سرعت سینک یا همگام سازی فلاش آهسته – Slow sync flash

یک عملکرد دوربین که می توان با آن کارهای جالبی انجام داد (و نتایج جالبی می تواند به شما ارائه کند) سرعت سنیک فلاش (سرعت همگام سازی فلاش) است. همگام سازی یا سرعت سینک آهسته فلاش شما را با دو انتخاب رو به رو می کند، Rear Curtain Sync یا سینک پشت پرده و Front Curtain Sync یا سینک جلو پرده که این دو تعیین می کنند آیا فلاش ابتدای نوردهی زده شود یا پایان نوردهی. در ادامه شما را با سرعت همگام سازی فلاش و گزینه های پیش رو همگام سازی آهسته بیشتر آشنا می کنیم.

گزینه های عکاسی درنور کم:

زمانی که می خواهید ازسوژه ای دریک مکان کم نور عکس بگیرید شما دو گزینه انتخابی دارید ؛ یا باید با فلاش عکس بگیرید یا با سرعت شاتر پایین عکاسی کنید.

فلاش: زمانی که در نور کم از حالت فلاش اتوماتیک استفاده می کنید ،دوربین یک سرعت شاتر متناسب انتخاب خواهد کرد. که باعث می شود سوژه شما خوب نوردهی شود و اگر حرکت هم بکند، نتیجه واضح خواهد بود. مشکلی که این روش دارد این است که سوژه خیلی روشن و پس زمینه آن خیلی تاریک ظاهر می شود چون دوربین زمان کافی برای جمع آوری نور محیط اطراف سوژه را ندارد.

سرعت شاتر پایین: گرینه دیگر این است که فلاش دوربین خود را خاموش کنید و با سرعت شاتر کند عکس بگیرید تا دوربین نور کافی را جمع آوری کند تا یک عکس با میزان نوردهی مناسب ثبت کند. اگر شما از مناظر و محیط زیست عکس بگیرید که همه چیز عالی و بی حرکت است این روش یک تکنیک موثر است با این حال اگر شما بخواهید از یک سوژه متحرک عکس بگیرید حرکت تار ثبت می شود و کل عکس شما را خراب می کند.

هر دو گزینه بالا تکنیک های درست و به جایی هستند اما هر کدام ضعف هایی دارند. یک گزینه دیگر برای این مشکل سینک سرعت فلاش است.

فلاش با همگام سازی یا سینک آهسته (slow sync flash) چیست؟

سینک آهسته فلاش عملکردی است که دربیشتر دوربین ها یافت می شود و قابلیت عکاسی با سرعت پایین شاتر همزمان با فلاش را به دوربین می دهد یعنی شما می توانید از هر دو گزینه بالا با هم استفاده کنید و هم سوژه اصلی شما واضح ثبت شود و هم نور محیط اطراف سوژه از نمای دور و نمای نزدیک را داشته باشید. بعضی از دوربین ها به شما اجازه می دهند تا این مورد را خودتان تنظیم کنید و زمان نوردهی و قدرت فلاش را معین کنید اما در بسیاری از دوربین های کامپکت کنترل کمتری وجود دارد و حالت خودکاری اغلب تحت عنوان «حالت شب – night mode» یا حتی «حالت پارتی – party mode» وجود دارد که دوربین سرعت شاتر پایین تر و قدرت فلاش را برای شما انتخاب می کند.

همگام سازی با Rear Curtain Sync و Front Curtain Sync

اگر دوربین شما امکان تنظیم دستی داشته باشد شما ممکن است با دو گزینه Rear Curtain Sync و Front Curtain Sync مواجه شوید. این دو حالت تخصصی به نظر می رسند ولی شما باید انتخاب کنید که چه زمانی در طول نوردهی فلاش زده شود.

همگام سازی فلاش در حالت Rear Curtain Sync:

این حالت باعث می شود که دوربین در انتهای نوردهی فلاش بزند یعنی زمانی که شما شاتر را فشار می دهید لنز شما باز می شود و نور را جمع می کند و درست قبل از اینکه لنز بسته شود فلاش زده خواهد شد تا سوژه اصلی روشن و واضح ثبت شود (به عنوان مثال کارت بالا را ببینید اثر حرکت کارت به صورت موجی به تصویر واضح کارت ختم می شود.)

همگام سازی فلاش در حالت Front Curtain Sync:

این حالت باعث می شود که دوربین در آغاز نوردهی فلاش بزند یعنی زمانی که شما شاتر را فشار می دهید فلاش فوراً زده خواهد شد و شاتر باز خواهد ماند تا نور محیط اطراف را ضبط کند. ممکن است شما تفاوت چندانی بین این حالت ها قائل نشوید اما زمانی که از یک سوژه متحرک عکس می گیرید اثر واقعی آنها را می بینید. بسیاری از عکاسان ورزشی و صحنه های اکشن زمانی که از تکنیک پنینگ (حرکت افقی دوربین) استفاده می کنند از همگام سازی فلاش Rear Curtain Sync استفاده می کنند.

برای تفهیم بهتر حالات فوق به عکس زیر توجه کنید.

استفاده از سه پایه یا در دست؟

به طور مرسوم زمان عکسبرداری با سرعت پایین شاتر سه پایه یک وسیله ضروری است تا از حرکت دوربین جلوگیری شود . حتی محکم ترین دستها هم نمی توانند یک دوربین را به مدت یک یا دو ثانیه زمان نوردهی بدون حرکت نگه دارند. بنابراین اگر شما می خواهید تاری به وجود آمده از حرکت دوربین را حذف کنید مسلماً باید از یک سه پایه استفاده کنید (دکمه شاتر کابلی را هم در نظر بگیرید).

با این حال در بعضی شرایط، زمانی که از حالت سینک سرعت فلاش استفاده می کنید در دست نگه داشتن دوربین منجر به نتیجه جالبی می شود. به عنوان مثال اگر شما در یک جشن عروسی باشید نتایج عکاسی عالی خواهد بود چون سوژه ها به وسیله نور فلاش واضح ثبت می شوند و نورهای محدوده رقص بر اثر حرکت دوربین شما در طول عکاسی به صورت مات و محو در می آیند. البته تکنیک دوربین در دست در هر موقعیتی موثر نخواهد بود پس هر دو روش را با سرعت شاتر متفاوت و همگام سازی فلاش با دو حالت ذکر شده را تجربه کنید و بهترین روش برای موقعیت مورد نظر خود را پیدا کنید.

م

منبع

برگرفته از: Digital photography school

نظرات شما

  1. حسین

    ۱۶ مهر ۱۳۹۵

    سلام و درود بر سایت لنزک که همیشه و همه جا همراه من است . انشاله من هم همیشه بتوانم همراهی اش کنم . موفق باشید

  2. بهزاد مختاری

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام ضمن تشکر و خسته نباشید به شما دوستان و اساتید گرامی
    خیلی خیلی عالی بود. یه سوال هم از خدمتتان داشتم اینکه تا چه حد در یک آتلیه کوچک میتوان(۲٫۵_۳)از نور پردازی و وسایل جانبی نورپردازی استفاده کرد آیا می توانم یه آتلیه خوب و نقلی راه اندازی کنم. منتظر راهنمایی های شما در مورد خرید و تجهیز و راه اندازی آتلیه هستم

    1. سامان نویسنده

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      تشکر از اینکه نظرتان را مطرح می نمایید،

      لطفا سوالاتتان در مورد آتلیه را در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

      موفق باشید

  3. سمانه

    ۶ تیر ۱۳۹۳

    سلام،من نمیدونم چه جورى میشه این کار رو انجام داد،سینک فلاش رو در حالت front و Rear،دوربین من ۵d mark ll هستش،ممنون میشم توضیح بدید

  4. وحید

    ۱۰ اسفند ۱۳۹۲

    خیلی عالیه . فقط من نتونستم این گزینه رو تو دوربینم (۷۰D) پیدا کنم .
    دوربینم این امکان رو نداره آیا؟

    1. زند

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۲

      سلام خدمت شما

      لطفا دفترچه راهنمای دوربینتان را مطالعه نمایید.

      با تشکر

  5. reza

    ۸ اسفند ۱۳۹۲

    بسیار عالی و کاربردی


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دادن به بهزاد مختاری لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *