ترفند های عکاسی: چگونه خودمان یک لنز ماکرو بسازیم

لنز های ماکرو قابلیت های فوق العاده ای دارند، اما اگر شما تنها برای سرگرمی عکس ماکرو می گیرید، لازم نیست برای خرید این لنز های گران قیمت هزینه کنید. در ادامه این مطلب آموزشی لنزک به شما یاد خواهیم داد که چگونه با استفاده از یک مقوای لوله ای شکل لنز ماکرو درست کنید.

اگر به عکاسی ماکرو علاقه دارید، حتماً باید برای خرید یک لنز ماکرو خوب هزینه چند میلیونی کنید. همچنین می توانید از اکستنشن تیوب یا فیلتر کلوزآپ برای بزگ تر کردن سوژه استفاده کنید. اما اگر بخواهید بدون هزینه کردن از فاصله بسیار نزدیک عکس بگیرید و این کار را فقط برای تفریح انجام دهید باید چکار کنید؟

تبدیل کردن یک لنز استاندارد به لنز ماکرو کاری بسیار بسیار ساده است. برای این کار هیچ چیز بیشتر از یک مقوای لوله ای شکل، یک بدنه دوربین قدیمی و کمی چسب نواری نیاز نخواهید داشت.

اگر فقط می خواهید عکاسی ماکرو را امتحان کنید، لنز زوم استاندارد شما احتمالاً حالت ماکرو هم دارد: با اینکه این حالت اندازه اصلی یا همان ۱:۱ را به شما نمی دهد، اما برای مدتی می توانید از آن برای امتحان عکاسی ماکرو استفاده کنید و نیاز هایتان برآورده شود.

چگونه با چند ترفند خودمان لنز ماکرو بسازیم:

۱

نصب لنز روی دوربین

با درست کردن راهی برای نصب کردن لنز بر روی دوربین کار خود را شروع کنید. یک درپوش قدیمی لنز پیدا کنید. تعدادی سوراخ داخل آن ایجاد کنید، سپس با استفاده از اره یا وسیله دیگری به شکل یک دایره داخل آن را در بیاورید.

۲

یک مقوای لوله ای شکل پیدا کنید

ما به فاصله ای بین سنسور و لنز احتیاج داریم تا بتوانیم فاصله کانونی را افزایش دهیم. یک مقوای لوله ای شکل پیدا کنید که قطری تقریبا هم اندازه با قطر درپوش لنز داشته باشد.

۳

مقوای لوله ای شکل را آماده کنید

مقوای لوله ای شکل را به اندازه ای نزدیک به ۱۵ سانتی متر ببرید: این اندازه به لنزی که از آن استفاده می کنید بستگی دارد و با توجه به فاصله کانونی آن متغیر است، اما برای شروع اندازه مناسبی است. برای جلوگیری از انعکاس نا مناسب نور در داخل این مقوا از کاغذ مشکی رنگ در داخل آن استفاده کنید.

۴

لنز را محکم کنید

با استفاده از نوار چسب عایق در لنز را داخل مقوای لوله ای شکل بچسبانید. حال قسمت جلوی لنز را به انتهای این مقوای لوله ای شکل با نوار چسب بچسبانید تا قسمت انتهای لنز که معمولاً به دوربین وصل می شود رو به بیرون باشد.

۵

مقدار دیافراگم را تنظیم کنید

در قسمت پشت لنز اهرمی وجود دارد که دوربین از آن برای تنظیم دیافراگم استفاده می کند. با استفاده از این اهرم دیافراگم لنز را کاملاً باز کنید و روی آن را نوار چسب بزنید.

۶

عکس بگیرید!

در قسمت تنظیمات دوربین حالتی که به شما اجازه می دهد بدون لنز عکاسی کنید را فعال کنید. دوربین را روی سه پایه بگذارید، آن را روی حالت Manual تنظیم کنید و چند عکس آزمایشی بگیرید.

ن

نکته نهایی

زمانی که عکس می گیرید، باید با تغییر دادن سرعت شاتر نور مناسب را ایجاد کنید و نمی توانید دیافراگم را دست بزنید. برای فوکوس کردن هم باید فاصله دوربین از سوژه را تغییر دهید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. ali

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    لنز توکینا ۱۰۰ م م اف ۲/۸ را می توانید حدود ۱/۳۰۰ تهیه کنید بسیار لنز خوبی هم هست

  2. Abrar

    ۷ مهر ۱۳۹۴

    سلام به اساتید محترم میخاستم لطف کنید بگید خرید یک لنز ماکرو مناسب برای دوربین نیکون دی۷۱۰۰چقدر هزینه داره.و استفاده از فیلترهای کلوز آپ میتونه جای لنزو پر کنه یا نه ممنون؟

  3. میلاد

    ۸ تیر ۱۳۹۴

    سلام با یک اداپتور معکوس کردن لنز ک حدود ۳۰ت هستش راحت تره خب

  4. GHASEM

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۴

    با سلام فیلتر ماکرو وجود داره مگه قابلیت لنز ماکرو رو داره

  5. mehrdad_ati

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    یه فیلتر ماکرو بگیرید دیگه این همه زحمتم نداره . کل قابلیت های لنز هم حفظ می شه


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *