راهکار های عکاسی کودک

کارهای کمی در زندگی می توانند به شیرینی عکاسی از کودکان باشند. در ادامه چند مرحله ساده بیان می شود که با پیگیری آنها می توانید یک عکس پرتره عالی از فرزند دلبندتان بگیرید.

۱

وقت را از دست نده

بچه ها پیشبینی ناپذیرند پس انتظار می رود که حین عکاسی گریه یا بداخلاقی کنند. به جای صبر کردن و منتظر موقعیت یا بهترین ژست شدن، دائم عکس بگیرید. زیرا بعضی وقت ها در بین ۳۰ عکس متوالی که می گیرید، یک عکس خوب به دست می آید. با فرض اینکه مقدار خوبی از نور روز در اختیار دارید، ایزوی ۱۰۰ تا ۴۰۰ را انتخاب کنید و یک دیافراگم باز بین ۲٫۸ تا ۸ برای یک عمق میدان کم را در نظر بگیرید. از حالت عکاسی متوالی (continuous shooting) در دوربین خود استفاده کنید تا بتوانید در چند ثانیه بین ۲ تا ۵ عکس داشته باشید.

۲

نور را چک کن

برای ثبت بهترین عکس های کودک، در طول روز وقتی که مقدار کافی از نور طبیعی روز وجود دارد عکاسی کنید. نور روز به پوست کودک یک حالتی از نرمی خواهد داد. در صورت امکان از نور پنجره ها استفاده کنید و از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید چرا که باعث ایجاد سایه در عکس خواهد شد و علاوه بر آن برای پوست کودک مضر خواهد بود. برای چنین عکاسی یک لنز ۵۰mm ایده آل به نظر می رسد. حالت عکاسی را بر روی AV یا تقدم دیافراگم قرار دهید، یک ایزوی نسبتا بالا و دیافراگم باز را انتخاب کنید. انتخاب سرعت شاتر مناسب را به دوربین واگذار کنید. از یک فلاش اکسترنال با دیفیوزر (که نور را پخش کند) به منظور پوشش دادن همه قسمت های تاریک، استفاده کنید.

۳

برام بخند عزیزم

هنگام عکاسی از کودکان، ممکن است لازم شود شما کار های بامزه ای کنید تا بتوانید یک عکس العمل مناسب در کودک ایجاد کنید. این ممکن است شامل شکلک در آوردن، بازی دالی موشه، یا ایجاد صدا های عجیب و غریب باشد. راه های زیادی برای خنداندن کودک وجود دارد. از شخصی بخواهید تا این حالت عالی را حین اینکه شما عکاسی می کنید در فرزندتان ایجاد کند. شما باید سریع کار کنید تا بتوانید لحظه مورد نظر را ثبت کنید، بنابراین سرعت شاتر بالا (۱/۵۰۰ یا بیشتر) انتخاب کنید و برای ایجاد پس زمینه مات از دیافراگم باز (f/1.8-f/4) استفاده کنید!

۴

پس زمینه ساده

عکس های کودک ساده معمولا بهترین ها هستند؛ هیچ احتیاجی به پس زمینه شلوغ یا کاملا روشن نیست. یک راه عالی برای گرفتن عکس که شما را یک حرفه ای نشان می دهد این است که یک پارچه سفید، خاکستری یا بژ بر روی دو صندلی بکشید. آن را کنار یک پنچره بزرگ قرار دهید و بچه را بر روی آن به همراه چند اسباب بازی بگذارید. حالت عکسبرداری را بر روی تقدم دیافراگم قرار داده و دیافراگم دلخواه خود را انتخاب کنید. اگر روشنایی خیلی خوب نیست می توانید از ایزو های بالاتر استفاده کنید. نورسنجی نقطه ای را بر روی چهره کودک انجام دهید و روی چشمان کودک فوکوس کنید.

۵

خاطره انگیزش کن

برای گرفتن عکس های خاطره انگیز سعی کنید که از کودک هنگام انجام یک فعالیت یا همراه خانواده و دوستان عکس بگیرید. خواهر یا برادر مخصوصا اگر در سن نزدیک به هم باشند می تواند به عکس جذابیت بیشتری دهد (آنها را به بازی با هم یا غذا خوردن یا فعالیت های دیگر مشغول کنید). برگردید و آن ها را مجبور نکنید که با هم دوستانه برخورد کنند (اجازه دهید کاری که می خواهند را انجام دهند). نامحسوس عکس بگیرید که فعالیت آنها را مختل نکنید. بچه ها را در یک فضای خلوت مملو از نور طبیعی مانند کنار یک پنجره بزرگ بنشانید. از حالت اتوماتیک استفاده کنید تا مطمئن باشید یک عکس شارپ و واضح می گیرید. به دوربین اجازه دهید در صورت نیاز از فلاش استفاده کند.

۶

جسور باش

عکس های سیاه و سفید، کلاسیک و در عین حال همیشگی و کهنه نشدنی هستند. بنابراین برای عکاسی از کودکان گزینه مناسبی است. حالت عکاسی دوربین را به تقدم دیافراگم (AV) تغییر دهید و یک دیافراگم باز برای خلق پس زمینه ای نرم و مات انتخاب کنید. از نور سنجی نقطه ای بر روی چهره کودک استفاده کنید. وقتی سیاه و سفید عکس می گیرید به کنتراست (تفاوت بین روشن و تاریک) توجه کنید. پس زمینه سیاه و سفید بیشترین گیرایی و هم چنین کنتراست در نورپردازی به عکس یک فضای دراماتیک و رویایی می دهد.

ت

تنظیمات پیشنهادی

به طور کلی در عکاسی از کودکان ما باید سریع و بدون درنگ باشیم. بنابراین سرعت شاتر بالا و /یا ایزوهای بالا را انتخاب کنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که یک لحظه ی عالی را عکاسی کنید که به دلیل سرعت پایین شاتر محو و تار ثبت شود. در نور خوب روز شما باید از سرعت شاتر ۱/۵۰۰s استفاده کنید. همچنین اندازه های دیافراگم F/5.6 و بازتر هم به طور تجربی خوب هستند که عکس های واضح و شارپی می دهند و نیاز به کم کردن سرعت شاتر نیست.

الف

ابزار پیشنهادی

علاوه بر یک دوربین خوب، یک لنز استاندارد ۵۰mm ابزاری خوب برای عکاسی پرتره کودکان است. سعی کنید لنزی با f/1.8 یا کمتر انتخاب کنید که بتوانید از سرعت های شاتر بالاتر برای گرفتن عکس های واضح تر استفاده کنید. استفاده از یک beanbag یا کیسه لوبیا (کیسه ی پر شده از حبوبات که بتوان دوربین را روی آن قرار داد) به جای سه پایه، گزینه ی بهتری است چون می توانید دوربین را روی سطح زمین و هم سطح کودک قرار دهید. یک رفلکتور (بازتاب کننده) نقره ای یا سفید برای بازتاب نور به منظور ملایم کردن و تخت کردن عکس ایده آل می باشد.

ج

جمع بندی

بچه ها یک شانس برای خلق عکس های خارق العاده و زیبا به شما می دهند، اما به هیچ وجه سوژه های راحتی نیستند! همیشه به جای فکر به چیز هایی که نیاز خواهید داشت و کاری که می خواهید بکنید، برخیزید و از کودک عکس های بیشتری بگیرید. شاد و پر انرژی باشید. اگر شما بد اخلاق باشید بچه ها هم خواهند بود. بنابراین فراموش نکنید که یک دستیار داشته باشید. بچه ها چهار دست و پا می روند، گریه می کنند، به تغییر نیاز دارند و … . یک کمک دهنده یا مراقب می تواند همه ی مراقبت ها را انجام دهد تا شما بتوانید روی عکاسی از بهترین لحظات تمرکز کنید.

نظرات شما

  1. بهنازفریدمهر

    ۱۵ تیر ۱۳۹۳

    من به عنوان فردی که به تازگی در حال فراگیری علم عکاسی میباشم از مطالب ارزشمند و مفید لنزک استفاده میکنم با تشکر


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *