آموزش عکاسی: ۵ راه برای ایجاد تصاویر بهتر از مناظر

آیا تا به حال پیش آمده که به یک مکان جالب بروید تا از مناظر عکس بگیرید، اما نتوانید آن را به بهترین شکل به تصویر بکشید؟ شما تنها نیستید – اکثر عکاسان تلاش می کنند تا جادویی که با چشمان خود می بینند را در یک عکس ثبت کنند.

زمانی که این اتفاق می افتد ایده خوبی است که به اصول اولیه برگردید. شما حتی می توانید یک چک لیست تهیه کنید – نور زیبا، سوژه عالی، جذابیت پیش زمینه، تنوع ترکیب بندی، و غیره. بیایید با جزئیات بیشتری به این ایده ها بپردازیم.

۱

خوانش نور را یاد بگیرید

اولین نکته از همه ساده تر است. مطمئن شوید که وقتی نور در زیباترین حالت است، در محل عکاسی باشید. این خیلی مهم است، و ممکن است به تلاش نیاز داشته باشد تا صبح زود یا هنگام غروب برای ثبت نور ملایم ساعت طلایی در محل حاضر باشید، اما نتایج همیشه ارزش تلاش را دارند. من عکس بالا را کمی بعد از غروب آفتاب گرفتم، درخشش نور در حال محو شدن بر روی سنگ ها دیده می شود. تنها در صورتی که در زمان مناسب در محل حاضر باشید، می توانید عکس هایی مانند این بگیرید.

گاهی اوقات آب و هوا غیر قابل پیش بینی است و کیفیت نوری که انتظارش را داشتید، وجود ندارد. در این صورت، تنها گزینه این است که وقتی نور بهتر است دوباره برگردید.

چیز دیگری که باید مراقب آن باشید نور دراماتیک ناشی از هوای بد است. این نور به طور طبیعی زودگذر و ثبت آن دشوار است، اما اگر بتوانید در این نور عکس بگیرید، پاداش شما یک نور زیبا و دراماتیک خواهد بود. من عکس زیر را از یک نقطه دورنما در شهر توپیزا در بولیوی گرفتم. من مجبور شدم بدوم تا از طوفانی که چند ثانیه بعد شروع شد در امان بمانم، اما بالاخره عکس را گرفتم.

یک مهارت ضروری برای عکاسی منظره، تطبیق نور با سوژه و تکنیک است. اگر می خواهید عکس رنگی بگیرید، کیفیت نور بسیار مهم است، و در اکثر صحنه ها لازم است که شما در ابتدا یا انتهای روز آنجا باشید تا بتوانید زیباترین نور را ثبت کنید.

اما عکاسی از برخی مناظر زمانی که هوا ابری یا حتی بارانی باشد، بهتر است. چند نمونه خوب جنگل ها و آبشارها هستند. نورپردازی یکنواخت نرم برای آشکارسازی بافت ها و جزئیات پنهان عالی است.

نوع دیگری از عکاسی منظره که اغلب در نور ابری انجام می شود، مناظر دریایی سیاه و سفید با نوردهی طولانی است. در این نوع عکاسی، دریا نرم و مه آلود می شود، و ابرها نیز رگه دار یا تار می شوند، و یک تصویر سورئال به شما می دهد که بسیار متفاوت از یک تصویر گرفته شده در نور مستقیم خورشید است.

لنزک: کتاب «آهسته» شما را برای عکاسی با نوردهی طولانی آماده می سازد.

۲

یک شیء جالب به عنوان نقطه کانونی انتخاب کنید

این تنها یک توصیه کلی است، چون راه های زیادی برای ترکیب بندی یک عکس منظره وجود دارد، اما اگر تصمیم بگیرید که می خواهید نقطه کانونی اصلی چه باشد و سپس ترکیب بندی را در اطراف آن ترتیب دهید، به شما کمک می کند.

به عنوان مثال، نقطه کانونی اصلی عکس زیر یک تور است (تور یک پشته سنگی گرانیتی است که در دارتمور در جنوب غربی انگلستان یافت می شود).

من با نزدیکتر شدن و با ساده سازی ترکیب بندی، آن را در مرکز ترکیب بندی قرار دادم.

همیشه به یاد داشته باشید که شما اغلب می توانید ترکیب بندی عکس های منظره خود را با نزدیکتر شدن به سوژه اصلی و ساده سازی ترکیب بندی، بهبود بخشید. این روش به حذف المان های حواس پرت کننده کمک کرده و عکس های شما را روشن تر و قوی تر می کند.

۳

به دنبال جذابیت پیش زمینه بگردید

شما زمانی که نور زیباست به محل عکاسی رسیده اید و سوژه اصلی را شناسایی کرده اید. سوال بعدی که باید به آن پاسخ دهید این است که چطور می خواهید نگاه بیننده را در میان عکس به مهم ترین قسمت ها هدایت کنید؟

یک تکنیک این است که چیز جالبی را در پیش زمینه بگنجانید تا چشم بیننده به آن بیفتد، که نگاه را به حرکت در میان عکس به سمت سوژه اصلی ترغیب کند. این کار حتی بهتر جواب می دهد اگر بتوانید نوعی خط پیدا کنید که نگاه را به میان کادر بکشاند.

هدف پیدا کردن یک ترکیب بندی هماهنگ است که در آن تمام قسمت های تصویر با هم عمل می کنند. در حالت ایده آل، پیش زمینه شما به اندازه کافی جذاب هست که بیننده به آن نگاه کند، اما نه آنقدر جذاب یا قابل توجه که نگاه را از سوژه اصلی دور کند. به سوژه اصلی به عنوان بازیگر ستاره صحنه، و به جذابیت پیش زمینه به عنوان بازیگر پشتیبان فکر کنید.

این عکس یک نمونه خوب است، چون سنگ ها در پیش زمینه، صخره های دوردست را کادربندی می کنند. آنها چیز جالبی برای نگاه کردن در یک سوم پایینی عکس به شما می دهند، اما توجه شما را از صخره ها که نقطه کانونی اصلی هستند، دور نمی کنند.

۴

به ترکیب بندی تنوع دهید

هنگامی که با استفاده از بدیهی ترین ترکیب بندی عکس گرفتید، وقت آن است که بر روی سوژه کار کنید و به سراغ ترکیب بندی های مختلف بروید. شما می توانید با تغییر فاصله کانونی لنز و نقطه دید خود (ارتفاع سه پایه و زاویه ای که از آن عکس می گیرید)، در رویکرد خود تنوع ایجاد کنید.

به عنوان مثال، اینها دو عکس دیگری هستند که من از تور عکس قبلی گرفتم. در یکی از آنها یک شخص (و ماه) را گنجاندم، دیگری در جهت عمودی گرفته شده است.

۵

بلندمدت فکر کنید

هنگامی که یک محل مناسب با پتانسیل عکاسی پیدا کردید، باید هر موقع که می توانید، در زمان های مختلف سال و در شرایط نوری مختلف از آنجا بازدید کنید. اگر آن محل واقعا خاص باشد، هر بار که به آنجا برمی گردید، ترکیب بندی های مختلف و روش های مختلفی برای عکاسی از آن پیدا خواهید کرد.

شگفت آور است که نور و آب و هوا در طول فصول چقدر تغییر می کنند. همانطور که محل انتخابی خود را بهتر می شناسید، ظرافت های تغییر نور را تحسین خواهید کرد.

این سه عکس از یک مکان در روزهای مختلف گرفته شده اند. هر بار که من به آنجا می رفتم، نور و آب و هوا متفاوت بود. این امر به من کمک کرد تا یک مجموعه عکس متنوع و عمیق تر از آنچه که می توان تنها در یک بازدید ثبت کرد، ایجاد کنم.

ن

نتیجه گیری

عکاسی منظره اصول سختی دارد، چون وابسته به نور و آب و هواست. اما با دنبال کردن این پنج نکته می توانید عکس های بهتری بگیرید و جادوی منظره را ثبت کنید.

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson)

نظرات شما

  1. jalil7777

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

    بهترین و جامع ترین سایتی که در عکاسی دیدم ی بخش مسابقه هم بزارین
    سلطانین


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *