۸ موردی که باید قبل از خریدن لنز دوربین بعدی خود در نظر بگیرید

آیا در فکر خریدن یک لنز جدید برای دوربین خود هستید؟ دست نگه دارید، و اول این مطلب لنزک را بخوانید. چرا شما به یک لنز جدید نیاز دارید، چقدر باید برای آن خرج کنید، آیا باید یک لنز زوم بخرید یا پرایم؟ و چند سوال دیگر که در این مطلب مطرح می کنیم. هنگامی که جواب این پرسش ها را بدانید، روند تصمیم گیری در مورد این که دفعه بعد کدام لنز (یا لنزها) را باید بخرید، بسیار ساده تر می شود. این مطلب سعی می کند به سوال «چه لنزی بخرم؟» یا «چه لنزی برای عکاسی من مناسب است» پاسخ داده و راهنمایی کند.

لنزهای پرایم برای ایجاد پرتره هایی مانند این یکی از همه بهتر هستند، که با دیافراگم تنظیم شده بر روی f/2 برای تار کردن پس زمینه گرفته شده است. عکاس: لیزا هالووی (Lisa Holloway)

بیایید به ۸ موردی که قبل از خرید لنز جدید باید در نظر بگیرید، نگاهی بیاندازیم:

۱

بودجه – چقدر پول می توانید خرج کنید؟

بودجه هر کسی متفاوت است، و مقدار پولی که شما برای خرج کردن دارید تعیین می کند که باید کدام لنزها را در نظر بگیرید. اما، مهم نیست بودجه شما چقدر است، آن رقم را در ذهنتان نگه دارید و ادامه مطلب را مطالعه نمایید. ممکن است بعد از خواندن آن همه چیز را به گونه دیگری ببینید.

در حالت ایده آل، شما باید یک ایده خوب از این که به کدام لنزها نیاز دارید داشته باشید، و سپس می توانید بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

این نوع تفکر می تواند منجر به یک تغییر بزرگ در این که تصمیم دارید چه لنزهایی بخرید شود. به عنوان مثال، چند سال پیش من از اندازه و وزن سیستم کانن ام ناامید شدم. همچنین داشتم به برنامه سفری که پیش رو داشتم فکر می کردم، و متوجه شدم که مهم است بسته لوازم (کیت) خود را تا آنجا که ممکن است سَبُک نگه دارم (مقدار بار دستی مجاز در فرودگاه های نیوزیلند بسیار کم بوده و قانون آن به شدت اجرا می شود). این امر به تصمیم گیری برای تعویض به سیستم فوجی فیلم سری X منجر شد. در حال حاضر من کیت سبک وزن مورد نیاز برای سفر را دارم.

۲

کراپ سنسور یا فول فریم؟

عکس از bhphotovideo.com

اکثر تولیدکنندگان هم دوربین های کراپ سنسور (APS-C) و هم فول فریم را در محدوده خود پیشنهاد می دهند. اما این کار خرید لنز را حتی گیج کننده تر می کند.

اجازه دهید بگوییم شما صاحب یک دوربین APS-C هستید. اما در ورای ذهن خود فکر می کنید که ممکن است روزی یک بدنه فول فریم بخرید. در اینجا یک سوال پیش می آید – آیا شما لنزی می خرید که تنها بر روی بدنه های APS-C کار کند (مزیت آن این است که کوچک تر و سبک تر از لنزی است که متناسب با یک دوربین فول فریم می باشد) یا لنزی که متناسب با یک بدنه فول فریم نیز هست (که احتمالا بزرگتر و گران قیمت تر خواهد بود)؟

سوال سختی است، نه؟ تازه تفاوتی که سنسورها برای زاویه دید لنز ایجاد می کنند را نیز در نظر نگرفته ایم.

در حالت ایده آل، شما باید هنگام خرید اولین بدنه دوربین خود تصمیم بگیرید که آیا باید یک کراپ سنسور بخرید یا فول فریم، و در آینده به همین اندازه سنسور بچسبید. این کار تا حد زیادی روند خرید لنز را ساده می کند، و بسیاری از سردرگمی ها را از بین می برد.

این دو لنز چه وجه اشتراکی با هم دارند؟ هر دوی آنها لنزهای ۳۵mm f/1.4 هستند. لنز کانن (سمت چپ) بسیار بزرگتر از لنز فوجی فیلم (سمت راست) است، چون متناسب با یک دوربین فول فریم ساخته شده است. این مثال خوبی از چگونگی تاثیر اندازه سنسور بر اندازه لنز است.

۳

در دام فاصله کانونی نیفتید

دام فاصله کانونی این باور است که شما به لنزهای زومی نیاز دارید که هر فاصله کانونی قابل تصور را پوشش می دهند. به عنوان مثال، اگر شما با یک لنز کیت ۱۸-۵۵mm شروع کنید، و سپس یک لنز زوم تله فوتو بخرید، ممکن است احساس کنید به لنزی نیاز دارید که از ۵۵mm شروع شود به طوری که شما هیچ فاصله کانونی ای در این میان را از دست ندهید.

این اصلا درست نیست. نکته بعدی روشی که شما باید در مورد لنزها فکر کنید را توضیح می دهد.

۴

از چه سوژه هایی قرار است عکس بگیرید؟

در ادامه مثال لنز کیت ۱۸-۵۵mm، شما ممکن است برای خرید لنز بعدی گزینه های زیر را در نظر بگیرید: یک لنز پرایم ۵۰mm به عنوان لنز پرتره (که مزیت کیفیت تصویربرداری بالا و دیافراگم های باز را به شما می دهد)، یا یک لنز ماکرو برای گرفتن عکس های کلوزآپ از حشرات و گل ها، یا لنز زوم واید برای عکاسی منظره، یا یک لنز سوپر تله فوتو برای عکاسی ورزشی و حیات وحش.

نکته کلیدی در اینجا این است که انتخاب لنز به سوژه مربوط است. سوژه همیشه در درجه اول اهمیت قرار دارد. هنگامی که بدانید قرار است از چه چیزی عکس بگیرید، می توانید بهترین لنز (یا لنزها) را برای آن کار انتخاب کنید. فاصله کانونی دومین موردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

به عبارت دیگر، یک لنز را تنها به این دلیل که فکر می کنید باید آن را داشته باشید نخرید، وقتی آن را بخرید که واقعا به آن نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: لنز شما می تواند باعث موفقیت یا شکست شما شود – آنچه باید برای هر نوع عکاسی استفاده کنید

۵

آیا باید یک لنز زوم بخرید یا یک لنز پرایم؟

مزیت لنزهای زوم راحتی آنهاست. اگر شما یک عکاس مراسم عروسی هستید، خیلی راحت تر است که هر موقع لازم باشد از یک فاصله کانونی واید به یک تله فوتو زوم کنید، تا این که لنز دوربین را عوض کنید. اگر یک عکاس منظره هستید، خیلی راحت تر است که از یک لنز زوم واید برای کادربندی دقیق صحنه استفاده کنید، تا این که لنزهای پرایم (فاصله کانونی ثابت) را عوض کنید.

مزایای لنزهای ثابت یا پرایم کیفیت تصویر و دیافراگم های باز تر هستند. یک لنز کیت ۱۸-۵۵mm (حداکثر دیافراگم معمول f/5.6) را با یک لنز پرایم ۵۰mm با حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.4 مقایسه کنید. یک تفاوت چهار پله ای، یعنی ۱۶ برابر روشن تر، بین f/1.4 و f/5.6 وجود دارد که به شما کمک می کند تا عکس هایی با پس زمینه تار بگیرید، و همچنین در شرایط نور کم، بدون بالا بردن بیش از حد ایزو عکس بگیرید. به همین دلیل است که یک لنز پرایم ۵۰mm لنز پرتره بهتری نسبت به لنز کیت ۱۸-۵۵mm است.

برخی از عکاسان لنزهای پرایم را ترجیح می دهند، برخی دیگر لنزهای زوم را – فکر کردن در مورد اولویت هایتان به شما کمک خواهد کرد تا تصمیم بگیرید کدام یک از آنها برای شما بهتر است.

به عنوان مثال، اگر شما یک عکاس منظره هستید که همیشه در f/8، f/11 یا f/16 عکس می گیرید، آنگاه دیافراگم های بازتری تری که لنزهای پرایم ارائه می دهند، برای شما استفاده چندانی ندارند، و یک لنز زوم ممکن است انتخاب بهتری باشد.

عکاسی اکشن یا عکاسی از سوژه های پُر تحرک به یک لنز تله فوتو و دوربینی با یک سیستم فوکوس خودکار خوب که قادر به ردیابی سوژه های متحرک باشد، نیاز دارد. یک لنز زوم به شما کمک خواهد کرد تا سوژه را با دقت کادربندی کنید.

۶

وزن و اندازه را فراموش نکنید

در مورد وزن و اندازه لنزهای خود با دقت فکر کنید. فراموش نکنید که شما کسی هستید که قرار است آنها را با خود به این طرف و آن طرف حمل کند.

اما وقتی صحبت از اندازه می شود، یک چیز دیگر نیز وجود دارد که شما باید در مورد آن فکر کنید، و آن فیلترها هستند. شما می توانید با خریدن لنزهای کوچک تر پول زیادی را در فیلترها صرفه جویی کنید. اگر کنجکاو هستید که ببینید چقدر می توانید صرفه جویی کنید، برای فیلترهای پلاریزه حلقوی جستجو کرده و قیمت های فیلترهای یکسان در اندازه های ۵۸mm و ۷۷mm را با هم مقایسه کنید. اگر نیاز دارید فیلترهای زیادی بخرید (عکاسان منظره توجه کنید)، با خریدن لنز کوچک تر (قطر لنز یا اندازه فیلتر نیز کوچک تر می شود) به طور بالقوه می توانید صدها هزار تومان صرفه جویی کنید.

لنزهای زوم واید (Wide-angle) برای عکس های منظره ایده آل هستند و به شما کمک خواهند کرد تا عکس هایی مانند این بگیرید. به یاد داشته باشید که لنزهای کوچک تر به فیلترهای کوچک تری (و در نتیجه ارزان تر) نیز نیاز دارند.

۷

کیفیت ساخت، مهر و موم بودن در برابر شرایط آب و هوایی و فوکوس خودکار

اکثر تولیدکنندگان: لنزهای ارزان، رده متوسط و گران قیمت یا رده بالا (حرفه ای) دارند. لنزهای ارزان قیمت ممکن است گاهی اوقات خرید ارزان و به صرفه ای به نظر برسند، اما آنها به خوبی لنزهای گران قیمت تر ساخته نمی شوند، و همچنین ممکن است موتورهای فوکوس خودکار نامرغوب تری (به عبارت دیگر کندتر و پر سر و صداتر) داشته باشند.

از طرف دیگر، لنزهای گران قیمت معمولا خوب ساخته می شوند، و فوکوس خودکار با کیفیت خوب (به عبارت دیگر سریع تر) دارند، و ممکن است مهر و موم شده (weatherproofed یا weather sealed) نیز باشند (اگر در شرایط بد آب و هوایی یا گرد و خاکی عکاسی می کنید، این ویژگی مهم است).

هنگام در نظر گرفتن یک لنز این نکات را به یاد داشته باشید. فراموش نکنید در مورد این که لنز چقدر خوب ساخته شده، ضد آب است یا نه، و سرعت و کیفیت موتور فوکوس خودکار آن سوال کنید.

لنزهای واید برای گرفتن عکس در داخل خانه (فضا های بسته مثل عکس فوق) نیز مفید هستند، چراکه آنجا شما ممکن است برای حرکت به عقب برای استفاده از یک فاصله کانونی طولانی تر فضای کافی نداشته باشید. عکس از bhphotovideo.com

8

خرید لنز بِرند دوربین تان یا شرکت ثالث

شما اغلب می توانید با خرید یک لنز از شرکت ثالث برای دوربین در پول خود صرفه جویی کنید، اما به نظر من بهتر است در صورت امکان لنزی بخرید که توسط تولیدکننده دوربین شما ساخته شده باشد. به لنزهای هم بِرند دوربین تان بچسبید، مگر اینکه دلیل خاصی برای خرید یک لنز از شرکت ثالث داشته باشید (معمولا دلیل آن این است که نوع لنزی که شما نیاز دارید توسط تولیدکننده دوربین شما ساخته نمی شود). ارزش لنزهای اصلی بهتر حفظ می شود (قیمت آنها کمتر افت پیدا می کند)، و عملکرد فوکوس خودکار آنها معمولا بهتر است.

اگر شما عکاس خیابانی و کاندید هستید، خرید لنزهای کوچک تر را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند بدون جلب توجه عکاسی نمایید. عکاس: رویی پال‌ها (Rui Palha).

تثبیت کننده تصویر

تثبیت کننده تصویر موتوری در داخل لنز است، که المان ها را طوری حرکت می دهد که جنبش ایجاد شده توسط لرزش دوربین را خنثی می کند. تولیدکنندگان مختلف به آن اسم های متفاوتی داده اند (به عنوان مثال، نیکون آن را کاهنده لرزش یا Vibration Reduction می نامد و کانن تثبیت کننده تصویر یا Image Stabilization). این ویژگی به شما کمک می کند در نور کم، با استفاده از تنظیمات ایزوی پایین تر یا دیافراگم های کوچک تر، نسبت به آنچه که در غیر این صورت ممکن نخواهد بود، عکس بگیرید.

* برخی از تولیدکنندگان، مانند سونی و پنتاکس، تثبیت کننده تصویر را در بدنه دوربین می سازند، نه لنز.

امیدوارم این نکات برای تصمیم گیری در مورد این که دفعه بعد کدام لنز را باید برای دوربین خود بخرید، به شما کمک کند. اگر هر گونه سوالی در مورد لنزها دارید، آن را در بخش «پرسش و پاسخ» لنزک مطرح نمایید.

نویسنده: اندرو س. گیبسون (Andrew S. Gibson)

م

منبع

برگرفته از: digital-photography-school

نظرات شما

  1. مرتضی

    ۳۱ تیر ۱۳۹۸

    ممنون از اینکه جواب هیچکی رو نمیدید که جای خودش جای سوال داره. اما در مورد مطلبی که گفتین هیچ کمکی به من نکرد. نکته اینجاست که مثلا خود من در مورد چند تا لنز خصوصیات مشابه دیدم. اینکه مثلا لنز ۱۸-۱۰۵ یا ۱۸-۱۳۵ یا ۱۸-۱۴۰ یا ۵۰-۲۰۰ یا ۷۰-۳۰۰ و… همشون میگن لنزهای زوم هستن و بزرگنمایی میکنن اما اینکه حد بزرگ نماییشون چقدره و اصلا از چه سایزی شروع میشه. مثلا ایا اونی که تا ۳۰۰ میلی هست از ۲۰۰ میلی زومش بیشتره؟ من دیدم میگن فرقی ندارن. پس معیار این اعداد چیه. اصلا اینکه از ۱۰ میل شروع میشه یعنی چه فاصله ای از لحاظ متراژ هست. مثلا همین لنز ۱۸-۵۵ عکس میندازه اما عمقش کمه. منظورم اینه نمیشه سوژه بیاد نزدیکتر و تصویر پشت تکون نخوره. یا مثلا لنز ۵۵ و ۸۵ چه فرقی باهم دارن. اصلا معنی ۵۵ چیه و ۸۵ چیه. این لنزها حداقلشون مثلا در فاصله دومتری با سوژه چند متره؟ ایا مثلا وقتی شروع یه لنز ۳۵ هست و یکی ۵۰ دومی فاصلش بیشتره و تعاوت این امار در عمل با ازای هر میلی متر چقدره؟ نکته اینجاست که من نوعی نمیدنم این اعداد با چه فاصله ای چه تفاوت متراژی ایجاد میکنه. اگه میشه این موارد رو عملی توضیح بدین

  2. محمد غفاری

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

    سلام
    من چند روز پیش یک eos 800d خریدم با لنز ۵۵-۲۵۰ stm
    میخواستم راهنمایی که به دوربینم بخوره بهم بدهید
    ۱_لوازم جانبی چه چیزی تهیه کنم
    ۲_لوازم برای نگهداره از وسایل چه تهیه کنم
    ۳_پیشنهاد میکنید لنز چه مدلی و چی بگیرم (دوستان نظر
    روی واید دادن)
    ۴_از لنز و دوربینم بگید که هر کدام ارزش خرید داشتن یا نه و باهم چگونه است عملکردش
    ۵_و لطفا به بنده راهنمایی درباره کار کردن با دوربین و لنزشو به بنده بدهید
    ۶_دفتر چه فارسی این مدل میخوهم میشه شما به عنوان اولین جا این مدل دوربین هم اموزش بدهید هم دفترچه فارسیش بدهید
    برای سوالات لطفا یا جواب و یا سایتی معرفی فرمایید و هر راهنمایی که بدردم میخوره لطفا به من بدهید
    با تشکر فراوان

  3. علیرضا

    ۱۵ تیر ۱۳۹۶

    مطلب مفیدی بود. منتها من دوست دارم لنزی با قابلیت زوم خوب و در عین حال قابلیتی شبیه لنز های پرایم با دیافراگم باز داشته باشم! آیا همچین چیزی با قیمتی مناسب وجود داره؟

  4. محمد الوانی

    ۸ مرداد ۱۳۹۵

    همه اینا چیزایی کلیشه ای بود
    و بیان مشکلاتی که خودمونم میدونیم
    مشکل اصلی اینه که نیاز عکاس به لنز های متخلف کاملا بر طرف نمیشه
    چون اون لنزی که ما میخوایم در اکثر اوقات اختراع نشده و تحقیق و پرسش های بیشتر هم فقط ما رو بیشتر دلسرد میکنه
    که اینم بخاطر سیاست های فروش شرکت هاس…

    الان من بعد مدت خیلی زیادی تحقیق
    رسیدم به این نقطه که:
    مشکل فقط با پول حل میشه…
    نه مشاوره ها و مقاله ها

    ممنون از لنزک.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *