ترفندهای عکاسی: ساخت تنظیم کننده میکرو اتوفوکوس برای فوکوس دقیق

آیا فوکوس لنزهایتان انتظارتان را برآورده می‌کنند؟ در این مطلب لنزک ما چگونگی ساخت تنظیم کننده میکرو اتوفوکوس (AF micro adjustment) را نشانتان می‌دهیم تا فوکوس دقیق‌تری بر نقاط مورد نظرتان در صحنه داشته باشید. برای تست فوکوس لنز و دوربین خود و روش هایی برای تنظیم فوکوس این مطلب را مطالعه نمایید.

حتما زمانی که نقاط فوکوس خودکار منظره یاب قرمز می‌شوند و دوربین صدای بیپ می‌دهد فکر می‌کنید فوکوس آماده‌ عکاسی است.

متاسفانه ترکیب برخی از لنز-دوربین‌ها فوکوس مورد انتظار شما را ندارد و ممکن است لنزی بر دوربینی خاص عملکرد خوبی داشته باشد، در صورتی که بر دوربین‌های دیگر اینطور نباشد.

البته ما در اینجا قصد نداریم به مشکلات فوکوس بپردازیم، اما این حقیقت وجود دارد که اتوفوکوس ممکن است دقیقا در نقطه صحیح قرار نگیرد که در موردش بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ممکن است در مورد «فوکوس جلو – front focus» یا «فوکوس عقب – back focus» شنیده باشید. در این موارد عمق میدان در جلو و پشت سوژه به خوبی ظاهر نمی‌شود.

فضای لازم:

برای تشخیص مشکلات فوکوس دوربین و لنز می‌توانید از Datacolor SpyderLensCal استفاده کنید، سپس در برخی مدل های دوربین DSLR می توانید از custom function تنظیم میکرو اتوفوکوس (AF micro adjustment) استفاده کرده و به فوکوس دقیق و بسیار شارپی دست پیدا کنید.

شما باید فضای لازم را داشته باشید. ما توصیه می‌کنیم که فاصله‌تان حداقل ۵۰ برابر فاصله کانونی لنزتان باشد. مثلا برای لنزی ۳۰۰میلیمتری باید ۱۵متر فاصله داشته باشید! همچنین برای عملکرد بهتر اتوفوکوس باید فضایتان به اندازه کافی روشن باشد.

به دو عدد سه پایه نیاز است. یکی برای دوربین و دیگری برای هدف. ارتفاع و زاویه‌ی سه پایه‌ها باید یکسان باشد. بر روی هدف ترازی برای کمک به قرار دهی دقیق تعبیه شده است.

تمامی اینکارها را می‌توانید بر صفحه نمایش دوربین انجام دهید ولی بهتر است عکس‌ها را در کامپیوتر نیز بررسی نمایید.

این کارها فایده‌ای هم دارد؟ ما ۶ لنز را بر دو دوربین مختلف امتحان کردیم و هیچ کدام مشکلی در فوکوسشان نداشتند. اگر شما متوجه مشکلی در فوکوس شدید و یا اینکه وضوح عکس‌ها انتظارتان را برآورده نکرده است باید سیستم خود را آزمایش کنید.

در لنز‌هایی با فاصله کانونی کوتاه تر و به ویژه لنز‌هایی بدون ماکسیمم دیافراگم خیلی باز، تشخیص دقیق نقطه‌ی فوکوس روی مقیاس دشوار می‌باشد، ولی اینکار برای لنزهایی که فاصله کانونی بلند تر بسیار راحت تر است.

متاسفانه در تمامی مدل‌ها انجام چنین تنظیماتی ممکن نیست. اگر فوکوس دوربینتان مشکل دارد ولی از قابلیت تنظیم میکرو اتوفوکوس برخوردار نیست باید دوربین را به یک تعمیرکار مجاز نشان بدهید.

چگونه کالیبره کننده اتوفوکوس (AF calibrator) خود را بسازید!

شما خودتان نیز می‌توانید کالیبره کننده‌ فوکوس را بسازید. برای اینکار شما باید خط کشی را با زاویه‌ ۴۵ درجه کنار جدول قرار دهید. خط میانی خط کش را هم تراز هدف قرار داده و فوکوس را انجام دهید.

راه دیگری نیز وجود دارد. شما می‌توانید از هدف‌های دیجیتالی با طراحی ویژه استفاده کنید (نمایش عکسی مخصوص بر صفحه مانیتور به جای استفاده از ابزاری چون SpyderLensCal که ما ساخت مشابه آن را در این مطلب آموزش داده ایم) . آن را بر صفحه‌ی کامپیوتر خود باز کرده، بر آن فوکوس کنید و طرح مویر (Moiré) تشکیل شده را بررسی نمایید.

آموزش گام به گام تنظیم اتوفوکوس:

۱

گام اول

زوم کنید تا جایی که به حداکثر فاصله کانونی برسید. عکسی از مرکز هدف یا محل تقاطع مربع‌های سیاه و سفید بگیرید.

۲

گام دوم

عکسی که گرفتید را باز کرده و بر روی آن زوم کنید تا جزئیات را ببینید. محل قرار گیری نقاط فوکوس را بررسی نمایید. برای بررسی بهتر عکس را بر روی کامپیوتر باز نمایید.

۳

گام سوم

در عکس‌های ما مشکل فوکوس جلو دیده شد. همانطور که می‌بینید اعداد پایین‌تر از صفر واضح‌تر ثبت شده‌اند . به طور ایده‌آل باید در بالا و پایین خط صفر فوکوس به یک اندازه باشد.

۴

گام چهارم

برای تنظیم دوربین، دکمه‌ی Menu را زده و به Custom Functions و سپس به Autofocus/Drive بروید. هر دوربینی (و از هر شرکتی) اعداد Custom Function متفاوتی دارد، ولی پیدا کردن آنها خیلی ساده است.

۵

گام پنجم

شما می‌توانید از همان مقادیر اولیه برای تنظیم لنزهای دیگر نیز استفاده کنید و یا اینکه برای هر لنز مقادیر مختص خود را انتخاب نمایید. ما گزینه‌ی دوم را انتخاب می‌کنیم تا هر لنز مقادیر خاص خودش را داشته باشد.

۶

گام ششم

از آنجایی که ما مشکلمان فوکوس جلو بود، باید مقادیر تنظیمات میکرو مثبت باشند. این مقادیر به فاصله کانونی و عوامل دیگر بستگی دارد پس برای پیدا کردن آن باید از آزمایش و خطا استفاده کنید.

۷

گام هفتم

عکس دیگری گرفته و آن را بررسی کنید. اینبار اعداد بالای صفر کاملا واضح هستند و مقدار قابل توجهی از جلو و پشت عکس به صورتی شارپ ثبت شده است.

۸

گام هشتم

دوربین را با لنزهای دیگرتان نیز امتحان کنید. اگر فوکوس در اکثر لنزها درست عمل نمی‌کند گزینه‌ی Adjust All By Same Amount (تنظیم همه با همین مقادیر) را انتخاب کرده و سپس لنزها را امتحان نمایید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. شهروز

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۴

    ممنون بابت سایت خوب و مفیدتون خسته نباشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *