تکنیک های عکاسی – ایجاد افکت Zoom Blur

تکنیکی وجود دارد که عکاسان برای ایجاد کردن افکت Zoom Blur در عکسها از آن استفاده می کنند؛ این تکنیک زوم با سرعت بالا (زوم انفجاری یا zoom burst) در حین عکاسی است، به طوری که وقتی دکمه شاتر را فشار می دهند با سریعترین سرعت ممکن حلقه زوم لنز را با دست می چرخانند. اینکار با دوربین به سختی انجام می شود، با فتوشاپ می توانید به راحتی Zoom Blur ایجاد کنید، با کیفیتی که عکاسان حرفه ای ورزشی این افکت را ایجاد می کنند.

۱

ایجاد افکت Zoom Blur: قدم اول

عکسی که می خواهید روی آن افکت Zoom Blur ایجاد کنید را باز کنید و از لایه Background آن دو بار کپی بگیرید. می توانید این کار را با کشیدن لایه Background بر روی دکمه Create a New Layer در پایین پنجره لایه ها انجام دهید و یا به راحتی بعد از انتخاب لایه Background دو بار دکمه Ctrl + J را بزنید. حال با کلیک کردن بر روی چشم کنار لایه بالایی (Layer 1 Copy) این لایه را مخفی کنید. حال لایه میانی (Layer 1) را به Zoom تغییر نام دهید.

۲

ایجاد افکت Zoom Blur: قدم دوم

برای ایجاد افکت Zoom Blur لایه میانی (Zoom) را انتخاب کنید. بعد از قسمت Filter به قسمت Blur -> Radial Blur بروید. در پنجره ایجاد شده روی گزینه Zoom کلیک کنید. افکتی که در اینجا می دهید باید به شکل قابل قبولی زیاد باشد، پس نوار Amount را آنقدر تغییر دهید تا با نتیجه ای که در قسمت Preview مشاهده می کنید راضی شده باشید.

۳

ایجاد افکت Zoom Blur: قدم سوم

حال لایه بالایی (Layer 1 Copy) را انتخاب کنید، و یک ماسک با رنگ مشکی برای این لایه بسازید. این کار را می توانید با زدن دکمه Layer Mask در پایین پنجره لایه ها در حالی که دکمه Alt را پایین نگه داشته اید انجام دهید. نگه داشتن دکمه Alt در هنگام فشردن Layer Mask باعث سیاه ایجاد شدن ماسک می شود.

۴

ایجاد افکت Zoom Blur: قدم چهارم

حال شما آماده بازگرداندن لایه Background هستید. از قسمت ابزار قلم مو را انتخاب کنید، و اندازه ای برای آن انتخاب کنید که احساس می کنید کنترل بیشتری برای نمایان کردن پس زمینه یا Background به شما می دهد. رنگ خروجی قلم مو را با زدن دکمه X به رنگ سفید تغییر دهید و در قسمتهایی از عکس که می خواهید افکت Zoom Blur از بین برود (روی ماسک لایه Layer 1 Copy) رنگ سفید بریزید. اگر در رنگ کردن اشتباهی کردید با زدن دکمه X رنگ خروجی قلم مو را به سیاه تغییر دهید و در قسمتهایی که اشتباهاً سفید کردید رنگ سیاه بزنید.

قبل و بعد از ایجاد افکت Zoom Blur

قبل از ایجاد افکت Zoom Blur

بعد از ایجاد افکت Zoom Blur

ج

جمع بندی

ایجاد افکت Zoom Blur در فوتوشاپ بسیار ساده است و راحت تر از دوربین می توان افکت را ایجاد کرد. اما باید با تنظیمات آن آنقدر بازی کنید تا به نتیجه مطلوب و طبیعی برسید، ایجاد بیش از حد Zoom Blur عکس را غیر طبیعی می کند، و مقدار کم آن فقط عکس را کمی محو می کند و نتیجه خوبی به شما نخواهد داد. وقتی در ایجاد این افکت حرفه ای شدید می توانید با تنها چند کلیک عکسهای فوق العاده در زمینه عکاسی ورزشی بسازید.

روی عکس خود با فوتوشاپ افکت خاصی را پیاده سازی کرده اید؟ چرا آن را برای ما به آدرس info@lenzak.com ارسال نکنید تا ما آن را در بخش نقد به نمایش بگذاریم؟

م

منبع

برگرفته از: Exposure guide

نظرات شما

  1. Persian Gulf

    ۹ مهر ۱۳۹۴

    داداش با قلم مو هر چی میکشم تغییری نمیکنه .. همه تنظیماتشم انجام دادم فایده نداره

  2. ناصر

    ۱ بهمن ۱۳۹۳

    خیلی عالی بود با تشکر

  3. رضا

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲

    دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم
    دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم
    دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم دوستون دارم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *