کوچک به تصویر کشیدن چیز های بزرگ: ۲۳ عکس دیدنی با فوکوس انتخابی یا همان افکت تیلت شیفت

یکی از افکت های جالبی که هر عکاسی باید امتحان کند، فوکوس انتخابی (selective focus) یا کمی نادقیق تر بگوییم افکت تیلت شیفت (tilt-shift) است. فوکوس انتخابی یا افکت تیلت شیفت را می توان توسط لنز های تیلت شیفت (که در واقع ویژه این کار ساخته نشده اند) انجام داد یا در فتوشاپ یا توسط تکنیک «لنز آزاد – free-lensing» تقلید کرد. در ادامه این مطلب لنزک شاهد ۲۳ عکس دیدنی با این افکت تماشایی خواهید بود.

لنزهای تیلت شیفت ( Tilt-shift) در عکاسی از ساختمان های بلند کاربرد دارند. اگر خلاقانه به کار برده شوند، می توان با آن ها روی بُرش باریکی از صحنه فوکوس کرد و باعث می شوند صحنه های جهان واقعی مانند مدل های کوچک به نظر برسند.


م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    بازهم سپاس فراوان. یه سوال هم داشتم. دوربین نیکون D7100 یه افکت داره به اسم مینیاتور که به انتخاب بالا و پایین یا کناره های تصویرو از فکوس خارج میکنه. میشه گفت با استفاده از این افکت هم میشه یه همچین کاری رو انجام داد؟

    1. سامان نویسنده

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

      درود فراوان

      سپاس فراوان از شما.

      به نکته جالب توجهی اشاره فرمودید جناب پیرنیا. دقیقا کار این مُد در دوربین D7100 نیکون با نام Miniature Effect همین است و افکت لنز تیلت شیفت را شبیه سازی می کند. به نظر می رسد که کار با این مُد آماده، ساده تر از تکنیک free lensing باشد.

      موفق باشید

      1. محسن پیرنیا

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵

        سپاس بیکران…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *