استفاده از هیستوگرام – شش راه برای واکنش به مشکلات رایج نوردهی

نمودار هیستوگرامی روی دوربین DSLR یا کامپیوتر خود دیده اید، اما نمی دانید چگونه از آن برای تصحیح نوردهی استفاده کنید؟ این مطلب را ادامه دهید. معمولا تحلیل این نمودار ها در نگاه اول دشوار به نظر می رسد تا جایی که گاهی سمت یادگیری آن ها نمی رویم. اما این کار دشواری نیست. در این مطلب به شش مورد از مشکلات رایج کنتراست و نوردهی (اکسپوژر) به همراه استفاده از هیستوگرام می پردازیم.

هیستوگرام (بافت نگار) نوعی نمودار است. هیستوگرام در عکاسی، راهی برای ترسیم نوردهی عکس است. با نگاه کردن به این نمودار متوجه خواهید شد که عکس خیلی تاریک یا خیلی روشن است.

هیستوگرامی که دوربینتان از آن استفاده می کند همانند آنی است که در فوتوشاپ یا سایر نرم افزار های ویرایش تصویر می بینید. روشنایی هر پیکسل در عکس با عددی بین ۰ تا ۲۵۵ مشخص می شود. عدد ۰ برای تاریکترین و ۲۵۵ برای روشن ترین نقطه. این ۲۵۶ مقدار که ممکن است در یک عکس JPEG یافت شوند، از ۸ بیت استفاده می کنند که برای روشنایی هر یک از سه رنگ اولیه اصلی یک مقدار باینری یا دو دویی از ۰۰۰۰۰۰۰۰ تا ۱۱۱۱۱۱۱۱ اختصاص داده می شود.

استفاده کردن از هیستوگرام یک راه دقیق تر برای کمک به تصمیم گیری شماست، اینکه آیا به نوردهی کم تر یا بیشتری نیاز دارید. اما هیستوگرام تنها برای قضاوت در مورد نوردهی نیست: شکل و موقعیت نمودار در مورد کنتراست و نورپردازی در صحنه هم به شما می گوید.

در ادامه ۶ راه برای پاسخ به مشکلات معمول نوردهی با استفاده از هیستوگرام را بررسی خواهیم کرد.

نوردهی ناکافی یا Under-exposed

هیستوگرام به سمت چب مایل است و موفق به ثبت قسمت های خیلی روشن در سمت راست نمودار نمی شود. عکس را مجددا بگیرید، از جبران نوردهی دوربین (exposure compensation) استفاده کنید و آن را یک واحد افزایش دهید (+۱). سپس هیستوگرام جدید را چک کنید.

نوردهی بیش از حد یا Over-exposed

هیستوگرام به شکل بارزی به سمت راست متمایل شده است. در نتیجه مناطقی با نوردهی خیلی زیاد تا حد سوختگی در هایلایت ها (مثل ابر ها) خواهیم داشت. جبران نوردهی را یک پله کاهش دهید (-۱).

عکس با روشنایی زیاد – High key

گاهی اوقات هدف عکسی روشن است، با هیستوگرامی که خطوط آن چون قله هایی در راست نمودار جمع شده اند. در عکاسی High key این مهم است که هایلایت ها به دلیل نوردهی زیاد جزئیات خود را از دست ندهند، چراکه نباید همه آن ها سفید خالص باشند.

عکس با روشنایی کم – Low key

نمودار این عکس در سمت چپ جمع شده است، اما نوردهی ناکافی نیست و قله های سمت چپ عکس به دلیل پس زمینه سیاه رنگ هستند. جوری عکس بگیرید که تا حد ممکن روشن باشد و رنگ ها را به درستی ثبت کنید.

کنتراست زیاد – High contrast

عکاسی از ساختمانی سفید رنگ در نور روشن صحنه ای با کنتراست یا تضاد خیلی زیاد ایجاد می کند که هیستوگرام آن در هر دو سمت دارای قله هایی است. از هر تنظیماتی که استفاده کنید، جزئیات را از دست خواهید داد. یک زاویه دیگر را برای عکاسی انتخاب کنید یا در ساعتی دیگر عکس خود را بگیرید.

کنتراست کم – Low contrast

برخی صحنه ها، سایه های شدید یا قسمت های روشن (هایلایت) شدید ندارند و هیستوگرام آن ها در وسط جمع خواهد شد. برای ثبت جزئیات تا حد ممکن زیاد، جوری عکس بگیرید که هیستوگرام از سمت راست دور باشد.

نظرات شما

  1. محمد فرنام

    ۲۷ دی ۱۳۹۴

    چطور می شه فهمید که کنتراست عکسی که می گیریم نرمال است

  2. علی رضا

    ۱۰ آبان ۱۳۹۴

    مطالب خیلی آموزنده بود استفاده کردیم
    خسته نباشید
    مرسی

  3. reyhane

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

    با درود
    مزالب بسیار خوبی در سایتتون دارید امید وارم باز هم ادامه بدید و موفق و پیروز باشید

  4. Ali Ghaemi

    ۲۵ دی ۱۳۹۲

    مقالات شما بسیار عالی هستند
    جای تشکر و قدردانی داره

  5. حسن

    ۱۵ دی ۱۳۹۲

    سلام
    ایا عکس با کنتراست زیاد همیشه بد است؟ چه مواقعی از کنتراست زیاد استفاده میکنیم؟ ممنون

    1. زند

      ۱۹ دی ۱۳۹۲

      سلام خدمت شما،

      کنتراست زیاد همیشه بد نیست، وضوح باید به اندازه باشد، گاهی اگر عمدا کنتراست را افزایش دهیم (مثلا کاری همراه با خلاقیت)، ایرادی ندارد. اما در هر صورت گاهی ما پس زمینه را مات می کنیم تا سوژه را بیرون بکشیم که به نحوی کم کردن وضوح است. گاهی پیش زمینه (مثلا برگ های گل) نیاز دارد کمی شارپ تر شود. مهم این است که به آنچه که در ذهن دارید، برسید. موفق باشید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *