و احساس راحتی کنند. آن وقت است که یک عکس کاندید عالی خواهید گرفت!

نکات عکاسی پرتره کاندید

در این بخش، بهترین نکات و تکنیک هایم برای ثبت پرتره های کاندید را با شما به اشتراک می گذارم:

۱

به دنبال حالاتی باشید که شخصیت را ثبت می کنند

اگر می خواهید تصاویر کاندید زیبا ثبت کنید، نباید فقط دوربین خود را بر روی مُد عکاسی پیاپی (burst mode) تنظیم کنید و عکس بگیرید. در عوض، سوژه بالقوه خود را تماشا کنید. و منتظر یک حالت معنادار بمانید – حالتی که واقعا نماینده شخصیت او باشد.

به عنوان مثال، اگر امیدوارید که یک عکس کاندید زیبا از یک مدل فشن بگیرید، می توانید مشغول یک عکاسی معمولی شوید. از او بخواهید که به طور معمولی ژست بگیرد، تا در حین عکاسی شما حالات استاندارد خود را نشان دهد.

اما پس از آن، زمانی که دارید استراحت کوتاهی بین عکاسی ها می کنید، حواستان به او باشد. منتظر لحظاتی باشید که مدل شما آرام و راحت است. و از خودتان بپرسید: زمانی که دوربین به سمت او نیست چطور رفتار می کند؟ وقتی با او صحبت می کنید چگونه پاسخ می دهد؟ متوجه چه حالاتی می شوید؟ چه حرکات ناخودآگاهی انجام می دهد؟

وقتی حالتی را می بینید که واقعا نمایانگر شخصیت اوست، آن را ثبت کنید!

۲

از برخوردهای تصادفی نهایت استفاده را ببرید

هنوز اولین عصری که در بولیوی عکس می گرفتم را به یاد دارم. اواخر بعد از ظهر بود، هوا به سرعت داشت تاریک میشد، و خیابان ها با یک درخشش قرمز ملایم روشن شده بودند.

من دوربینم را بالا بردم تا از یک ساختمان خشت و گلی عکس بگیرم. اما از گوشه چشمم پسرکی را دیدم که داشت در خیابان می دوید. او از جلوی دوربین رد شد، ایستاد، به سمت من چرخید، و شروع به تکان دادن دست هایش در هوا کرد. معلوم بود که می خواست در عکس باشد، و چند ثانیه بعد، یک پسر بزرگتر که احتمالا برادرش بود نیز به او پیوست و او هم ژست گرفت. سپس در خیابان به راه خود ادامه دادند و به من اشاره کردند.

من کنجکاوانه به دنبالشان رفتم، و آنها مرا به سمت ماشینی که در گوشه ای پارک شده بود بردند، جایی که پدرشان منتظرشان بود. آنها توضیح دادند که چه اتفاقی افتاده است، و سپس پدرشان از من خواست که یک عکس از همه آنها با هم بگیرم. او حتی مرا برای شام به خانه شان دعوت کرد. من مؤدبانه رد کردم، اما این عکس را گرفتم:

آیا این پرتره کاندید است؟ من اینطور فکر می کنم. سوژه ها می دانستند که من دوربین دارم، اما داشتند طبیعی رفتار می کردند، و من به آنها ژست ندادم. صرف نظر از این، درس خوبی گرفتم:

وقتی در سفر هستید و مردم با شما صمیمی هستند، از فرصت های عکاسی استفاده کنید! پذیرای برخوردهای تصادفی باشید. فرصت هایی که ممکن است پیش بیاید را شناسایی کنید.

حداقل، چند داستان جدید برای تعریف کردن خواهید داشت.

۳

از یک دوربین و لنز کوچک استفاده کنید

از لحاظ تکنیکی، شما می توانید عکاسی پرتره را با هر تجهیزاتی، از یک دوربین بزرگ و سنگین فرمت متوسط گرفته تا یک گوشی هوشمند کوچک، انجام دهید.

اما توصیه من، طبق تجربه زیاد، این است که چیدمان خود را تا حد امکان کوچک نگه دارید.

می دانید، هرچه دوربین و لنز شما بزرگتر باشد، به عنوان یک عکاس بیشتر جلب توجه خواهید کرد. اگر بخواهید یک مراسم عروسی را ثبت کنید، سوژه های شما قبل از این که فرصتی برای عکاسی پیدا کنید، متوجه شما خواهند شد. اگر بخواهید در خیابان عکاسی پرتره انجام دهید، مردم شما را می بینند که از یک مایل دورتر دارید می آیید و از شما روی برمی گردانند.

به علاوه، تجهیزات بزرگ ترسناک هستند. یکی از دوستانم که یک مدل باتجربه است، بعد از یک جلسه عکاسی که در آن از یک دوربین بدون آینه و یک لنز کوچک استفاده کردم، به من گفت که چیدمان کوچکتر به او کمک کرد تا بیشتر احساس آرامش کند. او برای این که یک مدل خوب باشد، فشار زیادی را احساس نکرده بود.

حتی اگر ترکیبی از عکاسی ژست دهی شده و کاندید را انجام می دهید، یک دوربین کوچکتر به طور کلی باعث می شود سوژه راحت تر باشد، که به معنی فرصت های بیشتر برای ثبت عکس های کاندید فوق العاده خواهد بود!

به همین دلیل توصیه می کنم از چیدمانی مانند این استفاده کنید:

و اگر متوجه شدید که کوچک کردن چیدمانتان تفاوت بزرگی ایجاد می کند، باز هم آن را کوچکتر کنید! یک دوربین کامپکت کوچک بخرید، یا حتی از گوشی تلفن همراه خود استفاده کنید. (این روزها، دوربین گوشی های هوشمند قادر به ثبت تصاویر بسیار چشمگیری هستند، بنابراین اجازه ندهید نگرانی های تکنیکی شما را عقب نگه دارند!)

۴

اجازه بگیرید – و دلیل آن را توضیح دهید

اگر به تازگی عکاسی پرتره کاندید را شروع کرده اید، ممکن است برای عکاسی از اشخاصی که نمی شناسید – مانند بازیگران خیابانی، افرادی که در حال غذا خوردن هستند، و حتی رهگذران، احساس راحتی نکنید.

توصیه من؟ اجازه بگیرید، و وقتی این کار را انجام می دهید، به طور واضح یک دلیل موجه بیاورید.

اول از همه، ارائه دلیل به افراد باعث می شود که با احتمال بیشتری آن را بپذیرند. اگر توضیح دهید که چرا می خواهید از آنها عکس بگیرید، حتی اگر دلیل شما بی اهمیت باشد، مانند یک فرد تعقیب کننده مزاحم به نظر نمی رسید.

به علاوه، اگر دلیلی در ذهن داشته باشید، اجازه گرفتن بسیار آسان تر می شود. شما احساس می کنید که کارتان توجیه دارد، و بنابراین کمتر احساس دست و پا چلفتی بودن و خجالت خواهید کرد.

به عنوان مثال، چند هفته پیش من از یک کارگاه آهنگری بازدید کردم. آهنگرهای آنجا تکنیک های قدیمی را برای عموم بازدیدکنندگان به نمایش می گذارند، و من پرسیدم که آیا می توانم چند عکس در حین اجرای نمایش آهنگرها بگیرم. آنها مشکلی با درخواست من نداشتند، و نتیجه یک عکس پرتره کاندید طبیعی از شخصی در حال کار بود:

یک مثال دیگر: در کارناوالی در کادیز اسپانیا، افراد زیادی لباس محلی (کاستوم) پوشیده بودند، اما فقط تعداد کمی از آنها صورتشان را رنگ کرده بودند. وقتی من شخصی را دیدم که رنگ صورتش جالب بود، به او توضیح دادم که آرایشش را خیلی دوست دارم، و پرسیدم که آیا می توانم یکی دو عکس از او بگیرم. او موافقت کرد، من منتظر یک حالت طبیعی ماندم، سپس یک عکس گرفتم. این یکی از عکس های مورد علاقه من است:

۵

یک پروژه عکاسی پرتره کاندید را شروع کنید

اگر واقعا به دنبال گسترش افق دید پرتره های کاندید خود هستید، به جای ثبت عکس های تصادفی، پیشنهاد می کنم که یک پروژه را شروع کنید.

به این ترتیب، همیشه می توانید پرتره های کاندید ثبت کنید، و واقعا می توانید مهارت های خود را بالا ببرید.

این پروژه لازم نیست پیچیده باشد، اما باید موضوع یا زاویه دید واضح و مشخصی داشته باشد. به عنوان مثال، می توانید در پارک از مردم عکس بگیرید، می توانید از کارکنان سوپرمارکت عکس بگیرید، یا می توانید از دوچرخه سواران عکس بگیرید.

هنگامی که موضوع پروژه خود را مشخص کردید، در مورد سوژه خود تحقیق کنید، بهترین راه برای ثبت عکس های کاندید را بیابید، و تلاش زیادی برای عکاسی به طور منظم انجام دهید. (توجه داشته باشید که لازم نیست پروژه شما فقط تصاویر کاندید داشته باشد. اما اگر به دنبال بهبود عکاسی پرتره خود هستید، توصیه می کنم هر زمان که ممکن است عکس های کاندید بگیرید.)

اوایل سال گذشته، فکر می کردم گرفتن چند عکس از افرادی که در حال تمرین پارکور هستند، جالب است؛ این به ایده پروژه من تبدیل شد، و من از طریق یک گروه فیسبوک با برخی از تریسرهای (افرادی که پارکور انجام می دهند) محلی تماس گرفتم. برخی از آنها به این کار علاقه مند بودند، بنابراین ما به خیابان های ولینگتون رفتیم، و آنها اجرای پارکور خود را به من نشان دادند. همانطور که پیش می رفتیم من عکس و پرتره می گرفتم. گرفتن پرتره های کاندید آسان بود، چون آنها از کاری که انجام می دادند لذت می بردند و سرگرم بودند!

۶

از دوستان خود در حین انجام کارهای جالب عکس بگیرید

دوستان – و حتی خانواده – سوژه هایی عالی برای عکاسی کاندید هستند. آنها شما را می شناسند، و بنابراین احتمالا در حضور شما راحت و آرام هستند. به علاوه، می توانید یک جلسه پرتره سرگرم کننده داشته باشید که ترکیبی از عکاسی کاندید و معاشرت اجتماعی است!

همانطور که در بالا تاکید کردم، باید حواستان جمع باشد، و زمانی که سوژه به دوربین توجه نمی کند و گارد خود را پایین می آورد، فورا عکس بگیرید. صحبت کردن با دیگران و گرفتن عکس های کاندید به طور همزمان ممکن است سخت باشد، اما اگر تمرکز کنید می توانید این کار را انجام دهید!

یک توصیه: وقتی به سوژه خود در مورد علاقه تان به عکاسی پرتره کاندید می گویید، یک موضوع واضح مشخص کنید. اگر سوژه شما دوچرخه سواری را دوست دارد، از او بخواهید که دوچرخه اش را بیاورد، و برای ثبت چند عکس پرتره کاندید از یک دوچرخه سوار در حال حرکت آماده شوید. و اگر سوژه شما دوست دارد موسیقی بنوازد، از او بخواهید یک گیتار بیاورد، و در حالی که چند آکورد را می نوازد از او عکس بگیرید.

الف

آموزش های بیشتر

برای یادگیری بیشتر درباره عکاسی کاندید یا بی هوا مطالعه این مطالب دستچین را نیز به شما توصیه می کنیم:

عکاسی پرتره ساده – چگونه با استفاده از یک لنز ماکرو شخصیت سوژه را نشان دهید

آموزش ۱۱ نکته برای عکاسی خیابانی کاندید کلوزآپ

آموزش عکاسی- چگونه عکس های کاندید با ارزش بگیریم

س

سخن آخر – نکات عکاسی پرتره

اکنون که این مقاله را به پایان رساندید، آماده هستید تا چند عکس پرتره کاندید زیبا بگیرید.

بنابراین نکاتی که به اشتراک گذاشتم را به یاد داشته باشید. چند عکس بگیرید. و مهم تر از همه، خوش بگذرانید!

حالا نوبت شماست:

شما دوست دارید چه نوع عکس پرتره کاندیدی بگیرید؟ آیا سوژه خاصی را در نظر دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *