تسلط بر هنر ترکیب بندی: ۱۱ عکس برتر کلاس

یک عکس عالی نه تنها توجه شما را به خود جلب می کند، بلکه آن را حفظ می کند. یک راه برای اطمینان از این که نگاه کردن به عکس شما غیر قابل مقاومت باشد، این است که یک ترکیب بندی مسحور کننده داشته باشید. عکاس حیات وحش ایان پلنت (Ian Plant) در کلاس «جریان بصری: تسلط بر هنر ترکیب بندی» سایت ۵۰۰px، عکاسان را به چالش کشید تا با شناسایی المان های طراحی مانند اَشکال، خطوط هدایتگر، پیش زمینه، و فضای منفی برای ایجاد ترکیب بندی های پویا، فراتر از قانون یک سوم فکر کنند.

ایان از عکاسان خواست تا عکس هایی را که ترکیب بندی پویا دارند به بخش تحقیقات کلاس ارسال کنند. «من به ویژه دنبال عکس هایی بودم که یک طراحی قوی و یکپارچه را نشان می دادند، که در آن هر المان بصری به یک دلیل انتخاب شده، و به طور هماهنگ با سایر المان های بصری مورد استفاده قرار گرفته بود.» برخی از عکس های مورد علاقه ایان را به همراه بازخورد او می توانید در زیر مشاهده کنید.

هنوز زنده اثر موهان بابو (Mohan Babu)

«این عکس بسیار جالب است. من واقعا عاشق اَشکال اطراف سوژه اصلی هستم، که به جلب توجه بصری به سمت مرکز ترکیب بندی کمک می کنند.»

مسیر مانگرو اثر اریک مارکادانت (Eric Mercadante)

«این ترکیب بندی استفاده بسیار کارآمد از خطوط هدایتگر را نشان می دهد – از جمله خطوط تشکیل شده توسط ابرهایی که در طول یک نوردهی طولانی کشیده شدند. نقطه انتهایی چشمگیر این خطوط با منبع نور درخشان تقویت شده است، که به کشیدن نگاه به سمت مرکز ترکیب بندی کمک می کند. این یک استفاده بسیار جذاب از تکنیک «گرداب بصری» است.

گوشه اثر جرمن ایبد (Germán Abad)

«من عاشق این هستم که دو المان بصری اصلی در اینجا به صورت مورب و در جهت مخالف یکدیگر قرار داده شده اند. این یک «کشمکش» بصری موثر ایجاد می کند که چشم را عمیقا درگیر می کند.»

۰۲:۲۹ صبح در ویتبی اثر ماریوس تلارک (Mariusz Talarek)

«یک ترکیب بندی ساده و زیبا، که تعادل بصری خوبی دارد. خطوط تشکیل شده توسط تالاب به قلعه دوردست در سمت راست بالا هدایت می شوند، در حالیکه خطوط تشکیل شده توسط ابرها چشم را به سمت چپ هدایت می کنند، و یک انرژی بصری در این ترکیب بندی متعادل و هماهنگ ایجاد می کنند.»

پشته جنوبی اثر ماریوس تلارک (Mariusz Talarek)

«این عکس پیشرفت بسیار موثر المان های بصری را نشان می دهد، که یک منحنی S شکل جذاب ایجاد کرده اند که چشم را به سمت صحنه هدایت می کند.»

گل قورباغه ای اثر گریم ویلسون (Graeme Wilson)

«خب، من عاشق این یکی ام، چون شکل نهایی مانند یک قورباغه است! و چه کسی قورباغه ها را دوست ندارد؟ جدی می گویم، این ترکیب بندی بیننده را تشویق به کنجکاوی می کند، که به ایجاد تعامل کمک می کند.»

همه چیز مربوط به تقارن است اثر جانی پار (Johnnie Par)

«خطوط هدایتگر زمانی که در واقع به چیز مهمی منتهی می شوند، بهتر از همیشه عمل می کنند. در اینجا، خطوط به یک المان مرکزی منتهی می شوند (هواپیمایی که از بالای سر عبور می کند). با وجود این که هواپیما کوچک است، اما اهمیت بصری آن به دلیل قرار گرفتن در نقطه ای که تمام خطوط به آنجا همگرا می شوند، افزایش یافته است.»

در حال پیاده روی اثر برونو سوینگراد (Bruno SUIGNARD)

«من واقعا قرارگیری فعال و پر انرژی گروه های مختلف افرادی که در حال بالا رفتن از پله ها هستند را دوست دارم. پله ها یک پس زمینه ساختار یافته و الگودار برای ترکیب بندی ایجاد می کنند، که به آن هارمونی (هماهنگی) می دهند، و قرارگیری افراد تقارن را در هم شکسته و به تصویر انرژی می بخشد.»

مزارع تایلندی سیاه و سفید اثر تانابون کوکلانگ (Thanaboon Koklang)

«من عاشق اینم که دسته ها در پیش زمینه به کادربندی سوژه کمک می کنند، و ابرهایی که رو به سمت سوژه هستند، این کادربندی را حتی بهتر می کنند. با وجود این که شما نمی توانید چشم های سوژه را ببینید، اما خط دید او به طور غیر مستقیم نشان داده شده، که رو به سمت پیش زمینه است، و بیننده را به شروع دوباره سفر بصری خود تشویق می کند.»

اسرار افق اثر استاس موهین (Stas Muhin)

«این ترکیب بندی جالب، استفاده موثر از شکل زیگزاگ برای حرکت دادن چشم ها به جلو و عقب، در حالیکه عمیق تر در ترکیب بندی حرکت می کند را نشان می دهد. ابر تنها در آسمان پیشرفت بصری را تکمیل می کند.»

دوختن تور ماهیگیری اثر شارون وان (Sharon Wan)

«من واقعا الگوی این تور ماهیگیری که از سوژه اصلی به اطراف گسترده می شود را دوست دارم. این یک ترکیب بندی بسیار ظریف است، که به المان های ضروری کاهش یافته است.»

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

    سلام به همه دوستان.
    کاربردی، مختصر و مفید. واقعا عکس های خوبی انتخاب شده و توضیحات ایان هم عالی بود اما بازهم میشه از عکس ها نکات دیگه ای یاد گرفت.
    سپاس فراوان از لنزک…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *