تسلط در عکاسی خودنگاره یا سلفی: هرآنچه برای شروع نیاز دارید

با وجود تعدد عکس های سلفی (Selfie) گرفته شده با گوشی های هوشمند، حتماً شما هم به گرفتن این عکس ها راغب شده اید. عکس های پرتره از خود یا خودنگاره (self-portrait) گرایشی جدید هستند. معمولاً این عکس ها برای صفحه شخصی شبکه های اجتماعی گرفته می شوند و همچنین برای زمانی که وقت آزادی دارید بسیار مناسب هستند. در ادامه مطلب امروز لنزک به آموزش عکاسی سلفی می پردازیم.

برای عکاس ها، این مسأله سوال دیگری مطرح می کند: آیا من باید یک عکس سلفی حرفه ای بگیرم؟

آیا تا به حال به این مسأله فکر کرده اید که وقتی هنرمندی از خودش یک عکس پرتره می گیرد چه چیزی در ذهن دارد؟ بسیاری از نقاش ها، عکاس ها و هنرمندان تصویری خودنگاره را به عنوان تمرین کار می کرده اند، به عنوان یک نمونه کار و به عنوان یک کار هنری.

سلف پرتره یک راه بسیار خوب برای یادگیری نور است، راهی برای کسب تجربه در حالات مختلف و شکوفا شدن خلاقیت های شما.

«اگر نمی توانید ماهیت وجودی خودتان را به تصویر بکشید، چگونه می خواهید ماهیت وجودی شخص دیگری را در عکس نشان دهید؟!» -Bridgetbrow

Rambrandt – پرتره شخصی (سال ۱۶۵۹)

این را در نظر داشته باشید: شما مدلی در اختیار ندارید، اما می خواهید پرتره را یاد بگیرید. بهترین راه برای این کار چیست؟ خودتان مدل شوید.

یا شاید شما یک ایده بسیار خوب برای عکاسی پرتره دارید و می خواهید در یک مکان دور این ایده را پیاده کنید و تمام دوستان شما درگیر هستند، در این صورت چکار می کنید؟ یک سه پایه بردارید و خودتان به محل مورد نظر بروید.

در عکاسی خودنگاره، هیچ عکاسی پشت دوربین نیست که بخواهد عکس را بررسی کند. به همین دلیل ترکیب بندی و نورسنجی چنین عکسی شاید سخت ترین مشکل موجود باشد.

اما تفاوت بین یک سلفی معمولی با خودنگاره یک هنرمند در چیست؟

مقدمات و اجرا کردن یک پرتره اختلاف بسیار زیادی در عکس نهایی ایجاد می کند. کیفیت نوری، ویرایش خوب و حتی ژست شما در عکس بسیار مؤثر هستند.

تجهیزات

دوربین و یک لنز پرتره خوب تجهیزات الزامی برای این عکس است.

برای عکاسی کلوزآپ (Close-up) از لنز های واید استفاده نکنید، چرا که لنز واید می تواند صورت شما را دفورمه کند، یعنی ابعاد اجزاء چهره شما را غیر طبیعی نشان دهد (مگر اینکه خودتان بخواهید چنین نتیجه ای از عکس بگیرید!).

عکس از Dustin Olsen

در شرایط خاص می توانید برای گرفتن چنین عکسی از دوربین گوشی خود استفاده کنید، اما برای عکاسی با گوشی باید نور مناسبی داشته باشید، چرا که دروبین اکثر گوشی های هوشمند در نور کم خوب عمل نمی کند که این مسأله می تواند در عکس شما نقش مخربی داشته باشد.

شما به سه پایه هم احتیاج خواهید داشت. البته استفاده از سه پایه صد در صد الزامی نیست، اما به شما خواهم گفت که چرا استفاده از آن مهم است:

استفاده از سه پایه به شما این امکان را می دهد که بتوانید از زوایای مختلف و با ارتفاعات متفاوت عکس بگیرید. بله، شما می توانید دوربین خود را بر روی سطحی ثابت بگذارید، اما این کار با استفاده از سه پایه یکی نیست. سه پایه های بسیار خوب (و ارزان قیمتی) وجود دارند که می توانید تهیه کنید.

همچنین بعضی افراد به استفاده از شاتر های بیسیم علاقه دارند که ایده بسیار خوبی است! استفاده از شاتر بیسیم کار بسیار مناسبی است که از هدر رفتن وقت شما و مدام پشت دوربین رفتن و برگشتن در محل عکاسی پیشگیری می کند (با اینکه باز هم شاید برای بررسی عکس های گرفته شده بخواهید پشت دوربین بروید!). تنها مشکل در استفاده از شاتر بیسیم این است که شما باید آن را پنهان کنید، بنابراین اگر می خواهید از شاتر بیسیم استفاده کنید، حالت عکاسی تأخیری (تایمر) را انتخاب کنید تا بعد از زدن دکمه شاتر آن بتوانید شاتر بیسیم را در جایی خارج از کادر پنهان کنید.

اگر از شاتر بیسیم استفاده نمی کنید، دوربین را روی حالت عکاسی تأخیری تنظیم کنید، و عجله کنید!!

نقشه

برای سلف پرتره خود نقشه بکشید. می توانید ایده خلاقانه ای داشته باشید یا در ابتدا عکس رسمی تری بگیرید.

عکس از Razzauti Fate Vobis

ایده ای پیدا کنید و به دنبال موقعیت های مناسب و تنظیمات مناسب برای این عکس باشید. برای عکاسی از خانه خود شروع کنید.

به فکر چیزی که می خواهید بپوشید باشید، به اینکه آیا می خواهید کمی آرایش داشته باشید یا می خواهید از وسیله یا حالتی خاص در عکس افتاده کنید، فکر کنید!

شما به تجهیزات پیچیده احتیاجی ندارید. می توانید تنها یک پس زمینه در آشپزخانه خود داشته باشید. اما حتماً حواستان به پس زمینه باشد! و مطمئن شوید که شیء نا مناسبی در پس زمینه نباشد.

زمانی که با عکاسی خودنگاره راحت تر شدید و تسلط بیشتری پیدا کردید، می توانید از تجهیزات بیشتری استفاده کنید.

عکس گرفتن

به نظر خیلی ساده می آید، اینطور نیست؟ گرفتن عکس پرتره از خودتان! لازم نیست که حرفه ای باشید، از مد دستی دوربین استفاده کنید یا سه منبع نوری مختلف در اطراف خود داشته باشید. فقط عکس بگیرید. ببینید چه اتفاقی می افتد!

عکس بگیرید و بدون چک کردن دوربین عکس دیگری بگرید. تغییر اندکی در چهره خود و جایگاه دستان خود بدهید.

دوباره عکس بگیرید اگر احساس کردید عکس تاریک است، تنظیمات دوربین را تغییر دهید، و دوباره عکس بگیرید!

عکس از Jay B Sauceda

تکرار کنید

بعد از اینکه عکس های خود را بررسی کردید، چه کاملاً از عکس ها راضی بودید و چه به طور کامل از نتایج بدست آمده سرخورده شدید، باید این کار را ادامه دهید. تکرار کنید، و باز هم تکرار کنید!

تغییراتی در داستانی که برای عکس در نظر گرفته اید بدهید، تنظیمات دوربین را تغییر دهید (در نهایت شما می خواهید در این زمینه حرفه ای شوید!).

عکس از Abdul Hashim

این که مدل برای عکس گرفتن شما منتظر نیست، یک مزیت است. شما می توانید از پرتره هایی که از صورت و ژست خودتان می گیرید چیز های زیادی یاد بگیرید. زمانی که برای این کار صرف می کنید قطعاً ارزشش را خواهد داشت و در نهایت به تجربه تبدیل می شود و در بهتر شدن عکس های شما کمک بسیاری خواهد کرد.

همچنین می توانید چیز های بسیاری از دوربین خود یاد بگیرید، اینکه فوکوس چگونه عمل می کند. این تجربه بسیار ارزشمندی است که می توانید با تمرین و تکرار به آن دست پیدا کنید.

تغییر

از زوایا و نقاط دید متفاوتی برای این عکس ها استفاده کنید و به قطع های مختلف عکس فکر کنید و حتی می توانید به جایی غیر از دوربین در عکس نگاه کنید (یا حتی می توانید از چیزی غیر از صورت خود عکس بگیرید!).

عکس از Micheael Savage

تغییرات متفاوتی که می توانید در سلف پرتره های خود بدهید می تواند عکس های شما را بسیار جذاب و خاص کند. بعد از اینکه ایستادن در جلوی دوربین را امتحان کردید، کار جدیدی بکنید.

همیشه لازم نیست خودنگاره عکسی از تمام بدن یا صورت شما باشد. بعضی پرتره ها فقط چشمان، دستان یا حتی حرکت مو ها را شامل می شوند.

گاهی اوقات، ممکن است اتفاق خوبی بیافتد و یکی از عکس هایی که گرفته اید تنها قسمتی از نیم تنه پایین شما را در بر گرفته باشد که شامل کفش های کثیف شما باشد. نمی دانید چرا این عکس گرفته شده، اما این عکس را دوست خواهید داشت! از این عکس استفاده کنید و از کار کردن بر روی چنین عکس هایی نترسید.

عکاسی از کادر های متفاوت و قرار دادن بدن در شرایط غیر معمول می تواند به عکس شما جلوه بسیار زیادی بدهد. از امتحان کردن حالت های خاص نترسید!

ویرایش

زمانی که یک عکس بسیار خوب از این تجربه بدست آوردید، با استفاده از برنامه های ویرایش تصویر، عکس خود را از آن چیزی که هست هم بهتر کنید.

این هم یک تجربه بسیار خوب دیگر است! از ابزار و روش های مختلف استفاده کنید و راجع به حسی که پرتره نهایی شما خواهد داشت فکر کنید. این شاید یکی از هیجان انگیز ترین قسمت های کار باشد، چرا که در اینجا شما می توانید تصمیم بگیرید عکس نهایی چه حسی به بیننده بدهد یا چه داستانی را منتقل کند.

بعضی عکاسان دوست دارند سلف پرتره های خود را با عکس های دیگری که گرفته اند ترکیب کنند و حس متفاوتی به بیننده بدهند و ایده های پیچیده تری را در عکس هایشان پیاده کنند. شما هم می توانید چنین کار هایی را امتحان کنید!

عکس از Hadar Ariel

ادامه بدهید

یک ایده خوب برای ادامه دادن این کار این است که پروژه ۳۶۵ عکس در سال را پیاده کنید یا حتی کمتر، پروژه عکاسی در یک ماه یا هر پروژه دیگری که در ذهن دارید. احتمالات و عکس هایی که ممکن است بگیرید خیلی هیجان انگیز است! از همین الان می توانید شروع به عکاسی خودنگاره کنید و تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید!

م

منبع

برگرفته از: photodo

نظرات شما

  1. نازنین

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۶

    سلام . مرسی از مطالب خوبتون. مشکلی من تو عکس سلف پرتره دارم فوکوس نبودن عکسه. دوربینم نیکون D3300 هستش وقتی دوربینو قرار میدم روی سه پایه تمام تنظیمات نورو اینارو همانجام میدم فوکس میکنم و رو حالت تایمر میذارم ولی وقتی روبه روی دوربین قرار میگیرم عکس اونطور که باید فوکوس نمیشه ( فوکوس دوربین مشکلی نداره روی عکسهایی که خودم پشت دوربینم) مشکل چیه؟

    1. فریاد

      ۲۳ فروردین ۱۳۹۷

      دوست عزیزم من کارشناس نیستم اما فکر کنم اگر از روی فوکوس اتوماتیک بردارید بهتر بتونین عکس بگیرید چون فکر میکنم فوکوس اتومات درخشان ترین نقطه ای و که خودش حس میکنه رو فوکوس میکنه البته این نظر منه و امیدوارم کارشناسای لنزک بهتر رانمائیمون کنن

  2. آرزو

    ۲ شهریور ۱۳۹۴

    مطلب خوبی بود.ممنون

  3. رهگذر

    ۲ دی ۱۳۹۳

    سلام
    این عکس عبدالهاشم! رو چطوری باید گرفت ؟کدوم خصوصیت فتو شاپ؟؟ اموزشش رو بزارین ممنون میشم

  4. مهدی

    ۱ دی ۱۳۹۳

    مطالب رو با ذکر منبع کپی میکنم چرا عکساش عوض میشه ؟

    1. saman نویسنده

      ۱ دی ۱۳۹۳

      عکس ها را باید روی سرور خود ذخیره نمایید. به دلیل کپی شدن بالای مطالب مجبوریم عکس ها را خارج از دامنه لنزک استفاده نکنیم.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *