بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از مناظر بدون سه پایه

تنظیم دوربینتان قبل از شروع عکاسی می تواند در وقت و تلاش شما صرف جویی کرده و شاید حتی از تنظیمات اشتباه دوربین پیشگیری کند. پس در ادامه این مطلب لنزک با ما همراه شوید تا بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی منظره بدون سه پایه را مرور کنیم.

با تمام تنظیمات موجود بر روی دوربینتان، فکر کردن در مورد هر یک از آنها در هر بار عکاسی، بهترین روش برای گرفتن تصاویر عالی نیست. خوب می شد اگر تنها یک میانبر برای تنظیم DSLR شما برای هر سوژه وجود داشت. خب، وجود دارد – تا زمانی که بدانید از چه نوع سوژه ای می خواهید عکس بگیرید، ما می توانیم به شما کمک کنیم!

چیزهای زیادی وجود دارند که شما می توانید از قبل تنظیم کنید، بنابراین لازم نیست هنگام شروع عکاسی در مورد آنها نگران باشید. این کار وقت بیشتری برای تمرکز بر روی تنظیماتی که نیاز دارید روزانه تغییر دهید به شما می دهد و در نهایت به تصاویر موفق بیشتر منجر خواهد شد.

تنظیم دوربین از قبل شما را قادر خواهد ساخت تا در مورد تصمیم گیری های خلاقانه تر درباره گرفتن یک عکس، مانند ترکیب بندی عکس، به جای اینکه کدام یک از حالت های نوردهی باید انتخاب شود، فکر کنید.

این هفته ما نگاهی به بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از مناظر بدون سه پایه می اندازیم …

در حالی که ممکن است فکر کنید هنگام عکاسی از منظره ها، زمان زیادی برای تغییر تنظیمات بر روی دوربین خود دارید، هنوز هم می تواند عادت خوبی باشد که آن را از قبل تنظیم کنید تا به شما کمک کند وقتی در محل عکاسی هستید، بر روی چیزهای واقعا مهم تمرکز کنید.

چیزهایی که می توانید از قبل تنظیم کنید

تنظیماتی که شما برای عکاسی دوربین در دست از مناظر استفاده می کنید، با تنظیماتی که هنگام استفاده از یک سه پایه به کار می برید، متفاوتند. نکته اصلی که باید در نظر بگیرید افت سرعت شاتر به مقدار بسیار کم است، چون این مورد احتمال ثبت لرزش دوربین در عکس (تار شدن) را افزایش می دهد.

اگرچه سرعت شاتر مسئله مهمی است، با این حال بهتر است دوربین خود را بر روی حالت اولویت دیافراگم تنظیم کنید، چون در اکثر مناظر هدف شارپ نگه داشتن کل منظره است.

اگر به صورت دوربین در دست عکس می گیرید، باید یک دیافراگم مانند f/8 یا f/11 انتخاب کنید، که هم عمق میدان کافی برای واضح و شارپ نگه داشتن منظره از جلو تا عقب به دست آورید و در عین حال بتوانید یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع برای عکاسی بدون سه پایه داشته باشید (در سرعت شاتر های پایین یا آهسته احتمال ثبت لرزش دوربین و تار شدن عکس بالا می رود).

شما می توانید ISO را برای فعال کردن سرعت شاترهای سریعتر افزایش دهید، اما در مورد عکاسی منظره، که در آن جزئیات همه چیز است، بهتر است ISO را تا حد ممکن پایین نگه دارید تا کیفیت تصویر را به حداکثر برسانید و از نویز ناخواسته یا color banding (زمانی که بیت کافی برای نمایش وجود ندارد و در نواحی بزرگ با تن ملایم، مانند آسمان، اتفاق می افتاد. آن را در جستجوگر عکس گوگل مشاهده نمایید.) جلوگیری کنید.

تنظیم ISO بر روی ۲۰۰ شما را قادر خواهد ساخت تا در اکثر شرایط نور روز به صورت دوربین در دست عکاسی کنید. اگر لنز شما ویژگی کاهش دهنده لرزش یا لرزشگیر (VR) دارد، بهتر است این ویژگی را نیز هنگام عکاسی دستی فعال کنید.

برای اکثر عکاسی های بدون سه پایه از مناظر شما می توانید مُد فوکوس را بر روی single-servo یا AF-S قرار داده و ناحیه فوکوس را بر روی تک نقطه (single-point) تنظیم کنید، چراکه سوژه شما متحرک نیست. drive mode دوربین را نیز بر روی تک عکس (single shot) قرار دهید.

در نهایت، با انتخاب تراز سفیدی پیشفرض نور روز (daylight) به جای تراز سفیدی خودکار، شما رنگ های سازگار بیشتری به دست خواهید آورد.

تنظیماتی را که باید روز عکاسی انجام دهید

مهم نیست چقدر دوربین خود را از قبل آماده کرده اید، نور مناظر را هیچگاه نمی توان پیش بینی کرد، بنابراین ممکن است لازم باشد تنظیمات نوردهی را تغییر دهید.

در حالت اولویت دیافراگم شما می توانید این کار را با فشار دادن دکمه جبران نوردهی، و با استفاده از دکمه چرخان عقب برای افزایش یا کاهش نوردهی (به عبارت دیگر، برای روشن کردن یا تیره کردن تصاویرتان) انجام دهید.

در حالت اولویت دیافراگم، دیافراگم (در این مورد f/8 یا ۱۱) بدون تغییر باقی خواهد ماند، اما سرعت شاتر تغییر خواهد کرد، افزایش می یابد تا نور کمتری را پذیرفته و در نتیجه نوردهی را کاهش دهد، یا کاهش می یابد تا نور بیشتری را بپذیرد و نوردهی را بیشتر کند.

وقتی مسئله واضح و شارپ نگه داشتن کل منظره مطرح باشد، شما باید نقطه AF را به قسمتی از منظره منتقل کنید که در حدود یک سوم از راه بین نزدیک ترین و دورترین سوژه ای که می خواهید شارپ کنید باشد.

یک عکس آزمایشی بگیرید و میزان واضح و شارپ بودن را با زوم کردن تصویر بر روی LCD بررسی کنید. اگر سوژه ها در فاصله دور شارپ نیستند، ممکن است به عمق میدان بیشتری از آنچه که در f/8 موجود است، نیاز داشته باشید.

تنظیم دیافراگم بر روی f/13 یا حتی f/16 را امتحان کنید، اما به یاد داشته باشید که مراقب سرعت شاتر باشید. اگر سرعت شاتر هنگام استفاده از یک لنز ۱۸ میلی متری بر روی یک دوربین کراپ سنسور (۲۸ میلی متر روی فول فریم) به کمتر از ۱/۳۰ ثانیه افت کند، ممکن است لازم باشد ISO را افزایش دهید تا بتوانید از یک سرعت شاتر بیشتر برای جلوگیری از ثبت لرزش دوربین استفاده کنید.

اگر لنز شما لرزشگیر دارد، ممکن است تا سرعت ۱/۱۵ ثانیه یا حتی ۱/۸ هم پایین بروید، اما اگر از چنین سرعت شاتر آهسته ای استفاده کردید، تا حد ممکن خود را ثابت نگه دارید و یک عکس آزمایشی برای بررسی میزان شارپ بودن تصویر بگیرید.

لیست تنظیمات دوربین برای عکاسی از مناظر

فرمت فایل

RAW

حالت نوردهی

اولویت دیافراگم

دیافراگم

f/8

ISO

200

سرعت شاتر

تنظیم شده توسط دوربین

مُد فوکوس

Single-servo

Drive mode

تک عکس (Single shot)

تراز سفیدی

نور روز (Daylight)

جلوگیری از لرزش دوربین

حتی هنگام استفاده از سرعت شاتر های سریع تر از ۱/۳۰ ثانیه هم، لرزش دوربین هنوز می تواند بر عکس شما تاثیر بگذارد. نشستن روی زانو و عکاسی را امتحان کنید تا به تثبیت دوربین خود کمک کنید، یا اگر ایستاده اید، به دنبال یک شیء مستحکم مانند یک درخت، دیوار یا سنگ بگردید که به آن تکیه دهید تا وضعیت خودتان را ثابت کنید.

نوشته و عکس از: Chris Rutter

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. عارف

    ۱۱ آذر ۱۳۹۶

    سلام خیلی ممنون از زحماتتون. ولی بعضی نامها(Single-servo) در دوربینها(نیکون-کانن) با نامهای دیگه ای شناخته می شند میشند اگر بیشتر توضیح میدادید مبتدی ها بهتر متوجه میشدند و گیچ نمی شدند.

  2. فرشاد

    ۲۱ آبان ۱۳۹۴

    سلام و تشکر از شما.
    من طبق فرمایشاتتون در این اموزش انجام دادم اما
    عکسها اون شارپی و فوکوس نرم و خوب ندارند!
    وقتی کراپ کامل بر روی عکس برای دیدن جزییات انجام میدم تصاویر شفاف و شارپ نیستن انگاری لرزشی در عکسها هست و جزییات تار و حتی عکس بدون جزییات ثبت شده عکاسی از مناظر نما باز(landscape)، با اینکه عکاسی از جسمهای نزدیکتر فوقالعاده با کیفیت و شارپ هستند.
    به تازگی اس ال ار تهیه کردم!، دوربینم canon70d با لنز کیت ۱۸-۱۳۵ میباشد.
    ممنون میشم راهنماییم بفرمایید. در ضمن بنظر شما شرایط اب و هوایی هم تاثیری در شفافیت و حزییات بالای عکسهای نمای باز خواهد داشت؟
    تشکر

    1. سامان نویسنده

      ۲۱ آبان ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما،

      پیشنهاد می کنم برای رسیدن به نتیجه بهتر، یکی از عکس های منظره تان که از شارپ بودنش رضایت ندارید را جایی آپلود و لینکش را در بخش پرسش و پاسخ منتشر کنید، و به همراه آن این سوال را مطرح نمایید (ضمن ارائه تنظیمات نوردهی عکس).

      همچنین مطالعه در مورد «عمق میدان» و «فاصله ابر کانونی» می تواند به شما کمک کند.

      موفق باشید

  3. reza56

    ۱۹ مهر ۱۳۹۴

    در باره عکاسی با نور دهی طولانی بیشتر توضیح دهید
    متشکر

    1. سامان نویسنده

      ۲۰ مهر ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      لطفا در قسمت جستجو لنزک «نوردهی طولانی» را جستجو نمایید. مقالات زیادی خواهید یافت.

      موفق باشید

  4. رامین

    ۲۴ تیر ۱۳۹۴

    از آموزشهای مفید شما بسیار سپاسگزارم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *