ترفند عکاسی: تبدیل کردن دوربین DSLR به یک دوربین پین هول یا سوراخ‌‌سوزنی

در این مطلب لنزک به شما نشان می‌دهیم که چگونه تنها با یک درب بدنه دوربین، یک دوربین سوراخ‌سوزنی یا پین هول (Pinhole Camera) بسازید.

امروزه برای هر چیزی که بخواهید اپلیکیشنی وجود دارد. اپلیکیشن‌ها با افکت‌های متعددشان قادرند جای اتاق تاریک و تکنیک‌های عکاسی را بگیرند. در بین این اپلیکیشن‌ها افکت «پین هول» از محبوبیت بسیاری برخوردار می‌باشد.

ولی نتیجه‌ی کار با این اپلیکیشن‌ها با تصویر واقعی که با دوربین‌ ثبت می‌کنید اصلا برابری نمی‌کند. به همین علت ما می‌خواهیم روشی را آموزش دهیم تا با دوربین DSLR خود عکسی مانند دوربین‌های سوراخ‌سوزنی (Pinhole Camera) بگیرید.

برای این تکنیک شما تنها به یک درپوش بدنه دوربین، یک تکه‌ی کوچک از آلومینیوم قوطی‌ نوشابه، یک سوزن یا میخ، قیچی، مقداری چسب برق مشکی، سمباده و دریل نیاز دارید.

البته باید توجه داشته باشید که نتیجه‌ی بدست آمده از این تکنیک چندان بی نقص نیست. فاصله‌ی بین درپوش دوربین و حسگر اکثر دوربین‌های DSLR برای عکاسی پین هول کافی نیست و تغییر دادن آن نیز کار دشواری است.

وقتی که درپوش عکاسی پین هول را ساختید، می‌توانید از آن استفاده نمایید. شما می‌توانید عکس‌های Pinhole خود را در سایت‌های Filckr و ۵۰۰px به اشتراک بگذارید و با عکس‌های دیگران مقایسه کنید. برای آموختن این تکنیک با ما همراه باشید.

۱

سوراخ کردن

با یک دریل برقی سوراخی ۵ میلیمتری را در مرکز درب بدنه دوربین ایجاد نمایید. حواستان باشد موقع انجام اینکار درپوش به دوربین متصل نباشد!!! سپس با سمباده زایدات اطراف سوراخ را از بین ببرید.

۲

ایجاد سوراخ‌سوزنی

بر تکه فویل آلومینیوم سوراخی با سوزن ایجاد کنید. مرکز سوراخ را با سمباده صاف کنید. با چسب برق آن را به درپوش بچسبانید. به صورتی که دو سوراخ روی هم قرار بگیرند.

۳

عکاسی

برای عکاسی سوراخ‌سوزنی باید از نوردهی طولانی استفاده کنید چون همانطور که می‌دانید در این روش دیافراگم خیلی کوچک است. از اینرو دوربین را بر سه پایه سوار کنید. دوربین را بر حالت دستی قرار داده و از صفحه نمایش LCD و هیستوگرام برای بررسی کادربندی و نوردهی استفاده نمایید. برای افزایش روشنایی عکس از یک فلاش اکسترنال استفاده کنید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *