آیا عکاسی اختصاصی هستید؟ ۱۲ راه برای تشخیص این امر

عکاسی ممکن است به صورت یک سرگرمی آغاز شود، اما اغلب به وسواس بدل می گردد. در ادامه این مطلب لنزک، ۱۲ راهی مطرح خواهند شد که نشان می دهند شما عکاسی اختصاصی هستید یا خیر. لطفا در پایان این مطلب، در بخش نظرات، برای ما بنویسید که کدام مورد بیشتر در مورد شما صدق می کند.

۱

هیچ وقت بدون دوربین نیستید

اگر عکاسی اختصاصی باشید، هر کجا که بخواهید بروید، اجباری را احساس می کنید که باید دوربینی به همراه داشته باشید.

مثلا اگر با کسی قرار دارید حتما دوربین کامپکتی را در جیب ژاکتتان می‌گذارید و به دوربین گوشی هوشمندتان راضی نمی‌شوید. شما همیشه باید مطمئن شوید که دوربین را جا نگذاشته‌اید تا اگر اتفاق جالبی افتاد، مثلا اگر نور جذابی دیدید یا اینکه اگر لیوان‌های نوشیدنی چینش جالبی داشتند بتوانید آن را ثبت کنید.

شما حتما دوربینی قابل حمل دارید که آن را به محل کارتان می‌برید و عکس‌هایتان را در وقت ناهار به همکارانتان نشان می‌دهید.

۲

زانو‌های کثیف

اگر صحنه‌ی جالبی مشاهده کنید، یک تپه لجن و گل هم نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد و شما هر طور که شده عکستان را می‌گیرید.

شما ترسی از کثیف شدن زانوهایتان و یا افتادن بر گل و لای در راه دلبستگیتان ندارید و در پایان شما با آغوش باز پول خشک شویی را پرداخت می‌کنید و از دیدن عکسی که گرفته‌اید لذت می‌برید. آفرین به شما!

۳

وسواس پیشبینی آب و هوا

همانطور که هر عکاسی می‌داند، نور خوب کلید اصلی هر عکس خوبی است و از این رو اکثر عکاسان هر لحظه اخبار آب و هوا را دنبال می‌کنند.

آیا فردا آفتابی/سرد/مه آلود است؟ فردا چه نوع ابری در آسمان دیده می‌شود و در چه ساعتی شروع به حرکت می‌کند؟

اوایل عکاسان از شبکه‌ی خبر برای شنیدن پیشبینی‌های آب و هوا استفاده می‌کردند، ولی طولی نکشید که وب‌ سایت‌های پیشبینی وضعیت هوا روی کار آمدند و بسیاری از عکاسان هر روز برای انجام محاسابات زمانی و مکانی به آنها سر می‌زنند.

اگر اخبار آب و هوا را با دوستانتان به اشتراک می‌گذارید یا سعی می‌کنید از افرادی بومی محل مورد نظرتان برای عکاسی اطلاعاتی کسب کنید و یا اینکه به دیگران در مورد به هم خوردن وضعیت آب و هوای محلتان می‌گویید نشانه‌ی این است که خوره‌ی عکاسی به جانتان افتاده است!

۴

شما به دیافراگم و مقادیر حساسیت حسگر فکر می‌کنید

اگر دیدید حتی وقتی که عکسی نمی‌گیرید در حال محاسبه‌ نوردهی هستید بدانید که شیفته‌ی تمام عیار عکاسی شده‌اید. و این چیز خوبی است!

اگر شما سعی می‌کنید تا سرعت شاتر مورد نیاز برای ثبت عکس اتوبوسی که سوار آن شده‌اید را حدس بزنید و یا اینکه حتی زمانی که دوربینی در دست ندارید می‌خواهید بفهمید حساسیت مورد نیاز برای عکاسی در زیر زمین چقدر هست مطمئن باشید وقتی دوربین را در دست بگیرید برای عکاسی بسیار آماده‌تر خواهید بود.

۵

همیشه در مورد نور صحبت می‌کنید

فرقی نمی‌کند کجا هستید، چه سر جلسه‌ای کاری، چه در هنگام گشت و گذار با دوستانتان یا حتی هنگام رساندن فرزندتان به مدرسه اگر نوری شما را جذب کند، حتما در موردش صحبت می‌کنید.

اگر خوش شانس باشید و عکاس دیگری در کنارتان باشد حتما با او سر تراز سفیدی مناسب صحنه‌ی پیشرویتان بحث می‌کنید.

اکثر اوقات اگر کسی کوچکترین علاقه‌ای به صحبت‌های شما نشان دهد، سعی می‌کنید چند دقیقه‌ای را به آموزش عکاسی و ویژگی‌های نور بپردازید.

۶

دقیقا می‌دانید با پول قرعه کشی چه چیزی خواهید خرید

شاید ۱۰۰% از دوربین و تجهیزات عکاسی‌تان راضی باشید، ولی اگر پول باد آورده‌ای داشته باشید، بی درنگ دوربین یا لنزی رویایی که همیشه در ذهن داشتید را خریداری می‌کنید.

شاید همیشه می‌خواستید یک Lecia خریداری کنید. یا اینکه دوست دارید عکاسی ورزشی با دوربین Canon 1Dx و لنزی f/4L 400-200میلیمتری را تجربه کنید. لنزی که از تبدیل کننده‌ی ×۱٫۴ برخوردار است و قیمتش حدوداً ۹هزار پوند/۱۲هزار دلار است.

۷

قیمت‌ها را بر اساس دوربین‌ها می‌سنجید

اگر قیمت مبل جدیدی که می‌خواهید بخرید را با قیمت لنزی جدید مقایسه می‌کنید یا اینکه قیمت یک ماشین جدید را به صورت چند برابر قیمت دوربین مورد علاقه‌تان می‌بینید، باید بدانید که شما غرق جذابیت عکاسی و تجهیزاتش شده‌اید!

۸

در زمستان‌ها خیلی خوشحالید

اغلب عکاسان منظره، پیش از طلوع خورشید از خواب بر می‌خیزند و تا بعد از غروب آفتاب صبر می‌کنند تا بهترین نور ممکن را برای عکاسی تجربه کنند.

به همین علت است که اکثر عکاسان انتظار رسیدن زمستان را می‌کشند تا روز‌ها کوتاه‌تر شود و سریعتر به ساعت طلایی برسند.

طلوع دیرتر و غروب زودتر به معنای زمان بیشتر برای استراحت آن دسته از عاشقان عکاسی است که می‌خواهند بیشترین استفاده را از فرصت‌هایشان برای عکاسی داشته باشند.

۹

سیاه و سفید فکر کردن

آیا تاکنون برایتان پیش آمده در حال قدم زدم بر پیاده رو خیابانی بارانی باشید و ناگهان در ذهنتان همه چیز را سیاه و سفید و تک رنگ (monochrome) تجسم کنید؟

اگر اینطور است که شما مانند یک عکاس فصلی فکر می‌کنید. توانایی تجسم عکس پیش از گرفتن آن از جمله مهارت‌های مهم عکاسی به شمار می‌رود.

۱۰

بارها به صحنه‌ای مشابه باز می‌گردید

بسیاری از شیفتگان عکاسی به صحنه‌ای که قبلا در آن عکس گرفته‌اند باز می‌گردند تا عکس‌های بیشتری از آن داشته باشند.

گاها پیش می‌آید که شما دوست دارید از صحنه‌ای در فصل‌ها یا آب و هوای مختلف عکس بگیرید، ولی خیلی ها به همان صحنه‌ی قبلی باز می‌گردند تا ببینند آیا می‌شود از زاویه‌ ای بهتر یا با نورپردازی متفاوت‌تری عکس را ثبت کنند یا خیر.

این می تواند در حد انجام یک ماموریت شود.

۱۱

حتی وقتی همه رفته‌اند شما به عکاسی ادامه می‌دهید

یکی از نشانه‌های عکاس اختصاصی بودن این است که حتی وقتی تمامی توریست‌ها یا بازدید کننده‌ها از عکاسی دست کشیده‌اند، آن فرد همچنان به عکاسی ادامه دهد.

آنها به دنبال زوایای مختلف می‌گردند و لنز‌های مختلفی را امتحان می‌کنند، دیافراگم را تغییر می‌دهد و صبر می‌کنند تا افراد دیگر صحنه را خالی کنند.

صبر و حوصله یکی از ویژگی‌های بارز هر عکاس حرفه‌ای است. من با همه‌ی شما شرط می‌بندم چنین عکاسی بیش از هر توریست دیگری از صحنه عکس می‌گیرد.

۱۲

برای یک قدم زدن ساده در پارک تمام تجهیزاتتان را به همراه خود می‌برید!

اگر کسی شما را به گشت و گذار در پارک دعوت کند، کیف تجهیزات عکاسی‌تان را از لنز و دوربین‌ و چند فیلتر و لوازم جانبی پر می‌کنید و در پایان هم سر بردن یا نبردن سه پایه مردد می‌مانید!

دوست من، شما یک عکاس اختصاصی هستید!

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. Saafa

    ۵ آبان ۱۳۹۳

    هاهاها!
    به این میگن جنون عکاسی!!
    خیلی دوسش دارم!!

  2. alireza shahabi

    ۵ آبان ۱۳۹۳

    من بیشتر شبیه صاحب این ویژگی هام ۴ و ۵و۶و۷و۱۰


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *