راهنمایی در ایجاد برق چشم یا کچ لایت (catchlight)

چگونه catchlight (برق چشم) ایجاد کنیم. این مطلب لنزک یک دستور العمل کوتاه در باب ایجاد کچ لایت در چشم هاست که در ادامه آن را خواهیم خواند.

ابزار:

  • دوربین
  • منبع نور – طبیعی یا مصنوعی
  • حالت دهنده های نور مثل بازتاب دهنده ها (reflector) که می توانند مفید باشند ولی ضروری نیستند.
روش:

کچ لایت – Catchlight چیست؟

Catchlight در بیان ساده، نوری است بازتاب شده از سطح چشم های سوژه شما. این نور با عمق بخشیدن به چشمها به عکستان جلوه و حیات می دهد. کچ لایت سال ها قبل از اینکه عکاسی مشهور شود، توسط نقاشان در نقاشی از چهره به کار گرفته می شد.

چگونه ایجادش کنم؟

اینکه از چه منبع نوری استفاده می کنید، چه قدر قدرتمند باشد و فاصله آن از سوژه شما، شکل و اندازه انعکاس نور در چشم را تغییر می دهد. هر چه منبع نور بزرگتری داشته باشید، catchlight بزرگتری خواهید داشت و اگر چندین منبع نور داشته باشید می توانید کار را با چندین بازتاب نور در چشم ها به اتمام برسانید.

می توانید هم از نور طبیعی و هم مصنوعی برای ایجاد برق چشم استفاده کنید، فقط به خاطر داشته باشید نور های مستقیم، انعکاسی کوچک تر از نور های بازتاب شده از یک سطح وسیع تر ایجاد می کنند و اگر خارج از ساختمان عکاسی می کنید، آسمان ته رنگی آبی به انعکاس نور می بخشد. اگر داخل ساختمان از چند نور ترکیبی در کنار نور اصلی استفاده می کنید، مطمئن شوید بیش از یک انعکاس در چشم سوژه نداشته باشید. البته برخی از عکاسان این اتفاق را می پسندند. پس اگر از آن دسته هستید، توجه کنید که یکی از کچ لایت ها تاریک تر و کوچکتر از دیگری باشد تا زیاد شلوغ و گیج کننده نشود. همچنین می توانید انعکاس های اضافی را بعدا در فوتوشاپ حذف کنید اما همواره انجام آن در دوربین مطمئن تر از اعتماد به فوتوشاپ است.

بیشتر بیاموزید: آموزش ایجاد برق چشم یا کچ لایت با نور طبیعی

کچ لایت را کجا قرار دهم؟

اگر چشم را یک ساعت عقربه ای تصور کنیم، بهتر است انعکاس را در ساعت ۱۰ یا ۱۲ قرار دهید. به هر حال هر جایی بین ساعت ۹ تا ۱۲ یا ۱۲ تا ۳ هم خوب کار می کند. البته این وحی الهی نیست و ممکن است ترجیح دهید کچ لایت را در موقعیتی پایین تر قرار دهید. همچنین قرار دادن منبع نور در بالای سر سوژه به صحت مکان انعکاس نور کمک خواهد کرد.

عکس فوق کچ لایت ساعت ۱۰ را نشان می دهد.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *