آموزش ۹ نکته برای عکاسی از انعکاس کوه ها در دریاچه

انعکاس دریاچه ها و رودخانه ها در عکاسی منظره بسیار فریبنده هستند، به خصوص زمانی که با کوه های باشکوه پوشیده از برف احاطه شده باشند که از نور خورشید در حال غروب می درخشند. ادامه آموزش را بخوانید تا روش هایی که من در هنگام عکاسی از انعکاس های خیره کننده دریاچه و رودخانه در عکاسی ام به کار می برم یاد بگیرید.

این یک ویدئوی تایم لپس کوتاه است که من با استفاده از چند تا از عکس های اخیرم از انعکاس دریاچه در آلبرتای کانادا ساختمش. هر فریم، یک عکس ثابت گرفته شده با یک دوربین دیجیتال بدون آینه است.


دانلود
۱

خیلی واید عکس نگیرید

صرف نظر از این که دوربین شما فول فریم، APS-C یا MFT (میکرو چهار سوم) باشد، مهم است بدانید که هنگام عکاسی از انعکاس کوه ها ممکن است برای ثبت مطلوب ترین ترکیب بندی، نیازی به وایدترین لنز خود نداشته باشید.

بسیاری از اوقات من با لنز بسیار واید عکس می گیرم، اما این لنزها هنگام عکاسی از انعکاس کوه ها چندان مناسب نیستند. یک لنز بسیار واید معمولا اندازه عظیم کوه های دوردست را کاهش داده و پیش زمینه را بزرگ می کند.

لنزک: لنز واید (عریض یا wide – فاصله کانونی کوتاه)

این مسئله زمانی که بتوانید تا حدودی به سوژه مرکزی نزدیک شوید عالی است، اما هنگامی که آن سوژه یک کوه پوشیده از برف باشد که در فاصله چند کیلومتری قرار دارد، وقت آن است که از لنزی استفاده کنید که شما را به سوژه نزدیک تر کند.

من در بازدید اخیرم از بنف و جاسپر در آلبرتا متوجه شدم که به ندرت با چیزی وایدتر از ۳۵mm بر روی دوربین فول فریم عکس می گیرم. در بسیاری از موارد، تا ۵۰mm، و اغلب بیشتر از ۱۰۰mm زوم می کردم. این یک نمونه است.

این عکس اول در فاصله کانونی ۷۰mm گرفته شده است.

این عکس دوم در فاصله کانونی بسیار واید ۱۶mm گرفته شده است. چند دقیقه تغییر نور در بین عکس ها وجود دارد، اما به غیر از این، صحنه دقیقا یکسان بوده، و تقریبا از یک موقعیت یکسان ثبت شده است. شما را نمی دانم، اما من ترکیب بندی ساده تر و تمیزتر تصویر زوم شده اول را خیلی بیشتر ترجیح می دهم.

۲

کادر خود را با یک چیز جذاب پر کنید

این توصیه خوبی برای هر نوع عکاسی است، اما در مورد انعکاس کوه ها در دریاچه، ابرهای رنگارنگی که در سطح آینه مانند دریاچه منعکس می شوند، به راحتی می توانند بیننده را حیرت زده کنند. اگر آنها واقعا کار تاثیرگذاری انجام می دهند، در این صورت به هر شکل ممکن کمی از فضای کادر را به ابرها اختصاص دهید.

با این حال متوجه خواهید شد که وقتی بیشتر زوم می کنید تا کادر خود را با تاثیرگذاترین رشته کوه ها و انعکاس آنها پُر کنید، تصویر شما ممکن است بیشتر تاثیرگذار شود. گاهی اوقات زمانی که از میان منظره باب یا LCD نگاه می کنید این تاثیرگذاری چندان واضح نیست، اما هنگامی که آن تصویر زوم شده را بر روی صفحه بزرگ کامپیوتر مشاهده می کنید، اغلب حیرت انگیزتر از تصویر واید تر و پر از ابر شماست.

۳

صبر کنید تا باد متوقف شود

اگر در یک روز بادی و طوفانی بیرون هستید، انتظار هیچ انعکاس دریاچه ای را نداشته باشید. برای به دست آوردن انعکاس های خوب لازم است که آب کاملا ساکن و بی حرکت باشد. وزش باد ملایم و گاه به گاه مشکلی ندارد، فقط همان اطراف باشید و منتظر بمانید تا به صورت دوره ای متوقف شود. شما تنها چند دقیقه وقت نیاز دارید. یک صندلی راحتی و یک قمقمه با خود بیاورید و منتظر لحظه مناسب بمانید. بالاخره زمان مناسب فرا خواهد رسید.

۴

دو نسخه عکس بگیرید –با تنظیم فیلتر پلاریزه

اگر از صحنه های دریاچه ای بدون فیلتر پلاریزه عکس بگیرید، یک انعکاس آینه مانند دوست داشتنی خواهید داشت، اما ممکن است برخی از جزئیات جالب زیر آب را در پیش زمینه از دست بدهید. من دوست دارم حداقل دو عکس با فیلتر پلاریزه ام در موقعیت های مختلف بگیرم (با چرخش در زوایای مختلف). تا یک عکس را با حداکثر انعکاس بگیریم و عکس دیگر را با کاهش انعکاس تا جزئیات زیر آب را نشان دهد.

سپس می توانم به راحتی این دو نوردهی را در فتوشاپ با هم ترکیب کنم تا بهترین ترکیب انعکاس و جزئیات آب را به دست آورم.

۵

انعکاس را قطع کنید

یک نکته برای انعکاس قطع شده وجود دارد. من متوجه شده ام که جالب تر است که انعکاس کوهم را توسط تکه های یخ، پیچ و خم رودخانه ها، صخره ها و یا شاخه ها قطع کنم تا اینکه یک انعکاس کامل و یک دست داشته باشم. سعی کنید از این انعکاس واضح و بدیهی اجتناب کنید. کمی باهوش باشید و در مورد این که چطور می توانید انعکاس را جالب تر کنید، فکر کنید.

۶

پایین بیایید

من دوست دارم جالب ترین نقطه رشته کوهم را انتخاب کرده و سپس جایی در پیش زمینه پیدا کنم (از نظر زاویه عکاسی) که آن نقطه جالب را منعکس کند. برای رسیدن به این هدف، اغلب لازم است که دوربین را پایین تر بیاورم، و گاهی اوقات سه پایه را بر روی پایین ترین نقطه اش تنظیم می کنم. بعضی اوقات ممکن است لازم نباشد آنقدر پایین بیایید و شاید فقط باید چند قدم عقب بروید تا انعکاس خود را در جایی که نیاز دارید قرار دهید.

شما نمی توانید جای کوه را عوض کنید، اما می توانید موقعیت خود را نسبت به آن تغییر دهید تا جالب ترین پیش زمینه و انعکاس را ثبت کنید. نکته بعدی به پیش زمینه اختصاص دارد.

۷

به دنبال المان های کادربندی در پیش زمینه بگردید

در صورت امکان، سعی کنید المان هایی جالب و مرتبط را در پیش زمینه جای داده و سپس صحنه را کادربندی کنید. این کار پنجره ای رو به صحنه شما ایجاد می کند که برای ما انسان ها بسیار جذاب و خوش نماست.

لنزک: آموزش «ایجاد عمق در تصویر به کمک پیش زمینه» در این زمینه به شما اطلاعات مفیدی می دهد.

۸

به دنیال خطوط هدایتگر در پیش زمینه خود بگردید

سعی کنید المان هایی را در پیش زمینه پیدا کنید که نگاه بیننده را به مرکز تصویر بکشانند. از صخره ها، کنده های درخت و شاخه ها برای اشاره آشکار به کوه ها در تصویر خود استفاده کنید. واضح است که باید با چیزهایی که دارید کار کنید، اما تقریبا همیشه چیزی در آنجا هست.

۹

انعکاس ستارگان طلاست

اگر شبی آرام و بدون ابر دارید، این فرصتی عالی برای ثبت کهکشان راه شیری یا رد ستارگان در انعکاس دریاچه شماست. یک رشته کوه عظیم را در مرکز آن قرار داده و یک عکس محشر بگیرید.ذ

نویسنده: گوین هاردکسل (Gavin Hardcastle)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *