درک نور بازتابی در مقابل نور تابشی و به دست آوردن نوردهی های دقیق تر

آیا تا به حال هنگام استفاده از نورسنج دوربین خود، با عکس های کم یا زیاد نوردهی شده مواجه شده اید؟ آیا ناامید شده اید که حتی در مُد نوردهی خودکار نیز نمی توانید نوردهی درست را به دست آورید؟ علت آن این است که در هنگام گرفتن یک عکس، دو نوع نور مختلف وجود دارد که در این آموزش به آن ها خواهیم پرداخت.

هنگامی که شما یک عکس می گیرید، نور جزء مواد اولیه شماست، به همین دلیل مهم است که بدانید چطور کار می کند. این یک موضوع بسیار گسترده است، بنابراین برای این مقاله، ما تنها بر تفاوت بین نور تابشی و بازتابی تمرکز می کنیم، زیرا این کلید به دست آوردن نوردهی درست است.

نور تابشی در مقابل نور بازتابی

خوانش تابشی – خوانش بازتابی

همه ما تفاوت بین این دو را خیلی خوب می دانیم؛ اجازه دهید یک نمونه روزمره مثال بزنم: در یک روز آفتابی، شما لباس های سفید می پوشید یا سیاه؟ ساده است! شما لباس های سفید یا حداقل رنگ های روشن می پوشید، اما چرا؟ اگر خورشید همان است که همیشه بوده، چرا شما رنگ های تیره نمی پوشید؟ چون می دانید که رنگ های تیره نور را جذب می کنند، در نتیجه شما بیشتر از پوشیدن رنگ سفید که نور بیشتری را بازتاب کرده و شما را تازه تر نگه می دارد، احساس گرما خواهید کرد. این همان اصلی است که شما باید هنگام نورسنجی برای عکاسی به کار ببرید.

تفاوت توضیح داده شده

نور تابشی نوری است که صحنه شما را روشن می کند. این نور قبل از این که توسط سوژه تغییر کند (بازتاب شود) به آن می تابد، به همین دلیل است که خوانش نور دقیق تری نیز هست.

هنگامی که نور به اشیاء می رسد، توسط آنها تغییر می کند و بازتاب می شود؛ این چیزی است که ما مشاهده می کنیم و دوربین ثبت کرده و می خواند. این نور، نور بازتابی نامیده می شود.

نورسنجی

بیایید ببینیم این دو مفهوم چگونه برای نورسنجی و نوردهی در هنگام عکاسی مورد استفاده قرار می گیرند. در تمام نمونه های بعدی، من همیشه از یک نور یکسان استفاده کردم.

در عکس اول، من زمانی که تصویری که می خواستم را کادربندی کرده بودم، نورسنجی کردم، بنابراین خوانشی به من داد که میانگین (متوسط) نور بازتابی بود.

تنظیمات ایزو ۴۰۰، f/5.6، با سرعت شاتر ۱/۸۰ ثانیه بود.

و عکس نهایی اینطور به نظر می رسید:

نور بازتابی از یک سوژه تیره

با این حال، همانطور که در مورد لباس گفتیم، سوژه های تیره نور را جذب می کنند. بنابراین اگر من خوانش را با نورسنجی بخش سیاه عکس به دست آورم، تنظیماتی که قبلا «درست» بودند، اکنون همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید «نوردهی ناکافی» نشان داده می شوند.

حتی اگر نورپردازی همیشه یکسان باشد، دوربین شما فکر می کند نور کمتری وجود دارد. در نتیجه، عکس های شما بیش از حد نوردهی (overexposed) می شوند.

نوردهی: ایزو ۴۰۰، f/5.6، سرعت شاتر ۱/۱۳ ثانیه.

نور بازتابی از یک سوژه روشن

از طرف دیگر، سوژه های روشن بخش عمده نور را بازتاب می کنند، بنابراین اگر شما یک چیز روشن را نورسنجی کنید، دوربین شما پیامی دریافت می کند که باید نوردهی را کاهش دهد.

و در نتیجه، شما با تصاویر ناکافی نوردهی (underexposed) شده مواجه خواهید شد.

نوردهی: ایزو ۴۰۰، f/5.6، سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه.

هیچ یک از این سه خوانش، نوردهی صحیح بر روی تصاویرتان به شما ندادند، چون هیچ یک از آنها مربوط به نور تابشی نبودند. برای رسیدن به این خوانش صحیح، شما باید از یک نورسنج اکسترنال دستی استفاده کنید، که می تواند بسیار گران قیمت باشد. خوشبختانه، راه های دیگری برای به دست آوردن نوردهی درست بدون نیاز به صرف هزینه بالا وجود دارد.

سیاه و سفید… و خاکستری

در دهه ۱۹۳۰، یک عکاس به نام انسل آدامز تکنیکی را برای نوردهی بهینه عکس ها با تقسیم درجات از روشن به تیره به ۱۱ منطقه ایجاد کرد، بنابراین سیستم منطقه ای (zone system) نامیده شد. هر چیزی در جهان یک رنگ و روشنایی ای دارد که مربوط به یک منطقه است. تمام نورسنج ها، از جمله نورسنجی که در داخل دوربین شما قرار دارد، برای این طراحی شده اند که منطقه میانی: Gray V را به شما بدهند، که ۱۸% از نور را بازتاب می کند. بنابراین، چیزی که شما برای داشتن یک نوردهی صحیح نیاز دارید، سنجش نور بازتابی از این تن رنگ است.

کارت های خاکستری را می توانید در بازار پیدا کنید که برای کالیبره (تنظیم) کردن نوردهی و تراز سفیدی شما مورد استفاده قرار می گیرند. آنها یک روش بسیار کاربردی و اقتصادی برای تبدیل خوانش نور بازتابی شما به یک نور تابشی دقیق هستند.

استفاده از آن نیز بسیار آسان است، شما فقط باید یکی از آنها را در مقابل سوژه خود قرار داده و آن را با دوربین خود کادربندی کنید. وقتی این کارت تنها چیز موجود در عکس شما بود، دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا نورسنج را ببینید و نوردهی خود را بر اساس آن تنظیم کنید. با این تنظیمات، می توانید صرف نظر از تن رنگ ها در تصویر خود، یک نوردهی عالی داشته باشید.

نوردهی: ایزو ۴۰۰، f/5.6، سرعت شاتر ۱/۳۰ ثانیه.

نمونه های واقعی

می دانم دارید به چه چیزی فکر می کنید، این یک نمونه غیر واقعی بود چون اکثر عکس های شما رنگ های بسیار بیشتری از فقط سیاه، سفید و خاکستری (gray V) دارند. این درست است، اما اصل همان است. به این نمونه های واقعی نگاه کنید:

خوانش بازتابی با نوردهی ایزو ۴۰۰، f/5.6، سرعت شاتر ۱/۸۰ ثانیه

در مقایسه با خوانش تابشی:

خوانش تابشی با نوردهی ایزو ۴۰۰، f/5.6، سرعت شاتر ۱/۳۲۰ ثانیه.

چپ: خوانش بازتابی با نوردهی ایزو ۴۰۰، f/5.0، سرعت شاتر ۱/۲۵۰۰ ثانیه.

راست: خوانش تابشی با نوردهی ایزو ۴۰۰، f/5.0، سرعت شاتر ۱/۱۰۰۰ ثانیه.

چطور کار را ساده تر کنیم

اگر نخواهید یک کارت خاکستری را با خود به این طرف و آن طرف ببرید، باید چه کنید؟ مشکلی نیست، هر چیزی در دنیای بصری معادلی در سیستم منطقه ای دارد.

به عنوان مثال، چمن یا سیمان خیس متناظر با منطقه gray V است، بنابراین شما همیشه می توانید به دنبال المان هایی مانند این در عکس خود بگردید و خوانش بسیار دقیقی از آنها به دست خواهید آورد.

این ترکیب بندی پایه های شمع را در نظر بگیرید. زمانی که همه آنها سفید هستند عکس تاریک و غمگین است و تمام نواقص پس زمینه را نشان می دهد، چون ناکافی نوردهی شده است. با این حال، زمانی که من یک پایه شمع خاکستری به آن اضافه کرده و بر اساس آن نورسنجی می کنم، نوردهی عالی می شود.

نوردهی: ایزو ۱۲۵۰، f/11، سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه.

نوردهی: ایزو ۱۶۰۰، f/8، سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه.

نکته: شما می توانید کف دست خود را نورسنجی کرده و بفهمید نسبت به کارت خاکستری چقدر روشن تر یا تاریک تر است، به این ترتیب همیشه یک خوانش عالی «در دست (آماده و مهیا)» خواهید داشت.

چیزهایی که باید به خاطر داشته باشید:

  • به اندازه کافی به شیء خاکستری نزدیک شوید، به طوری که تنها چیزی باشد که شما در میان لنز می بینید، یا حداقل بخش عمده آن در کادر باشد، و از این خوانش برای تنظیم مقادیر نوردهی استفاده کنید.
  • کارت خاکستری یا شیء باید به اندازه بقیه صحنه نور دریافت کند. مراقب باشید که هنگام نزدیک تر شدن برای نورسنجی، با بدن خود یا دوربین سایه نیاندازید.
  • نور بازتابی به جنس و شکل شیء نیز بستگی دارد، بنابراین مثلا یک ماشین سیاه نور بیشتری نسبت به یک ژاکت پشمی سیاه بازتاب می کند.

درک تفاوت بین نور بازتابی و نور تابشی می تواند عکس شما را از یک عکس فوری ناشیانه به یک عکس حرفه ای تبدیل کند!

نویسنده: آنا میرلس (Ana Mireles)

م

منبع: DPS