عکاسی از آب: چگونه انعکاس های سطح آب را از بین ببرید

وقتی انعکاس درون آب رنگ زیبایی داشته باشد و جذاب باشد، نقش بسیار مهمی در عکس منظره شما ایفا می کند، اما در شرایطی ممکن است این انعکاس ها تنها به شکل نور های زننده، براق و زشتی در سطح آب دیده شوند. در چنین شرایطی باید از فیلتر های پلاریزه (Polarize) استفاده کنید، که به شما این امکان را می دهند که انعکاس را از بین ببرید و داخل آب و اجسام درون آن را ببینید، یا رنگ آب مانند آبی دریا را ببینید.

استفاده از فیلتر پلاریزه احتیاج به تمرین دارد، اما وقتی در استفاده از آن حرفه ای شدید متوجه می شوید که فیلتر پلاریزه یکی از مؤثر ترین فیلتر هاییست که می توانید با استفاده از آن به عکس های آب خود جلوه بسیار خوبی بدهید.

بدون استفاده از فیلتر پلاریزه

چیزهایی که باید در مورد فیلتر پلاریزه بدانید

تأثیر فیلتر پلاریزه با توجه به جهت آن متغیر است، بنابراین این فیلتر ها به صورت درجات چرخشی ساخته می شوند. این فیلتر ها را باید روی لنز وصل کنید و بعد در حالی که از نمایاب – Visor یا LCD به منظره نگاه می کنید این فیلتر را به آرامی بچرخانید. در حالی که فیلتر را می چرخانید به نقطه ای می رسید که انعکاس ها از بین می روند. به خاطر داشته باشید که استفاده از فیلتر پلاریزه نور ورودی به دوربین را به اندازه ۱ یا ۲ پله (stop) کم می کند، پس در حالی که از سرعت شاتر پایین تر باید برای جبران نور دهی استفاده کنید بهتر است برای عکس گرفتن از سه پایه استفاده کنید تا لرزش احتمالی دوربین در عکس ثبت نشود.

چطور از فیلتر پلاریزه استفاده کنیم

۱

فیلتر را وصل کنید

اکثر فیلتر های پلاریزه با پیچیدن به لنز وصل می شوند، پس باید با احتیاط و به صورتی مطمئن آن را به دهانه لنز وصل کنید. اگر در جایی که می خواهید فیلتر را وصل کنید آب می پاشد بهتر است جای خود را عوض کنید و در جایی که آب پاشیده نمی شود فیلتر را وصل کنید.

۲

فیلتر را بچرخانید

وقتی فیلتر را وصل کردید و کادری که می خواهید را بدست آوردید، در حالی که از Visor یا LCD به منظره نگاه می کنید به آرامی فیلتر را بچرخانید. تا زمانی که احساس کردید بیشتر انعکاس های زننده داخل آب از بین رفته اند، فیلتر را بچرخانید.

۳

تأثیر فیلتر را بالا ببرید

وقتی فیلتر را تا رسیدن به نقطه مورد نظر چرخاندید، دوباره در حالی که از نمایاب به منظره نگاه می کنید فیلتر را به آهستگی بچرخانید تا ببینید آیا می توان نتیجه بهتری با چرخاندن فیلتر گرفت. به یاد داشته باشید که چرخاندن فیلتر می تواند تأثیر متفاوتی در قسمت های مختلف آب بگذارد.

در عکاسی با جزئیات بالا خلاقیت داشته باشید

در حالی که عکاسی با مقیاس بالا از منظره یک سوژه عکاسی رایج است، تنها سوژه برای عکاسی نیست. کوچکتر فکر کنید و متوجه می شوید که جزئیات بیشتری در جریان و چاله های آبی وجود دارند، و یا حتی در چمن های ساده هم می توانید جزئیات زیبایی برای عکاسی پیدا کنید.

صبح زود، در فضای ساکت و مه آلود، شاخ و برگ، گل ها و چمن ها معمولاً با شبنم پوشیده شده اند. باید خیلی به سوژه نزدیک شوید تا بتوانید قطرات آب را از هم جدا کنید، پس برای عکاسی از شبنم ها استفاده از لنز ماکرو ضروری است. اگرچه، می توانید از دسته ای از چمن ها با استفاده از لنز تله با فاصله کانونی بالا و فوکوس در پیش زمینه کادر عکس بگیرید.

عکاسی از حیات بی حرکت خیس

عکاسی از سنگ های داخل آب روان می تواند عکس فوق العاده ای به دنبال داشته باشد، مخصوصاً اگر این عکس را با تکنیک دیگری همراه کنید، تکنیکی مانند استفاده از سرعت شاتر پایین و یا انعکاس رنگارنگ روی سنگ. می توانید برگ های رنگارنگی هم پیدا کنید که عکس آنها بسیار زیبا خواهد شد. از برگ های شناور بر روی آب و یا برگهای غوطه ور درون آب عکس بگیرید.

چگونه در عکاسی کلوزآپ Close Up خلاقیت داشته باشید

در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه در عکاسی کلوز آپ خلاقیت به خرج دهید

۱

لنز خود را انتخاب کنید

با استفاده از لنز های تله می توانید راحت تر جزئیات را از هم سوا کنید، لنزی مانند ۷۰-۳۰۰ میلیمتر می تواند مناسب باشد، که البته زوم ترین حالت در لنز استاندارد ۱۸-۵۵ میلیمتر هم برای عکاسی کلوزآپ Close Up بد نیست. برای عکاسی از شبنم و یا قطرات آب استفاده از لنز ماکرو برای نزدیک شدن به سوژه ضروری است.

۲

دوربین را در حالت فوکوس دستی قرار دهید

برای داشتن نتیجه بهتر، استفاده از فوکوس دستی مناسب تر است، چون با استفاده از فوکوس اتوماتیک به راحتی نمی توان با دقت روی آب فوکوس کرد. حتی زمانی که به صورت دستی فوکوس می کنید، دقت داشته باشید که روی انعکاس درون آب و یا زیر سطح آب فوکوس نکنید.

۳

پیشنهادات نور دهی

برای عکاسی کلوزآپ از قطرات آب، دیافراگم را باز بگذارید، f/4 می تواند مناسب باشد، تا پس زمینه را محو کنید. دیافراگم بسته تر، مانند f/11، مقدار بیشتری از کادر را در فوکوس قرار می دهد. باید مواظب حرکت سوژه های درون کادر و دوربین باشید، این حرکات می توانند موجب تار شدن عکس شوند.

عکاسی از آب در محیط بسته

دوست ندارید در فضای باز از آب عکس بگیرید؟ خب، خیلی حالت ها و راه های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید به راحتی در خانه خود عکس بگیرید.

جدا از اینکه در خانه می توانید در حین عکاسی چای یا قهوه ای هم در دست داشته باشید، عکاسی در خانه عواملی که در فضای باز باعث سختی کار می شوند را ندارد، عواملی مانند باد، که گاهی می تواند عکاسی Close Up را غیر ممکن کند.

با انعکاس

بدون انعکاس

امتیاز مثبت دیگری که در عکاسی در فضای بسته دارید کنترل بیشتر بر روی نور است، که البته وقتی در فضای بسته عکس می گیرید هم باید مواظب انعکاس نور بر روی آب باشید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. محسن نوری

    ۲۲ آبان ۱۳۹۳

    در متن زیر یک اشتباه وجود داره، به جای “سرعت شاتر بالا” باید از “سرعت شاتر پایین” استفاده میکردین.

    ——————-
    استفاده از سرعت شاتر بالا باعث می شود ریسک بالا تری در تکان خوردن دوربین داشته باشید، بنابراین بهترین راه حل استفاده از سه پایه است و همچنین استفاده از شاتر بیسیم برای داشتن بهترین نتیجه توصیه می شود. اگر شاتر بیسیم ندارید از عکاسی تأخیری (تایمر دوربین) استفاده کنید.

  2. سیامک ساداتی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۳

    مقاله خیلی مفیدی بود
    ممنون بابت زحمات شما


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *