عکاسی با نور طبیعی: درک و استفاده از نور طبیعی برای داشتن عکس هایی خیره کننده

درک انواع نور یکی از نکات کلیدی در عکاسی خوب است، چرا که همه چیز در عکاسی به نور ختم می شود. برای اکثر عکاسان، بیشترین نور قابل دسترس، منبعی رایگان یا همان نور طبیعی است.

یادگیری استفاده بهینه از نور طبیعی نیازمند حس بینایی خوب و تمرین بسیار است، اما زمانی که یاد بگیرید چگونه می توانید به بهترین شکل از نور های در دسترس استفاده کنید، خواهید دید که چقدر عکاسی شما تقویت خواهد شد.

عکس از Rudolf Vicek

حتی اگر نور طبیعی را تمام نور های موجود در طبیعت فرض کنیم، باز هم منبع نور اصلی خورشید است که با سایر نور ها بسیار متفاوت است و با استفاده از آن نتیجه بسیار متفاوتی خواهید گرفت. برای بعضی از عکاسان نور طبیعی به معنای نور محیط است، اما منظور ما از نور طبیعی در این مطلب نوری است که از خورشید تابیده می شود.

با خواندن این مطلب لنزک یاد خواهید گرفت که چه نوری برای عکاسی از سوژه شما مناسب تر است و این کار را با بررسی کیفیت نور در ساعات و شرایط مختلف آب و هوایی بدست خواهید آورد.

زمان روز

وقتی نور طبیعی را بررسی کنیم، می توانیم با در نظر گرفتن سایه ها شروع کنیم، خواهیم دید که نور طبیعی می تواند خشن یا نرم باشد و همچنین با دقت بر نور خواهیم دید که نور طبیعی طیف های رنگی متفاوتی دار. گاهی اوقات رنگ های نور طبیعی سرد تر و گاهی گرم تر هستند. همه و همه این تغییرات بستگی به زمان روز دارد.

نرم ترین سایه ها در اوایل روز، و یا در اواخر روز رخ می دهند. دلیل این امر این است که نور خورشید زمانی که می خواهد طلوع کند به شکل متفاوتی به زمین (و سوژه های شما) می تابد. زمانی که خورشید کاملاً بالا آمده باشد، نور بیشتری وجود دارد، اما در کنار نور زیاد از نرمی نور کاسته می شود. هر چه خورشید پایین تر بیاید و به خط افق نزدیک تر شود، دوباره نور نرم تر می شود.

اگر شما از منظره ای در ابتدای روز عکس بگیرید، با عکسی از همان منظره که در میانه روز و زمانی که خورشید در بالای آسمان است گرفته شده، بسیار متفاوت خواهد بود.

با توجه به چیزی که می خواهید از آن عکس بگیرید یا حسی که می خواهید عکس به بیننده منتقل کند، می توانید با توجه به نور موجود برای این عکس برنامه ریزی کنید. صحبت های ما به این معنی نیست که تنها نور ابتدا و انتهای روز برای عکاسی مناسب است. بلکه شما باید حواستان به ساعت روز و موقعیت خورشید در عکسی که می خواهید بگیرید باشد.

عکس از Thomas Riecken

طلوع و غروب

اصولاً نور موقع طلوع و غروب خورشید نور نرمی است، نور گرمی که برای عکاسی از منظره بسیار مناسب است.

این نورپردازی جهت دار است، درست زمانی که خورشید از خط افق بالا می آید و نور هیجان انگیز تری در منظره ایجاد می کند.

از این ساعات معمولاً با نام «ساعات طلایی» یاد می کنند، زمانی که نور نرم تر و گرم تر است. تن رنگی گرم معمولاً در بیشتر عکس ها ظاهر جذاب تر و هیجان انگیز تری دارد، در کنار آن رنگ هایی که در آسمان دیده می شود هم به جذابیت بیشتر عکس کمک می کند.

عکس از Zonifer Lloyd

در کنار عکاسی از منظره، از نور زمان طلوع و غروب خورشید می توان برای عکاسی پرتره با استفاده از نور طبیعی هم استفاده کرد. برای عکاسان پرتره، این تن ها و نور ها واقعاً رویایی و دل نشین هستند. اگرچه، باید درک مناسبی از نور و جهت آن داشته باشید تا بتوانید سوژه خود را به شکلی مناسب در مقابل نور قرار دهید تا نتیجه ای رویایی داشته باشید.

عکس از Lisa Holloway

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در چنین زمانی، شدت نور خیلی کمتر از روز است، بنابراین برای داشتن نور مناسب در عکس باید انتخاب مناسبی از دیافراگم، و مقدار بالاتری از ISO داشته باشیم و شاید مجبور شویم از سه پایه و سرعت شاتر پایین تر نیز استفاده کنیم.

هوای گرگ و میش قبل از غروب و سپیده دم

زمانی که شدت نور در این ساعات کمتر شده است، عکس گرفتن به صورتی که نور متعادل تر و سایه های نرم تری داشته باشید ساده تر است.

زمان هایی که چنین نوری وجود داشته باشد معمولاً به ساعات «آبی» معروف است، چرا که آسمان نور عمیق تر و آبی رنگی خواهد داشت که تن رنگی سرد تری به عکس می دهد.

آسمانی که با خورشید پنهان زیر خط افق روشن شده است، نور بسیار یک دستی تولید می کند. این نور ارزشمند بسیار نرم است، بنابراین در تنظیمات دوربین خود توجه کنید و حواستان باشد در صورت عکاسی اتوماتیک سرعت شاتر آنقدر پایین نباشد که لرزش دست شما باعث تار شدن عکس شود.

ساعت آبی نور بسیار مناسبی برای عکاسی سیلوئت (ضد نور) و عکاسی از منظره دارد.

عکس از Yury Prokpenko

نور میانه روز

زمانی که خورشید مستقیما بالای سر باشد (نور مستقیمی داشته باشد)، این نور مستقیم بسیار خشن است و می تواند سایه های بسیار تیره ای تولید کند.

وقتی می خواهید از یک نفر عکس بگیرید، چنین نوری سایه های بسیار خشنی در چهره مدل ایجاد می کند و به طور کلی این نور، بدترین نور برای عکاسی پرتره است. اما زمانی که از منظره عکس می گیرید یا عکس های خیابانی این نور قوی به شما رنگ های طبیعی با تن رنگی بسیار زیبایی خواهد داد.

در بعضی مواقع، ممکن است نورسنجی دوربین به دلیل شدت نور و سایه ها و در حقیقت بالا بودن کنتراست به اشتباه نوردهی را طوری تنظیم کند که باعث بیش از حد روشن شدن عکس بشود.

گاهی اوقات نمی شود این نور شدید را نادیده گرفت، چرا که خیلی اتفاقات در میانه روز می افتد. اگر می خواهید یا مجبور هستید که در میانه روز عکس بگیرید، چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید.

عکس از JWEral

سایه های باز

زمانی که نور میانه روز تنها منبع نوری شماست، دنبال سایه ای باشید تا سوژه خود را در آنجا قرار دهید. نور غیر مستقیم در سایه ها بسیار متعادل تر و بهتر است. فقط حواستان باشد که در قسمت هایی از سوژه شما نور مستقیم نتابیده باشد، چرا که در این صورت قسمت هایی از سوژه شما به شکلی نا مناسب روشن و یا حتی بیش از حد روشن خواهد شد.

یکی دیگر از موارد دیگری که در عکاسی در میانه روز می توانید از آن استفاده کنید استفاده از فلاش برای پر کردن سایه ها است. حتی فلاش خود دوربین می تواند در چنین مواقعی به شما کمک کند! استفاده از رفلکتور و یا یک تلطیف کننده هم می تواند به نرم تر شدن سایه های ایجاد شده بر روی سوژه به شما کمک کند.

عکس از H Matthew Howardt

روز های ابری و روز های آفتابی

زمانی که در فضای باز عکاسی می کنید، متوجه خواهید شد که در هوای ابری رنگ های سرد تر و نرم تری خواهید داشت. در بعضی مواقع، این می تواند یک گزینه مثبت باشد (برای مثال برای عکاسی پرتره در میانه روز)، اما در سایر موارد چنین نوری باعث تخت شدن عکس و در نهایت خسته کننده شدن عکس خواهد شد.

هوای ابری باعث می شود که دیگر ما نگران سایه ها نباشیم، اما باید حواسمان به تراز سفیدی هم باشد، و اینکه تن های رنگی در هوای ابری سرد تر هستند.

نور را یاد بگیرید!

با داشتن موارد ذکر شده در ذهن، درک کردن و به کار گرفتن نور باید نکات بعدی دیگری باشند که بر آنها مسلط می شوید تا در نهایت بتوانید با استفاده از آنها قدرت عکاسی خود را تقویت کنید. این امر نیازمند تمرین و مشاهده بسیار است. بهترین راه برای تقویت عکاسی شما این است که بیرون بروید و عکس بگیرید.

بعد از گذشت زمان می توانید بهترین نور را برای داشتن بهترین عکس ممکن پیدا کنید!

م

منبع

برگرفته از: photodo


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *