راهنمای رفلکتور ها در عکاسی

رفلکتور چیست و چرا یک ابزار مهم در عکاسی محسوب می شود؟ اگر در عکاسی تازه وارد هستید احتمالاً سوال های زیادی راجع به نحوه استفاده از رفلکتور ها دارید. در این مطلب لنزک ما می خواهیم به چند سوال متداول در مورد رفلکتور ها پاسخ دهیم.

رفلکتور چیست؟

در عکاسی ما هر کاری هم که بکنیم برای گرفتن عکس به نور احتیاج داریم. رفکلتور وسیله ای است که می توانیم با استفاده از آن قسمتی که می خواهیم را نورپردازی کنیم. یک رفلکتور به شما این امکان را می دهد که نور موجود را به قسمتی که می خواهید، هدایت کنید (چه نور طبیعی باشد و چه مصنوعی) و به سمت سوژه متمرکز کنید تا بتوانید نور و جهت آن را کنترل کنید. به عبارت ساده تر رفکلتور بازتاب دهنده نور است.

رفلکتور ها چه شکلی هستند؟

رفلکتور ها با شکل ها و اندازه های مختلفی وجود دارند، متداول ترین شکل رفلکتور ها دایره و مستطیل است. رفلکتور ها از جنسی ساخته می شوند که بتوانند نور را منعکس کنند و معمولاً با رنگ های سفید، نقره ای و طلایی ساخته می شوند تا تأثیرات متنوعی در عکس بگذارند. بعضی از آن ها دسته ای برای حمل دارند و بعضی تاشو هستند تا بتوان به راحتی آن ها را حمل کرد، اما بعضی دیگر بزرگ هستند و حمل کردن آنها کار دشواری است. حتی شما می توانید با استفاده از مقوای سفید رنگ رفلکتور بسازید.

آیا لازم است که یک رفلکتور داشته باشم؟

فکر می کنم ایده خوبی است که هر عکاسی حداقل یک رفلکتور داشته باشد، حتی اگر رفلکتور کوچکی باشد. در شرایط خاص یک رفلکتور می تواند به کمک شما بیاید و تغییر بسیاری در کیفیت عکس ایجاد کند.

وقتی به صورت حضوری به افراد عکاسی آموزش می دهم، از اینکه می بینم چقدر تعداد اندکی هستند که رفلکتور را امتحان می کنند شگفت زده می شوم. اما همین افراد وقتی تأثیری که یک رفلکتور می تواند بگذارد را می بینند سریعاً به استفاده از آن رو می آورند.

آیا استفاده از رفلکتور کار آسانی است؟

در اکثر اوقات بله، اما زمانی که می خواهید یک رفلکتور بزرگ را در فضای باز که باد هم می آید در موقعیتی دقیق نگه دارید این کار می تواند دشوار باشد. در چنین شرایطی استفاده از نگه دارنده های (پایه یا stand) رفلکتور موجود می تواند مشکل شما را حل کند. اما از آنها در فضای بسته بهتر می توان استفاده کرد. در کل پیشنهاد می کنیم برای نگه داشتن رفلکتور از شخص دیگری به عنوان دستیار استفاده کنید.

چه نوع رفلکتوری نیاز دارم؟

این به سبک عکاسی شما بستگی دارد و این که چقدر از رفلکتور استفاده می کنید. اگر عکاسی معمولی انجام می دهید و پرتره های معمولی می گیرید، پیشنهاد می کنم یک رفلکتور دایره ای شکل کوچک تاشو بگیرید که دو طرفه باشد و رنگ های سفید و نقره ای داشته باشد. می توانید این رفلکتور ها را با روکش های مختلف بگیرید که بین رنگ های سفید، نقره ای و طلایی حق انتخاب داشته باشید.

رفلکتور مورد علاقه من یک رفلکتور دایره ای با قطر ۳۲ اینچ تا شو است که آنقدر کوچک می شود که می توانم آن را داخل جیب کناری کیف دوربینم بگذارم. رفلکتور های بزرگ معمولاً نور متراکم تر و نرم تری می دهند ولی حمل کردن و نگه داشتن آنها کار دشواری است.

چگونه از رفلکتور در عکاسی استفاده کنم؟

دیاگرام بالا استفاده ابتدایی از رفلکتور را نشان می دهد. در عکس اصلی که بر طبق دیاگرام بالا گرفته شده است، یک نور طبیعی قوی از بغل و از بیرون از پنجره به انبار تاریکی می تابد.

سوژه ما که به ماشین خاک گرفته تکیه داده خیلی خوب دیده می شود، ولی سمت چپ او کاملاً در تاریکی است. ما نمی خواستیم این تاریکی را به طور کامل از بین ببریم، اما می خواستیم کمی نور داشته باشیم تا بتوانیم جزئیاتی از صورت مدل را ببینیم و همچنین بتوانیم تضادی بین رنگ آبی لباس مدل و رنگ سیاه پس زمینه ایجاد کنیم تا مدل ما از پس زمینه کنده شود (جدا و متمایز شود).

با قرار دادن رفلکتور در کنار سوژه و خارج از کادر دوربین، توانستیم نور را بر روی قسمتی که می خواستیم منعکس کنیم، کاری بسیار ساده و در عین حال بسیار مؤثر!

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. m

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

    سلام وقت بخیر برای عکاسی تبلیغاتی رفلکتور دایره بهتره یا مستطیل؟

  2. ASHKAN

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴

    خیلی عالیه سایت شما واقعا کاش یه موسسه ی بزرگ تشکیل بدین که اینجوری به عکس و عکاسی احترام میزارید.واقعا ممنون


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *