عکاسی خیابانی بی ریا و صادقانه – از موانع احساس خود عبور کنید و عکسهای پرتره تاثیر گذاری بگیرید

عکاسی خیابانی شاید از نظر ترکیب بندی در گروه سخت ترین شاخه های عکاسی باشد. حتی وقتی بهترین نکات عکاسی خیابانی را هم در اختیار داشته باشید و از تکنیک های دوربین هم اطلاعات کاملی داشته باشید، باز هم در مقابله با کنار گذاشتن احساس خود و قرار دادن صورت شخصی درون کادر به مشکل بر خواهید خورد. در ادامه مطلب تغییرات ساده ای در روش عکاسی به شما خواهیم گفت که با انجام آنها می توانید پرتره های خیابانی واقع بینانه تری بگیرید.

وقتی در محیط عمومی عکاسی می کنید، ترس و خجالت باعث می شود ضربان قلبتان بالا برود و این دلیلی خواهد بود برای خراب شدن عکسهایتان. اما نترسید، کمک همینجاست. از لنزی با فاصله کانونی بالا (بالاتر از ۲۰۰mm) استفاده کنید، مقدار ISO را بالای ۲۰۰ بگذارید، نورسنجی را بر اساس کل کادر قرار دهید، دوربین را در حالت اولویت با سرعت شاتر و یا اولویت با دیافراگم تنظیم کنید و حالت عکاسی را پشت سر هم یا متوالی انتخاب کنید.

حالا دوربین شما آماده است، اسلحه ای برای «شلیک و فرار» که به شما اجازه می دهد عکستان را بگیرید و بدون اینکه نگران تنظیمات آن باشید محل را ترک کنید، سعی کنید ذهنتان را آزاد کنید تا بتوانید تصمیمات بهتر و خلاقانه تری بگیرید، مثلاً در زمان بندی و کادر عکس.

ما در انگلستان حق عکاسی از مردم را در خیابان داریم، پس اگر به اندازه کافی شجاعت دارید برای عکس گرفتن به مردم نزدیک شوید. عنصر اصلی عکاسی بی ریای طبیعی (عکاسی کاندید) با رویت شما توسط سوژه از بین می رود، اما می توانید با کادر بندی قسمتی از محیط اطراف به صورت دقیق این عیب را بپوشانید و اگر می توانید دل سوژه را به دست بیاورید، از او بخواهید برای شما ژست بگیرد.

چگونه به سوژه خود نزدیک شوید

بعضی از عکسهای عالی از مردم، مخصوصاً در خیابان، با نزدیک شدن و فاصله چند متری از سوژه است.

ابتدا با عکاسی از راه دور با لنز های بلند شروع کنید ولی به آرامی روش عکاسی خود را تغییر دهید، کادر بندی را تغییر دهید تا پرتره های بسته تر و عکسهای عریض تری داشته باشید.

فاصله کانونی بالا.

فاصله کانونی پایین، عکس اولی که در این مطلب دیدید عکسی از صورت یک شخص با فاصله کانونی بالا بوده است.

اگر سوژه شما متوجه حضور شما و اینکه شما از او عکاسی می کنید شود خودش را جمع و جور می کند. در این لحظه شما باید تصمیم بگیرید که به عکاسی از آن شخص ادامه دهید یا خیر.

اگر تصمیم گرفتید به عکاسی از آن شخص ادامه دهید، پایین آوردن دوربین و لبخند زدن می تواند کمکتان کند با آنها ارتباط بر قرار کرده یا صحبت کنید، در این شرایط آنها هم خیلی خوشحال می شوند که شما از آنها عکاسی کنید.

برای عکاسی پرتره خیابانی چگونه قرار گرفته و دوربین را در دست بگیریم

  • حواستان به عابران پیاده باشد.
  • برای ترکیب بندی بهتر و عکاسی کاندید بنشینید.
  • به صورت متوالی عکس بگیرید تا از ثبت لحظه بسته بودن چشم در هنگام پلک زدن جلوگیری کنید.
  • همیشه با لنز های با فاصله کانونی بالا عکس نگیرید، از لنزهای واید هم استفاده کنید.
  • همیشه یک تکیه گاه محکم می تواند به وضوح بیشتر عکستان کمک کند.

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی خیابانی صادقانه و بی ریا

  • دوربینتان را طوری تنظیم کنید که هر کجا، هر وقت و در هر شرایطی آماده عکاسی باشید.
  • دوربینتان را طوری تنظیم کنید که هر کجا، هر وقت و در هر شرایطی آماده عکاسی باشید.
  • حالت دوربین: TV (اولویت با سرعت شاتر) یا AV ( اولویت با دیافراگم ) برای رسیدن به نور مناسب با سرعت بالا.
  • عکاسی پیاپی: پشت سر هم عکس بگیرید تا بتوانید هر لحظه و حرکتی را ثبت کنید.
  • روشن بودن دوربین: همیشه دوربین را روشن بگذارید تا بتوانید سریع عکس بگیرید.

بهترین مکان ها برای عکاسی خیابانی صادقانه و بی ریا

کُره آینه ای در Bristol یک هنر معماری فوق العاده برای عکاسی است. ما خیلی صبورانه از دور منتظر ماندیم تا از شخصی که دارد از تصویر خودش در این کره عکس می گیرد، عکس بگیریم.

شانس با ما یار بود و این پسر روی سکویی ایستاد و این کار او باعث شد عکس ما جلوه بیشتری داشته باشد. ما سریع روی او فوکوس کردیم، کادر بندی کردیم و عکس را گرفتیم.

لازم نیست همه عکسهای شما که از نزدیک باشند و کل کادر را پر کنند. مکانی برای عکاسی پیدا کنید که سوژه شما با اشیاء و یا آدم های اطرافش در حال برقراری ارتباط است.

شاید در پارک محله شما نیمکت راحتی باشد که گارگران بعد از نهار چرتی روی آن می زنند؟ هر وقت قصد داشتید به جای گرفتن عکس ثابت یک شخص از یک حرکت یا فعالیت «لحظه ای از زمان» عکس بگیرید، به دنبال رنگها و اجزایی در کاردتان باشید که بتواند به جذابیت عکستان کمک کند و همچنین توجه بیننده را جلب کند.

نوازندگان خیابانی

همه ما دوست داریم از سرگرم کنندگان و مخصوصاً نوازندگان خیابانی عکاسی کنیم، مخصوصاً وقتی که به شهر یا کشور دیگری سفر کرده ایم. از آنها می توان عکسهای پرتره خیابانی بسیار خوبی گرفت چرا که عکسمان رنگهای زیادی دارد، متحرک است، و جدا از همه اینها، این افراد عادت دارند که از آنها عکس گرفته شود.

از تنظیمات «شلیک و فرار» که قبل تر به آن اشاره کردیم استفاده کنید تا بتوانید سریع کادر بندی کنید و عکس بگیرید.

برای گرفتن عکسی کاندید، دوربین را موازی با صورت نوازنده قرار دهید. از خم شدن، زانو زدن و یا حتی نشستن روی زمین برای گرفتن نتیجه بهتر نترسید. هیچ کس از خجالت و خاکی شدن نمرده است.

خیلی اتفاقات مختلفی در حال روی دادن است. پشت سر هم عکس بگیرید، روی همه چهره ها و چشم ها فوکوس کنید و یادتان نرود چند عکس هم با لنز واید بگیرید.

نظرات شما

  1. علی

    ۱ دی ۱۳۹۲

    عکاسی خیابانی بیشتر بزارید مطلب

    1. زند

      ۲ دی ۱۳۹۲

      حتما، عکاسی خیابانی را بیشتر پوشش خواهیم داد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *