عکاسی با نوردهی طولانی: تنظیمات دوربین برای داشتن نوری عالی

برای عکاسی در شرایط کم نور و یا برای ایجاد افکت های خلاقانه، می توانید با استفاده از نوردهی طولانی به نتیجه بسیار خوبی برسید. در ادامه این مطلب لنزک در مورد عکاسی با نوردهی طولانی صحبت خواهیم کرد.

در دو موقعیت شما باید از نوردهی طولانی مدت استفاده کنید. موقعیت بدیهی اول عکاسی در شرایط کم نور یا شب است. برای عکاسی در چنین شرایطی باید نوردهی را به اندازه چندین ثانیه، دقیقه و یا حتی ساعت بگذارید تا بتوانید به اندازه کافی نور به داخل لنز راه دهید تا عکس شما به اندازه کافی نوردهی داشته باشد.

اما ممکن است در زمانی که مسئله نور کم هم وجود ندارد بخواهید از تکنیک نوردهی طولانی استفاده کنید، برای مثال برای محو کردن حرکت آب یا حرکت ابر ها.

برای نوردهی طولانی مدت در شرایط غیر کم نور (شرایطی که نور مناسبی در محیط است) باید از فیلتر های تیره استفاده کنید تا بتوانید به مقدار قابل توجه ای نوردهی را افزایش دهید، در این آموزش به شما یاد خواهیم داد که چگونه تکنیک نوردهی طولانی مدت را به کار ببرید که عکس شما نور مناسبی داشته باشد.

برای عکاسی با نوردهی طولانی تنظیمات دوربین را در چه حالتی بگذاریم:

۱

از لرزش سه پایه جلوگیری کنید

لرزش در عکاسی با نوردهی طولانی بسیار مشهود خواهد بود، بنابراین قبل از عکاسی و زمانی که می خواهید دوربین را قرار دهید حتماً به این مسأله توجه داشته باشید و سعی کنید سه پایه را طوری قرار دهید که کوچکترین لرزشی متوجه آن نشود.

بدیهی است که برای عکاسی با نوردهی طولانی استفاده از سه پایه ضروری است، اما به همین اندازه قرار دادن سه پایه، به شکلی که حرکتی نداشته باشد، اهمیت دارد.

اگر می خواهید سه پایه را بر روی زمینی نرم و یا ماسه های خیس قرار دهید، اندکی از پایه ها را داخل زمین کنید تا سه پایه کاملاً محکم شود.

زمانی که باد می آید، سه پایه را خیلی بلند نکنید و پایه های آن را تا جای ممکن از هم دور کنید تا مقاومت بیشتری داشته باشد.

۲

از لرزش دوربین جلوگیری کنید

اینکه دوربین را به شکلی کاملاً محکم بر روی سه پایه نصب کنید اولین قدم برای جلوگیری از لرزش دوربین است، اما باید در عین حال از کوچکترین لرزشی که ممکن است در لحظه گرفتن عکس به دوربین وارد شود جلوگیری کنید.

استفاده از شاتر بیسیم می تواند کمک خوبی باشد، یا می توانید از عکاسی تأخیری ۲ ثانیه ای استفاده کنید تا در لحظه گرفته شدن عکس دوربین را لمس نکرده باشید.

برای جلوگیری از لرزش داخلی دوربین به دلیل بالا رفتن آینه، می توانید از گزینه Mirror Lock Up در قسمت تنظیمات دوربین استفاده کنید (اگر دوربین شما این قابلیت را دارد!) و یا می توانید در حالت Live View عکس بگیرید، در این حالت آینه بالا است.

۳

مد Bulb را انتخاب کنید

نوردهی تا سقف ۳۰ ثانیه در مد هایی مانند Aperture Priority قابل تنظیم است، اما برای نوردهی طولانی تر از آن باید از مد Bulb استفاده کنید.

قابلیت Bulb این امکان را می دهد که شاتر تا زمانی که شما بخواهید باز بماند. بهترین راه استفاده از آن همراه با شاتر بیسیم قفل دار برای حالت Bulb است.

با استفاده از چنین شاتر های بیسیمی می توانید شاتر را بدون لمس دوربین باز کنید و آن را برای مدت زمانی که می خواهید تنظیم کنید تا باز بماند.

بعضی شاتر های بیسیم تایمری بر روی خود دارند که می توانید برای دقت بیشتر آن را تنظیم کنید.

۴

زمان نوردهی را محاسبه کنید

برای عکاسی با نوردهی طولانی تر از ۳۰ ثانیه نمی توانید از نورسنجی خود دوربین استفاده کنید. به جای آن باید از یک مرجع نوردهی دیگر برای تنظیمات مناسب عکس استفاده کنید.

یک راه برای استفاده از نورسنجی دوربین این است که مقدار ISO را آنقدر بالا ببرید تا بتوانید از آن در چنین شرایطی استفاده کنید.

بعد از پیدا کردن سرعت شاتر مناسب برای قرار دادن ISO ای بالا می توانید محاسبه کنید که برای ISO پایین باید از چه سرعت شاتری استفاده کنید.

بنابراین اگر در ISO 1600 سرعت شاتر ۴ ثانیه برای عکس پیشنهاد شد، برای عکاسی با ISO 60 باید از سرعت شاتر ۶۰ ثانیه استفاده کنیم تا نور مشابه با ISO 1600 و سرعت شاتر ۴ ثانیه داشته باشیم (سرعت شاتر ۴ ثانیه و ISO 1600 = سرعت شاتر ۸ ثانیه و ISO 800 = سرعت شاتر ۱۵ ثانیه و ISO 400 = سرعت شاتر ۳۰ ثانیه و ISO 200 = سرعت شاتر ۶۰ ثانیه و ISO 100).

5

فیلتر را نصب کنید

وقتی می خواهید در شرایط پر نور برای ایجاد افکتی خلاقانه مانند تار کردن آب از نوردهی طولانی مدت استفاده کنید، می توانید این کار را با به کار گیری از فیلتر انجام دهید.

استفاده از فیلتر پلاریزه می تواند سرعت شاتر مناسب برای یک عکس را به اندازه ۲ stop افزایش دهد، برای مثال اگر برای عکسی سرعت شاتر ¼ ثانیه مناسب است بعد از قرار دادن فیلتر پلاریزه سرعت شاتر را باید روی ۱ ثانیه بگذارید.

استفاده از فیلتر های ND به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به مقدار زیادی نوردهی را طولانی کنید، فیلتر های ND با قدرت های متفاوتی وجود دارند و از ۱ stop تا ۱۰ stop می توانند از نور ورودی به لنز کم کنند.

استفاده از فیلتر ND با قدرت ۱۰ stop سرعت شاتر مناسب را از ۱/۳۰ ثانیه تا ۳۰ ثانیه کاهش می دهد.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. کبیر امیر

    ۱ خرداد ۱۳۹۷

    ممنون ازلطفی که رایگان در خدمت ما قرار داده اید.
    خیلی آموختم.

  2. سروش

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

    ببخشید یه سوال
    حالت بالب برای دوربین های نیکون هستش
    برای دوربین های کنن چی؟؟
    یعنی برای نوردهی های چندین دقیقه ایی تو کنن باید چیکار کنیم؟؟
    تنظیماتش چطوریه؟؟!!
    واقعا ممنون میشم یکی کمکم کنه،مرسی

  3. محمد

    ۱۷ آذر ۱۳۹۴

    ممنون از مقاله های زیباتون
    کیف می کنم از این همه بخشندگی شما
    ببخشید یه سئوال: اون چیه روی کفشک فلاش دوربین بسته شده؟!

    1. سامان نویسنده

      ۱۷ آذر ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      سپاس از اینکه دیدگاه ارزشمندتان را با سایت خودتان در میان می گذارید،

      این یک تراز حبابی است که روی کفشک دوربین نصب شده است.

      موفق باشید

  4. tohid

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴

    سلام دوربین من از حالب bulb خارج نمیشه چیکار کنم…..tohidma97@yahoo.com

  5. افشین

    ۲۶ آبان ۱۳۹۳

    به نام خالق زیبایی ها و باتشکر از آموزش های جالبتان .
    درود بر شما
    خواهشمندم اگر برای شما مقدور است آموزش عکاسی با دوربین های کامپکت را نیز درسایت خود قرار دهید . با سپاس


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *