عکاسی با نوردهی طولانی و فرمت مربعی

افزایش محبوبیت دوربین های دیجیتال طی دهه گذشته با ظهور یک ژانر جدید عکاسی، یعنی عکاسی با نوردهی طولانی همزمان شده است. عکاسی با نوردهی طولانی شامل استفاده از سرعت شاترهای بین یک ثانیه تا پنج دقیقه یا بیشتر در حین استفاده از سه پایه برای ثابت نگه داشتن دوربین است. نتیجه یک منظره یا تصویر معماری است که با المان های ثابت مانند سنگ ها یا یک ساختمان مشخص می شود، و با المان های در حال حرکت مانند آب یا ابرها در آسمان در تضاد است. اکثر عکاسان نوردهی طولانی از فیلترهای ND برای به دست آوردن سرعت شاترهای طولانی استفاده می کنند و احتمالا هدف آنها استفاده از یک سرعت شاتر حداقل سی ثانیه برای به دست آوردن افکت های مورد نظر است.

دوربین های دیجیتال تا حد زیادی به عکاسی با نوردهی طولانی کمک می کنند، چرا که صفحه نمایش LCD به عکاسان اجازه می دهد فورا ببینند که ترکیب بندی چقدر موثر است.

اگر با کار برخی از عکاسان نوردهی طولانی شناخته شده تر آشنا باشید، بدون شک متوجه شده اید که بسیاری از آنها تصمیم می گیرند هم به صورت سیاه و سفید و هم با فرمت مربعی کار کنند. چرا چنین است؟

بیشتر بخوانید: ۶ درسی که عکاسی با فرمت مربعی می تواند در مورد ترکیب بندی به شما یاد بدهد

بیایید با سیاه و سفید شروع کنیم. عکس تک رنگ انتخاب بسیاری از عکاسان فاین آرت است. این نوع عکس ها احساسی، بی انتها، فراموش نشدنی و بیانگر هستند. حذف رنگ از ترکیب بندی توجه بیننده را بر بافت، کنتراست، خطوط و نور – بلوک های ساختمان بصری تصاویر قدرتمند – متمرکز می کند.

فرمت مربعی به دلیل شکل متعادل خود با دیگر نسبت های ابعاد متفاوت است. چهار طرف یک مربع از نظر طول برابرند و نگاه بیننده را ترغیب می کنند تا به صورت یک دایره در اطراف کادر حرکت کند، نه از یک سمت به سمت دیگر یا از بالا به پایین. کادر مربعی برای ترکیب بندی هایی مناسب است که شامل اَشکال قوی، خطوط یا سایر المان های گرافیکی باشند. به نظر می رسد که شکل قوی کادر مربعی بر اَشکال دیگری که در آن ظاهر می شوند، تاکید می کند.

همه عکاسان نوردهی طولانی منحصرا به صورت سیاه و سفید یا با فرمت مربعی کار نمی کنند، اما بسیاری از آنها این کار را انجام می دهند. تاکید شدید بر سادگی باعث می شود که ترکیب بندی در ژانر عکاسی با نوردهی طولانی به خوبی با نقاط قوت ترکیب بندی فرمت مربعی وفق داده شود.

عکاسان نوردهی طولانی

نگاه کردن به کارهای عکاسان دیگر راهی عالی برای یادگیری بیشتر در مورد جنبه خلاقانه عکاسی است. در زیر لیستی از برخی از عکاسان نوردهی طولانی مورد علاقه من ارائه شده است. همه عکاسان این لیست عمدتا به صورت سیاه و سفید و با فرمت مربعی کار می کنند. شما از کار آنها چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت.

Joel Tjintjelaar

Moises Levy

Keith Aggett

Julia-Anna Gospodarou

Hengki Koentjoro

Spencer Brown

Didier Demaret

Thomas Leong

Andy Brown

Will Le

Maria Strömvik

Nathan Wirth

Steve Landeros

Paul Wheeler

Gavin Dunbar

Håkan Strand

Josef Hoflehner

Michael Kenna

Jeff Gaydash

Michael Diblicek

Xavi Fuentes

نتیجه گیری

امیدوارم از نگاه کردن به کار عکاسان لیست شده در بالا لذت برده باشید. اگر دوست دارید بیشتر در مورد عکاسی با نوردهی طولانی بدانید، کتاب «آهسته» برای شروع عالیست.

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *