عکاسی از ماشین: یک نگاه متفاوت در فتومونتاژ یا ترکیب عکس ماشین ها

بسیاری از اوقات در صنعت خودرو، وقتی از شما خواسته می شود از یک ماشین عکس بگیرید، اغلب نمی توانید ماشین را یا به دلیل نادر بودنش، یا گاهی اوقات به دلیل شرایط، و گاهی اوقات حتی عدم مطابقت با قوانین موجود از جایی که هست حرکت دهید. این مسئله قطعا می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه ایجاد تصاویر با کیفیت از ماشین های مشتری شود. اگر آنها تنها عکس های با جزئیات (کلوزآپ) می خواهند، خوب است چون شما نیازی به نشان دادن مقدار زیادی از پس زمینه برای تحقق اهداف آنها ندارید. با این حال، اگر انتظار بالایی دارند و می خواهند که ماشین هر جایی به جز آنجا که واقعا هست به تصویر کشیده شود، شما باید کمی خلاق باشید. در این مطلب لنزک، متخصص عکاسی از ماشین ها رایان پرامیک با چنین شرایطی رو به رو شده و تصمیم می گیرد ابتدا از ماشین عکاسی کرده و سپس به کمک نرم افزار After Effects محیطی شبیه به صحنه های جنگ ستارگان ایجاد کرده تا با ترکیب عکس ها در فتوشاپ یک فتومونتاژ جذاب خلق کند.

عکس های ترکیبی

من مطمئنم که همه شما آنها را دیده اید یا حداقل در مورد آنها شنیده اید. عکس های ترکیبی یا کامپوزیت (composite) واقعیت زندگی در این عصر در دنیای عکاسی هستند. چه ادغام ساده چند نوردهی مختلف با یکدیگر برای ایجاد یک عکس نهایی باشد و چه بازسازی کامل محیط، عکس های ترکیبی در بسیاری از شرایط بهترین راه برای ایجاد تصویر نهایی شما هستند.

یکی از اولین تلاش های من در ترکیب عکس ها بعد از این که یاد گرفتم چطور از مُد های ترکیبی (blending modes) مختلف فتوشاپ استفاده کنم. قطعا هنوز هم راه طولانی ای برای رفتن داشتم اما تلاش خوبی بود.

ایجاد عکس های ترکیبی قطعا مهارتی است که با آموزش به دست می آید، و همانطور که شما در برخی از عکس های این مقاله می بینید، باید تمرین کنید تا در آن خوب شوید. این یک مهارت درآمدزا نیز هست، به خصوص اگر جایی که شما در آن زندگی می کنید به اندازه برخی از مکان های دیگر برای عکاسی خوش منظره نیست. آیا این یک عصای زیر بغل است که شما باید برای هر کاری بر آن تکیه کنید؟ به هیچ وجه، با این حال، ابزار خوبی برای نگه داشتن در کیفتان است. حالا، تمام این حرفها به یکی از مشتریان فعلی و دوستان خوب من منتهی می شود که من کارهای زیادی برای او انجام می دهم. جاناتان آرسیس یکی از نمایندگان فروشی است که من می شناسم و در زمینه انواع ماشین های نادر و خاص تخصص دارد.

این یکی از ماشین های نادری است که به آن اشاره کردم. یک کورولت زیبا در شرایطی شگفت انگیز. هم جاناتان و هم صاحب آن می خواستند عکس گرفته شود، اما من برای عکس گرفتن تنها می توانستم ماشین را یک یا دو بلوک در جاده به اندازه یک جای پارکینگ خالی جلو ببرم.

تصویر بالا یک نمونه عالی از آن نوع پروژه هایی است که من به اندازه کافی خوش شانس بوده ام که بتوانم بر روی آن کار کنم. هرچند چالش، یک نمونه کامل از عدم توانایی برای آوردن ماشین ها به یک مکان ایده آل، و در عوض، نیاز به تعبیه آنها در یک جایگاه پارکینگ چرک و تیره در مقابل یک مرکز تجاری به شدت بد منظره بود. حالا این پروژه زیاد دشوار نبود؛ زمانبر بود – اما سخت نبود. این کار ادغام ساده چند نوردهی مختلف، و سپس اضافه کردن پس زمینه جدید بود و تغییر زاویه و اندازه آن تا وقتی که افق برای عکس مناسب به نظر برسد.

پروژه

همه اینها به چه چیزی منتهی می شود؟ خب، آرسیس چند ماه پیش با من تماس گرفت و در مورد ماشینی با من صحبت کرد که قرار بود جزئیات آن را برای مشتری توضیح دهد که صاحب آن می خواست حتما چند عکس با درخشش خیره کننده از آن گرفته شود. این یک ماشین معمولی نبود، یک مک لارن سفید ۶۵۰s، با یک پلاک بسیار خاص «STRMTRP» بود. بنابراین یک ماشین فوق العاده مشکی سفید، با پلاکی با مضمون جنگ ستارگان بود. من می توانستم حدس بزنم که ایده چه بود، و حق با من بود. چند ماه گذشت و من داشتم ایده هایی را برای ماشین آماده می کردم، تا اینکه بالاخره آن روز فرا رسید. من لوازمم را جمع کردم و به سمت فروشگاه آرسیس رفتم، کار نوردهی چندگانه معمول را انجام دادم، و وسایلم را جمع کرده و برای کار پس پردازش آماده شدم.

اولین مرحله، مرتب سازی نوردهی های مختلف و کاهش انتخاب ها برای قابل استفاده نگه داشتن اندازه فایل ها و در عین حال رسیدن به تصویری که نیاز دارم است. من سال گذشته بعد از آگاه شدن از مزایای زیاد آن به نرم افزار Capture One روی آوردم.

به طور معمول، کار شما از مرتب سازی و سازماندهی عکس هایتان آغاز می شود، اما بدیهی است که این تنها بخش کوچکی از کار است. اما مهم است که به فاصله کانونی، و در برخی از موارد دیافراگم هر عکس توجه داشته باشید (که اگر شما با هر دوربین مدرنی عکاسی کنید، به راحتی در نرم افزار ویرایش در دسترس است).

سپس، عکس ها را به فتوشاپ یا نرم افزار ویرایش عکس خود بیاورید و تصاویر خود را انباشت (stack) و هم تراز (align) کنید. من معمولا این کار را از طریق قابلیت File>Automate>Photo Merge در فتوشاپ انجام می دهم اما اگر تعداد زیادی تصویر یا فایل بزرگ را انباشت کنید ممکن است قفل کند، بنابراین باید آنها را به صورت دستی انباشت و هم تراز کنید. مرحله بعد، روند عمیق تری است که واقعا تمام لایه ها را در هم ادغام کنید (با نقاشی سفید/سیاه روی ماسک لایه ها) تا برای رسیدن به ظاهری که به دنبالش هستید یک ترکیب نوردهی نهایی ایجاد کنید.

ترکیب نوردهی تکمیل شده در فتوشاپ، انواع ماسک لایه ها و لایه های تنظیماتی روی هم انباشته یا استک شده برای رسیدن به ظاهر نهایی خودِ ماشین که من در این عکس می خواهم را نشان می دهد. بعضی از عکس ها بیشتر نیاز دارند، برخی کمتر، این یک روند بسیار سفارشی برای هر پروژه است.

اکنون زمان خوبی است که کمی مکث کنید و چند یادداشت بردارید و همچنین یک فایل JPEG از عکس فعلی خود استخراج (extract) کنید. هرچند، چند نکته که در حال حاضر باید به آنها توجه کنید چیزهایی مانند جهت نور اولیه، هر نوع منبع نور ثانویه، سایه ها، و هر چیز دیگری است که می توانند بر صحنه ای که شما می خواهید ایجاد کنید تاثیر بگذارند.

از اینجا، تصویر انتخاب شده را به After Effects ببرید و با استفاده از ابعاد عکسی که دارید استفاده می کنید، یک ترکیب بندی جدید ایجاد کنید. از اینجا به بعد برای فهمیدن این که من چطور این پروژه را انجام دادم، به یک پلاگین برای After Effects ساخته شده توسط Video Copilot به نام Element 3D نیاز دارید. این یک موتور انیمیشن سه بُعدی پایه و با کاربرد آسان است. برای این پروژه، من از این پلاگین و قدرت پردازش کامپیوترم برای ایجاد یک محیط کاملا ماورایی برای قرار دادن مک لارن در آن استفاده می کنم.

رابط کاربری در داخل Element 3D در After Effects و استفاده از برخی از مُدل های ۳D جنگ ستارگانی.

این جایی است که داشتن یک ایده خوب از آنچه که می خواهید انجام دهید، روند کار شما را ساده می کند. من می دانستم که می خواستم کاری کنم که به نظر برسد مک لارن با چند چیز قابل توجه از جنگ ستارگان به نوعی در فضا معلق است تا به ایده جلوه هرچه بیشتری بدهم.

صحنه کامل شده با R2-D2 (شخصیت ربات خیالی در جنگ ستارگان)، با استفاده از یک دوربین ۳D برای تنظیم فاصله کانونی یکسان با عکس اصلی (عکس ۴۵mm بر روی یک لنز کانن ۲۴-۱۰۵L).

وقتی به این مرحله رسیدید، مهم است به این که جهت نور شما و منابع نور دیگر کجا بوده توجه داشته باشید چون شما باید نورهای شبیه سازی شده دیگری را برای جلوه بیشتر اضافه کنید. در این مثال من یک نور پرکننده ملایم بسیار نرم را به پشت ربات اضافه کردم، یک نقطه قرمز برای برخورد به دیوار سمت راست و بازتاب برای اصابت به دیوار مقابل و لبه ربات به منظور شبیه سازی چراغ ترمزهای مک لارن، و سپس چند نور مناسب دیگر برای کمک به پُر کردن فضای محیط و دادن نور کافی برای ایجاد کمی جزئیات بر روی محیط. از اینجا صحنه نهایی به عنوان یک لایه PSD از After Effects استخراج شده و مونتاژ و اصلاح و درجه بندی رنگ (color grading) نهایی آغاز می شود.

تصویر تکمیل شده با رنگ آمیزی، منحنی ها و تنظیمات اضافی، و همچنین افزودن بازتاب به کف ماشین در چند مرحله.

بعد از یک مرحله تنظیم نهایی، از جمله شبیه سازی بازتاب ماشین در کف، کمی روشنایی خیره کننده لنز، و کمی کار رنگ آمیزی و سایه زنی کلی، تصویر نهایی کامل شده است. در این مرحله، برخی افراد بر این باورند که این دیگر عکاسی نیست، بلکه بیشتر هنر دیجیتال است. حرف آنها اشتباه نیست، اما کاملا درست هم نیست، و در پایان، مشتری از عکس ها هیجان زده شد و انتظار چنین رویکرد عمیقی را نداشت. به همین دلیل مهم است که برای پروژه های شخصی خود وقت بگذارید و تکنیک های جدید و مختلف را امتحان کنید و نگران خارج از چارچوب فکر کردن نباشید و بلند پرواز باشید.

نویسنده: رایان پرامیک (Ryan Pramik)

صفحه اینستاگرام رایان پرامیک

instagram.com/pramikphoto

لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *